Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:47

Wat ik me dus afvraag: zijn er hier (in dit topic) mensen die oprecht vinden dat er ruimte is voor wolven in Nederland?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:49

DuoPenotti schreef:
Ja Frankrijk.
Hier woont de lieve tamme wolf die regeltjes kent...
Die doet dat niet.

Ja in Nederland met een schreeuwende herder... Zo schuw...
Dan is dus over de heide wandelen net zo gevaarlijk. En als hij dan fikkie pakt. Ja joh logisch je liep niet achter een wolf werende afrastering.

:? 8)7

En ja in Nederland ook gebeurt.
Wat Jessix al aanhaalt.

Jou reacties neem ik al niet meer serieus. Normaal reageren is er niet bij.

Jessix schreef:
Jawel, bij die man in Drenthe was het ‘s morgens om een uur of 7 en afgelopen winter is het een keer om een uur of 10 gebeurd.

Dat was om 6:30 inderdaad , over het algemeen nog vrij rustig in Wapse weet ik uit zeer betrouwbare bron. :j
Dus nee het is misschien niet meer donker maar het is wel echt rustig daar. op dit tijdstip.

Die ander ben ik niet mee bekend denk ik.
Zou graag weten wat daar de situatie echt was.. ?
Want er staat mij er wel een bij dat was inderdaad in de ochtend ( 8-10 u. ) maar dat was in de winter en dan word het net licht. Was in de schemering.

Echt op de dag , dus als Nederland leeft is mij niets bekend maar misschien heb ik wat gemist hoor :o

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:51

Jessix schreef:
Wintu schreef:
Dus 2 maal, waarvan 1 op de vroege ochtend. Dat afgezet tegen de hoeveelheid aanvallen, is de kans niet heel groot dat ie overdag komt momenteel.

Zo ver ik weet ja, maar het staat er helaas niet altijd bij. Maar dit is toch allemaal nu wel een keer besproken? De meeste aanvallen gebeuren in de nacht, dan wordt de wolf minder snel gestoord dan op de dag. Maar niets wat we tot nu toe kunnen doen biedt 100% bescherming. Volgens mij is iedereen het daar nu wel over eens, toch?

Dat is ook zo , buiten ophokken 24/7 ( wat je niet moet willen ) geeft niets 100 % garantie.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 23:05

Maar goed, van heel veel van de aanvallen weet je toch geen tijdstip. Zeker bij de dieren die dag en nacht buiten staan, dan gaat de eigenaar vaak op een bepaald tijdstip op de dag kijken. Dus tenzij het exact op dat moment is, heb je toch geen idee tussen de vorige dag dag moment en nu, wanneer het was?
Er zijn best wel wat zichtmeldingen soms overdag.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 23:09

rien10 schreef:
Wat ik me dus afvraag: zijn er hier (in dit topic) mensen die oprecht vinden dat er ruimte is voor wolven in Nederland?

Volgens Frans Vera wel 100 in de oostvaardersplassen....

Ik vind 1 of 2 met een zender best acceptabel. Dan kan je met een app best je dieren veilig houden. Alarmering als ie binnen een straal van 3 km is ofzo.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 23:12

1 tot 2 dieren in heel Nederland?
Een app ; als ik dan op m’n werk zit? Hoe komen m’n dieren dan binnen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 23:18

rien10 schreef:

Dan kijk je waar ie loopt voor je naar het werk gaat. 2 is gebaseerd op de ruimte per wolf die in Zweden wordt aangehouden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 23:21

Anne_GTI schreef:
rien10 schreef:

Dan kijk je waar ie loopt voor je naar het werk gaat. 2 is gebaseerd op de ruimte per wolf die in Zweden wordt aangehouden.

Das alleen leuk voor mensen met een thuisbaan, niet echt werkende mensen op een locatie die ver van je paard is.

En bij veel banen mag je je telefoon niet eens in de buurt hebben.
Schiet niet echt op zo'n app dan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 23:28

Leuk in theorie. Onwerkbaar in de praktijk

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 23:38

rien10 schreef:
Leuk in theorie. Onwerkbaar in de praktijk

Imo beter dan hoe het nu gaat. En je hebt de wolvenliefhebbers wat te bieden...

Halsbandje om en in de waterleidingduinen 1 en de OVP 1... de rest van het land nulstand.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 23:44

Roedeldieren veroordelen tot een solitair leven vind ik niet diervriendelijk. Sterker nog, ik vind het niet kunnen.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 23:48

rien10 schreef:
Roedeldieren veroordelen tot een solitair leven vind ik niet diervriendelijk. Sterker nog, ik vind het niet kunnen.

Dan is er volgens de Zweedse richtlijnen helemaal geen plek voor de wolf in Nederland. Ook prima.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 23:49

Happinez schreef:
Jessix schreef:
Jawel, bij die man in Drenthe was het ‘s morgens om een uur of 7 en afgelopen winter is het een keer om een uur of 10 gebeurd.

Dat was om 6:30 inderdaad , over het algemeen nog vrij rustig in Wapse weet ik uit zeer betrouwbare bron. :j
Dus nee het is misschien niet meer donker maar het is wel echt rustig daar. op dit tijdstip.

Want er staat mij er wel een bij dat was inderdaad in de ochtend ( 8-10 u. ) maar dat was in de winter en dan word het net licht. Was in de schemering.

Echt op de dag , dus als Nederland leeft is mij niets bekend maar misschien heb ik wat gemist hoor :o

Inderdaad in de ochtend, wanneer het nog redelijk rustig is. De andere was in de winter, de dieren stonden net buiten. Als ik het even google, komt er nog wel meer voorbij. Zoals ik eerder schreef, helaas worden de tijdstippen er meestal niet bij vermeld.

https://www.gld.nl/nieuws/7400649/wolve ... lichte-dag
https://www.tubantia.nl/berkelland/wolf ... gle.com%2F

Ik kan me zo voorstellen dat ze 's nachts minder snel gestoord worden, maar een makkelijke prooi in een afgelegen weitje zullen ze overdag ook wel grijpen. Zeker als ze er makkelijk bij kunnen, denk ik. We staan in Nederland ook nog maar in het begin wat leven met wolven betreft. Daarbij zal het voor veel mensen met een baan buiten de deur ook niet altijd een optie zijn om je dier enkel met daglicht buiten te zetten. Maar het meeste zal inderdaad in de nacht gebeuren.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 00:09

Kaja schreef:
knollentuin schreef:
Is dat zo Kaja? ik een parknatuur zoals Nederland gaat dat zonder beheer gewoon niet lukken ,ik geloof er niet in , in landen met enorme uitgestrekte ongerepte natuur zal het best dat de wolf een positieve inbreng kan hebben, al zijn ze er in yellowstone volgens mij ook al van terug dat het zo geweldig gaat dankzij de wolf .
Nederland is te klein te druk en heeft te weinig ruimte voor een groot dier als de wolf

Je hoeft mij niet te overtuigen hoor. Ik benoem slechts de motivatie achter het herintroduceren van de wolf. Het is dus ook niet het welles-nietes verhaal wat hier uit voort dient te vloeien maar meer de motivatie van landen om de wolf opnieuw te ontvangen.

Aja, helder . wat mij betreft is er hier niet genoeg leefruimte voor wolven zoals het zou moeten zijn voor een wolf

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 08:05

Happinez schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja Frankrijk.
Hier woont de lieve tamme wolf die regeltjes kent...
Die doet dat niet.

Ja in Nederland met een schreeuwende herder... Zo schuw...
Dan is dus over de heide wandelen net zo gevaarlijk. En als hij dan fikkie pakt. Ja joh logisch je liep niet achter een wolf werende afrastering.

:? 8)7

En ja in Nederland ook gebeurt.
Wat Jessix al aanhaalt.

Jou reacties neem ik al niet meer serieus. Normaal reageren is er niet bij.

Jessix schreef:

Tja ik kan jou niet serieus nemen met een antwoord dat is Frankrijk.
Meer natuur en het gebeurt nog.
Hier zit geen andere wolf. Hoogstens minder schuw want ziet meer mensen.
Hoe moet je dan antwoorden op wat jij zegt?
Zulke opmerkingen van jou zijn toch ook niet voor vol aan te nemen.

Net als er stond geen werend net. Nee als je over de heide loopt met schapen staat er geen net.
Met fikkie over de heide lopen dan ook niet.
Leg me het verschil dan uit?

Sorry je zegt zelf rare dingen: geen net, en Frankrijk. En mist dat het hier ook is gebeurt maar ik heb het gedaan. Koekoek. Terwijl ik alles fijn heb onderbouwd met links.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 19-08-23 08:17, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 08:10

rien10 schreef:

Anderzijds ze gooien hun jongen uit hun eigen roedel.

2 zenderen en die castreren. Hebben de wolven liefhebbers ook hun dier.
Plus men weet ook meteen of ze te dichtbij vee komen. Dan is het einde oefening.
Maar dat is geen re wilding dus vast niet goed genoeg.

Anderzijds denk ik. De dierentuin is een mooie plek om ze te zien.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 08:40

DuoPenotti schreef:

Je weet nu onderhand wel dat het niet echt om rewilding gaat?

Valt het jullie ook op dat elk soort van idee/oplossing direct wordt afgeschoten?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:23

De meeste ideeën worden inderdaad afgeschoten omdat ze -al je iets langer doordenkt- onwerkbaar of dier onvriendelijk zijn.

Hekken: blijken niet te werken. Zijn dieronvriendelijk voor reeen, herten, dassen, vossen, egels, hazen en konijnen.
Een zender met een app: wolven leggen grote afstanden af. Als iemand die zijn telefoon niet bij zich kan hebben op het werk en/of niet weg kan tijden zijn werk, smorgens om 07:00 uur denkt "ah deze afstand, kan prima, Vlekkie kan buiten staan vandaag" dan kan dat om 17:00 uur een totaal andere situatie zijn.
Eén wolf per gebied. Arm, arm dier, woven hebben een groot sociaal leven, zijn familie en roedel dieren. Ze veroordelen tot eenzaamheid is wreed.
En zo denk ik dat je op argumenten echt ieder idee kan affakkelen.
Valt het je ook op Kaja dat het er bij (veel) mensen gewoon niet in wil dat er geen plaats is voor wolven in Nederland?
Prachtige, intelligente dieren houden op een postzegeltje. Heel Bokt schiet mij af omdat mijn pony niet over een weiland beschikt, maar een wolf mag stressen tussen snelwegen, hekken, boze veehouders en spoorwegen. Ik snap dat echt niet

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:28

Wat mij trouwens wel verbaast is dat er bij die aanvallen, ook al zijn ze 's nachts, niets wordt gehoord in de omgeving. Ook heel in het begin dat filmpje met de kudde schapen en de herder. Die probeert wat maar verder is er niets te merken van onrust of herrie van de dieren zelf. Dan zijn het toch wel slimme jagers, die wolven! Het idee van mijn paarden of andere dieren lopen bij wijze van spreken onder mijn raam, dan merk ik het wel, lijkt me niet echt te kloppen. Los nog van dat je ook in zo'n situatie weinig kan bewijst de boer uit Wapse wel.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:30

Kaja schreef:
DuoPenotti schreef:

Je weet nu onderhand wel dat het niet echt om rewilding gaat?

Valt het jullie ook op dat elk soort van idee/oplossing direct wordt afgeschoten?

Wat mij opvalt is dat veel ideeen/oplossingen onhaalbaar zijn :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:36

rien10 schreef:
De meeste ideeën worden inderdaad afgeschoten omdat ze -al je iets langer doordenkt- onwerkbaar of dier onvriendelijk zijn.

Hekken: blijken niet te werken. Zijn dieronvriendelijk voor reeen, herten, dassen, vossen, egels, hazen en konijnen.
Een zender met een app: wolven leggen grote afstanden af. Als iemand die zijn telefoon niet bij zich kan hebben op het werk en/of niet weg kan tijden zijn werk, smorgens om 07:00 uur denkt "ah deze afstand, kan prima, Vlekkie kan buiten staan vandaag" dan kan dat om 17:00 uur een totaal andere situatie zijn.
Eén wolf per gebied. Arm, arm dier, woven hebben een groot sociaal leven, zijn familie en roedel dieren. Ze veroordelen tot eenzaamheid is wreed.
En zo denk ik dat je op argumenten echt ieder idee kan affakkelen.
Valt het je ook op Kaja dat het er bij (veel) mensen gewoon niet in wil dat er geen plaats is voor wolven in Nederland?
Prachtige, intelligente dieren houden op een postzegeltje. Heel Bokt schiet mij af omdat mijn pony niet over een weiland beschikt, maar een wolf mag stressen tussen snelwegen, hekken, boze veehouders en spoorwegen. Ik snap dat echt niet

Goed geschreven :j
En dat de wolf hier geen leven heeft. Daar geven de re-wilders net zo min wat om dan dat van de weidedieren.

Precies tine10
Onhaalbaar.
En daardoor op een gegeven moment ook wel wat flauw.

En dan kan men wel zeggen we moeten wat doen. Geen hakken in het zand.
Al dat doen kost zonder blikken of blozen honderden euro's. En vanuit pro wolf kost het niks.
En denk maar dat die zenderen of dat soort ideeën nog veel harder afserveren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:41

Flauw is het zeker DP, maar als er ideeën gepost worden als "een zender per wolf gekoppeld aan een app" dan moeten we daar inhoudelijk zeker wat mee.
Niet op emotie spelen, op de inhoud, dan wordt het niet te snel flauw.
Bij het app verhaal ben ik nog een argument vergeten. De financiering. Wie gaat de wolven zenderen, wie gaat de app ontwikkelen; kortom, wie draait voor deze kosten op?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:43

Ja inhoudelijk is hij wel flauw. Want je weet dat 1 de re-wilders dat niet gaan doen.
De kosten haalde ik al aan.

2 het onhaalbare voor de mensen.
Dus ja inhoudelijk word ik daar flauw van. Het zoveelste niet werkende idee.
Het gaat mij ook niet om wie het oppert. Maar op het niet werkbare.
Daar word ik flauw van.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:43

Het is onhaalbaar, onbetaalbaar (ons belastinggeld wordt letterlijk in de vuilbak gegooid), dieronvriendelijk.

Daarnaast zal de wolf zijn voordeel hebben in een echt natuurgebied. En met echt natuurgebied bedoel ik natuurgebieden waar er niet al te veel wordt ingegrepen door de mens. Dit hebben we niet hier in West-Europa. Wij grijpen hoe dan ook in de natuur. En wat wij natuur noemen is geen echt natuur. Dat ze dan maar wat de wolf goed doet in de natuur kunstmatig nabootsen.

Veel diervriendelijker voor de andere wilde dieren (die hier zonder probleem leven), de hobbydieren, het vee en ook vriendelijker voor de wolf (dit is niet het natuurlijke leefgebied voor een wolf). Ook voor de mens is dit vriendelijk (je kind zou maar zijn/haar pony met een open buikje vinden...)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:49

DuoPenotti schreef:
Ja inhoudelijk is hij wel flauw. Want je weet dat 1 de re-wilders dat niet gaan doen.
De kosten haalde ik al aan.

2 het onhaalbare voor de mensen.
Dus ja inhoudelijk word ik daar flauw van. Het zoveelste niet werkende idee.
Het gaat mij ook niet om wie het oppert. Maar op het niet werkbare.
Daar word ik flauw van.

Ohh ik begreep je verkeerd. Ik dacht dat je het flauw van mij vond dat ik ideeën de grond in boorde. Maar jij wordt er flauw van. Dat snap ik. Ik heb het maar makkelijk aan de rand van Rotterdam. En dat meen ik, de kans dat ik ooit oog in oog kom te staan met een wolf in het Lage Bergse Bos schat ik op 1%