Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:10

"Vroeger" heette een E-pony een tussenmaatje en waren ze haast niets waard.Vanwege ponyclubs en landelijke rijverenigingen.Een grote D-pony was duur maar zogauw hij meer dan 1.48 was mocht hij bij de ponies niet meer starten en had bij de grote paarden zeg maar vanaf 1.58 weinig kans.De grens is zelfs ooit 1.47,5 geweest en er werd toen flink geknoeid met heel kort bekappen of onnodige ijzers (dan mocht je wat van de hoogte aftrekken nl.) om een pony binnen de vereiste stokmaat te houden.Ik ben wel blij dat dat tegenwoordig niet meer zo is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:11

ynskek schreef:
c_alsemgeest schreef:
[ [url=m/jTRRcV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja ik ben ook fan van vossen met veel wit (en een dikke nek :') )
Jam voldeed in alles aan het perfecte plaatje. Qua uiterlijk, karakter en kwaliteit van lopen.
Maar helaas had hij een onoverkomelijke ziekte.

Ik weet dat ik zoiets niet meer ga vinden.
Maar al tikt een paard 75% van de hokjes aan ben ik meer dan tevreden :+

Jam was echt een plaatje :j

Volgens mij heb ik jullie op Almelo een aantal keer in de ring gehad :)

Ja zou kunnen, was toen zijn aller eerste wedstrijd buiten de deur :wow:
Hij vond dat nogal fantastisch :+ wat had ik mijn handen toen aan hem vol. :')

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:16

Iemand een tip voor een fijne keuringskliniek in regio Deventer :D?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:22

anjali schreef:
"Vroeger" heette een E-pony een tussenmaatje en waren ze haast niets waard.Vanwege ponyclubs en landelijke rijverenigingen.Een grote D-pony was duur maar zogauw hij meer dan 1.48 was mocht hij bij de ponies niet meer starten en had bij de grote paarden zeg maar vanaf 1.58 weinig kans.De grens is zelfs ooit 1.47,5 geweest en er werd toen flink geknoeid met heel kort bekappen of onnodige ijzers (dan mocht je wat van de hoogte aftrekken nl.) om een pony binnen de vereiste stokmaat te houden.Ik ben wel blij dat dat tegenwoordig niet meer zo is.

Gelukkig is dat nu niet meer inderdaad, E’s zijn denk ik nog wel redelijk gewild hoor, best wel wat reacties al gehad, is voor zowel de jeugd als een volwassene interessant.
Die van mij staat op papier nog als D trouwens gemeten, maar ik denk dat er weinig mensen zijn die daarop kopen, wellicht inderdaad in het buitenland geliefder.
Maar ik zoek gewoon een goed tehuisje en heb dan ook bij de vraagprijs bespreekbaar gezet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-02-22 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:25

anjali schreef:

Dat gebeurd nu juist om een E-pony binnen de pony maat te houden.
Het probleem is 10cm opgeschoven.

Ik heb een paardje gehad die binnen de E-pony was gemeten, diverse jaren lang, maar eigenlijk dik 1,60 was.
Kort bekappen, blikken ijzers en wat suf spuiten blijkt dan ook voor te komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:46

Brainless schreef:
anjali schreef:

Dat gebeurd nu juist om een E-pony binnen de pony maat te houden.
Het probleem is 10cm opgeschoven.

Ik heb een paardje gehad die binnen de E-pony was gemeten, diverse jaren lang, maar eigenlijk dik 1,60 was.
Kort bekappen, blikken ijzers en wat suf spuiten blijkt dan ook voor te komen.

Onze Quarter groeide op z'n 15e nog bijna 10cm.....
Hij was "opeens" ook niet meer overbouwd.

Eef33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:09

SteffiiY schreef:

Ik heb mijn pony aantal jaar geleden laten keuren bij de Graafschap in Vorden en heb daar een positieve ervaring gehad.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:19

Dat probleem zie ik nu ook met kleine paarden, van rond de 1.60. Mensen hebben ze liever 5 cm groter. Edit: wat Brainless zegt dus. E-tjes kun je best leuk verkopen :j

Anoniem

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:56

Voor mij is een Epony perfect. Past goed in de kudde buiten, heeft een extra ruime stal en zelf vang ik niet graag alle takken van de bomen op tijdens een bosrit :+

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 22:40

anjali schreef:

Vroeger/ tegenwoordig?
Volgens mij praat je echt over meer dan 30 jaar geleden :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 22:51

Ja, precies :') alleen de d pony's die echt fei potentie hadden waren veel duurder, maar in mijn ponytijd waren e pony's al erg gewild. Allemaal jonge meiden die echt te groot werden tussen 11 en 16 jarige leeftijd voor d pony's. Wij hadden verschillende ponylessen met eigen pony's en bijna iedereen had een E vanaf 14 jaar. Sommige daarvoor al, sommige iets later.

Die e pony's waren dus al wel populair, de kleine paarden minder. Dus net te groot voor een e en onder de 1,65

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 23:08

Maar een E is toch alleen een probleem wanneer je internationaal wil starten? Of zie ik dat verkeerd?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 23:12

SteffiY, de Graafschap in Vorden! :) En dan even vragen of ze je bij Schelto inplannen. Bijzondere kerel maar uitzonderlijk kundig. Heb ik die van mij ook door laten keuren :))

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 23:27

c_alsemgeest schreef:
Maar een E is toch alleen een probleem wanneer je internationaal wil starten? Of zie ik dat verkeerd?

Klopt. Ik was 16 toen ik mijn E had en idd zoals MyWismax zegt, omdat ik te lang werd voor een D. Ruim 20 jaar geleden waren ze erg populair in de ponysport en stapte je met 18 jaar was op een paard.

Tegenwoordig staan 3 jarige D’tjes al als FEI prospect te koop voor een flinke prijs. Beetje talentvolle pony’s in de goede maat gaan in Duitsland gewoon voor 30k over de toonbank. Echt bizar.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 23:30

https://jfzvdk86newphmgwa.polly.help/to ... TeGv5WjA9z . E pony's "bestaan" alleen in Nederland, omdat onze jeugdruiters al snel te lang werden voor een D Pony. Waarom dat in Duitsland en België ( bijvoorbeeld) niet zo gezien wordt/werd weet ik niet. Wel zie ik dat de stokmaat van de D pony's weer omhoog is gegaan :+ , 148,9 cm. Dus nu is het pas vanaf 149 cm. een E pony en die maat gaat nu tot 156,9 cm.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 23:34

Ja daarom, dus als nederlands kind maakt dat geen fluit uit...
Het percentage kindjes dat op internationaal niveau gaat rijden is nogal beperkt.
Dus dat zou de markt in NL niet mogen beïnvloeden.
Maar eerder vooral het "idee" er achter gok ik.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 00:41

Een grote E was voor ons de ideale gezinspony. Hij was paardgefokt, zeer stevig/ouderwets gebouwd en we hebben er allemaal op gereden. Mijn broertje, mijn moeder, mijn vader en ik. Je kon er alle kanten mee op. Toen mijn pony geblesseerd was, nam ik hem mee voor de viertallessen. Als je iets zoekt om te delen (ouder&kind) of iets wat makkelijk mee kan naar de paarden, dan is een grote E echt top.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 07:40

c_alsemgeest schreef:

En zelfs dat niet eens wat children rubrieken komen steeds meer in, en daar mag je gewoon met een e pony rijden.

Daarbij denk ik dat er echt genoeg kleine dames zijn die niet naar de maat kijken.

Oké, de gemiddelde e pony zal geen 30.000 opbrengen (tenzij children prospect), maar als ze uitstraling hebben krijg je ze nog goed verkocht.
Wij verkochten 10 jaar geleden al een e pony voor toen goed geld. Was kruising kwpn x new forest, en echt iedereen wilde die hebben. Die zou in deze tijd met de leeftijd die hij toen (4, maar schaapmak en bloedmooi) had makkelijk tussen de 15 en de 20 opbrengen.....

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 09:24

Ik kan niet wennen aan het concept 'E-pony', maar dat komt omdat ik Belg ben en oud. Woon al eeuwen in Nederland overigens. Voor mij is een E een paard. Ik ben 1m60, misschien heeft het daar ook mee te maken.

Om het verwarrend te maken: mijn 'paard' (Arabier) is dan weer gewoon een (D)pony, 1m41.

Mooie paarden zijn er gekocht, gefeliciteerd!
Ik dank de heer dat mijn paard twee jaar toevallig op mijn pad kwam en me werd aangeboden, en dat hij nog maar twee was en dus betaalbaar. Overigens totaal onverstandig, vind ik zelf ook, ik mis de kennis en kunde voor een jonkie als eerste paard. Maar ik heb de nodige hulp erbij en de leercurve is stijl.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:08

Alja schreef:
anjali schreef:

Vroeger/ tegenwoordig?
Volgens mij praat je echt over meer dan 30 jaar geleden :+

Klopt ja. Ik behoor tot de oude garde.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:33

Bij de Landelijke Rijverenigingen moest je vanaf je 18de overstappen op een paard als je nog wedstrijden wilde rijden.Dus een groter dan 1.47,5 of 1.48.Echter reden die rijverenigingen ook veel carrousel enzo en vandaar wilden ze dan wel dat je niet met een tussenmaatje aankwam maar met een groot paard.Bij wedstrijden die niet van het Landelijk waren mochten volwassenen overigens wel op ponies deelnemen,dat was allemaal veel individueler. Maar dan had je ook niet de gezelligheid en het gemak van samen (met een vrachtwagen) naar de concoursen gaan, de gezamenlijke lessen enzo.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:35

18? Ik dacht zelfs 16.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:39

Lukasje schreef:
18? Ik dacht zelfs 16.

Wat bedoel je precies?

Tot 18 mag je bij de pony’s starten ook met een E

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:50

Volgens mij is het "tegenwoordig" nog zo. E pony's kunnen niet op internationaal niveau worden uitgebracht.
Vroeger stopte het al bij het Z. Nu kun je op nationaal niveau alle klasses wel 'uit' lopen.
Dit heeft nog steeds het effect dat E-pony's goedkoper zijn. Kleine(re) paarden (1.57,5 is meen ik de officiële paardenmaat) zijn ook goedkoper dan de 'grote jongens'. Voor volwassenen geldt dat je met je E-pony ook niet internationaal tussen de paarden kunt starten. Er zijn uitzonderingen voor bepaalde rassen die als 'paard' worden aangemerkt maar toch net onder de officiele paardenmaat uitkomen.
https://www.knhs.nl/top-sport/meedoen-a ... onymeting/

* Voor de nationale federaties (in Nederland de KNHS) geldt dat alleen voor pony’s in de categorie D (met maximale stokmaat van 148 cm) of lager een FEI-ponypaspoort mag worden afgegeven.
* Tijdens FEI-wedstrijden kan de hoogte van pony’s worden gemeten. Dan wordt aangehouden dat een pony tijdens wedstrijddeelname niet hoger mag zijn dan 148 cm zonder ijzers of 149 cm met ijzers.
* Pony’s die internationaal te groot bevonden zijn, worden ook voor de KNHS-sport in de een andere categorie (categorie E) ingedeeld. De stokmaat van een pony bepaalt in welke categorie de pony ten behoeve van de KNHS-sport wordt ingedeeld.
* Voor het deelnemen aan internationale wedstrijden door KNHS-leden met een pony geldt dat aan de KNHS-reglementering voor wat betreft de meting moet zijn voldaan. Kijk daarvoor in het Algemeen Wedstrijdreglement van de KNHS (artikel 30 en 55) of op https://www.fei.org voor de internationale regels (Annex XVIII).

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 11:27

Eef33 schreef:
SteffiiY schreef:

Ik heb mijn pony aantal jaar geleden laten keuren bij de Graafschap in Vorden en heb daar een positieve ervaring gehad.

Thanks! Die hoorde ik vaker :D Afspraak staat gepland voor dinsdag!