Een nieuw paard kopen deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CHfoto

Re: Een nieuw paard kopen deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:54

Oké, nu ja ik zou er in ieder geval goed overdenken.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:03

@arabiertje, leuk voor je dat je een leuk paard op het oog hebt. Heb het idee dat je nu alle faccetten in acht neemt voordat je tot een beslissing overgaat.
Je denkt aan karakter van het paard wat natuurlijk ook bij jou moet passen. Je denkt aan ervaring, gezondheid en of het beestje in het geheel bij je past.

het voordeel van dit paard is dat je het niet meteen hoeft te kopen maar dat jullie ook nog een maandje samen kunnen proberen! Lijkt me voor jou niet geheel onverstandig ;)
Leer elkaar kennen, kijken of er echt een klik is. Spreek met de eigenaar een datum af zodat hij aan het idee kan wennen en jij en het paard nog even aan elkaar kunnen wennen.

Voor zover ik het hoor lijkt het me perfect ;) Succes!

Veel plezier voor diegene die gaan kijken dit weekend!

@lalachico: laat hem op een doordeweekse dag keuren wanneer je de trailer hebt. Dan kan je mee, zie je hoe een paard op de trailer gaat enzovoorts.
Neem aan dat je sowieso bij de keuring bent, maar wat ervoor afspeelt bij iemand thuis weet je niet.

anders idd zo laat mogelijk. Succes!

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:06

Klopt wat je zegt Calypso. Mijn bedoeling was er eigenlijk niet om nog een paardje te kopen, maar voor hem zou ik nog een uitzondering maken. Het is zo dat ik hem ken, ik ken de voor en nadelen al van het paardje. En dat is het verschil bij een paard dat je nog moet leren kennen, ik ben er mee bezig alsof het mijn eigen paardje is. Ik rijd hem nu regelmatig, gisteren gereden op een open veldje en heb zelf's met losse teugel een galopje gedaan. Hij is echt zo braaf! :j Hij kan wel wat lopen klieren, maar hij blijft echt braaf. Hij werkt gewoon graag, maar hij geeft me wel vertrouwen en ik heb het gevoel dat ik veel van hem zal kunnen leren. Kort weg gezegd, gewoon van hem kan genieten.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:08

Ik zou een ouder paard geen bezwaar vinden als het past bij je gebruiksdoel. Voor onze dochter destijds en 15-jarige E-pony gekocht die haar veel geleerd heeft en waar ze zich heel vertrouwd op voelde. Door hem is ze ook wedstrijdjes leuk gaan vinden en heeft ze zelfvertrouwen gekregen met springen omdat ze op hem kon rekenen als ze zelf wat onzeker was. Ik zou echter wel röntgen laten keuren. Wij hebben destijds alleen klinisch gedaan, mede vanwege aankoopprijs.
Hij werd nl. na 2 jaar onregelmatig en bleek toen HKO te hebben (maar verder dus super gezond), mogelijk beïnvloedt door het fit dat er vroeger veel mee gesprongen is. Hij is nu in bruikleen bij iemand anders waar hij veel in de wei staat en met aangepast beslag kan hij nog 1 of 2 keer per week een buitenrit maken. Hij wordt daar ook erg gewaardeerd om zijn karakter.

Ondanks dat het voor haar een perfecte keus was, zouden we hem toch niet genomen hebben als we dat hadden geweten omdat het toch erg jammer voor haar was dat het maar zo kort kon duren. Was zo'n paardje gezond geweest dan had je er wellicht nog tot zeker z'n 25-ste fijn mee kunnen rijden. Is er iets mis dan kan dat rond die leeftijd gaan blijken. Het is een afweging die je dus moet maken: eerst wat meer kosten maar wel meer zekerheid (al is het nooit een garantie).

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:20

Hier heb je een fototje van gisteren op het veldje!

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben nog een beetje aan het zoeken hoe ik hem precies moet rijden, hij is voornamelijk op been gereden en bij mij lukt die combinatie nog niet altijd even goed. Door dat ik altijd op pony's heb gereden, maak ik ook snel de gewoonte om mijn hiel op te trekken omdat ik vroeger nooit buik had. Moet ik dringend gaan afleren! :')

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:22

Ziet er vriendelijk uit.

CHfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:23

hij ziet er nog wel best goed uit!
Vind het alleen net een merrie -a- oeps

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:25

Haha meen je dat nu? :') Misschien door het oranje setje? :')

CHfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:27

HAHAH Hij heeft zo een mooie ronde vormen.
Sorry :p

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:29

@ arabiertje; dat is toch gewoon hetzelfde paard als uit je profiel toch? Ziet er uit als een leuk vriendelijk dier.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:30

Jap dat is ie Deniece. :j

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:33

Ziet er leuk uit hoor arabiertje! Als de leeftijd bij je gebruiksdoel past is daar niks mis mee! Je moet wel rekening houden dat ze eerder ouderdomskwaaltjes krijgen en dus iets meer centjes in de portemonnee hebben maar een jong paard kan net zo goed wat krijgen.
Mijn pony was 17 toen ik hem kreeg (ik 8), die liep met 26 Z1 en is in maart met 32 jaar overleden. 15 heerlijke jaren van hem genoten dus het kan prima! :D

Verder over waar ik naar gekeken heb bij mijn eisen voor de koop.
Ik wilde een paard die het liefst al wat kilometers had gemaakt, klassering niet van belang.
leeftijd tot een jaar of 12 aangezien ik er nog een hele tijd mee vooruit wil en niet direct met wedstrijden kan beginnen, daar wil ik over een jaar of 2 fanatiek mee bezig.
Ik wist dat ik een fries wilde, dus extra opletten op goede gangen en vooral een goede galop. En voor mij was veel behang of aanleg daartoe een vereiste. Maar doordat ikw ist dat ik een fries wilde was de keuze ook direct goed ingedamd natuurlijk.
Verder was potentie voor de dressuur van belang, ik zou in ieder geval graag de basissport willen uitrijden.
Stokmaat vanaf 1.65 imv met mijn lengte (1.75)
Dier moest verder vooral heel braaf zijn, een echte lekkere nuchtere fries die zich niet snel gek laat maken en al wat gezien heeft.

Uiteindelijk ben ik thuisgekomen met een 3-jarige (net) ruin van 1.63. Verder voldoet hij wel aan alle eisen. hij is heel braaf zowel in de omgang als onder het zadel. Heeft potentie voor de dressuur (euro frisian cup gelopen en uitgenodigd voor de finale (jonge friezen competitie is dat)) en heeft ook al het een en ander gezien (was gewend aan stapmolen, heel makkelijk op de trailer, geduldig en respectvol in de omgang, heeft natuurlijk al verschillende stallen gezien en ander terrein, bekend met groot verkeer. Is ook betuigd dus heeft ook buiten ervaring.

Hij was me eigenlijk iets te jong en iets aan de kleine kant (past nu al wel goed maar mag gerust nog wat bij) maar hij is nog jong en achter iets overbouwd dus als dat nog mooi bijtrekt wordt hij vanzelf ouder en ben ik heel erg gelukkig met mijn aankoop.
Ik denk dat het heel belangrijk is dat je weet wat je wil en waarom je bepaalde eisen hebt, dan kan je daar namelijk ook flexibel in zijn als dat nodig is. Het zou zonde zijn geweest als ik Arjen omwille van zijn leeftijd had laten staan, door zijn karakter is hij ook nu al braaf genoeg en zijn die vele kilometers bij hem niet zo noodzakelijk als misschien bij een ander paard. Je moet je eigen eisen serieus nemen als je weet wat je wilt maar ook de juiste situatie zien om daar vanaf de wijken.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:37

Zo dat is mooi gezegd Ilsemarie! Dus je bent eigenlijk een klein beetje je lijstje te buiten gegaan? Maar het is zoals je zegt het karakter moet goed zitten. En dan speelt de leeftijd denk ik geen rol, vind het mooi van je. Het totaal plaatje vind je eigenlijk toch nooit. Net zoals ik, de ruin die ik op oog heb vond ik in het begin niet zo heel mooi. Het was geen paard waarvoor ik zo meteen was gevallen kwa uiterlijk dan. Maar nu ik mij er wat meer tot toeleg, maakt zijn karakter zijn uiterlijk schoon. En het is sinds kort mij ook duidelijk geworden dat uiterlijk geen belang heeft!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:39

Ik ben mijn lijstje inderdaad iets te buiten gegaan maar zijn karakter compenseert het missen van kilometers en zijn leeftijd compenseert zijn stokmaat. Uiteindelijk voldoet hij dus eigenlijk wel helemaal perfect aan mijn eisenlijst. Daarom vind ik dus wel dat je flexibel moet zijn in je eisen. Maar je moet gewoon eerst heel goed weten wat je wil (maar dat is met alles zo in het leven) en waarom je dat wil, want als je weet wat je wilt en waarom dan kan je ook flexibel met je eisen omgaan. Als bijvoorbeeld het een het ander compenseert zoals bij Arjen kom je dan uiteindelijk toch nog bij je eisenlijstje uit.
Als bij jou paard dus zijn conditie zijn leeftijd compenseert, komt je uiteindelijk toch nog een beetje uit op je eis zegmaar ;)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:40

Ik snap het, het ene vult het andere gewoon aan. Dat is mooi!

CHfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:47

Ik denk dat we dat wel allemaal hebben.
Ik ging opzoek naar een bont springpaard. En kwam thuis met een schimmel ...
Terwijl ik absoluut niet van schimmels hou.

Maar zijn karakter sprak mij zo aan, en ik was meteen verliefd op die oogjes.
Helaas werkt deze hals over kop keuze niet voor iedereen zo goed

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:51

Daar geef ik je volledig gelijk in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:34

Melanie_B schreef:
Pfff... Gaan we nu hierover 'zeuren'?
Als er daadwerkelijk mensen geintresseerd zijn dan worden er idd mooiere foto's en beeldmateriaal weergegeven. Als het jouw niet aanspreekt, dat mag maar jij hoeft waarschijnlijk toch geen paard meer erbij?

Als ik eerlijk ben Melanie vergeet ik dit soort advertenties ook snel. De foto's geven echt geen beeld van het paard

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:37

Ik denk dat het qua keuren het verstandigst is om het paard op een dag te laten keuren waarop het mogelijk is het dier na goedkeuren meteen weg te laten brengen of mee te nemen :) Zo hebben wij dat in ieder geval gedaan :j We spraken met de verkoper af bij de kliniek en na goedkeuring zijn we rechtstreeks doorgereden naar onze stal :) Ze werd weggebracht door de verkoper.

Klinisch keuren is toch echt een momentopname. Daarom zou ik het zelf geen fijn idee vinden het paard dagen eerder te laten keuren, aangezien er in een paar dagen tijd toch weer wat kan gebeuren.

Ik let bij paarden vooral op karakter, gezondheid en beweging (fijn achterbeen, los door het lichaam). Het is belangrijk om goed naar je eigen wensen te kijken en paard te zoeken dat aan die wensen kan voldoen :) Zowel mijn vorige paard als mijn huidige paard voldeden niet (volledig) aan mijn aanvankelijke eisenlijstje, toch ben ik ervoor gevallen ;)

Een te oud paard zou ik liever niet willen, achttien zou voor mij persoonlijk te oud zijn denk ik. Maar dat ligt ook weer aan je eigen wensen en doelen. Ik vind het echt leuk om samen wat op te bouwen, samen te leren en de tijd te nemen om een combinatie te gaan vormen. Op termijn wil ik wellicht wedstrijden gaan rijden, maar daar heb ik totaal geen haast mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:38

KarinvdM schreef:
Als een paard de eerste tien jaren van z'n leven gezond doorkomt dan blijven ze vaak ook wel goed. Als je recreatief wilt rijden met af en toe een wedstrijdje dan kan je best een ouder paard kopen, als je maar wel voor ogen houdt dat zo'n paard niet nog 15 jaar mee gaat. Ik vind het vaak juist een goede keuze, zeker voor mensen met wat minder ervaring.

Hier ben ik het helemaal mee eens :)

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:39

Foto's bepalen naar mijn idee wel voor een groot deel of een advertentie blijft hangen of niet. Ik geef nog meer de voorkeur aan goede, duidelijke filmpjes. Bij mijn merrie ben ik gaan kijken naar aanleiding van het filmpje, de standfoto op Sporthorses sprak me eigenlijk niet aan := Was een beetje een ongunstig genomen foto, vind ik :=

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:00

Lijkt me een leuk paard, Arabiertje, en eentje die lol in zijn werk heeft :) Als hij gezond blijft zou je zo nog jaren plezier van hem kunnen hebben.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:10

Het grote voordeel van een filmpje vind ik inderdaad dat je een eerste indruk krijgt van de beweging. Ideaal is voor mij een stukje in vrijheid (natuurlijke beweging) en een stukje onder het zadel (kan bij een minder goede ruiter/minder goed gereden paard vertekend beeld geven).
Zeker als een paard verder weg staat, kijk ik eerst naar degene die een filmpje erbij hebben voordat ik de bezinekosten ga maken. Staat een paard in de buurt dan zou ik de gok nog wel eens willen nemen met duideleijk standfoto en meerdere rijfoto's, liefst in verschillende gangen.

Ik snap best dat niet iedere eigenaar dat kan/wil doen maar je bereikt wel een bredere groep geïnteresseerden.

Arabiertje: mooi paard en prettig beeld. kan me voorstellen dat dit een kandidaat is voor jou.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:31

Ik zal binnenkort eens een filmpje maken als we eens rijden. :j Dat geeft ook eens een ander beeld hé!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:34

Melanie_B schreef:
Maar die foto onder 't solarium kun je hem gewoon even zien dat die een lief hoofdje heeft.

Met alleen een lief hoofdje kun je niet rijden :+