[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:32

fleurtjeuh schreef:
Dat ook niet, maar niet slecht toch?

we hebben het wel over 45000 € ;)

fleurtjeuh

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:33

Ik had het ook niet over de prijs, maar over de gangen van het paard.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 00:16

ikke schreef:
Maar de ruiter heeft daar een niet onbelangrijke invloed op!

ikke schreef:
asjemenou schreef:
Jij hebt daar misschien invloed op, maar de meeste ruiters toch echt niet. :n ( oke, een negatieve invloed misschien wel :D )
Ik zelf kan dat bv echt niet veranderen, maar ja, ben ook niet zo`n talent. Ik zoek er dus ook eentje die van zichzelf al een een leuke houding enzo heeft, ipv dat ik dat eraan moet rijden.

Dan wordt het tijd dat je een betere instructeur gaat zoeken, eentje die je leert RIJDEN........

Sorry??
We zijn niet allemaal zo goed als Anky ikke. Dat jij zoveel talent hebt meegekregen dat je elk krom paard weer recht krijgt is natuurlijk geweldig voor je, maar helaas ken ik maar heel weinig mensen die dat talent ook hebben.
Jij mag dus in je handjes knijpen dat je zelf wel geweldig bent, maar je moet je wel realiseren dat dat voor het overgrote deel van de ruiters niet is weggelegd, hoeveel les ze ook halen.
Dus ik, en met mij velen andere, hebben liever een paard wat van zichzelf al correct loopt, ipv een op de kop gebouwde slome trapzak met een traag achterbeen wat niet onder de massa komt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 00:36

Nicole schreef:
NWDynamite schreef:
Deze valt wel in de 5000-10000 prijsklasse, maar die staat nog wel in spanje dus reken maar op 900 transportkosten erbij. (en je kan niet even snel gaan kijken natuurlijk)

http://www.andalusieropmaat.nl/?q=content/moret-cuatro

Oh wauw ik ben verliefd <3

Hola Nicole,

ik kom hier even binnen vallen. Wist helemaal niet dat je op zoek was naar een nieuw paard en zie nu ook nog wat voor paard je zoekt. Vlak voor ik vorig jaar zomer weg ging uit Spanje kwam er een nieuwe hengst op stal, een toen 4 jarige, Brasil. Ik heb hem een tijdje gereden, super karakter, totaal geen hengsten gedraag (dat hebben de hengsten in Spanje allemaal niet). Ik zie net dat hij te koop staat op mijn oude stal, mocht je interesse hebben dan heb ik tel. nummers voor je.

Hier de link :)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 08:59

Ik ben gisteren heel spectaculair (NOT!) tijdens het rennen door de polder met mijn jonge paard aan de hand naast een stoepje of eigenlijk riggeltje (overgang fietspad/berm) gestapt.

Gevolg, enkel klapt dubbel en ik voelde het gewoon kraken. Godzijdank stopte mijn jonge beestje direct toen hij mij op de grond zag liggen en heeft hij vanaf dat moment geen stap meer verzet (ik lag languit en kon helemaal niet meer).

Eenmaal overeind gekrabbeld moest ik de hele polder nog door naar huis strompelen.

Maar hemels wat een lief paardje is het toch! Zo speels dat hij met mij mee rende zo voorzichtig nadat ik mij had bezeerd. We renden lekker door en het moment dat ik mij verstapte en dus vol onderuit ging, ging hij direct in de ankers en heeft niet meer bewogen tot ik na een minuut of 10 stond. hij heeft mij alleen maar aan staan kijken, mijn grote vriend...

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:03

Suelza schreef:
Ik ben gisteren heel spectaculair (NOT!) tijdens het rennen door de polder met mijn jonge paard aan de hand naast een stoepje of eigenlijk riggeltje (overgang fietspad/berm) gestapt.

Gevolg, enkel klapt dubbel en ik voelde het gewoon kraken. Godzijdank stopte mijn jonge beestje direct toen hij mij op de grond zag liggen en heeft hij vanaf dat moment geen stap meer verzet (ik lag languit en kon helemaal niet meer).

Eenmaal overeind gekrabbeld moest ik de hele polder nog door naar huis strompelen.

Maar hemels wat een lief paardje is het toch! Zo speels dat hij met mij mee rende zo voorzichtig nadat ik mij had bezeerd. We renden lekker door en het moment dat ik mij verstapte en dus vol onderuit ging, ging hij direct in de ankers en heeft niet meer bewogen tot ik na een minuut of 10 stond. hij heeft mij alleen maar aan staan kijken, mijn grote vriend...

kijk dat noem ik nou nog eens grondwerken ;)

hopelijk valt het mee en ben je snel weer de oude :(:)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:07

Mja, voorlopig een week tot krukken veroordeeld... Enkelbanden zijn gescheurd. Wat een slechte timing met 2 paarden in de verkoop :( jonkie heeft in ieder geval wel bewezen een in- en in goed karakter te hebben...

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:59

Vandaag komt de eerste kijker voor Wolder. Uit Hamburg (totaal zo'n 800 km), dus ze heeft er wel wat voor over. Ik ben heel benieuwd of het klikt, ze klonk in ieder geval erg enthousiast.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:01

Johnnydepony schreef:
Als ik hem zie springen zou ik er nog eerder een dressuurpaard van maken dan een springpaard. Prijs is absurd.

Goed dressuurpaard gaat hem ook niet worden hoor :7 Ik vraag me af welk merk roze bril deze mensen hebben :+ :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:22

diega schreef:
Zo snurken en staart erop dan komt elk paard wel van de grond, dit filmpje zegt niets over de normale basisgangen van het paard en die ga je gebruiken als je erop zit.

Precies, en van het filmpje ben ik ook niet heel onder de indruk. Lijkt wel of hij een beetje maait met 1 voorbeen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:33

fleurtjeuh schreef:
Ik had het ook niet over de prijs, maar over de gangen van het paard.

Voor 45000 mag je wel verwachten dat de gangen spektakulair zijn en niet 'niet slecht' lijkt me. :D

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:38

Nou voor 45000 heb ik een heel ander type paard voor ogen met betere gangen :j
Dat geld zou ik btw nooit voor gern enkel paard over hebben.

@ suelza; auw!! Wat een braaf paardje heb je!
Mijn puber deed dit ook toen ik op de grond lag met mn gebroken arm, bleef stokstijf staan en wilde me steeds met zn neus tegen mn benen aan drukken, vn kom op joh! Je moet overeind!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:58

Ik ga vanmiddag eens bellen naar die 17 jarige allrounder, er schijnt vandaag een kijker te komen dus ben benieuwd. Eigenlijk wil ik over een week pas bij paarden gaan kijken, maar dit is wel zo ongeveer wat ik zoek geloof ik ;)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:04

Hee jij bent toch Cathy, Ruitje?
Jij hebt mij nog eens gered toen mijn voormalige Arabiertje niet meer over het bruggetje terug naar stal wilde. Het werd al donker en ik kon wel janken, jij was toen samen met iemand anders van Stal De Groene Meer echt mijn reddende engel!
Alles goed?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:07

Jup, dat ben ik! Nou, was wat he toen! Hahaha, achteraf was het best grappig, maar op dat moment... Pfoei! Met mij alles goed, met jou? Ben jij ook op zoek dat je in dit topic zit :) ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:14

asjemenou schreef:
ikke schreef:
Dan wordt het tijd dat je een betere instructeur gaat zoeken, eentje die je leert RIJDEN........

Sorry??
We zijn niet allemaal zo goed als Anky ikke. Dat jij zoveel talent hebt meegekregen dat je elk krom paard weer recht krijgt is natuurlijk geweldig voor je, maar helaas ken ik maar heel weinig mensen die dat talent ook hebben.
Jij mag dus in je handjes knijpen dat je zelf wel geweldig bent, maar je moet je wel realiseren dat dat voor het overgrote deel van de ruiters niet is weggelegd, hoeveel les ze ook halen.
Dus ik, en met mij velen andere, hebben liever een paard wat van zichzelf al correct loopt, ipv een op de kop gebouwde slome trapzak met een traag achterbeen wat niet onder de massa komt.

Anky is voor mij geen maatstaf., in tegendeel. En geweldig rijden kan ik ook al niet.

HET wezenlijke verschil dat je aan mij toedicht, moet je toedichten aan mijn instructeur! Het enige wat ik daaraan toevoeg is het totale gebrek aan competitiedrang. Het enige wat belangrijk is voor mij, is een correct lopend paard, dat fysiek verantwoordt mij kan dragen daar waar ik ik met het paard heen wil.

Dat het gros niet verder komt dan voldoen aan het plaatje, zonder begrip van het waarom achter dat plaatje, dat is niet mijn probleem.
Dat het maar voor een enkeling is weggelegd is een zwaktebod. Je zegt daarmee feitelijk: ik wil er geen tijd en kennis insteken, ik wil enkel zo snel mogelijk door de rubrieken heen, ongeacht wat dat doet met het paard. Dat klopt ook wel, waar anders denk je dat het vandaan komt dat het gros van de wedstrijdpaarden afgekeurd wordt, ergens rond de 12 jaar (veen halen zalfs dat niet) en "degradeerd" tot recreatiepaard voor een enkel, kort buitenritje (lees: mag een ander de ellende oplappen die ik heb aangericht).

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:21

Suelza wat super dat je paard zich zo gedroeg! +:)+

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:27

Ik ben het met je eens, ikke.
Echt goed kunnen rijden heeft veel minder te maken met zo snel mogelijk door de winstpunten heen raggen, maar met hoe lang kun je je paard fit, gezond en fris in het koppie houden.

Er is veel eer te behalen aan het corrigeren van paarden die een ander verknipt heeft. Maar het is wel een lange weg en de meeste mensen schrijven daarom liever het paard af. Zeker de mogelijke kopers.
Geen enkel paard is van zichzelf een slome trapzak: zo'n paard is gewoon niet goed opgeleid. Schuld van het paard? Nee. Ik heb er ook moeite mee dat mensen een paard in woorden zo veroordelen. Veroordeel dan degene die er op rijdt, want het is zijn taak om dat te veranderen.

Suelza, dat paardje houdt absoluut van jou! Wat een mooi verhaal eigenlijk. Al is het wel sneu voor je dat je nu een pijnlijke enkel hebt. Beterschap!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:44

Ja, helaas moet ik hem wel verkopen, dus moest wel even slikken toen ik in zijn brave puppy ogen keek.

En mijn enkel, mja gescheurde banden helaas. Ben ik mooi klaar mee.

Vwb het verhaal van Dees, kan ik mij alleen maar bij aansluiten.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:51

@Ruitje
Nee, ik ben sinds 1 september voorzien van een hele leuke KWPN merrie samen met mijn dochter. Staan bij Stal Dijkshoorn nu.
Maar ik vind dit een heel leuk en leerzaam topic om mee te blijven lezen!

@Dees
Ik lees abslouut niet hier dat mensen dan een paard de schuld zouden geven. In principe is het bijna ALTIJD de schuld van de mens en wordt geen enkel paard als slome trapzak geboren en heeft het met de opleiding/rijstijl te maken. Maar het is gewoon eerlijk als je zelf durft toe te geven de kennis niet in huis te hebben of gewoon niet de mogelijkheden/zin/geduld/tijd of what ever...te hebben om zo'n paard weer te kunnen corrigeren tot een fijn rijpaard.

Dat is wel zo fair naar je zelf en het paard toe en kan een hoop frustratie van beide partijen schelen. Natuurlijk valt er veel eer aan dat soort paarden te behalen, maar niet iedereen kan dat en dat is alleen maar goed om te beseffen voordat je aan zo'n 'projectje' begint.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:04

HalloDan schreef:
@Ruitje
Nee, ik ben sinds 1 september voorzien van een hele leuke KWPN merrie samen met mijn dochter. Staan bij Stal Dijkshoorn nu.

@Dees
Ik lees abslouut niet hier dat mensen dan een paard de schuld zouden geven. In principe is het bijna ALTIJD de schuld van de mens en wordt geen enkel paard als slome trapzak geboren en heeft het met de opleiding/rijstijl te maken. Maar het is gewoon eerlijk als je zelf durft toe te geven de kennis niet in huis te hebben of gewoon niet de mogelijkheden/zin/geduld/tijd of what ever...te hebben om zo'n paard weer te kunnen corrigeren tot een fijn rijpaard.

Dat is wel zo fair naar je zelf en het paard toe en kan een hoop frustratie van beide partijen schelen. Natuurlijk valt er veel eer aan dat soort paarden te behalen, maar niet iedereen kan dat en dat is alleen maar goed om te beseffen voordat je aan zo'n 'projectje' begint.

Die mensen zouden er verstandig aan doen om eens kritisch naar zichzelf, hun doelen en hun instructie te kijken, zodat ze VOORKOMEN dat paarden "projectjes" worden.........

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:20

ikke schreef:
HalloDan schreef:
@Ruitje

@Dees

Die mensen zouden er verstandig aan doen om eens kritisch naar zichzelf, hun doelen en hun instructie te kijken, zodat ze VOORKOMEN dat paarden "projectjes" worden.........

Maar we hadden het nu toch over zo'n paard kopen ja of nee??

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:35

Asjemenou en zo snel mogelijk door de klassen heen jagen :+ :') je moest eens weten....

Het ging btw niet over "projectjes" maar het aanschaffen van fysiek slecht in elkaar stekende paarden,
daar heb je als ruiter last van ja en het paard ook, want je loopt altijd tegen zijn tegen fysieke beperkingen aan... (ook al ben je een goede ruiter)
Kijk als je boshobbelt maakt dat helemaal geen flaus aus, maar wil je succesvol de sport in, is het toch handiger als ze fysiek goed in elkaar steken,
Want wat er van nature op zit hoef je er als ruiter ook niet aan te rijden, hoe beter het paard, des te simpeler het is voor paard en ruiter....

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:28

de bokt veulenverkiezing is begonnen _/-\o_ willen jullie stemmen?
zie onderschrift :D

dees wat je zegt! klopt heeelemaal!

nicole hoe is het met de paarden zoektocht? :o en ben je nu al bij vzh geweest? of ga je daar niet meer kijken..

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:36

lisch schreef:
de bokt veulenverkiezing is begonnen _/-\o_ willen jullie stemmen?
zie onderschrift :D

dees wat je zegt! klopt heeelemaal!

nicole hoe is het met de paarden zoektocht? :o en ben je nu al bij vzh geweest? of ga je daar niet meer kijken..

Door van de week poedersuiker nieuws te horen hebben gekregen ik de familie staat even op een lager pitje helaas.. Info PB