Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mellow schreef:https://www.destentor.nl/harderwijk/wol ... Q1qyCG7W5w
Inmiddels geeft de stentor er wel ruchtbaarheid aan. Maar dat is geen landelijke krant.
Mellow schreef:https://www.destentor.nl/harderwijk/wol ... Q1qyCG7W5w
Inmiddels geeft de stentor er wel ruchtbaarheid aan. Maar dat is geen landelijke krant.
Hannanas schreef:jobamara schreef:
Wow flinke verwondingen, luchtpijp perforatie klinkt zeer slecht. Maar nag ik vragen waar je dit hebt meegekregen?
Zie nu dat luchtpijp slokdarm is. Eerder bericht sprak over luchtpijp.
Geen wolf:
[ Afbeelding ]
Echwel schreef:Nyaleti schreef:Ja dat van die vrachtwagen.. 'geluk' dat het een vrachtwagen was. Met een personenauto komt die chauffeur er ook niet goed vanaf.
Ik las in de reacties over de gebeten hond dat er mogelijk een crowdfunding wordt opgezet.
Nou plaats het maar hier of evt via pb
Aangezien ik.niet op geen wolf kan
FrNo schreef:Tinka schreef:Een knokploeg, dat meen je niet, die pro wolvers zijn echt wel extreem hoor.
Blij dat ik in Frankrijk woon, daar wordt een probleem wolf gewoon afgeschoten.
Hier ook denk ik, maar wanneer is het (voor de pro wolvers) een probleemwolf?
Elegance_ schreef:Mellow schreef:https://www.destentor.nl/harderwijk/wol ... Q1qyCG7W5w
Meerdere kranten zijn er inmiddels mee bezig, en vanavond komt er een rapportage bij Hart van Nederland.
vilheide schreef:https://www.facebook.com/share/p/rJGVUy3LBuASmLwF/
Zondagmiddag is De Mos terug op de plek waar het gebeurde: het Strokelbos, aan de rand van Harderwijk. Ze heeft het er duidelijk moeilijk mee, maar ze ziet het als haar plicht om hier nu te zijn. Aan de ene kant om haar verhaal te doen, maar ook om andere hondenbezitters te waarschuwen. ,,Houd hem in de gaten’’, waarschuwt ze een man die met z’n hond het bos inloopt.
Haar eigen Bruno, een 12-jarige kruising tussen een Jack Russel en een Teckel, ligt in een ziekenhuis in Utrecht. Vanwege de hevige pijn wordt het diertje in slaap gehouden, vertelt De Mos. Ze bidt en hoopt dat Bruno herstelt, maar ze vreest het ergste.
,,En ik was nog wel zo voorzichtig, juist omdat ik bang was voor een wolvenaanval’’, verzucht de Harderwijkse. ,,Ik ging al niet meer naar het Zandenbos in Nunspeet, waar is twee weken geleden een hond is aangevallen. Ermelo vermeed ik ook, omdat de wolf daar meerdere malen is gezien. Ik dacht echt dat we veilig waren in Harderwijk.’’
Hondenbos
Het hondenbos bevindt zich net buiten de stad, aan de Leuvenumseweg. Dit stukje bos ligt ingeklemd tussen het sportpark van voetbalclub VVOG, dierenasiel De Ark en de N302. Er loopt een mountainbikeroute doorheen en het is er vrijwel altijd druk. Honden mogen er loslopen.
,,Ik was hier rond 11.30 uur’’, vertelt De Mos. ,,Er stonden een hoop auto’s. Het was druk, zoals meestal in het weekend. Ik volgde het pad en liep het bos in. De ene hond liep naast me, Bruno op minder dan tien meter achter ons. Toen gebeurde het. De wolf greep Bruno, nam hem in z’n bek en rende dieper het bos in. Bruno schreeuwde het uit, ik heb een hond nog nooit zo’n geluid horen maken.’’
De Mos was zowel boos als geschrokken. Ze begon te schreeuwen en schelden, in de hoop dat de wolf Bruno los zou laten. Maar van beiden was geen spoor te bekennen. ,,Toen zag ik iets in de bosjes, het was Bruno, hij kwam naar mij toen gerend. Ik heb hem meteen opgepakt.’’
Wolf liep rondjes
Maar de wolf gaf niet op, zegt De Mos. Een andere vrouw was haar inmiddels te hulp geschoten. Samen keken ze hoe de wolf hen in de gaten bleef houden. ,,Hij liep rondjes, het leek alsof hij af wilde maken waar hij aan was begonnen. Hij wilde Bruno.’’ De andere vrouw maakte videobeelden van de wolf, die gaan nu rond op sociale media.
Uiteindelijk droop de wolf af. De Mos is meteen met Bruno naar de dierenarts gegaan. Omdat de verwondingen dusdanig ernstig waren is de hond overgebracht naar een kliniek in Utrecht.
,,Vannacht rond 2.00 uur belde de dierenarts, ze waren toen net klaar met opereren. Bruno’s slokdarm bleek geperforeerd. Daarnaast was de wond in zijn buik erger dan in eerste instantie gedacht. Zijn alvleesklier is ook beschadigd. Ook hieraan is hij geopereerd.’’ Of het hondje het redt, is onzeker.
Dna-onderzoek
De aanval is gemeld bij BIJ12, dat namens de provincies de ‘wolvenschade’ bijhoudt. Woordvoerder Christel de Jong van de provincie Gelderland bevestigt dat het gewonde hondje is overgebracht naar een kliniek in Utrecht. ,,Daar is dna afgenomen.’’
Het is nog niet bekend wanneer de uitkomst van het dna-onderzoek wordt verwacht.
Drie meldingen
Bij Geen Wolf, een burgerinitiatief op Facebook, zijn zaterdag in totaal drie meldingen binnengekomen van confrontaties met een wolf in het Harderwijkse hondenbos. Geen Wolf heeft beelden op Facebook gezet waarop een niet-schuwe wolf is te zien. Deze beelden zouden zaterdag zijn gemaakt.
Naast de aanval op hond Bruno zou ook een grotere hond, een rhodesian ridgeback, zijn aangevallen door een wolf. Deze hond is niet naar de dierenarts gebracht, zegt Boudewijn Kooijman namens Geen Wolf.
Het derde incident dat bij dit meldpunt binnenkwam gaat over een golden retriever. De wolf bleef de eigenaar van deze hond enige tijd achtervolgen. Het is niet bekend of deze hond is aangevallen.
Op de juiste plek melden
Ook bij de Stichting No Wolves Benelux zijn de meldingen bekend. Andrea van den Eng heeft namens deze stichting contact gehad met BIJ12. ,,Wij vinden het belangrijk dat alles op de juiste plekken wordt gemeld.’’
Van den Eng twijfelt niet aan de echtheid van de melding. ,,Ik heb vanochtend de eigenaresse van de hond gesproken. Ik slik niets voor zoete koek.’’
Nunspeet
De afgelopen maand zijn er vaker confrontaties geweest tussen wolven en honden. Dit gebeurde op de Utrechtse Heuvelrug en dichterbij in Nunspeet op de Veluwe.
De Mos blijft voortaan met haar honden weg uit de Veluwse bossen. Dat vindt ze ontzettend jammer, want ze komt er graag, maar ze wil het risico niet lopen dat een van haar dieren opnieuw slachtoffer wordt van een wolvenaanval. ,,Nederland is te klein voor de wolf’’, zegt ze. ,,Dit kan zo niet langer.’’
DuoPenotti schreef:Dan hebben jij en ik een andere gedachte bij wat natuur is en wat cultuurlandschap is.
Imo kan cultuurlandschap op natuur lijken maar is het niet.
Heide als voorbeeld.
knollentuin schreef:DuoPenotti schreef:Dan hebben jij en ik een andere gedachte bij wat natuur is en wat cultuurlandschap is.
Imo kan cultuurlandschap op natuur lijken maar is het niet.
Heide als voorbeeld.
Maar zelfs de heide in Nederland is aangelegd, dus ook dat is cultuurlandschap (vind ik) er is volgens mij in heel Nederland geen onbeheerd stukje oer alles is beheerd > aangelegd > gecultiveerd
Tinka schreef:Ik vind het ook altijd zo vreemd dat mensen dan roepen het was een wolfhond. Mijn ervaring is dat de gemiddelde wolfhond slecht luisterd en erg bang is. De eigenaar zal zo'n hond dus niet snel los laten. En nu zouden er ineens hele hordes wolfhonden los lope, dat zijn dus gewoon wolven, niets honden.