Yvet_90 schreef:Ik kom even uit de meeleesmodus.. Er is mij een jonge Up to Date Merrie aangeboden en ik heb haar nog niet gezien, maar een kennis wel en die denkt dat het helemaal wat voor mij is. Ik ben erg nieuwschierig dus. Nu is er alleen één heel sterk twijfelpunt. Ik ben eerder deze week ook bij een Up to Date merrie geweest, nu was het zo dat deze redelijk erge staart-/ en manenexceem had. Nu hoorde ik dat de Up to Date waar ik morgen ga kijken dus ook heeft geschuurd. Ze had dat nog nooit eerder gedaan, en heeft ook een heel mooie staart, alleen bij ander bedrijf heeft ze dus aan haar manen geschuurd. Nu geeft de fokker aan zeker te weten dat ze geen staart- en manenexceem heeft. Toch brengt het twijfels bij mij omhoog. Ik heb eerder deze maand een artikel gelezen over staart- en manenexceem als erfelijke aandoening. Iets waar ik nog niet eerder van had gehoord, maar wat ik wel interessant vind. Het punt is dat ik absoluut geen excemer op stal wil hebben, ook niet als het paard het helemaal is.
Hoe denken jullie over dit geval. Ze staat nu in het land, en schuurt dus niet, maar ik weet niet wat ze gaat doen als ze binnenstaat. Ik weet overigens helemaal niet of ze snachts wel of niet binnenstaat. Maar ik ben gewoon heel benieuwd naar jullie ervaringen met zomerexceem als erfelijk overdraagbaar of dat het gewoon toeval is en dat de merrie waarschijnlijk helemaal geen last heeft van exceem.... Lastig verhaal, maar ik hoop dat jullie het begrijpen... Het schijnt namelijk een heel gaaf dier te zijn....
Paarden die nu schuren mankeren in ieder geval meer dan alleen zomer ecxeem.