[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:19

wat een leuk nieuws over Frum!!!

en wat betreft je pijn bij bepaalde paarden kan ik best begrijpen. Ik ben een EV met vlakke gangen gewoon en als ik dan eens op een groot dressuurpaard ve kennis mag rijden, dan voel ik dat ook direct en met een beetje pech heb ik ook nog een hele week last van m'n lies of onderrug. En ik "mankeer" niet eens iets (tenzij een foute houding als ik er niet op let)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:46

Hangt af van het ruggebruik van het paard. Wat dat betreft vind ik het onzin dat een "los" paard standaard comfortabel zou moeten zitten. Paarden met een kort zweefmoment (PRE, Lusitano, Fjord, Quarter enz) zitten daarom zo makkelijk. Ik kan gemakkelijk op een Spaans paard een uur doorzitten, maar op een KWPN die een beetje voorbeen toont is het al een stuk lastiger. Gelukkig heb ik een KWPN die heel comfortabel zit in alle gangen, als je daar niet op kan doorzitten, kan het nergens op :)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:11

Wat een heerlijk bericht weer en ook ik raak een beetje emo door hoe veel energie, tijd en liefde je in frummel stopt.
Je bent echt een voorbeeld voor veel van ons denk ik en zeker voor mij.

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:28

wauw, echt prachtig jullie verhaal. Ik heb dit topic in een ruk uitgelezen en vind het zo knap hoe ver jij met Frummel bent gekomen. Het filmpje in je andere topic ontroerde me, het was akelig om te zien hoe slecht hij erbij stond als 2 jarige in de opfok. En als je dan ziet wat jullie tot nu toe bereikt hebben, jeetje petje af. Ik heb heel veel respect voor de manier waarop jij met dit paard omgaat en rekening houd met zijn aandoening en zijn conditie. En dat ondanks dat jij zelf ook nog in de lappenmand zit. Ik hoop dat je nog heeel lang van jou kleine man mag genieten! en nu ga ik weer braaf mijn mee lees modes in :+

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:52

Sorry, maar you've made your bed, now sleep on it, qua rugpijn. :+ ;)
Intussen niets anders dan bewondering hoor, en wat een gave mijlpaal voor jou en Frum met de buitenrit.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 17:05

Ook nog even een foto-update voor de liefhebbers

Afbeelding

Hij is echt verschrikkelijk druk, kijkerig en afgeleid. Ik moet maar diep zuchten en erom lachen, iets anders werkt toch niet. :P

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:20

Hij ziet er goed uit! Glimt als een spiegel en die paar vetjes minder staat hem zeker niet verkeerd :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:23

Wauw hij ziet er geweldig uit!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:24

Hij ziet er inderdaad super uit!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 17:26

Ik trek 'm zo uit de klei. Hij staat nog steeds 24/7 buiten en met dit weer ook zonder deken. We hebben bijzonder veel gras en dat moeten ze eigenlijk nog opeten nu het nog kan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:28

Hij ziet er super uit.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:29

Knap ventje is het!

Hier van "ellende" gisteren ook een wei afgemaaid.
Wat zal het zijn; te veel gras of te weinig paarden...

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:30

Te weinig paarden. Zonder twijfel.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:31

Ik denk het ook Roos, maar wordt aan gewerkt, hahaha.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 17:36

:') :Y)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:05

Wat is 'ie toch knap!!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:21

Ik lees dat je vreest voor de winter, als het weer kouder wordt.

Misschien heb je hier wat aan: LindyH @ [MD] Paarden met EMND

Ik gebruik het voor mijn paard met EMND. Dat is ook een probleem met de zenuwgeleiding en atactische verschijnselen is één van de symptomen. Het gaat aanzienlijk beter als de wervelkolom goed warm is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 19:31

Dat is nog best een goed idee! Kan geen kwaad om het te proberen. :) Thanks voor de tip! Hij heeft zulke rare spiertrekkingen, dat is in de winter erger omdat hij fris is en het is voor hem vervelender, omdat zijn spieren koud zijn.

En nog een fotootje

Afbeelding

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:33

Ik ben ech fan van jullie. Hoe jij met Frum omgaat, het geduld wat je hebt en wat je allemaal voor hem doet.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:40

Frum is en blijft een prachtig paard!!

Ik heb je andere topic ook even gelezen en de filmpjes bekeken.
Ik weet nog goed dat hij net geboren was en ik al fan was. Volgens mij is hij zelfs het eerste paard waar ik op gestemd hebt met de veulenverkiezingen :)

Juist door zijn ataxie zal je een nog diepere band met hem hebben dan anders, denk ik. Ik vind hem zo stoer en aandoenlijk tegelijk en jij praat met zo veel liefde over hem. Jullie blijven mijn favoriete stel van Bokt!

Hoe heb je je rug gebroken (dat stuk heb ik even niet meegekregen)?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 16:59

Was een jong paard aan het rijden. Die was mega braaf, maar er gebeurde ineens wat in de 'enge hoek'. Voor dat paard was dat geen enge hoek, maar op de club noemen wij het zo. Op dat punt komen fietsers, hardlopers en auto's ineens achter een grote heg vandaag en op die plek schieten de honden van de naastgelegen pensionstal ook onder die heg door bij ons naar de bak. Tot overmaat van ramp hangen daar de reclameborden van onze sponsoren aan het hek. Het is in elk geval een irritante plek. Paard schrok zich daar een hoedje, draaide vliegensvlug om en gaf er meteen een beste bok achteraan. Ik ben net verkeerd neergestort. :+ Het is een schat van een paard, daar lag het niet aan. Had me met elk dier kunnen gebeuren. Dikke pech.

Frum is mijn meest rare paard en de enige zelfgefokte. Het is allemaal zo dubbel, ingewikkeld en emotioneel met hem. Dat is zwaar en zijn ataxie was natuurlijk de grootste teleurstelling ooit, maar dat maakt het ook extra mooi. Ik ben zo gek op hem dat ik soms op willekeurige momenten een paniekaanval krijg voor de dag dat hij er niet meer is. Alsof ik al half in rouw ben. >;) Terwijl hij misschien nog wel 30 jaar mee kan. Ik ben niet helemaal lekker, denk ik.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 19:18

Dat is inderdaad gewoon stomme pech! Wanneer is het gebeurd?

O, jij bent echt wel lekker hoor! (of ik ben het ook niet). Ik heb dat met TiSento. Het beest is kerngezond, maar hij is zo bijzonder voor me, hij zit zo diep, dat ik nu al bang ben voor de dag dat hij er niet meer is. Als ik dat te veel laat binnenkomen, kan ik ook in paniek raken.
Hij had met kerst Droes en was onwijs ziek.. Ik dacht dat ik gék werd.

Dus dat is heel normaal :) (of ik ben net zo gestoord :P )

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:05

Dan zal ik ook wel gestoord zijn. Word al gek bij de gedachte dat mijn beestjes er ooit niet meer zijn.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 14:56

Als iemand nog een goede tip heeft voor betaalbare stalmatten die vloeistofdicht zijn en die je goed VAST kan leggen zonder ze te verlijmen met de vloer, dan hoor ik het graag.

Frum had in de oude stal matten van 4x1 meter en die lagen er los in, een klein stukje overlappend. Daar overheen gewoon een goede hoeveelheid strooisel. Ik gebruik net zoveel strooisel als zonder matten. Bij elk paard gaat dat prima, behalve bij Frum. Als ik ’s ochtends kwam voeren, dan zag ik dat hij die nacht heel druk was geweest met het bouwen van een hut. :) Net niet helemaal handig als je de stal netjes probeert te houden. Ook niet helemaal veilig. Uiteindelijk heb ik de matten eruit gehaald en dat ging super.

Inmiddels staat Frum in een andere stal, expres zonder matten. Helaas is hij weer begonnen met graven. Alleen nu graaft hij tot op een ruwe betonvloer. Gevolg: hoeven volledig afgesleten. –O- ;( De teen is helemaal weg en hij slijt het echt af tot op het leven. Ik durf hem niet op ijzers te zetten, omdat hij in een spasme zichzelf daar behoorlijk mee zou kunnen beschadigen. Dus nu wil ik toch weer een rubberen vloertje proberen. Geen idee of hij die matten dan wel laat liggen, maar ik wil het graag proberen. Geen hoeven, geen paard, dan kan ik niets meer met hem.

Oorzaak van graven/schrapen wegnemen zou het gemakkelijkst zijn, maar ik weet niet zo goed wat ik daar tegen kan doen. Hij krijgt meer hooi dan hij opeet(hooi op de grond + een hooinet om uit te plukken), stro voor de knabbel, staat op hennep (ruime hoeveelheid), heeft een automatische drinkbak en een ermmer water, een bal om in te bijten, staat naast zijn grote vriendin waarmee hij contact kan maken en staat alleen de nacht op stal. Het maakt geen verschil als ik hem ’s avonds laat nog laat werken. Voer strooi ik in het hooi en ze krijgen wortels door de stal heen. Verder loopt hij nog de hele dag met de anderen op het gras. Stal is 3,5 x 3,5 m… WAAROM graaft hij _O-

Het is echt balen, want ik moet langs de weg naar de bak en dat durf ik zo ook niet meer. Nu loopt hij nog niet gevoelig, maar dat zal niet lang meer duren.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:00

Graaft misschien zijn eten op omdat je dat door de stal heen strooit?