Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:55

Het lukt mij niet om de tekst te kopiëren :?

Dan maar zo

Afbeelding
Afbeelding

Jessix

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:35

Ah nou, weer eentje erbij die laat zien dat niets 100% veilig is. En op de dag en nog eens een goed hekwerk. Om moedeloos van te worden...

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:38

Wintu schreef:
Ik word nu wakker van luid loeiende koeien in de verte. Fingers crossed dat het niets is, maar ik lig wel met een naar gevoel in bed.

Edit: het blijft onrustig buiten, veel geloei en het blijft aanhouden, veel blaffende honden. Ik vind het huiveringwekkend.

Heb je hier nog iets over gehoord in de omgeving?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 21:49

anca schreef:
Wintu schreef:
Ik word nu wakker van luid loeiende koeien in de verte. Fingers crossed dat het niets is, maar ik lig wel met een naar gevoel in bed.

Edit: het blijft onrustig buiten, veel geloei en het blijft aanhouden, veel blaffende honden. Ik vind het huiveringwekkend.

Heb je hier nog iets over gehoord in de omgeving?

Nee, gelukkig niet. Tenminste als er iets in en rondom het dorp gebeurd dan horen we het in de dorpsapp. Maar het is heel erg lang onrustig geweest, er staan hier op verschillende plekken kleine runderen buiten, ponies en paarden, wat schapen en onze herten. Dus als het allemaal tegen elkaar oploeit in de nacht en de honden gaan ook nog blaffen....tja wie zal het zeggen, liep ie er, liep ie er niet.
Maar wat ik vroeger geruststellende geluiden vond, dat zijn het nu niet meer.
Ben benieuwd of we van de winter de wolven gaan horen huilen, brrr.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:38

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:08

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:11

Doet ie anders nooit nie...
Is echt schuw hoor...

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:13

DuoPenotti schreef:
pillow schreef:
Gisteravond in De slimste ging het over de Dassen. Dat die het nu weer zo goed doen en massaal aanwezig zijn en dus overlast veroorzaken.
Zegt Maarten van Rossum.: Wat opvallend is dat dieren die op het randje van uitsterven staan en dan dus de beschermde status krijgen, binnen no time een plaag worden. En zo is het ook, maar helaas willen diegene die er wat mee moeten dat niet zien.

:j

En dan kun je meteen afvragen hoeveel die dieren echt natuurlijk zo vermeerderd zijn of hoeveel flink geholpen zijn.
Dus of het echt wel re wilding is...

O, dat is apart. Ik las onlangs een stuk van 8-12-2022, Nature today: Hoe gaat het met de das in Nederland? Die lieten juist een heel ander beeld zien. Namelijk dat het in veel regio's minder goed gaat met de das.

Dat de das nu vaker in tuinen wordt gezien blijkt een kwestie van voedseltekort. Enerzijds vanwege droogte en voedselconcutrrentie, maar ook omdat veel weide grond niet meer wordt bemest en dat, in combinatie met droogte zorgt voor minder regenwormen.

Ook wordt door de komst van de wolf veel weidegrond afgezet en dat is daardoor ook ontoegankelijk voor de das. Dus nog minder voedselgebieden, waardoor de dassen ook verder moeten trekken om aan voedsel te komen en de kans op een aanrijding wordt vergroot...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:21

Dassen, we zien ze al jaren. Lijfelijk en de schade.
En ook best vaak overdag.
Burchten te over.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:28

tienus63 schreef:
Burchten te over.

Dat klopt, maar volgens het stuk is de oorzaak hiervan dus voedseltekort, waardoor dassen meer in bewoont gebied komen. Maar de populatie schijnt in veel gebieden de afgelopen jaren juist te zijn afgenomen en veel burchten worden blijkbaar niet meer bewoond. Bijzonder vond ik dat de komst van de wolf en daardoor minder toegankelijke weides, mede als oorzaak van de dalende dassen populatie werd genoemd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:33

pillow schreef:
https://www.facebook.com/groups/1503466 ... 963258485/
Gewoon tussen de huizen op klaarlichte dag. Benieuwd wat voor verklaring Leugenveld en Loos hier voor hebben.

Als de wolf straks een cultuurvolger blijkt te zijn dan heb je pas echt de poppen aan het dansen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:37

DuoPenotti schreef:
Het lukt mij niet om de tekst te kopiëren :?

Dan maar zo

[ [url=m/pZsU4d.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KLbLr6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kan het mis hebben, maar ik dacht dat in België een hek ook pas wolfwerend is als het is ingegraven. Dan lijkt zonder zichtbare schade de enige mogelijkheid dat ze eroverheen zijn gekomen. Als dit hek dan ook nog 145cm hoog is... :(

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:49

Ik denk niet dat het in België ingegraven moet zijn.
En dit stroom net ingraven zal denk ik ook niet gaan zonder stroomverlies.
Maar onder de onderste draad door kruipen zou stroom moeten geven. (was ik persoonlijk vaak betwijfel met die vacht)
Maar ook snel zichtbaar.
Blijft springen over.

En de dierentuin maakt het ook niet voor niets zo hoog als het met deze hoogte ook genoeg was.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 00:18

journee schreef:
tienus63 schreef:
Burchten te over.

Dat klopt, maar volgens het stuk is de oorzaak hiervan dus voedseltekort, waardoor dassen meer in bewoont gebied komen. Maar de populatie schijnt in veel gebieden de afgelopen jaren juist te zijn afgenomen en veel burchten worden blijkbaar niet meer bewoond. Bijzonder vond ik dat de komst van de wolf en daardoor minder toegankelijke weides, mede als oorzaak van de dalende dassen populatie werd genoemd.

Imo is het juist doordat er niet meer bovengronds mest uitgereden mag worden, de grond verschraald en er juist meer muizen in weidegrond zit.
Als er een toename van burchten is, duidt dat niet op voedselschaarste.
In het bosgebied bij ons achter kwamen er zelfs burchten waar honden uit laters hun auto parkeerden om de hond uit te laten.
30-40 jaar geleden waren er 4 burchten in het totale bosgebied.
Nu al 9, alleen al in klein stukje in uithoekje van dat bos.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 06:28

In Drenthe is al er paar jaar een daling qua aantal dassen. Ik heb nauw contact met iemand van de dassen wergroep en ze houden elk jaar tellingen.

Droogte speelt idd grote rol. Minder voedsel, minder jongen worden er geboren. En meer verkeerslactoffers.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:20

Dassen schijnen hier in de bossen wel te zitten, ik heb alleen sporen gezien (gaatjes die ze met hun neus maken). Maar goed, van wolven heb ik tot nog toe ook alleen sporen gezien.

In Ermelo is een aanval op schapen geweest, vermoedelijk wolf. Ik vind dat wel opvallend omdat het de Veluwe is, en daar tot nog toe weinig aanvallen op vee waren. Kan het linkje niet delen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:27

Is niet bijzonder hoor. Er zijn de afgelopen jaren genoeg aanvallen op de Veluwe geweest. Alleen niet zo extreem als nu in Drenthe.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:31

Toch hoor je het niet vaak, zeker de laatste tijd was het stil daar.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:02

Dat is zo. Bij mij in de buurt is het sowieso rustig. Maar de aanvallen dichtbij waren in de nazomer/begin herfst. Ik denk kinderen leren jagen.
En verder zou het me niet verbazen als er in de buurt van het hol een plek voor valwild is.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 10:01

Hier staan sinds een week of twee een groep schapen in het bos achter een draadje. Volgens mij dag en nacht, want er is geen schuur en ze staan er sowieso van zonsopgang tot zonsondergang. Elke keer als ik er langs rijd, verwacht ik het ergste, maar het gaat nog steeds goed. Ik begrijp het echt niet..

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 10:34

amber15 schreef:
Hier staan sinds een week of twee een groep schapen in het bos achter een draadje. Volgens mij dag en nacht, want er is geen schuur en ze staan er sowieso van zonsopgang tot zonsondergang. Elke keer als ik er langs rijd, verwacht ik het ergste, maar het gaat nog steeds goed. Ik begrijp het echt niet..

Hier in de Meinweg staat ook een schapenkudde. Deze wordt bewaakt door speciale honden. Je ziet die niet altijd van een afstand.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:28

amber15 schreef:

En waar is hier? Is het een plaats waar vaker aanvallen zijn?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 19:43

pillow schreef:
amber15 schreef:

En waar is hier? Is het een plaats waar vaker aanvallen zijn?

Ja, we hebben eerder aanvallen gehad. Niet heel recent, maar met de roedels op de Veluwe vind ik het gewoon niet slim.

Ginam, zou kunnen ja. Ik heb ze niet gezien in ieder geval.
Laatst bijgewerkt door amber15 op 11-07-25 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 21:08

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 21:16

Ik juich het toe. Eindelijk nu niet het ‘boertje’ op klompen die maar een schaap kwijt is die anders toch geslacht gaat worden.
Maar misschien nu wel problemen in de achtertuin daar!