Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:51

josien_m_ schreef:
Wat mij trouwens wel verbaast is dat er bij die aanvallen, ook al zijn ze 's nachts, niets wordt gehoord in de omgeving.

Ik woonde eerst op kamers, begane grond uitbouw aan het eind van de oprit.

Mijn huisbaas kwam 's nachts thuis met een auto, ik snap nog steeds niet hoe hij thuis is gekomen, na een ongeluk.
Die auto moet ontzettend veel lawaai hebben gemaakt bij thuiskomt.

Niet lang nadat hij een nieuwe auto had gekocht werd er in die auto ingebroken, navisysteem weg.

Die auto stond letterlijk 2 meter van mijn hoofd verwijderd, ik heb nooit iets gemerkt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:51

rien10 schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja inhoudelijk is hij wel flauw. Want je weet dat 1 de re-wilders dat niet gaan doen.
De kosten haalde ik al aan.

2 het onhaalbare voor de mensen.
Dus ja inhoudelijk word ik daar flauw van. Het zoveelste niet werkende idee.
Het gaat mij ook niet om wie het oppert. Maar op het niet werkbare.
Daar word ik flauw van.

Ohh ik begreep je verkeerd. Ik dacht dat je het flauw van mij vond dat ik ideeën de grond in boorde. Maar jij wordt er flauw van. Dat snap ik. Ik heb het maar makkelijk aan de rand van Rotterdam. En dat meen ik, de kans dat ik ooit oog in oog kom te staan met een wolf in het Lage Bergse Bos schat ik op 1%

Ik gaf zelfs nog aan goed geschreven ;)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:52

Gisteravond in De slimste ging het over de Dassen. Dat die het nu weer zo goed doen en massaal aanwezig zijn en dus overlast veroorzaken.
Zegt Maarten van Rossum.: Wat opvallend is dat dieren die op het randje van uitsterven hebben gestaan en dan dus de beschermde status krijgen, binnen no time een plaag worden.
En zo is het ook, maar helaas willen diegene die er wat mee moeten dat niet zien.
Laatst bijgewerkt door pillow op 19-08-23 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:53

@DP Echt, ik moet meer koffie hebben!!

Edit: nog even over het Lage Bergse Bos en (bij voorbeeld) het Amsterdamse bos of het Kralingse bos; pas als daar wolven opduiken gaat "men" er iets aan doen is mijn inschatting.
Populistisch gezegd: als de grachtengordel last krijgt van Wolven, dan gaan de alarmbellen pas af. Oh nee, dan worden de alarmbellen pas gehoord. De sportpony van de BN-er zou eens slachtoffer worden. Oh neeeee, dat kan niet!!
Laatst bijgewerkt door rien10 op 19-08-23 09:56, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:54

pillow schreef:
Gisteravond in De slimste ging het over de Dassen. Dat die het nu weer zo goed doen en massaal aanwezig zijn en dus overlast veroorzaken.
Zegt Maarten van Rossum.: Wat opvallend is dat dieren die op het randje van uitsterven staan en dan dus de beschermde status krijgen, binnen no time een plaag worden. En zo is het ook, maar helaas willen diegene die er wat mee moeten dat niet zien.

:j

En dan kun je meteen afvragen hoeveel die dieren echt natuurlijk zo vermeerderd zijn of hoeveel flink geholpen zijn.
Dus of het echt wel re wilding is...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:12

Maar Maarten is wel tegen het schieten op de wolf met een paintball geweer en al zei hij het niet met veel woorden hij is ook tegen de jacht.

Wat mij verbaast is dat mensen het hebben over natuur en wij mensen. Maar wij mensen maken onderdeel uit van die natuur en staan aan de top van de voedselketen. Dat maakt dat we ook in mogen grijpen in onze leefomgeving om die voor ons en de dieren om ons heen leefbaar te houden. Wel met verantwoordelijkheid, met een duidelijk vooropgezet plan. Dat laatste mis ik vooral.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:36

Naar mijn idee is er in Nederland absoluut geen plek voor wolven. Maar ook niet voor ongehoorzame loslopende honden. En daar ga je. Zoveel mensen, zoveel wensen. Lang leve de democratie.

Feit blijft dat er onderzoeken zijn die aantonen dat de wolf perfect past en bijdraagt aan het in balans brengen van de biodiversiteit en daardoor een positief aandeel heeft in klimaatbeheersing. Daar kunnen we aan voorbij gaan alsof het ons niet deert, kop in het zand steken omdat het ons kopzorgen geeft en roepen dat we een plan nodig hebben. Maar dit is het plan. De wolf krijgt de ruimte om zich te vestigen en zich te gedragen zoals het zich hoort te gedragen. Pas na zoveel jaar monitoren worden de resultaten bekeken en conclusies getrokken.

Als je dit niet wil of kan begrijpen, zorg dan in elk geval dat je voor je eigen dieren een zo veilig mogelijk onderkomen hebt. Dat kost geld, tijd en energie. Maar niets doen is geen optie. Blijf vooral ook ‘rammelen’ bij de juiste instanties en politieke partijen. Of het helpt? Dat weet ik niet, maar laat je stem niet afnemen! Lang leve de democratie!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 11:46

SusanH schreef:
Maar Maarten is wel tegen het schieten op de wolf met een paintball geweer en al zei hij het niet met veel woorden hij is ook tegen de jacht.

Wat mij verbaast is dat mensen het hebben over natuur en wij mensen. Maar wij mensen maken onderdeel uit van die natuur en staan aan de top van de voedselketen. Dat maakt dat we ook in mogen grijpen in onze leefomgeving om die voor ons en de dieren om ons heen leefbaar te houden. Wel met verantwoordelijkheid, met een duidelijk vooropgezet plan. Dat laatste mis ik vooral.

Helemaal mee eens dat

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 12:25

SusanH schreef:

Ja en dat houd dan in dat ik dit mag delen. Heeft toch niks met die opmerking te maken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 12:34

Kaja schreef:
Naar mijn idee is er in Nederland absoluut geen plek voor wolven. Maar ook niet voor ongehoorzame loslopende honden. En daar ga je. Zoveel mensen, zoveel wensen. Lang leve de democratie.

Feit blijft dat er onderzoeken zijn die aantonen dat de wolf perfect past en bijdraagt aan het in balans brengen van de biodiversiteit en daardoor een positief aandeel heeft in klimaatbeheersing. Daar kunnen we aan voorbij gaan alsof het ons niet deert, kop in het zand steken omdat het ons kopzorgen geeft en roepen dat we een plan nodig hebben. Maar dit is het plan. De wolf krijgt de ruimte om zich te vestigen en zich te gedragen zoals het zich hoort te gedragen. Pas na zoveel jaar monitoren worden de resultaten bekeken en conclusies getrokken.

Als je dit niet wil of kan begrijpen, zorg dan in elk geval dat je voor je eigen dieren een zo veilig mogelijk onderkomen hebt. Dat kost geld, tijd en energie. Maar niets doen is geen optie. Blijf vooral ook ‘rammelen’ bij de juiste instanties en politieke partijen. Of het helpt? Dat weet ik niet, maar laat je stem niet afnemen! Lang leve de democratie!

Maar er zijn ook studies die zeggen dat de wolf juist niet bijdraagt aan de biodiversiteit. Ik heb dat niet paraat maar anderen hier misschien wel. Daarnaast is het ene habitat het andere niet natuurlijk. Ik denk niet dat een conclusie van een onderzoek een op een toepasbaar is op een willekeurig gebied.

Jessix

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 12:42

Voor mij maakt het inmiddels niet meer uit of hij er nu wel of niet thuis hoort en wie voor of tegen is. De wolf is er en er komen en heel rap steeds meer. Iets waar ik gewoon mee moet zien te dealen.

Voor mezelf hoop ik dat er steeds meer duidelijkheid komt over wat wel of niet werkt en wat er allemaal is in een poging om je dieren veilig te houden. Die app was nieuw voor mij en zou ik zelf wel interessant vinden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:15

mysa schreef:
Kaja schreef:

Maar er zijn ook studies die zeggen dat de wolf juist niet bijdraagt aan de biodiversiteit. Ik heb dat niet paraat maar anderen hier misschien wel. Daarnaast is het ene habitat het andere niet natuurlijk. Ik denk niet dat een conclusie van een onderzoek een op een toepasbaar is op een willekeurig gebied.

Mee eens, tegengeluiden zijn er zeker. Echter als heel de wereld de wolf toelaat, wat zegt dat dan over de onderzoeken die een tegengeluid geven? Een haai in onze wateren zorgt ook voor aanvallen met de dood tot gevolg. Maar je haalt hem niet weg, want hij heeft zijn doel. Een wesp idem dito. Klimaatverandering is hier. Daar speelt de biodiversiteit een grote rol. Ik ben niet degene die zegt dat dit plan werkt, maar onderzoeken wijzen uit dat de wolf het voordeel van de twijfel krijgt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:19

Jessix schreef:
Die app was nieuw voor mij en zou ik zelf wel interessant vinden.

Voor mij ook. Echter zal dat nooit van de grond komen. Omwille van de veiligheid van de mens alsmede van de wolf.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:25

Dat zal dan wel niet, jammer... Hier is het nu al weer weken stil. Geen wolf meer gemeld, niets. Ik vraag me dan toch af waar die dan is gebleven.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:46

Jessix schreef:
Dat zal dan wel niet, jammer... Hier is het nu al weer weken stil. Geen wolf meer gemeld, niets. Ik vraag me dan toch af waar die dan is gebleven.

Soms moet je gewoon blij zijn dat het probleem spontaan opgelost is en nooit zoeken naar hoe het opgelost is 8-) :D ;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:48

Hier nu ineens ook rust, zou hij weer in Duitsland zitten?
Kun je daar de aanvallen opzoeken? Grens Venlo ongeveer.
Of word niet alles meer gemeld? Meer werk ervan dan dat het iets oplevert?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:57

dierenfan schreef:
Jessix schreef:

Soms moet je gewoon blij zijn dat het probleem spontaan opgelost is en nooit zoeken naar hoe het opgelost is 8-) :D ;)

Hier was het een paar maand geleden ook heel rustig, en hadden ee hoop dat ze weg waren. Maar helaas is het nu weer iedere dag zowat raak.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 19:58

Zou mooi zijn als het opgelost was, maar ik ben bang van niet… Wel gek dat ze ineens zo ‘verdwijnen’.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 20:01

Die hier in de buurt heeft ooit vaker een paar maanden in Duitsland slachtoffers gemaakt om weer terug te keren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 20:07

Ja dat is natuurlijk ook wel wat ze doen, rondtrekken. Die jonge wolven. Hier gelukkig nog niet zo veel slachtoffers, maar hij werd wel overal gespot in het bos. Kwam op wandelaars met honden af en nu ineens is het weer stil.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 20:24

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 00:56

josien_m_ schreef:
Wat mij trouwens wel verbaast is dat er bij die aanvallen, ook al zijn ze 's nachts, niets wordt gehoord in de omgeving. Ook heel in het begin dat filmpje met de kudde schapen en de herder. Die probeert wat maar verder is er niets te merken van onrust of herrie van de dieren zelf. Dan zijn het toch wel slimme jagers, die wolven! Het idee van mijn paarden of andere dieren lopen bij wijze van spreken onder mijn raam, dan merk ik het wel, lijkt me niet echt te kloppen. Los nog van dat je ook in zo'n situatie weinig kan bewijst de boer uit Wapse wel.

Ik word nu wakker van luid loeiende koeien in de verte. Fingers crossed dat het niets is, maar ik lig wel met een naar gevoel in bed.

Edit: het blijft onrustig buiten, veel geloei en het blijft aanhouden, veel blaffende honden. Ik vind het huiveringwekkend.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 06:34

stal_HD schreef:
Wintu en kaja. Vorig najaar waren er wel degelijk wolven op doortocht bij Hollandscheveld Elim. Deze zijn vertrokken richting Schoonebeek. We hebben een groepsapp contact hierover gehad. Ik vermoed dat deze wolven naar Duitsland zijn gegaan.
Momenteel is het hier rustig met zichtmeldingen. Maar ik vrees voor straks het najaar.
Wij zijn nog bezig met onze stallen. De oude is er af en de nieuwe nog niet klaar. Nu druk met dichtmaken en boxen erin, zodat mijn paardjes weer op stal kunnen.

En wonend in schoonebeek idd nog geen echt duidelijke zichtmeldingen gehad hier.
De wolven lopen vlot door naar Duitsland idd

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:29

Jessix schreef:
Zou mooi zijn als het opgelost was, maar ik ben bang van niet… Wel gek dat ze ineens zo ‘verdwijnen’.

Niet gek hoor. Gelukkig zijn er ook mensen op de wereld die op juiste moment de juiste actie durven en kunnen ondernemen. Diep respect voor hun en fijn voor alle partijen vind ik. Ook voor wolven zelf is het in deze landen vaak geen pretje te moeten leven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:41

Ik hoop het dat dit hier ook is gebeurd.
Na honderden weide dieren. Ook in een zogenaamde wolf werende raster.
Maar ben bang dat hij nu ook weer even op vakantie is.