Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:06

Coberlina schreef:
Dat geloof ik! Op een harde stoel zitten, is bij mij ook nog altijd niet zo fijn.
Wat had jij? Gebroken heup dan?

2 breukjes in mijn bekken. Een thv van mijn zitbeenknobbel en een thv de heupkom. Maar die liep gelukkig net niet het gewricht in. Dus mazzel gehad. Direct belastbaar en na 3 maanden prima genezen.

Weet iemand van jullie trouwens een alternatief voor betadineshampoo? Het is echt nergens meer te verkrijgen

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:45

@Boston: die doet het zo te lezen heel erg goed! Ik hoop maar dat de mijne ook zo rustig zal blijven onder alles...
@Moniek: wauw, in dat geval mag je de mijne ook beleren onder het zadel! :)) wat doet jouw Hudson het al goed zeg

nuja hier (in het kort) ons verhaal:

Huppeltje (2 weken oud) en zijn mama Joanna zijn in juni 2012 verwaarloosd bij ons toegekomen. De eigenaars van mijn toenmalige halfpensionpaard hadden voorgesteld aan de eigenaar van Huppel en Joanna om ze op hun weide te zetten zodat wij ze konden voeren en verzorgen. Joanna was graatmager, had een vieze vacht (kort, schurft/schimmelachtig, met kale plekken en wondes) en gaf geen melk meer. Ze viel regelmatig neer en kon niet meer rechtstaan. Er was een hefmachine en extra mankracht van 3 personen voor nodig om haar weer recht te krijgen. Ik heb Huppel toen een maand met de papfles gevoerd tot Joanna weer melk gaf en er ook weer zichtbaar beter uitzag. Na drie maanden was ik helemaal gek op Huppeltje en mijn hart brak dan ook toen de eigenaar hem en Joanna weer kwam ophalen. Ik was toen alleen op stal en zag hoe er onnodige klappen werden uitgedeeld… Ik was een maand lang ontroostbaar en miste 'mijn' Huppel. Tot op 20 september ik het bericht kreeg van mijn papa "Huppeltje is van ons!". Uiteindelijk kregen we ook Joanna nog een tijdje terug tot de eigenaar (weer onaangekondigd) haar kwam ophalen toen Huppel amper 6 maanden oud was. Ze was verkocht en tot op de dag van vandaag wilt de eigenaar daar niets meer aan informatie over kwijt… Intussen zijn we drie jaar verder en de papieren en alles daar rond is een heel gevecht geweest. Ik heb het uiteindelijk zelf opgelost met een DNA test en nu is Huppel ingeschreven bij Zangersheide :) In februari is hij gecastreerd geweest, ook al was die als hengst ook heel nuchter. Hij was klophengst dus dat 'opgekropte' en 'gefrustreerde' begon toch aan te wakkeren de laatste maanden met die merries op de aangrenzende weide… Als ruin is die nog gewoon hetzelfde als ervoor, alleen dat gefrustreerde is eruit en nu staat die vrolijk in een kudde van ruinen en merries!

Ik vind hem persoonlijk nog te puppy om al op te gaan zitten dus besloot ik om gewoon heel rustig alles van op de grond al aan te leren. We zijn begonnen met los in de piste op stemcommando's te oefenen en intussen zijn we aan het longeren (enkel nog stap voorlopig). Zoals ik al zei in mijn vorige post zou ik hem deze zomer/herfst graag ook al kennis laten maken met het zadel en hoofdstel en dan is hij volgend jaar klaar voor de volgende stap ;) Ik denk dat ik hem in april-mei-juni de basis zal laten aanleren door iemand met meer ervaring dan mij. Ik heb dan ook 'blok' (hoe noemen jullie dat in Nederland? Dat is een maand waarin je studeert voor je examen aan de universiteit) en examens. Verder wil ik daarna onder begeleiding verder met hem rijden :)

Als jullie tips en trics hebben hoor ik dat zeker graag!

Vader:
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/255029
https://www.youtube.com/watch?v=S4jA9TUlS58

Moeder:
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1516283

niet voor de gevoelige kijkers:
http://oi61.tinypic.com/m8e8hx.jpg
na enkele weken:
http://oi59.tinypic.com/2moyvxf.jpg
http://oi57.tinypic.com/3y9ug.jpg

en als laatste, Huppel!
enkele weken oud
enkele maanden oud
als jaarling
als twenter en nog in zijn wintervacht
als driejarige heb ik van hem eigenlijk weinig foto's (zal daar eens werk van maken), eerder filmpjes, dus een still uit een filmpje

Mallootje

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:01

Wat een verhaal Amber! Huppel is wel een schattige naam, zeker als je dan het verhaal erbij kent :)

Mijn vriendje heeft zich vandaag weer netjes gedragen in de les:
Afbeelding

Afbeelding

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:36

Leonie_M schreef:
Coberlina schreef:
Dat geloof ik! Op een harde stoel zitten, is bij mij ook nog altijd niet zo fijn.
Wat had jij? Gebroken heup dan?

2 breukjes in mijn bekken. Een thv van mijn zitbeenknobbel en een thv de heupkom. Maar die liep gelukkig net niet het gewricht in. Dus mazzel gehad. Direct belastbaar en na 3 maanden prima genezen.

Weet iemand van jullie trouwens een alternatief voor betadineshampoo? Het is echt nergens meer te verkrijgen

Oh ook aan je zitbeenknobbel. Doet pijn eh!
Was bij mij onderste deel van die ring eraf zeg maar. Dus ik heb er toch twee maand over gedaan om op mijn been te kunnen staan.
Gelukkig is bij jou ook alles weer goed gekomen!

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:37

dettol is goed te gebruiken ipv betadineshampo

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:37

Julie, ziet er weer super netjes uit!!

Ik ben voor het eerst op verplaatsing gaan rijden. Gewoon 1 km verderop :+ bij mijn lesgeefster.
Ze was heel flink, niet hinniken, geen pas verkeerd gezet. Alleen wel kijkerig en gespannen. Maar dat is wel heel normaal, gezien het feit dat ze nog nooit ergens anders geweest is, buiten haar geboorteplaats en hier.

Afbeelding

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 23:33

Jeetje Amber, wat een ontzettende rot start heeft jou kleintje gehad. Echt ontzettend triest dat er nog steeds zulke mensen bestaan. Wat fijn dat ie het nu zo goed heeft!

Takoda doet het idd super! De opblaaskrokodil van de Action die bedoeld was om haar een beetje uit der tent te lokken leeft niet meer... Mevrouw is na ermee gespeeld te hebben erop gaan liggen :+ Toen hij klapte (en ik dacht: nu moet ze wel schrikken) stond ze rustig op, sleepte er nog even mee en liet hem daarna achter _O-

Volgende keer ga ik mijn bak maar eens versieren met vlaggetjes. Tot nu toe vind ze alles alleen maar leuk of totaal niet boeiend. Misschien toch ons maar eens opgeven voor de bereden politie :D

Iemand nog suggesties?

Ze kent al:
Plastic zeil
Pionnen
alles wat de Action aan zwembad opblaasspul heeft _O-
Paraplu
Skippybal
plastic zakjes
Smalle doorgangen
Allerlei wapperende dingen
Tonnen en emmers

Wat vergeet ik nog? :D

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:20

Amber: oef wat zag die merrie er lelijk uit zeg! En wat een verschil na die paar weken, top van jullie! Heel spijtig dat er nog mensen zijn die zo met hun dieren omgaan! Huppel ziet er goed uit, mooi dier geworden. Heeft wel wat van de vader weg vind ik vooral! :j

Coberlina: wat knap van je merrie seg! Heerlijk als ze zo meewerkend zijn. En dat gespannen is dan idd wel te verklaren! En wat balen van je breuk seg, hoe breek je in godsnaam je zitbeenknobbel? Gelukkig nu niet meer teveel last!

Leonie: gelukkig jij ook al goed hersteld van je breuken!

Mallootje: ziet er netjes uit! Knap dier!

Moniek: spijtig dat Haydn zo een rilkip was! Mijn vai.llant is ook erg rillig, en nu na 2j hebben we elkaar eigenlijk goed door en kan ik hem helemaal laten ontspannen. Als er iemand anders opgaat is het weer dezelfde schieterige rilkip van vroeger.

Boston: wat een bomproof dier seg! Daar kan ik hier enkel maar van dromen denk ik :D

Hier nog geen tijd gehad om een foto van Centurico up te loaden, hoop dat ik er in het weekend aan toe kom! :) Maandag ga ik bellen om de juiste dag van wegbrengen af te spreken!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:27

Boston: ik ben daar al mee opgehouden. Als ze op alles zo reageren heeft het niet meer zoveel extra waarde om weer iets anders te zoeken. Dan hebben ze blijkbaar gewoon een goede manier om met gekke dingen om te gaan.
Maar heb je water (plassen) al geprobeerd?

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:03

Jup daar wandelt ze zo doorheen. Ook met afspuiten kan ik zonder moeite haar hele lijf natmaken.

Ze vind nieuwe dingen gewoon leuk vandaar dat ik ook dit soort dingen doe. Ze is heel slim en vind het leuk om te leren. We gaan ons nu met goede begeleiding verdiepen in vrijheidsdressuur, ik denk dat dat wel echt iets voor haar is :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:23

Water is nog het enige wat mijn (hopelijk) toekomstige eventer spannend vindt.......
Dus........

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 09:48

Netjes Mallootje! Ziet er keurig uit.

Amber, jeetje wat een heftig verhaal. Snap echt niet dat mensen zo met een paard om kunnen gaan.

Het gaat dan wel niet over Hinde, maar dit wil ik ook even kwijt! Mijn veulen uit 2015 van Feel good is uitgenodigd voor de nakomelingenkeuring in Ermelo 22 augustus, we zijn ontzettend blij.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:29

Amber wat een verhaal zeg, gelukkig heeft Huppel het super zo te zien bij je.. En wat ziet hij er lief uit zeg :)

Yentl wat super leuk zeg, welke datum is dat ?

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:31

Charisma, hahaha bij mij was het juist andersom .. Als er een ander op zat was hij redelijk ontspannen, bij mij alleen aan de hand hahaha

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:52

Wat leuk Yentl. Spannend. Wanneer is het?

Vandaag zo lekker gereden. Hij bleef heel mooi gelijkmatig in een tempo lopen zonder dat ik hem hoefde te ondersteunen. Fijn nageeflijk. Echt heerlijk. Ook het sturen gaat steeds beter. Alleen van halthouden heeft hij geen kaas gegeten :D

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:25

Boston, geen idee, maar ik denk dat die alles wel ok vindt dan!
Daar ben ik wel jaloers op hoor! Die van mij heeft alles gezien en vindt alles eng :+

Charisma: je zitbeenknobbel is het eigenlijk het onderste deeltje van die ringen van je bekken. Dus die ring aan de rechterkant van mijn bekken was doormidden zeg maar. (Twee horizontale breuken, dus het onderste deel was los van de rest) net de plaats waar je buikspieren op aanhechten, alsook alle spieren en pezen naar je been. Maar het is allemaal weer in orde :)

Net nog paar rondjes gewandeld in het dorp met Danica. Wel aan de hand nog hoor :+ zo stoer ben ik nog niet!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 18:15

Wat fijn Leonie .. Heerlijk zon gevoel.
Vandaag mijn eerste kes gereden met Hudson.. Ik kon mooi gebruik maken van z'n drang om naar andere paarden te gaan , daardoor was hij lekker voorwaarts :D heel fijn kunnen rijden , z'n galop is ook heel fijn . Ben zo blij met hem :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:59

Mijn 3-jarige is thuis! Vanavond even gepoetst in de stal en dat vond hij wel prima.
Trailerrijden moeten we nog even oefenen, gelukkig heb ik zelf een vrachtwagen :+

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:07

Oh wat super Gomir, kun je lekker met hem aan de slag :)

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:28

Coberlina schreef:
Oh ook aan je zitbeenknobbel. Doet pijn eh!
Was bij mij onderste deel van die ring eraf zeg maar. Dus ik heb er toch twee maand over gedaan om op mijn been te kunnen staan.
Gelukkig is bij jou ook alles weer goed gekomen!

Die vond ik meevallen. Die in mijn lies vond ik een stuk vervelender. Had ook veel moeite om mijn been te heffen.

@charisma. Hoe het mij lukt om mjjn zitbeenknobbel te breken. Nou door onder een paard te gaan liggen op het asfalt :D

@Coberlina, wat fijn dat ze zo braaf was. Ze staat zo te zien ook al aardig relaxt op de trailer.

@Moniek, klinkt goed zo je eerste les. Hij is dus ook braaf met andere paarden.

@gomir, Wat leuk gomir. Ga je alles zelf doen?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:58

Het echte zadelmak maken besteed ik tegenwoordig uit, maar heb een hele handige ruiter die dat voor een normaal bedrag aan 'huis' komt doen. Ik kan het naar mijn werk en collega's toe echt niet verkopen als ik eraf kiep tijdens zoiets := Voorbereidingen doe ik wel zelf en zadelmak maken ben ik dus ook als hulp bij aanwezig. Als ze braaf zijn klim ik er na een paar keer zelf op voor de rest

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:21

Er komen steeds meer nieuwe knapperds bij hier!

Vandaag weer een mijlpaal bereikt met History. Onze eerste galop samen! Ik wou er niet aan beginnen zolang het in draf nog niet liep zoals ik wou. Maar hij doet het nu zo goed, dat we vandaag een begin gemaakt hebben!

Bij mijn lesgeefster heeft hij al eerder gegaloppeerd. Hier gaf hij dan ook graag een klein bokje bij. Hoofd naar buiten en kont naar binnen gooien. Maar niks gemeens, gewoon even kontje omhoog.

Maar bij onze eerste eigen galop, sprong hij vrij snel in galop aan. Geen bokje, niks. Ik moest wel even erg wennen. De balans is hierin nog niet super zijn sprong is groter dan ik zelf gewend ben. Ben altijd ponys gewend geweest. Dus viel een beetje naar voren en hield hem voren iets teveel tegen. Kwestie van wennen. We hebben 2x een hele ronde gedaan. Man, wat gaaf! Nu lekker veel oefenen. Aangezien mijn stuur nu veel beter werkt en de rem ook, kunnen we ook langzaam gaan afwisselen met buitenritjes. Zal hij ook lekker vinden!
Nog even juiste moment afwachten.

Ook een foto, genomen uit een filmpje.
Slechte kwaliteit.

Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:13

Gomir: leuk! En snap goed dat je het uitbesteed.
Ze zullen vast niet allemaal 'zadelmak geboren' zijn.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:31

Polo, hahaha volgens mij was Haydn daar het bewijs van ;)

Orsje wat super gaaf.. Wat een goed gevoel moet dat zijn geweest lekker op je topper in galop :)

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 21:17

Heb je al iets van Haydn gehoord Moniek? Hoe hij het nu doet of wil je dat niet?