Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 18:38

Dagahra schreef:
tienus63 schreef:
In Overijssel wordt geen subsidie toegekend voor wolfwerende rasters indien de hoefdierhouder een weide heeft in of binnen een straal van 500 meter van een natuurgebied.

Bron: boerderij.nl
https://www.boerderij.nl/geen-subsidie- ... 3Oe2SZq_Wc

Nou lekker dan. Ik heb er ook niet voor gekozen dat onze boerderij al generaties lang, naast een natuurgebied ligt.

Jee, das stom. Juist daarvoor moet subsidie voor handen zijn

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 18:39

In Friesland geldt nog steeds alleen subsidie voor schapen en geitenhouders.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 18:40

Maar zo krijg je mensen met dieren eerder weg uit de stikstof gevoelige gebieden zullen ze wel denken

Coby schreef:

hier ook,Limburg

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:03

DuoPenotti schreef:
Maar zo krijg je mensen met dieren eerder weg uit de stikstof gevoelige gebieden zullen ze wel denken

Coby schreef:

hier ook,Limburg

Bij ons in de gemeente is geen enkele boer piekbelaster.

Denk dat in de natuurgebieden meer koeien lopen, dan dat wij hebben :')

DuoPenotti

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:12

Maar zonder piek willen ze ook alleen maar natuur en geen weiland

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 22:37

Dagahra schreef:
tienus63 schreef:
In Overijssel wordt geen subsidie toegekend voor wolfwerende rasters indien de hoefdierhouder een weide heeft in of binnen een straal van 500 meter van een natuurgebied.

Bron: boerderij.nl
https://www.boerderij.nl/geen-subsidie- ... 3Oe2SZq_Wc

Nou lekker dan. Ik heb er ook niet voor gekozen dat onze boerderij al generaties lang, naast een natuurgebied ligt.

Ik heb ze gisteren hier langs gehad, tsja wat moet ik er van zeggen...

Natuurgebied bedoelen ze ook echt natura2000 gebied mee , want hier kan ik wel wat krijgen.
Paddock valt ook niet onder nachtkraal want ze staan er teveel in. ( ik zei al , dus als ik ze af en toe even op de wei mik overdag in de winter dan mag het dus wel ? daar trapte ze niet meer in. )
Je mag maar 1 weide doen.
Kortom , ik was al te goed bezig geweest met mijn grote weide want ik kan nog iets van € 200 krijgen voor een van mijn andere weitjes die nog gedaan moeten worden.

Er is iets van 3 ton beschikbaar en volgend jaar komt er ook zoiets vrij.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:37

Ergens vind ik het best pijnlijk. Er zijn zo veel mensen die in financiële armoede zitten, die hun ziekenhuisrekeningen niet kunnen betalen (zowel in West-Europa als in de hele wereld).

En wat subsidiëren we? Omheiningen omdat er zo nodig wolven moeten zijn in een dicht bevolkt gebied zonder voldoende wild. Ik denk dat wij andere prioriteiten hebben dan een wolf in West-Europa. Jammer dat hier zo veel geld in gepompt moet worden terwijl het hier veel beter was zonder de wolf.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:48

:j

Ik zou de werkelijke kosten wel eens willen weten.
BIJ12, vergoeding schade,subsidie, onderzoek na aanrijding, naar de rechtbank gaan
Ik denk dat er heel wat geld naar de voedselbank oid kan...

Ik denk als die bedragen bekend werden er door sommige mensen ook nog weer anders gekeken werd naar die schattige wolf

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:52

Riel schreef:
Ergens vind ik het best pijnlijk. Er zijn zo veel mensen die in financiële armoede zitten, die hun ziekenhuisrekeningen niet kunnen betalen (zowel in West-Europa als in de hele wereld).

En wat subsidiëren we? Omheiningen omdat er zo nodig wolven moeten zijn in een dicht bevolkt gebied zonder voldoende wild. Ik denk dat wij andere prioriteiten hebben dan een wolf in West-Europa. Jammer dat hier zo veel geld in gepompt moet worden terwijl het hier veel beter was zonder de wolf.

Veel beter zonder de wolf? Wellicht even inlezen waarom de terugkeer van de wolf wordt gestimuleerd. Ik ben het met je eens, echter kijk ik dan enkel naar de dieren welke slachtoffer zijn van de wolf en hun eigenaren. Maar het gaat verder dan dat.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 14:32

Provincie Drenthe had tot dit voorjaar al 800.000 euro uitgegeven aan subsidies. Ik vraag me trouwens af uit welke pot de dode dieren vergoed worden, niet door de provincie in elk geval.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 17:31

Kaja schreef:
Riel schreef:

Veel beter zonder de wolf? Wellicht even inlezen waarom de terugkeer van de wolf wordt gestimuleerd. Ik ben het met je eens, echter kijk ik dan enkel naar de dieren welke slachtoffer zijn van de wolf en hun eigenaren. Maar het gaat verder dan dat.

Is dat zo Kaja? ik een parknatuur zoals Nederland gaat dat zonder beheer gewoon niet lukken ,ik geloof er niet in , in landen met enorme uitgestrekte ongerepte natuur zal het best dat de wolf een positieve inbreng kan hebben, al zijn ze er in yellowstone volgens mij ook al van terug dat het zo geweldig gaat dankzij de wolf .
Nederland is te klein te druk en heeft te weinig ruimte voor een groot dier als de wolf

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 17:32

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 18:12

knollentuin schreef:
Is dat zo Kaja? ik een parknatuur zoals Nederland gaat dat zonder beheer gewoon niet lukken ,ik geloof er niet in , in landen met enorme uitgestrekte ongerepte natuur zal het best dat de wolf een positieve inbreng kan hebben, al zijn ze er in yellowstone volgens mij ook al van terug dat het zo geweldig gaat dankzij de wolf .
Nederland is te klein te druk en heeft te weinig ruimte voor een groot dier als de wolf

Je hoeft mij niet te overtuigen hoor. Ik benoem slechts de motivatie achter het herintroduceren van de wolf. Het is dus ook niet het welles-nietes verhaal wat hier uit voort dient te vloeien maar meer de motivatie van landen om de wolf opnieuw te ontvangen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 19:21

DuoPenotti schreef:
https://www.facebook.com/10000839263389 ... 7S9Ucbxw6v

Voor de mensen die roepen doe ze 's nachts op stal...

Overigens in Nederland ook al gewoon geweest.
Onder de neus van een herder.
https://www.google.nl/amp/s/www.gld.nl/ ... dag?espv=1

Om die kudde stond geen omheining. Het is natuurlijk ook makkelijk hapje als dat schaapje op de hei lekker aan het grazen is en je je al wolf hebt verstopt in de hoge grassen en heideplanten.
En dat andere is in Frankrijk.

Wat niet is kan nog komen , maar op dit moment is dat nog niet aan de orde zover bekend dat ze overdag dieren hebben gegrepen die in WW-omheining stonden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 19:24

Definieer “overdag”?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 19:24

Jawel, bij die man in Drenthe was het ‘s morgens om een uur of 7 en afgelopen winter is het een keer om een uur of 10 gebeurd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 20:08

Ja Frankrijk.
Hier woont de lieve tamme wolf die regeltjes kent...
Die doet dat niet.

Ja in Nederland met een schreeuwende herder... Zo schuw...
Dan is dus over de heide wandelen net zo gevaarlijk. En als hij dan fikkie pakt. Ja joh logisch je liep niet achter een wolf werende afrastering.

:? 8)7

En ja in Nederland ook gebeurt.
Wat Jessix al aanhaalt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 20:27

Dus 2 maal, waarvan 1 op de vroege ochtend. Dat afgezet tegen de hoeveelheid aanvallen, is de kans niet heel groot dat ie overdag komt momenteel.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 20:34

Ik herinner me er minstens 3. 1 in Limburg met schapen, een uurtje na het buiten zetten rond half 10 s ochtend. Een meneer die 3 pony’s in Drenthe wilde binnen halen voor de nacht ( deze zomer dacht ik ) , eentje was al dood. En dan dat herder incident overdag in zicht met de kudde.

De wolf jaagt vooral s nachts , maar overdag ben je helaas niet veilig.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 20:56

DuoPenotti schreef:
Ja Frankrijk.
Hier woont de lieve tamme wolf die regeltjes kent...
Die doet dat niet.

Ja in Nederland met een schreeuwende herder... Zo schuw...
Dan is dus over de heide wandelen net zo gevaarlijk. En als hij dan fikkie pakt. Ja joh logisch je liep niet achter een wolf werende afrastering.

:? 8)7

En ja in Nederland ook gebeurt.
Wat Jessix al aanhaalt.

Hier vlakbij recent een wolf geschoten, had ruim 200 aanvallen op vee op haar naam.
Kans aanwezig dat ze ook nog welpen had lopen natuurlijk.

Dus geen wolfwerende omheiningen maar speciale jagers die in opdracht wanneer nodig schieten. Is overigens nog niet zo makkelijk, ze kunnen zich hier natuurlijk aanzienlijk makkelijker verstoppen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 21:38

Wintu schreef:
Dus 2 maal, waarvan 1 op de vroege ochtend. Dat afgezet tegen de hoeveelheid aanvallen, is de kans niet heel groot dat ie overdag komt momenteel.

Zo ver ik weet ja, maar het staat er helaas niet altijd bij. Maar dit is toch allemaal nu wel een keer besproken? De meeste aanvallen gebeuren in de nacht, dan wordt de wolf minder snel gestoord dan op de dag. Maar niets wat we tot nu toe kunnen doen biedt 100% bescherming. Volgens mij is iedereen het daar nu wel over eens, toch?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 21:39

@ Poosje81, 200 aanvallen..!! Dat is niet mis.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:16

Jessix schreef:
Wintu schreef:

Zo ver ik weet ja, maar het staat er helaas niet altijd bij. Maar dit is toch allemaal nu wel een keer besproken? De meeste aanvallen gebeuren in de nacht, dan wordt de wolf minder snel gestoord dan op de dag. Maar niets wat we tot nu toe kunnen doen biedt 100% bescherming. Volgens mij is iedereen het daar nu wel over eens, toch?

Oh het is zeker allemaal al wel eens besproken, maar ik ben er ook niet over beginnen, ik reageer enkel.
Niks is 100 procent safe.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:28

Nee dat is zo, jij begon er niet over. Het topic voelt een beetje vijandig soms... alsof we elkaar steeds iets moeten bewijzen. En dat slaat natuurlijk nergens op, want volgens mij willen we allemaal onze dieren veilig houden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:41

Jessix schreef:
Nee dat is zo, jij begon er niet over. Het topic voelt een beetje vijandig soms... alsof we elkaar steeds iets moeten bewijzen. En dat slaat natuurlijk nergens op, want volgens mij willen we allemaal onze dieren veilig houden.

Daar geef ik je gelijk in hoor, ik vind het bij tijd en wijle ook vijandig. Ik denk dat iedereen wel aan de zelfde kant staat, maar toch allemaal met een andere kijk op het gebeuren. Maar heb het idee dat daar hier niet altijd ruimte voor is en dat is jammer.