Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:40

Ineke2 schreef:
Lukasje schreef:
18? Ik dacht zelfs 16.

Wat bedoel je precies?

Tot 18 mag je bij de pony’s starten ook met een E

Ik antwoordde op Anjali, dat ik dacht dat je in België vanaf 16 jaar van de pony’s (< 1.48) moest overschakelen naar paard (>1.48)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:41

Babootje schreef:
Volgens mij is het "tegenwoordig" nog zo. E pony's kunnen niet op internationaal niveau worden uitgebracht.
Vroeger stopte het al bij het Z. Nu kun je op nationaal niveau alle klasses wel 'uit' lopen.
Dit heeft nog steeds het effect dat E-pony's goedkoper zijn. Kleine(re) paarden (1.57,5 is meen ik de officiële paardenmaat) zijn ook goedkoper dan de 'grote jongens'. Voor volwassenen geldt dat je met je E-pony ook niet internationaal tussen de paarden kunt starten. Er zijn uitzonderingen voor bepaalde rassen die als 'paard' worden aangemerkt maar toch net onder de officiele paardenmaat uitkomen.
https://www.knhs.nl/top-sport/meedoen-a ... onymeting/

* Voor de nationale federaties (in Nederland de KNHS) geldt dat alleen voor pony’s in de categorie D (met maximale stokmaat van 148 cm) of lager een FEI-ponypaspoort mag worden afgegeven.
* Tijdens FEI-wedstrijden kan de hoogte van pony’s worden gemeten. Dan wordt aangehouden dat een pony tijdens wedstrijddeelname niet hoger mag zijn dan 148 cm zonder ijzers of 149 cm met ijzers.
* Pony’s die internationaal te groot bevonden zijn, worden ook voor de KNHS-sport in de een andere categorie (categorie E) ingedeeld. De stokmaat van een pony bepaalt in welke categorie de pony ten behoeve van de KNHS-sport wordt ingedeeld.
* Voor het deelnemen aan internationale wedstrijden door KNHS-leden met een pony geldt dat aan de KNHS-reglementering voor wat betreft de meting moet zijn voldaan. Kijk daarvoor in het Algemeen Wedstrijdreglement van de KNHS (artikel 30 en 55) of op https://www.fei.org voor de internationale regels (Annex XVIII).

Ja maar dan nog... ik weet dat veel ouders hoge verwachtingen hebben van hun kleine Anky's.
Maar de realiteit blijft dat internationaal gewoon voor zeer weinig weggelegd is.

Avalanche

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:02

Ja, ergens is het wel bijzonder ironisch dat E-pony's minder gewild zijn want niet internationaal starten, terwijl misschien 1% van de ruiters ooit zover komt :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:45

Niet internationaal starten?Geldt dat dan ook voor springen? Ik herinner me de bonte pony uit Brazilie,Mumu geheten,die met zijn ruiter (ik meen Carlos Riberas maar dat weet ik niet meer zeker) toch internationaal,ook in Nederland,heel hoog gescoord heeft.Deze pony was beroemd omdat hij eerder een schillenkar door de sloppenwijken had getrokken.Dat was een kleine E-pony.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:55

Babootje schreef:
Volgens mij is het "tegenwoordig" nog zo. E pony's kunnen niet op internationaal niveau worden uitgebracht.
Vroeger stopte het al bij het Z. Nu kun je op nationaal niveau alle klasses wel 'uit' lopen.
Dit heeft nog steeds het effect dat E-pony's goedkoper zijn. Kleine(re) paarden (1.57,5 is meen ik de officiële paardenmaat) zijn ook goedkoper dan de 'grote jongens'. Voor volwassenen geldt dat je met je E-pony ook niet internationaal tussen de paarden kunt starten. Er zijn uitzonderingen voor bepaalde rassen die als 'paard' worden aangemerkt maar toch net onder de officiele paardenmaat uitkomen.
https://www.knhs.nl/top-sport/meedoen-a ... onymeting/

* Voor de nationale federaties (in Nederland de KNHS) geldt dat alleen voor pony’s in de categorie D (met maximale stokmaat van 148 cm) of lager een FEI-ponypaspoort mag worden afgegeven.
* Tijdens FEI-wedstrijden kan de hoogte van pony’s worden gemeten. Dan wordt aangehouden dat een pony tijdens wedstrijddeelname niet hoger mag zijn dan 148 cm zonder ijzers of 149 cm met ijzers.
* Pony’s die internationaal te groot bevonden zijn, worden ook voor de KNHS-sport in de een andere categorie (categorie E) ingedeeld. De stokmaat van een pony bepaalt in welke categorie de pony ten behoeve van de KNHS-sport wordt ingedeeld.
* Voor het deelnemen aan internationale wedstrijden door KNHS-leden met een pony geldt dat aan de KNHS-reglementering voor wat betreft de meting moet zijn voldaan. Kijk daarvoor in het Algemeen Wedstrijdreglement van de KNHS (artikel 30 en 55) of op https://www.fei.org voor de internationale regels (Annex XVIII).

En de Children rubrieken?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:01

anjali schreef:
Niet internationaal starten?Geldt dat dan ook voor springen? Ik herinner me de bonte pony uit Brazilie,Mumu geheten,die met zijn ruiter (ik meen Carlos Riberas maar dat weet ik niet meer zeker) toch internationaal,ook in Nederland,heel hoog gescoord heeft.Deze pony was beroemd omdat hij eerder een schillenkar door de sloppenwijken had getrokken.Dat was een kleine E-pony.

Jááá!!! Maar die liep bij de paarden :).
https://www.bitmagazine.nl/media/van-sc ... y-winnaar/

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:02

Avalanche schreef:
Ja, ergens is het wel bijzonder ironisch dat E-pony's minder gewild zijn want niet internationaal starten, terwijl misschien 1% van de ruiters ooit zover komt :')

Blijft inderdaad ironisch.

Daarnaast is er in Duitsland juist enorm veel vraag naar E pony’s als de zogenoemde XXL pony’s.

En in Nederland krijg je ook bizarre bedragen voor een E met echte kwaliteit.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:07

anjali schreef:

Ik ken dat verhaal van heel vroeger uit de Penny :+
Maar dacht dat dat verzonnen was :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:22

Mijn zoektocht wil niet echt vorderen. Veel E's zijn Spanjaarden en dat is echt mijn type niet.

We kijken rustig verder.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:35

Evamarie schreef:
Mijn zoektocht wil niet echt vorderen. Veel E's zijn Spanjaarden en dat is echt mijn type niet.

We kijken rustig verder.

Ik wilde niet reageren maar ik doe het toch. Heb geduld, je bent net weer terug op de markt, neem je tijd. Zeker omdat je al 2 keer ellende hebt gehad. Val niet weer in dezelfde valkuil...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 12:45

Eigenlijk ben ik nog niet echt op zoek, maar ben gisteren bij een hele lieve merrie wezen kijken. Ik ga woensdag nog een keer samen met mijn instructrice kijken en als het dan nog steeds goed gaat, laten keuren. Zo spannend allemaal!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:22

Ineke2 schreef:
Eigenlijk ben ik nog niet echt op zoek, maar ben gisteren bij een hele lieve merrie wezen kijken. Ik ga woensdag nog een keer samen met mijn instructrice kijken en als het dan nog steeds goed gaat, laten keuren. Zo spannend allemaal!

Wat leuk!
Ga je weer voor een Ijslander?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:28

Alja schreef:
Ineke2 schreef:

Wat leuk!
Ga je weer voor een Ijslander?

Nee heel ander type zelfs :o Een Spaanse E pony, maar rijpaard type dus geen krabbelaar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:31

Wat leuk! Succes en veel plezier

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:43

Super leuk voor je Ineke!
Hoop dat het allemaal past :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:54

Succes Ineke, hopelijk een goede match, ik duim voor je mee!

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:00

Spaanse E pony,ben benieuwd.
Wat voor kleur heeft die?

Ik zie die advertentie van die fries waar ik laatst naar had gekeken nog regelmatig voorbij komen en ook de inhoud van de advertentie wordt ook regelmatig aangepast :+

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:02

De kleur is bruin. Ben toch wel blij dat het geen schimmel is :')

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 17:52

Ook ik ben weer op zoek, juist naar een E-tje.(klein paard mag ook)
Zie mijn 12 Jarige dochter namelijk nog niet internationaal starten :+
Wij zoeken juist een beetje grof type, lekker allround.
Tussen de 5 en de 10 jaar.
Mijn dochter rijdt nog niet zo heel goed, maar zal worden begeleid door haar volwassen zus.
Stap, draf en galop moet er goed op zitten. Maar evt andere knopjes kunnen natuurlijk later toegevoegd.
Liefst een leuk kleurtje, maar karakter is belangrijker.

Ze rijdt dressuur, caroussel, springt, doet aan grondwerk, dubbele lange lijnen en working equitation.
In de vakanties gaan de paarden mee naar Drenthe en gaan we lekker het bos in.

Zijn ze er nog? De “doe maar gewoon” pony’s…
Ook voor die “doe maar gewoon” prijs :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 18:21

c_alsemgeest schreef:
Ja maar dan nog... ik weet dat veel ouders hoge verwachtingen hebben van hun kleine Anky's.
Maar de realiteit blijft dat internationaal gewoon voor zeer weinig weggelegd is.

Klopt helemaal hoor. Maar toch beinvloedt het de prijs, zeker als zo'n pony inmiddels in het Z is belandt. Hij kan gewoon niet verder.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 18:24

absque_dubio schreef:
Daarnaast is er in Duitsland juist enorm veel vraag naar E pony’s als de zogenoemde XXL pony’s.

Maar die prijzen zijn echt niet te vergelijken met die van paarden met dezelfde kwaliteit.

Vroeger kocht je nog wel eens een on-maatje, bv een te klein gebleven KWPN-er voor pakweg 4 a 5000 met veel kwaliteit. Groen. Nu is dat het dubbele.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 18:51

frisian_love schreef:
Mijn dochter rijdt nog niet zo heel goed, maar zal worden begeleid door haar volwassen zus.
Stap, draf en galop moet er goed op zitten. Maar evt andere knopjes kunnen natuurlijk later toegevoegd.

Ze rijdt dressuur, caroussel, springt, doet aan grondwerk, dubbele lange lijnen en working equitation.

:') Jaaaaaa de doe maar gewoon pony’s bestaan nog, daar is momenteel de halve wereld naar opzoek, daardoor zijn de doe maar gewoon prijzen van ‘vroegah’ wel wat schaarser ;(

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 19:03

frisian_love schreef:

Die zijn er wel, je moet alleen een beetje kritisch zijn. En sommige stallen een beetje vermijden. :P (Sans souci, Haaster in Den Helder, stal Doorstap/Melanie op marktplaats). Ik zou kiezen voor een wat oudere PRE/lusitano. Dat past wel bij jullie wensen denk ik :)

Wat vind jij trouwens een "doe maar gewoon" prijs? :P

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 19:38

Babootje schreef:
absque_dubio schreef:

Maar die prijzen zijn echt niet te vergelijken met die van paarden met dezelfde kwaliteit.

Vroeger kocht je nog wel eens een on-maatje, bv een te klein gebleven KWPN-er voor pakweg 4 a 5000 met veel kwaliteit. Groen. Nu is dat het dubbele.

Dat is zeker zo!
Ik ben zelf wel blij dat de prijzen nu wat meer passend zijn. Want naar mijn mening zijn de meeste prijzen van nu, echt nog wel normale prijzen.
De tijd dat ik een zadelmak zwarte 3 jarige merrie voor 1500,- kocht. Als ik erover nadenk waren dat ook echt geen reeele prijzen..

En voor degene die een E pony zoeken. Die heb ik hoor! Kan je zonder zadel en zonder hoofdstel mee de bak door, komt goed mee op wedstrijd. Makkelijk in de omgang. En heeft een leuk kleurtje.
Maar nee, die gaat niet voor 4-5k weg nee..

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 19:38

Earth schreef:
frisian_love schreef:

Die zijn er wel, je moet alleen een beetje kritisch zijn. En sommige stallen een beetje vermijden. :P (Sans souci, Haaster in Den Helder, stal Doorstap/Melanie op marktplaats). Ik zou kiezen voor een wat oudere PRE/lusitano. Dat past wel bij jullie wensen denk ik :)

Wat vind jij trouwens een "doe maar gewoon" prijs? :P

Mijn inziens is de markt daar momenteel kapot mee, die oudere pre en lusitano’s komen met vrachtwagens vol en zijn heel betaalbaar. Er wordt snel gecheckt wat de kunsten onder het zadel zijn en ze worden de markt op gebracht……precies waar het leed begint met ‘gevoelige en sensitieve’ paarden ( met verleden).

Ik heb vorige week een 13 jarige e ( pony ingemeten maar >160) ( nrps of KWPN) aangeboden gekregen met de knopjes tot het Z, gestart tot L2 (dacht ik)door huidige eigenaresse Zo’n type familiepaard. Werd geadverteerd voor 11k. Als mijn dochter ouder was geweest, was het zonder twijfel die geworden, hadden we perfect samen kunnen rijden.