Een nieuw paard kopen deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deruijter

Re: Een nieuw paard kopen deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:17

@Karin, nee hier kan ik het niet mee eens zijn, ik vind dat je eerst moet bewijzen dat je paarden zelf kan rijden. En niet het paard alles voor je laten doen.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:22

KarinvdM schreef:
Het is toch alleen maar geweldig als je de kans krijgt om van zo'n paard te leren?
Zeker voor talentvolle meiden die bij de pony's Z2 gereden hebben is zoiets mooi om verder te groeien en er veel van te leren. Niet iedereen heeft de financiële middelen daarvoor, maar dat is wat anders.
Ik had vroeger wel graag zo'n leerpaard willen hebben. :j Nu nog wel :D

Nou ben ik het dus ook mee eens.. Je koopt zo'n paard om te leren en in het begin weet je er niks van, maar met goede begeleiding kan je er wel komen hoor.
Waarom word hier trouwens alleen maar gedacht aan wedstrijdruiters? Ik wil ook wel een paardje die leuk kan lopen en springen, maar ik hoef er echt niet de topsport mee in hoor en daar word er volgens mij hier vooral rekening gehouden.. Er zijn genoeg recreatieve ruiters die ook willen leren.

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:22

Op een correct afgericht paard kun je goed leren ''voelen'', en het lijkt mij juist heel waardevol dat je het goede leert te voelen voor je op een jong of minder ver doorgeschoold paard stapt. Op het moment dat jij het juiste doet, geeft hij het juiste antwoord, en dat maakt het leerproces wat minder ingewikkeld en bespaart afdwalingen. En laten we wel wezen, het gemiddelde M paard is niet correct afgericht, veel Z paarden ook niet maar vaak beter dan L of M paarden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:24

@deruijter, maar heb jij dan nooit gedacht bij die eerste pony en paard.. jaren later... met de kennis die je nu hebt.. dat had ik anders aan moeten pakken? Ik wou dat ik dat geweten had toen de eerste 3 jaar was etc.

Denk trouwens ook dat daar een verschil zit tussen dressuur en springen. Bij springen is naast de dressuur basis het gene wat je moet kunnen (afstanden rijden, galopwissels, etc) dat verandert niet per niveau... alleen wordt het steeds moeilijker... bij dressuur moet je steeds andere oefeningen doen die natuurlijk wel uit een basis komen, maar het gevoel van de juiste bijv. travers is wel handig voor je te hebben als je een jonkie aan het opleiden bent.

En hoezo... een goed Z-leerpaard is echt geen automaat,... die eeuwige... "ik kan pas rijden als ik hem zelf heb opgeleid"... dat is echt zo ouderwets. Sommige mensen kunnen geweldig paarden opleiden maar hebben de grootste moeite om netjes een proefje op Z-niveau te rijden... niet iedereen heeft dezelfde kwaliteiten. Anderen rijden makkelijk weg op een 8-jarige om hem zo van M naar Z te begeleiden... maar krijgen de bibbers op een 3 jarige en krijgen die nauwelijks de bak rond.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:27

Floortje en waarom denk jij dat het gemiddelde M paard niet correct is afgericht? Op concours zie ik wel anders. Je mag best een ervaren paard rijden in het begin om te leren, maar snap gewoon niet waarom je een Z paard wilt kopen. Dan is er toch nog maar weinig aan, vind ik.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:29

Nou, als ik op een Totilas zou zitten zal ik toch er nog hard aan moeten werken. Z of hoger betekent niet meteen een 'automaatje' die alles maar voor je doet. Natuurlijk zal je harder moeten werken om een jong paard op te leiden ipv een hoger geschoold paard aan te kopen, maar dat lijkt mij niet meer dan normaal en daar kun je net zo veel van leren als van het opleiden van een jong paard, alleen op een andere manier. Ze heten niets voor niets LEERpaarden, daar leert de ruiter van rijden/zitten. Waar denk je dat de gemiddelde manege mee vol staat, jonge, onbeleerde paarden of 'oude' leermeesters? :D
Laatst bijgewerkt door XladyX op 14-02-12 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:30

Maar dat is toch jouw mening dat er dan nog maar weinig aan is... weinig aan omdat je het paard zelf niks meer kan leren... en het grotendeels is dat het jij als ruiter van het paard leert... wat maakt dat uit? Als je er maar plezier in hebt... en ik denk dat het voor veel ruiters helemaal geen gek idee is om eerst maar eens van een paard te leren ipv zelf te gaan lopen sleutelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:31

deruijter schreef:
Floortje en waarom denk jij dat het gemiddelde M paard niet correct is afgericht? Op concours zie ik wel anders. Je mag best een ervaren paard rijden in het begin om te leren, maar snap gewoon niet waarom je een Z paard wilt kopen. Dan is er toch nog maar weinig aan, vind ik.

Ik kan me toch niet helemaal aan de indruk onttrekken dat hier een hoop jaloezie in doorklinkt.

Precies zoals die ene jury die de ruiter laag punt, omdat ie vindt dat je met een lichte-tour-paard niks in het M2 te zoeken hebt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:32

deruijter schreef:
@Karin, nee hier kan ik het niet mee eens zijn, ik vind dat je eerst moet bewijzen dat je paarden zelf kan rijden. En niet het paard alles voor je laten doen.
Die paarden doen niet alles vanzelf hoor. Als je een foute hulp geeft doen zie iets anders dan wat jij bedoeld had.
Wissels mogen voelen op een paard dat ze goed en makkelijk springt is ideaal voordat je zelf een paard wissels moet leren, je weet dan hoe het moet voelen en wanneer het goed is. Met andere oefeningen is dat niet veel anders.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:36

Tuurlijk heb ik soms gedacht van dat had ik echt anders moeten doen! Dit had ik niet moeten doen, dat wel. Maar dit heb ik niet te danken aan een Z paard, dit heb ik te danken aan nog meer jonge paarden die ik allemaal moest inrijden. Je moet toch eerst leren rijden voordat je uberhaupt weet hoe je een Z paard moet rijden. Het is toch veel mooier om te zien dat jij met een jong paard het Z kan behalen, dan dat jij met een Z paard het Z kan rijden. Ik vind dit gewoon echt jezelf voor de gek houden.

Springen is meer dan heletijd opnieuw hetzelfde doen, maar dan elke klasse moeilijker. Het mooie van jonge paarden rijden is dat je weet dat je het zelf hebt gedaan.

En ik vind wel dat je pas ECHT kan rijden als jij ook de moeilijke paarden kan rijden.

*Anderen rijden makkelijk weg op een 8-jarige om hem zo van M naar Z te begeleiden... maar krijgen de bibbers op een 3 jarige en krijgen die nauwelijks de bak rond.* Dit bedoel ik nou, als jij een 8 jarige kan rijden in het M moet je ook de basis kunnen rijden. Je wilt toch niet alleen afhankelijk zijn van de kwaliteiten van je paard!

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:39

KarinvdM schreef:
deruijter schreef:
Die paarden doen niet alles vanzelf hoor. Als je een foute hulp geeft doen zie iets anders dan wat jij bedoeld had.
Wissels mogen voelen op een paard dat ze goed en makkelijk springt is ideaal voordat je zelf een paard wissels moet leren, je weet dan hoe het moet voelen en wanneer het goed is. Met andere oefeningen is dat niet veel anders.

Als je een foute hulp geeft en ze doen het niet waarom wil je dan een Z paard? Om de garantie te krijgen dat deze het wel kan,
maar je het er zelf uit moet halen?

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:40

Ik heb niet de ambitie de allerbeste te zijn, ik hoef niemand iets te bewijzen, ik denk al helemaal niet ooit op hoog niveau te rijden, ik vind het gewoon leuk. Voor mij is dat reden genoeg.
Ja, het is makkelijker de fijne kneepjes te leren op/van een paard dat het al kan. Absoluut. Exact de reden dat ik een ervaren paard zoek.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:43

ik heb zelf ook meer respect voor degene die jonge paarden goed kan inrijden dan iemand die een goede Z-proef kan neerzetten... maar ik vind niet dat elke ruiter daarom maar jonge paarden moet gaan rijden... liever niet... ik heb liever dat iedereen zijn kwaliteiten kent... waarom moet degene met knikkende knieën dan op een jonkie stappen? en niet gewoon genieten van een ouder dier.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:43

Omdat je, met behulp van goede instructie, daar veel van kunt leren, deruijter. Maar blijkbaar zie jij dat anders.
Ik heb nooit een leerpaard gehad en altijd alles zelf moeten doen, maar ik had graag een leerpaard gehad. :j

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:44

ikke schreef:
deruijter schreef:

Ik kan me toch niet helemaal aan de indruk onttrekken dat hier een hoop jaloezie in doorklinkt.

Precies zoals die ene jury die de ruiter laag punt, omdat ie vindt dat je met een lichte-tour-paard niks in het M2 te zoeken hebt.

Als jij denkt dat ik jaloers ben omdat ik liever een uitdaging wil, dan mag jij dit vinden.
Zou alleen niet weten waar ik jaloers op zou moeten zijn? Zou je dit even beter willen uitleggen a.u.b.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:45

Mijn 1e pony had meerdere malen Z dressuur gelopen. Gaf ik mijn galophulp niet goed, deed ze hetniet, gaf ik een te harde ophouding, mocht ik zandhappen. Op het verkeerde moment een tik en daar lag ik weer. Heb ik zoveel van geleerd, correcte hulpen, netjes en zacht rijden.

Pony daarna had M gelopen, maar had al een tijd stil gestaan. Die heb ik zelf verder gereden naar de Z dressuur. Tussendoor wat paarden uitgebracht in het L.

En daarna een jonkie. Zonder die Z en M pony, had ik paard niet correct op kunnen leiden. Misschien is het met springen anders, maar ik zie niet in wat er mis is met een leerpaard.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:45

Evelijn schreef:
ik heb zelf ook meer respect voor degene die jonge paarden goed kan inrijden dan iemand die een goede Z-proef kan neerzetten... maar ik vind niet dat elke ruiter daarom maar jonge paarden moet gaan rijden... liever niet... ik heb liever dat iedereen zijn kwaliteiten kent... waarom moet degene met knikkende knieën dan op een jonkie stappen? en niet gewoon genieten van een ouder dier.

Er is een groot verschil tussen een ouder leerpaard en een Z / internationaal paard.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:48

XladyX schreef:
Nou, als ik op een Totilas zou zitten zal ik toch er nog hard aan moeten werken. Z of hoger betekent niet meteen een 'automaatje' die alles maar voor je doet. Natuurlijk zal je harder moeten werken om een jong paard op te leiden ipv een hoger geschoold paard aan te kopen, maar dat lijkt mij niet meer dan normaal en daar kun je net zo veel van leren als van het opleiden van een jong paard, alleen op een andere manier. Ze heten niets voor niets LEERpaarden, daar leert de ruiter van rijden/zitten. Waar denk je dat de gemiddelde manege mee vol staat, jonge, onbeleerde paarden of 'oude' leermeesters? :D

De gemiddelde manege staat niet vol met paarden die Z of internationaal hebben gelopen,
maar staat vol met paarden die oud zijn en die niet goed genoeg zijn voor de sport.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:49

XladyX schreef:
Z of hoger betekent niet meteen een 'automaatje' die alles maar voor je doet.

Niet altijd natuurlijk, maar ik heb recent een 11 jarige B amazone toch echt op een goed opgeleid paard zomaar wisselserie na wisselserie zien doen, dus het kan wel degelijk :j .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:51

deruijter schreef:
ikke schreef:

Als jij denkt dat ik jaloers ben omdat ik liever een uitdaging wil, dan mag jij dit vinden.
Zou alleen niet weten waar ik jaloers op zou moeten zijn? Zou je dit even beter willen uitleggen a.u.b.

Wie ben jij om te bepalen dat iemand geen Z-paard mag kopen als leerpaard?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:53

deruijter schreef:
Evelijn schreef:

Er is een groot verschil tussen een ouder leerpaard en een Z / internationaal paard.

Een paard dat Z heeft gelopen is nog verre van een "internationaal" paard (als in Intermediair of Lichte Tour), er zitten nog een paar leuke stapjes tussen om te zorgen dat de overstap van gewone basissport (Z dus) naar Lichte Tour een beetje goed verloopt.
Een ouder leerpaard kan gewoon Z hebben gelopen, dat is gewoon een kwestie van wedstrijden blijven rijden en les blijven nemen }>

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:53

@ikke ik bepaal helemaal niks voor niemand, ik vind het alleen slecht.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:54

Uhm zullen we het gezellig houden? Ieder het paard waar die zich fijn bij voelt en die zien te vinden.... Daar gaat dit topic toch om?

Ik ga vrijdag weer langs bij een paard. Ik houd even contact met de eigenaar of de bak goed zal zijn. Maar verwacht dat vrijdag beter als de vorst verder uit de grond is dat het water weer weg kan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:55

nu zet je Z en internationaal op 1-lijn... dat is toch helemaal niet zo...
en ouder... bedoel ik in die zin ouder dan een jonkie...

maar misschien kunnen we het er overeens zijn dat we het oneens zijn.
Net als mijn eerste instructrice die als eerste opmerking maakte:"als eerste paard koop je toch niet zo'n ouwe"

Tja.. dat deed ik dus wel en dan was Kafka niet eens een leerpaard want die had niks gepresteerd... maar ik hoef gelukkig niet meerdere paarden te rijden voor de handel... en geld te verdienen aan mijn paard. Mijn paard is alleen een hobby waar zowel ik als hij plezier mogen beleven :D

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:57

Niet iedereen wil wat jij wil de ruijter en wellicht denk jij over 20 jaar er anders over dan nu.

Bij ons op stal staat een oud springpaard van Bruggink welke op nationaal niveau gelopen heeft en daar zitten ook beginners op te klungelen.
Meer ervaren ruiters rijden hem ook graag omdat je van hem leert; je leert meetellen met het springen, maar ook hoe je zijwaartse oefeningen netjes doet.
Een echte, ja hier komt het woord weer....leermeester.
Verder hebben we nog 2 merries die beiden Z1 gelopen hebben en wederom..LEERMEESTERS.

Zoals iemand anders al schreef, maneges zitten niet vol met 3 jarige paarden.
En maneges zitten niet vol met oude/slechte paarden dan zijn vooroordelen van mensen die zichzelf te goed voor een manege vinden.

Waarom een 3 jarige kopen als je daar niet aan toe bent? en wat is het probleem met een ouder paard wat Z gelopen heeft?
Z dressuur is niet enorm spannend hoor (Z springen op een goed paard ook niet trouwens).
Zo'n paard leert je een hoop en daarna kun je een jonger minder ervaren paard kopen.

Met de juiste begeleiding en hulp is er niks mis met een z paard kopen als je zelf dat niveau nog niet hebt.