[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manja39

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 14:43

Super geworden de vloer ,wat een werk is het geweest.
Mooie dakfoto's ook.

En wat zijn jullie beide toch goed in klussen, leer ook nog van jullie filmpjes.
Carbonne is toch ook goed ingeburgerd en fijn dat hij uiteindelijk toch zijn plek heeft gevonden in de kudde. Prisca en Callas heerlijk lebberen en wat fijn dat Prisca baat heeft bij de vliegendekens.
Gelukkig is het in Nederland niet zo heet, ik zou gek worden. Gelukkig lekkere afkoeling ook .

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 19:46

manja39 schreef:
Super geworden de vloer ,wat een werk is het geweest.
Mooie dakfoto's ook.

En wat zijn jullie beide toch goed in klussen, leer ook nog van jullie filmpjes.
Carbonne is toch ook goed ingeburgerd en fijn dat hij uiteindelijk toch zijn plek heeft gevonden in de kudde. Prisca en Callas heerlijk lebberen en wat fijn dat Prisca baat heeft bij de vliegendekens.
Gelukkig is het in Nederland niet zo heet, ik zou gek worden. Gelukkig lekkere afkoeling ook .

Dank voor al je complimenten! Leuk dat de filmpjes ook nog leerzaam zijn, we proberen in ieder geval wel te inspireren. Ja die lebbermeiden vond ik geweldig grappig. De vliegendeken is inmiddels sinds vanmorgen gesloopt. Ze heeft geschuurd en de hals is er als het ware zowat afgescheurd en bij de schoft zit een groot gat. Tja ...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-24 09:48

Soms zijn er van die hartverwarmende, geweldige dingetjes. Ik ga daarstraks de paarden checken. Callas en de twee kleintjes staan in de inloopstal, maar waar is Prisca?

Is er iets gebeurd? Koliek gehad in de nacht, ligt ze ergens ziek, is ze gevallen? Hartaanval? Dus ik loop pratend tegen de anderen naar het land om haar te zoeken, hoor ik grinniken. Ok, gelukkig niet dood, pff, maar wat dan?

Had ze zich opgesloten achter een hek. We hebben een hek met een wiel en daar hebben ze tegenaan staan schuren en dat is dichtgegaan met Prisca er nog achter en de andere 3 er al doorheen. Dus ik moet iets doen dat dat niet meer kan gebeuren, want voor hetzelfde geld kan ze de hele nacht niet bij het water. We hebben nu op de cam gezien dat het maar een kwartiertje is geweest, maar toch.

Maar dat ze me riep, om hulp, dat vond ik geweldig.

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 09:55

Om te smelten toch !

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 10:10

Jeetje, liep ik ineens 2 filmpjes achter... maar ik ben weer bij.

Moest wel lachen om de glimmende voegen, zag ze en dacht, dat vonden ze vast niet mooi. Wat hebben ze daar nu weer voor bedacht als oplossing en ja hoor, een oplossing. Echt heel mooi zo!
De andere vloer trouwens ook. Kan me voorstellen dat dat een verademing is. Helemaal met de stofrobots. Zijn die aan te raden? Mijn grote vriend thuis is wel een keertje aan vervanging toe eigenlijk...

Erwin in de vijver is wel heel nuchter hoor. Chips, nat. Nou dan maar door. Ik denk dat ik razendsnel eruit was gesprongen om daarna te beseffen dat ik beter het meteen had kunnen doen. :+

Het dak ziet er weer strak uit! Mooi weer extra licht!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-24 10:29

manja39 schreef:
Om te smelten toch !

Ja echt, dat vind ik heel fijn, ze had ws tegen iedereen gegrinnikt vermoed ik, om om hulp te vragen, maar dat vind ik toch heel mensgericht en slim dat ze bedenkt, "als ik roep, dan komt iemand me wel redden". Lief!

Muga schreef:
Jeetje, liep ik ineens 2 filmpjes achter... maar ik ben weer bij.

Moest wel lachen om de glimmende voegen, zag ze en dacht, dat vonden ze vast niet mooi. Wat hebben ze daar nu weer voor bedacht als oplossing en ja hoor, een oplossing. Echt heel mooi zo!
De andere vloer trouwens ook. Kan me voorstellen dat dat een verademing is. Helemaal met de stofrobots. Zijn die aan te raden? Mijn grote vriend thuis is wel een keertje aan vervanging toe eigenlijk...

Erwin in de vijver is wel heel nuchter hoor. Chips, nat. Nou dan maar door. Ik denk dat ik razendsnel eruit was gesprongen om daarna te beseffen dat ik beter het meteen had kunnen doen. :+

Het dak ziet er weer strak uit! Mooi weer extra licht!

En ik dacht al, Muga is zeker met vakantie, echt, ik vroeg me echt af. Omdat je al een tijdje niet gereageerd had, lol.

Je kent ons goed, die glimmende voegen, bah, spuuglelijk. En het grootste deel is nu netjes. De tegeltjes liggen nu vast door de voeg, want her en der begonnen er al een paar te breken. Dat is het belangrijkste. Nu zijn er nog een paar punten en details erg lelijk, dat pakken we nog aan. En het eerste deel dat we gedaan hebben wat zo mislukte, daar moeten we nog een keer met de pneumatische hamer voegen uithalen, dat is nog steeds niet mooi, maar we willen nu eerst meters maken met de muur.

Die glazen dakpannen zijn wat mij betreft de uitvinding van de eeuw! Ik wil ze overal!

En je ziet Erwin ook schrikken en eigenlijk gelijk eruit willen, maar dan realiseert hij zich zo van, ik kan maar beter de ramp omdraaien naar iets positiefs, en ik was erg blij dat hij niet met zijn hoofd op de stenen was gevallen of zo. Dus eind goed, al goed ;-)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 10:56

Wel grappig dat het op film staat van Erwin.
Vloer is mooi geworden zo.
Komt die muur helemaal tot bovenaan? Komt er dan nog een raampje in voor natuurlijk daglicht?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-24 11:03

Tinka schreef:
Wel grappig dat het op film staat van Erwin.
Vloer is mooi geworden zo.
Komt die muur helemaal tot bovenaan? Komt er dan nog een raampje in voor natuurlijk daglicht?

Grinnik, ja dat is wel het voordeel van overal camera's. Dit is eigenlijk de reiger camera omdat we wilden checken of de reiger nog kwam eten. Die hangt er nog steeds, dat was nou mijn geluk, hahhaah en erwins ongeluk.

Dank voor de vloer. Zou leuk zijn als hij zo mooi bleef, maar je weet dat het altijd weer viezer wordt etc. Maar voor nu is het nog erg mooi.

Ja, de muur komt tot helemaal bovenaan, maar we hebben een heel groot raam dat we erin gaan metselen. 1,20 x 1,50 dubbel glas dat we hier gevonden hebben. Dan schiet het supersnel op als dat erin zit! Maar daarvoor gaan we wel weer zelf oude balken als sponning maken, want er zit geen sponning omheen, dus dat neemt wel weer veel tijd in beslag, maar het geeft wel heel veel oude charme.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 12:38

Ja inderdaad vakantie en dan niet even de tijd om de filmpjes op m'n gemak te kijken. Maar de tijd gevonden vandaag en nu weer bijblijven haha.

Ik ben wel zo onder de indruk van alles wat jullie zo maar even doen. Erwin met z'n hobby, zit ie even de stroom weg te werken.
En dan even 2 dagen werken en weer een schoon zwembad. Heerlijk hoor!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-24 13:14

Muga schreef:
Ja inderdaad vakantie en dan niet even de tijd om de filmpjes op m'n gemak te kijken. Maar de tijd gevonden vandaag en nu weer bijblijven haha.

Ik ben wel zo onder de indruk van alles wat jullie zo maar even doen. Erwin met z'n hobby, zit ie even de stroom weg te werken.
En dan even 2 dagen werken en weer een schoon zwembad. Heerlijk hoor!

O heerlijk dat je vakantie had, hahaha, met vakantie moet je juist uitrusten, niet geen tijd hebben.

Dank je voor de complimenten, hahaha, soms staan we zelf ook versteld van wat een mens allemaal kan doen op een dag. En dat nog wel met de zere voet. Zwemmen is overigens alleen maar poedelen, want echt zwemmen kan niet met die voet, dat is te pijnlijk, maar het is gewoon een heerlijke luxe om zo'n poedelbad te hebben.

Stroom is Erwin zijn beroep geweest in NL. Hij was netwerkbeheerder met ook de hardwarekant zeg maar en dat is ook altijd zijn hobby geweest, alles met elektra en machines. Op de MTS vond hij het ook moeilijk wat hij zou kiezen. Zijn echte hart ligt bij mechanica. Maar men zei dat er meer toekomst lag in elektronica dus is hij dat gaan doen. Maar hij vindt alles waarvoor je gereedschap nodig hebt, leuk 8)7

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 06:52

Zo ik ben ook weer bij met lezen en filmpjes kijken.

Ik vind het prachtig dat je jullie vorderingen van in en om het huis filmen.
En natuurlijk de avonturen met de dieren.

Ik kijk naar de zondagen uit , want dan komt er weer een filmpje :) .
Heerlijk Mo tv kijken.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 07:20

Ja, dat vind ik nou ook zo leuk. Heerlijk om jullie vorderingen te volgen. Af en toe met een := als er iets niet helemaal naar plan verloopt. Maar ik zal ook niks zeggen; er zijn altijd mensen die liever het filmpje eerst zelf willen bekijken.
Gang is mooi geworden zo enne.. leuke muziekjes erbij :D.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 07:45

Monique1963 schreef:
Ja, de muur komt tot helemaal bovenaan, maar we hebben een heel groot raam dat we erin gaan metselen. 1,20 x 1,50 dubbel glas.

Ik vergiste me in de maten, dit is niet zo heel groot, het raam is 1,20 x 1,95. Dat gaat lekker veel licht geven in dat kamertje.

joey2010 schreef:
Zo ik ben ook weer bij met lezen en filmpjes kijken.

Ik vind het prachtig dat je jullie vorderingen van in en om het huis filmen.
En natuurlijk de avonturen met de dieren.

Ik kijk naar de zondagen uit , want dan komt er weer een filmpje :) .
Heerlijk Mo tv kijken.

balance schreef:
Ja, dat vind ik nou ook zo leuk. Heerlijk om jullie vorderingen te volgen. Af en toe met een := als er iets niet helemaal naar plan verloopt. Maar ik zal ook niks zeggen; er zijn altijd mensen die liever het filmpje eerst zelf willen bekijken.
Gang is mooi geworden zo enne.. leuke muziekjes erbij :D.

Hahaha, Sandra, Mo-tv. Zou wel een leuke naam zijn voor een YouTube-kanaal. Maar het is allemaal maar erg bescheiden, alleen voor jullie uit dit topic en familie.

Maar fijn dat je (julllie) het leuk blijft(ven) vinden. Het is gestart om div redenen, maar vooral omdat we Erwins moe wilden laten zien hoe het hier was. Die kan niet meer naar hier komen. Toen werden het meer mensen, toen werd het leuk om te doen omdat we zoveel dingen echt anders hier hebben dan in NL en werd het leuk voor meer mensen om zich over te verbazen. Toen werd het ook het bijhouden over de paarden, toen een inspiratieblog over verbouwen en nu is het van alles wat.

Naar ik hoop inspiratie waar iedereen op zijn manier wat uit kan halen, het bijhouden hoe het met de paarden gaat, een Frans huis verbouwen, Stadjes in Frankrijk, Prachtige natuur en over ons leven zelf.

En ja, Balance, waar het fout gaat, is eigenlijk nog wel het grappigst natuurlijk. Geen beter vermaak dan leedvermaak. :-) Nee, flauwekul natuurlijk, maar de negatieve dingen horen er ook bij. Want het is gewoon niet allemaal rozengeur en maneschijn. Zeker niet. Maar voor nu zitten we al weken in een geweldige "flow, with now and then a row". Maar dat hoort erbij en die hobbels nemen we ook weer.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 17:49

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 19:24

Leuk filmpje. In Lacaune is een heel groot monument voor de 2e wereld oorlog, met alle namen van joden erop die zijn afgevoerd, waren er echt veel.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 00:27

Tinka schreef:
Leuk filmpje. In Lacaune is een heel groot monument voor de 2e wereld oorlog, met alle namen van joden erop die zijn afgevoerd, waren er echt veel.

Goed dat er een monument voor die mensen is. Is er daar een zeker een treinstation geweest. Je mag hopen dat het nooit meer gebeurt. Wat ik aan dit monument zo bijzonder vond, was dat ze openlijk het woord nazi gebruikten, dat heb ik nog nooit eerder gezien. Daar was ik wel van onder de indruk. Meestal zeggen ze op zo'n monument, iets in de zin van, voor de "kinderen" van ons dorp die gestorven zijn voor ons vaderland. Ik heb nog nooit zo direct gezien dat ze de schuld bij de nazi's neerlegden. Heel bijzonder.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 11:24

Bij het monument hier staat er ook nazi's bij. En in het museum is er ook een hele ruimte aan de jodenvervolging gewijd.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 11:34

Tinka schreef:
Bij het monument hier staat er ook nazi's bij. En in het museum is er ook een hele ruimte aan de jodenvervolging gewijd.

O echt? Ik had het nog niet eerder gezien. Dat er echt nazi's stond was voor mij nieuw.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 16:58

Hier weer een weekendfilmpje van ons huis. Wel bijzonder momentje van Erwin en de paarden. Dat vind ik dan echt genieten om dat te zien. Het wordt nog wel eens wat ;-) Verder een lelijke misrekening met een balk en een stoute Rocket. https://youtu.be/hO79bC7M-GI

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:41

Ik vond het een spannend filmpje,dat glas op zijn plek zetten.
Mooi dat Callas,Carbonne en Prisca even kwamen kijken naar de vreemdeling in de wei.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 21:28

manja39 schreef:
Ik vond het een spannend filmpje,dat glas op zijn plek zetten.
Mooi dat Callas,Carbonne en Prisca even kwamen kijken naar de vreemdeling in de wei.

Het was enorm spannend dat glas, dat heb je goed gezien, hahaha, je hoort mij ook nog blazen van opluchting, of spanning. Ik kon het namelijk niet zo ver optillen als Erwin en het was zóóó zwaar voor me. We zouden het vanaf de ene gang naar de andere gang tillen. Alleen bij het optillen daar al, ging ik door de grond. Dus hebben we het op een karretje naar de andere gang gereden. Maar ja, je moet het wel tillen. Takelen kan niet, want dan zit de takel die onder het raam door gaan in de weg. Dus het was vreselijk eng. En officieel was dit alleen maar een paspoging, want Erwin wilde bij iedere stap het raam stellen, eruit tillen, balken verstellen, raam er weer in, etc. En dan op het laatst er nog een keer in met kit. Ik geloof dat het wel iets van 4x eruit moest. Dus toen het na de 1e keer zo'n enge bevalling was, zei ik, hij zit, hij zit goed, ik haal hem er niet meer uit. En zo zit hij nog steeds ;-)

En de paarden vond ik zo prachtig toen ik het later op de cam zag. Callas vond het eng. Maar die oortjes naar voren geprikt, zoooo nieuwsgierig, alle zintuigen open. Op het zicht snappen ze het alle drie niet. Het geluid moet bekend geweest zijn want het was zijn stem, maar het gerinkel van de sleutels was nieuw. De geur was dan doorslaggevend. Ze roken allemaal aan zijn hoofd, o ja, nu weten we het zeker dit is de baas, oké doei.
Geweldig. Made my day.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:01

Wat een heerlijk zaterdagavond chill momentje heb ik net gehad.

Callas stond echt stijf van de spanning bij Erwin z'n fluisteractie. Maar toch mooi dapper als eerste!

Prisca leek het minst onder de indruk. Nog even vliegen wegjagen en dan ga ik verder baas, doeg!

De muur is wel heel gaaf geworden!
Vanwaar het vulmiddel tussen de stenen?

Zou het niet kunnen dat de balk bovenop een slag gedraaid moest worden? Dus dat nu de voorkant aan de achterkant zit?
Maar wauw wat gaaf zo'n kozijn erin!! Wat gaan jullie met het plafond doen?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 23:24

Mooi filmpje weer, wat een joekel zeg, dat raam :oo Daar gaat veel licht door komen. Heerlijk!
Dat zo zitten bij de paarden werkt heel therapeutisch <3. Sneeky Rocket LOL!

Vandaag zoiets aparts meegemaakt hier. Ik zat buiten, veel wespen in de buurt. Gast er één op mijn teen zitten en begint er aan te knagen zeg.
Brr.. dat was wel even heel erg eng.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 23:55

Muga schreef:
Wat een heerlijk zaterdagavond chill momentje heb ik net gehad.

Callas stond echt stijf van de spanning bij Erwin z'n fluisteractie. Maar toch mooi dapper als eerste!

Prisca leek het minst onder de indruk. Nog even vliegen wegjagen en dan ga ik verder baas, doeg!

De muur is wel heel gaaf geworden!
Vanwaar het vulmiddel tussen de stenen?

Zou het niet kunnen dat de balk bovenop een slag gedraaid moest worden? Dus dat nu de voorkant aan de achterkant zit?
Maar wauw wat gaaf zo'n kozijn erin!! Wat gaan jullie met het plafond doen?

Ow Muga, dank je wel!

Ja Callas vond het superspannend, maar zo onweerstaanbaar, ze moest gewoon kijken. En dat is typerend haar, ze is supernieuwsgierig en dan ook superdapper. In statische situaties dan. Had Erwin nu ineens bewogen, was ze sneller omgedraaid dan een Porsche die in 2,5 seconde naar 100 km/u gaat.

Prisca is supercool. Ze vond het wel raar, ze strekt haar hals echt heel ver voor haar doen, maar idd, de vliegen zijn meer irri dan Erwin spannend was.

De stenen zijn een soort van lego zeg maar. Alleen dan 20 kilo ps geloof ik. Iedere steen heeft een holte. Met twee stenen tegen elkaar aan vormen de 2 holtes een ovaal. Die ovaal vul je op met beton en dat is dan de sterke verbintenis tussen de stenen. Doe je dat niet, dan staan er allemaal individuele stenen en wordt de muur niet een geheel.

Wij hoopten ook dat we de balk achterstevoren beredeneerd hadden. Maar we hebben het helaas goed fout gedaan. Het is qua draagconstructie wel correct, maar qua zicht niet. We gaan er wel creatief mee om uiteindelijk. En anders hoort het gewoon bij ons en bij het huis, nobody is perfect 8)7 .

Het plafond wordt de volgende uitdaging. Normaal gesproken werk je van boven naar beneden. Dus je maakt eerst een plafond, dan een muur dan een vloer. Maar ja, wij zijn ons, wij doen het weer heel anders natuurlijk, maar dat komt voornamelijk omdat de muur die we nu bouwen een draagmuur wordt voor de balken erboven.

Er liggen namelijk 3 boomstammen als balken, superoud. Daarop liggen haaks jongere balken en daarop liggen haaks weer vloerplanken van de zolder. Veel planken en balken zijn verrot, andere zijn ooit al vervangen en nog goed.

De muur is volgende week klaar, dan stomen we door naar het uitzoeken van wat we kunnen hergebruiken van die zoldervloer en wat de kachel in gaat in de winter. We hebben dan vloerplaten van osb en balken al in huis.

Voor de eerste pleister zal ik maar zeggen, gaan we dus de zoldervloer boven de muur herstellen. Dan is die kamer die we nu aan het bouwen zijn, casco af. Over wat voor plafond (en isolatie) er dan inkomt, gaan we ons waarschijnlijk pas volgend jaar als Erwin alles weer kan doen, druk maken.

We gaan overigens niet de hele zoldervloer herstellen, we maken een vide boven de gang die langs de net gebouwde muur loopt.

Zo ongeveer ... ;-)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 00:03

balance schreef:
Mooi filmpje weer, wat een joekel zeg, dat raam :oo Daar gaat veel licht door komen. Heerlijk!
Dat zo zitten bij de paarden werkt heel therapeutisch <3. Sneeky Rocket LOL!

Vandaag zoiets aparts meegemaakt hier. Ik zat buiten, veel wespen in de buurt. Gast er één op mijn teen zitten en begint er aan te knagen zeg.
Brr.. dat was wel even heel erg eng.

Hi Balance, dank je! Maar wat bizar van die wesp! Heb je er nog een verklaring voor? Net je nagels gelakt? Lekker voetbadje met zoete zeep gehad? Voeten in de zonnebrandcreme? Anything dat een wesp kan aantrekken en waardoor hij gaat knagen? En had je hem niet gelijk weggewapperd dan?

Het raam is idd lekker groot. Omdat de kamer verder geen ramen aan de buitenkant heeft, zullen we veel verlichting moeten aanbrengen en ieder daglichtje helpt dan. Daarom ook de dakpannen van glas boven dit raam in het dak. Er zitten ook ramen tegenover, maar aan de buitenkant staat daar ons hooi voor, slim. Ik weet het nog niet zeker maar ik denk wel dat ik voor de charme een lattenframe ga maken om kleine ruitjes na te bootsen.

En Erwin was helemaal in zijn nopjes idd met deze paardenervaring.

Ik had daarstraks een vleermuis zowat tegen mijn hoofd. Ze zeggen altijd dat het niet kan, mwah. Hij was in huis, paniek, wilde naar buiten maar ik was te laat om de deur weer open te doen, ik voel zo zijn vleugel over mijn haar scheren, maar niet verward geraakt, arm dier. Hij vloog terug naar binnen en zit nu ergens op zolder. Maar daar zitten er heel veel, dus dat is niet erg. Ze kunnen door allerlei gaatjes naar buiten.