Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
KarinvdM schreef:Het is toch alleen maar geweldig als je de kans krijgt om van zo'n paard te leren?
Zeker voor talentvolle meiden die bij de pony's Z2 gereden hebben is zoiets mooi om verder te groeien en er veel van te leren. Niet iedereen heeft de financiële middelen daarvoor, maar dat is wat anders.
Ik had vroeger wel graag zo'n leerpaard willen hebben.Nu nog wel
deruijter schreef:Floortje en waarom denk jij dat het gemiddelde M paard niet correct is afgericht? Op concours zie ik wel anders. Je mag best een ervaren paard rijden in het begin om te leren, maar snap gewoon niet waarom je een Z paard wilt kopen. Dan is er toch nog maar weinig aan, vind ik.
deruijter schreef:Die paarden doen niet alles vanzelf hoor. Als je een foute hulp geeft doen zie iets anders dan wat jij bedoeld had.@Karin, nee hier kan ik het niet mee eens zijn, ik vind dat je eerst moet bewijzen dat je paarden zelf kan rijden. En niet het paard alles voor je laten doen.
KarinvdM schreef:deruijter schreef:Die paarden doen niet alles vanzelf hoor. Als je een foute hulp geeft doen zie iets anders dan wat jij bedoeld had.@Karin, nee hier kan ik het niet mee eens zijn, ik vind dat je eerst moet bewijzen dat je paarden zelf kan rijden. En niet het paard alles voor je laten doen.
Wissels mogen voelen op een paard dat ze goed en makkelijk springt is ideaal voordat je zelf een paard wissels moet leren, je weet dan hoe het moet voelen en wanneer het goed is. Met andere oefeningen is dat niet veel anders.
ikke schreef:deruijter schreef:Floortje en waarom denk jij dat het gemiddelde M paard niet correct is afgericht? Op concours zie ik wel anders. Je mag best een ervaren paard rijden in het begin om te leren, maar snap gewoon niet waarom je een Z paard wilt kopen. Dan is er toch nog maar weinig aan, vind ik.
Ik kan me toch niet helemaal aan de indruk onttrekken dat hier een hoop jaloezie in doorklinkt.
Precies zoals die ene jury die de ruiter laag punt, omdat ie vindt dat je met een lichte-tour-paard niks in het M2 te zoeken hebt.
Evelijn schreef:ik heb zelf ook meer respect voor degene die jonge paarden goed kan inrijden dan iemand die een goede Z-proef kan neerzetten... maar ik vind niet dat elke ruiter daarom maar jonge paarden moet gaan rijden... liever niet... ik heb liever dat iedereen zijn kwaliteiten kent... waarom moet degene met knikkende knieën dan op een jonkie stappen? en niet gewoon genieten van een ouder dier.
XladyX schreef:Nou, als ik op een Totilas zou zitten zal ik toch er nog hard aan moeten werken. Z of hoger betekent niet meteen een 'automaatje' die alles maar voor je doet. Natuurlijk zal je harder moeten werken om een jong paard op te leiden ipv een hoger geschoold paard aan te kopen, maar dat lijkt mij niet meer dan normaal en daar kun je net zo veel van leren als van het opleiden van een jong paard, alleen op een andere manier. Ze heten niets voor niets LEERpaarden, daar leert de ruiter van rijden/zitten. Waar denk je dat de gemiddelde manege mee vol staat, jonge, onbeleerde paarden of 'oude' leermeesters?
deruijter schreef:ikke schreef:Ik kan me toch niet helemaal aan de indruk onttrekken dat hier een hoop jaloezie in doorklinkt.
Precies zoals die ene jury die de ruiter laag punt, omdat ie vindt dat je met een lichte-tour-paard niks in het M2 te zoeken hebt.
Als jij denkt dat ik jaloers ben omdat ik liever een uitdaging wil, dan mag jij dit vinden.
Zou alleen niet weten waar ik jaloers op zou moeten zijn? Zou je dit even beter willen uitleggen a.u.b.
deruijter schreef:Evelijn schreef:ik heb zelf ook meer respect voor degene die jonge paarden goed kan inrijden dan iemand die een goede Z-proef kan neerzetten... maar ik vind niet dat elke ruiter daarom maar jonge paarden moet gaan rijden... liever niet... ik heb liever dat iedereen zijn kwaliteiten kent... waarom moet degene met knikkende knieën dan op een jonkie stappen? en niet gewoon genieten van een ouder dier.
Er is een groot verschil tussen een ouder leerpaard en een Z / internationaal paard.