Een nieuw paard kopen deel VIII

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:58

Pony is M
Incl. al z'n spullen, is het een nette prijs, mits gezond

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 23:04

Dees schreef:
Een BW x Ferro veulen... Hoe zal die op het beenwerk zijn bij de PROK over 2-3 jaar?
Wel een heel mooi veulen om te zien :j

Zelfs uit PROK merries waar OCD + OC vrije hengsten op zijn gebruikt, kun de meest verotte veulens komen. Erfelijkheid spreekt wel een rol maar helaas maar 15% vanuit de merrie en 10% vanuit de hengst. ( Via Pavo kun je deze informatie opzoeken en ook uit het erfelijksheidsonderzoek van het KWPN. De rest wordt bepaald door moedermelk, voer, beweging, ongelukjes en een dosis geluk :+

Maar goed ik snap je eerste reactie wel Dees, ik koop ook geen veulen wat uit een hengst komt die OCD of OC die niet goed is. En al helemaal niet als de merrie niet PROK is. Tenminste niet snel..

Alane

Re: Een nieuw paard kopen deel VIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 23:14

Ach prok, het geld een levenlang maar de foto's zijn maar 3 maand geldig...
Een veulen moet uit een prokmerrie komen, ook al is dat certificaat al 5 jaar oud maar datzelfde veulen moet met 3 jaar op de foto, en bij eventuele verkoop moeten de foto's over gemaakt worden.
Wat zegt dan eigenlijk dat prok certificaat? Een moment opname..

Maar goed, ik heb niet veel met foto's, met 5 goed op de foto en met 7 kapot, met 4 enige bemerkingen en met 16 nog steeds topfit... Mi niets meer dan wat er te zien is maar niet welke uitwerking dit heeft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 23:16

Alane schreef:
Een veulen moet uit een prokmerrie komen, ook al is dat certificaat al 5 jaar oud maar datzelfde veulen moet met 3 jaar op de foto, en bij eventuele verkoop moeten de foto's over gemaakt worden.

Maar goed, ik heb niet veel met foto's, met 5 goed op de foto en met 7 kapot, met 4 enige bemerkingen en met 16 nog steeds topfit... Mi niets meer dan wat er te zien is maar niet welke uitwerking dit heeft.

Dat laatste zegt met name wat over de ruiter, niet over het paard, DIE heeft een belangrijke invloed op die uitwerking..........

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 23:23

Beide voorbeelden, dezelfde ruiter, dezelfde stal, zelfde verzorging etc. Alles met beleid gedaan. Het hoe en waarom blijft een raadsel, misschien ongeluk op de weide.... Ik weet het echt niet.

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 23:26

Ben het niet eens over je momentopname. Een los fragment krijgen naar aanleiding van een ongeluk is niet erfelijk. Slechte kwaliteit botten, geen gave randjes op de botten, kwaliteit ervan is wel erfelijk.
Dus voor mij telt wel degelijk het PROK certificaat, in ieder geval voor de fokkerij dan.

Natuurlijk kan een schop van een ander paard zomaar roet in het eten gooien. Maarja keur je hem dinsdag dan kan het woensdag alweer anders zijn. Met sport heb je nog meer geluk nodig :+

oabrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 23:30

Ik geef ook niet zo veel waarde meer aan een prok certificaat. Had vroeger ook altijd het idee, wil er wel een prok bij hebben. Maar ben op een gegeven moment bij een merrie weze kijken, die had een prok erbij. Stond onwijs scheef op de benen. Benen waren goed op de foto maar je kan er donder op op zeggen die er later over belaste en/of beschadigde gewrichten krijgt! Maar wel prok!

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 23:41

oabrm schreef:
Ik geef ook niet zo veel waarde meer aan een prok certificaat. Had vroeger ook altijd het idee, wil er wel een prok bij hebben. Maar ben op een gegeven moment bij een merrie weze kijken, die had een prok erbij. Stond onwijs scheef op de benen. Benen waren goed op de foto maar je kan er donder op op zeggen die er later over belaste en/of beschadigde gewrichten krijgt! Maar wel prok!

En daarom zal die nooit geen ster worden. Daar kijken ze naar het EXterieur, PROK naar het interieur :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 00:24

Alane schreef:

Met prok is nog altijd beter dan geen prok ;)
Puur omdat je pech hebt gehad, wil nog niet zeggen dat het prok onderzoek onzin is.
Als je dan toch een veulen wilt kopen, heb dan vooral interesse voor eentje uit een PROK-merrie. Dan heb je iig iéts meer kans op goede gezondheid.
Ik vind PROK een zeer waardevol certificaat, onmisbaar voor fokkerij.
Laatst bijgewerkt door Dees op 04-08-12 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 00:28

Laat foto's maken en als je ze niet binnen de termijn opstuurd moet je opnieuw foto's maken voor het prok certificaat. Stuur je ze wel op tijd op, geld het een leven lang. Dat bedoelde ik ook met die momentopname.
Neem nu spat. Je zou eigenlijk iedere 3 maanden je paard op de foto moeten laten zetten, zolang is een "spat foto" geldig.... Bij prok levenslang.
Nu weet ik dat prok gekeurd niet gelijk goed voor de sport is, maar spat lijkt me toch spat.

Als de prok al 4 jaar oud is? Dan zou je het ieder jaar moeten doen, iets wat erfelijk is hoeft niet gelijk zichtbaar te zijn, kan ook later pas tonen en hoeft ook nooit zichtbaar te worden.

Maar goed, is een andere discussie.

Iemand nog op zoek naar een leuk project?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 00:32

Het gaat om de genetische aanleg. Je fokt niet met 'latere schade', je fokt met genen.
Latere schade, en zeker schade zoals spat, komt vooral door slijtage en verkeerd gebruik.
Spat is artrose, slijtage.

Een PROK van 4 jaar oud zegt niets meer over de gezondheid van de merrie op het moment CP. Maar wel veel over haar genetische aanleg, hetgeen is gemeten op moment CP-4.
Net zoals de Z2-kwalificatie bij een verre vorige eigenaar niets zegt over de rijkwaliteiten van nu, maar wel iets over de aanleg van het paard om ooit Z2 te lopen. Het zit erin. Wat je er mee doet/kunt doen, ligt verder aan jezelf.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 00:48

Je hebt altijd 2 nodig, en wat niet toont kan er wel zitten. Wat wel toont hoeft niet te vererven.

Maar wat nu als je die 4 jarige 4 jaar later weer laat prokken, en ze wordt afgewezen?
Is het dan wel of niet erfelijk? Even terzijde

Maar goed zoals eerder gezegd, is off-topic. :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:07

Met al je kritiek vind ik het nog steeds ongeloofwaardig dat het jou niet uitmaakt of er een PROK bij zit.
Liever toch mét Prok dan zonder Prok?
Zeker in een moederlijn, daar zie ik toch heel graag veel Prok hoor :j

VINJJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:18

Hoi hoi! Weet iemand hier nog een leuke 4jarige ruin of hengst te staan? Met echt veel kwaliteit waar je in de toekomst verder mee kunt komen?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:38

VINJ schreef:
Hoi hoi! Weet iemand hier nog een leuke 4jarige ruin of hengst te staan? Met echt veel kwaliteit waar je in de toekomst verder mee kunt komen?

Hoe goed ben je zelf?
Maw: heb jij het in je om GP te gaan rijden, of is je ambitie landelijk Z? Heb jij amper L1 gereden, is het toch echt zonde van het paard als jij een potentiele nationale topper gaat rijden.
Wat is de maat die je nodig hebt? En in welke prijsklasse zoek je?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 10:23

Ik heb een hele leuke ruin, 4 jaar en licht aangereden :) maar ik weet niet wat je precies zoekt?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 10:54

Ik zie ook graag prok mn fok merrie moet toch minimal prok ster zijn, natuurlijk is het een moment mar het bepaald inderdaad wel erfelijkheid. Natuurlijk kan een veulen uit 2 x prok ook ocd etc hebben maar eerlijk gezegd dat kom meestal door de voeding, opvoeding, weidebeheer etc etc.

Wat zoek je verder grote, karakter, rijbaarheid etc??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:11

Dees schreef:
Maw: heb jij het in je om GP te gaan rijden, of is je ambitie landelijk Z? Heb jij amper L1 gereden, is het toch echt zonde van het paard als jij een potentiele nationale topper gaat rijden.
Wat is de maat die je nodig hebt? En in welke prijsklasse zoek je?

Leg dat eens uit? Waarom zou ik niet met een potentiele topper gewoon mogen boscrossen? Erger nog, die potentiele topper zelfs nooit een wedstrijdring van binnen laten zien?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:13

Ik zou het eerder zonde vinden van het geld :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:14

Dat is voor een sporter echt zonde om te zien een ander had daar meer uit kunnen halen maar dat is dus persoonlijk. Ik zou t ook jammer vinden als een top paard bij iemand te recht komt die dat er niet uit gaat halen :D

en dat ook MWM :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:30

MyWishMax schreef:
Ik zou het eerder zonde vinden van het geld :D

http://www.bokt.nl/markt/ad/62586/leuke ... cor-x-jorn
Wellicht is dit dan je kans om er eentje voor een leuk prijsje op de kop te tikken??

Mijn paard was eigenlijk ook bedacht als subtoppertje. Helaas liep het anders en was bewezen braafheid een beter argument dan beloofde potentie.........

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:31

Seven

ik ben wel benieuwd naar jou paard ikke heb je een afstamming of foto?

MyWishMax

Ik heb een leuk potentieel subtoppertje, zoek dus ook niks anders. :D En hij is toevallig heel braaf in het bos, wat ook wel een groot pluspunt gebleken is.

EDIT: Ik bedoelde dus, als jij echt een topper zoekt, mag je meestal flink betalen. Als je vervolgens alleen in het bos wil rijden, had je ook wat minder uit kunnen geven.

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:34

Mag ik me ook melden? :D
Ben sinds kort ook op zoek naar een eigen paardje..
Ik leaste er een, geweldig paard.. AV hengst, zo'n lieverd, zo braaf!
Was ook de bedoeling om die te kopen. Maar helaas |(

Dus ben nu toch wel op zoek naar een ander paard..