Kaja schreef:Naar mijn idee is er in Nederland absoluut geen plek voor wolven. Maar ook niet voor ongehoorzame loslopende honden. En daar ga je. Zoveel mensen, zoveel wensen. Lang leve de democratie.
Feit blijft dat er onderzoeken zijn die aantonen dat de wolf perfect past en bijdraagt aan het in balans brengen van de biodiversiteit en daardoor een positief aandeel heeft in klimaatbeheersing. Daar kunnen we aan voorbij gaan alsof het ons niet deert, kop in het zand steken omdat het ons kopzorgen geeft en roepen dat we een plan nodig hebben. Maar dit is het plan. De wolf krijgt de ruimte om zich te vestigen en zich te gedragen zoals het zich hoort te gedragen. Pas na zoveel jaar monitoren worden de resultaten bekeken en conclusies getrokken.
Als je dit niet wil of kan begrijpen, zorg dan in elk geval dat je voor je eigen dieren een zo veilig mogelijk onderkomen hebt. Dat kost geld, tijd en energie. Maar niets doen is geen optie. Blijf vooral ook ‘rammelen’ bij de juiste instanties en politieke partijen. Of het helpt? Dat weet ik niet, maar laat je stem niet afnemen! Lang leve de democratie!
Maar er zijn ook studies die zeggen dat de wolf juist niet bijdraagt aan de biodiversiteit. Ik heb dat niet paraat maar anderen hier misschien wel. Daarnaast is het ene habitat het andere niet natuurlijk. Ik denk niet dat een conclusie van een onderzoek een op een toepasbaar is op een willekeurig gebied.