Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:27

MyWishMax schreef:
Maar ik snap niet helemaal waarom mensen perse alleen bij particulieren willen kopen. Die kunnen net zo oneerlijk of eerlijk zijn als handelaren, die achtergrond kunnen ze weten maar hoeven ze niet te vertellen, sommige handelaren weten achtergronden ook of testen ze nog uitgebreid. En bij een handelaar heb je tenminste nog garantie :=

Ik heb echt nooit gekeken naar of verkoper particulier of professional was. Gewoon geschikt paard.

Voor mij de btw. Die 21% is toch best zuur.

StalNollie

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:36

Bij de pony's op mp en ook op faceb is ruim 75 % ( als het niet meer is) handelaar soms verkapt als zijnde particulier.

Als ik pony's opkoop heb ik particulier vaak meer ditjes en datjes dan bij handelaar.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:45

De kans dat een handelaar eerlijk is, is veel groter. De kans dat je bij een handelaar een match vindt, is ook veel groter. Particulieren hebben een paard, en maken er een mooi verhaal van van: met pijn in het hart. Maar verzwijgen ook soms serieuze issues, die je wel moet weten als koper, en zelfonderzoek (afgezien van het medische deel) is lastiger.
Plus dat je bij een handelaar idd garantie hebt.

Ik koop paarden graag rechtstreeks van de fokker.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:47

Handelaar klinkt voor velen slechter als particulier maar een particulier verkoopt mss 1x een paard en kan de instelling hebben “als ik er maar vanaf ben” terwijl het bij een handelaar toch om zijn kostwinning gaat en wanneer hij graag blijft bestaan, heeft hij er baat mee een goede naam op te bouwen, of te behouden.
Voor mij is een particulier niet per se betrouwbaarder.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:53

Phonix, ja, dat kan. Ik heb gelukkig altijd bij professionals gekocht waar de vraagprijs inclusief btw was. Die waren gelukkig van mening dat ex niet handig was als 95 procent van de klanten particulieren zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:02

Lukasje schreef:
Handelaar klinkt voor velen slechter als particulier maar een particulier verkoopt mss 1x een paard en kan de instelling hebben “als ik er maar vanaf ben” terwijl het bij een handelaar toch om zijn kostwinning gaat en wanneer hij graag blijft bestaan, heeft hij er baat mee een goede naam op te bouwen, of te behouden.

Voilà.

Het woord handelaar klinkt negatief, maar vaak hebben ze meerdere paarden staan, en is het in hun eigen belang er eerlijk over te zijn.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:08

Avalanche schreef:
Lukasje schreef:

Voilà.

Het woord handelaar klinkt negatief, maar vaak hebben ze meerdere paarden staan, en is het in hun eigen belang er eerlijk over te zijn.

Ik heb best veel handelaar ontmoet in mijn zoektocht, maar om te zeggen dat ze in algemeen eerlijk waren zou ik echt niet zeggen.

Die ik ken in mijn omgeving vetrouw ik ook niet voor geen meter.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:09

Dat is ook niet wat ik zeg :) wat ik zeg is dat het in hun belang is eerlijk te zijn :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:11

Ja, ik ken in bepaalde segmenten echt wel handelaren waar je ver vandaan wil blijven, hoor. Aan de andere kant, daar kan je vaak wat over vinden :') die particulier niet. Of die particulier die eigenlijk handelaar is, maar heel goed kan doen alsof ze paard al lange tijd hebben.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:15

Wat dat betreft vind ik het jammer dat je daar niets over op Bokt mag posten. Er zijn stallen waar ik mensen nooit naartoe zou sturen en particulieren waar ik ze nooit heen zou sturen.

Probleem met sommige particulieren is dat ze soms bijzondere ideeën hebben.
Ik heb ooit eens een paard geprobeerd, die zou super aan het been zijn, en fijn licht in de mond.

Die persoon en ik hadden duidelijk verschillende ideeën over die dingen :')
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 24-02-22 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:16

Ja, of reviews kon doen over clinics bijvoorbeeld. Toen ik een keuringsarts moest vinden aan het andere kant van het land was het echt zoeken in het donker om een goede te vinden

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:17

Lukasje schreef:

Gezien het feit dat een aantal slecht bekend staande stallen toch al jaren kunnen blijven bestaan, wens ik dat in twijfel te trekken.

Het is in dat opzicht toch net als auto's, naast kennis van zaken heb je soms ook wat mazzel nodig om de pareltjes eruit te vissen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:19

Ik belde altijd een verzekeraar om te vragen wat een erkende keuringsarts was daar in de buurt dan. Dat waren dan in ieder geval dierenartsen die een verzekeraar goed genoeg vond. Misschien een tip voor volgende keer? Dan kan je de keuze al iets kleiner maken?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:21

Phonix schreef:
Ja, of reviews kon doen over clinics bijvoorbeeld. Toen ik een keuringsarts moest vinden aan het andere kant van het land was het echt zoeken in het donker om een goede te vinden

Dat vind ik ook vreemd. Dat je geen negatieve recensies mag plaatsen oké, maar je kunt natuurlijk wel positieve adviezen geven! Daar wordt niemand slechter van.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:27

Maar dat mag wel toch? Je mag ook negatieve ervaringen plaatsen, alleen geen waarschuwingstopic openen. Dus wel, wie heeft er nog meer ervaring met stal a. Ik wil, dit en dat.

Of wie heeft ervaring met kliniek b als keuringsarts?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:37

Ik was onder de indruk dat dat niet mag, wel ervaringen uit de eerste hand.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:39

StalNollie schreef:
Bij de pony's op mp en ook op faceb is ruim 75 % ( als het niet meer is) handelaar soms verkapt als zijnde particulier.

Ja, daar ben ik inmiddels ook achter. Ik herken steeds vaker voornamen of woonplaatsen bij adverteerders die ik eerst als particuliere verkoper inschatte.
Laatst bijgewerkt door Lieser op 24-02-22 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:40

Ja, dat wel. Maar dat is niet zo gek toch? Want anders kan je ook het verhaal vertellen van de tante van de buurvrouws schoondochter. Wat misschien net even anders zat :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:41

MyWishMax schreef:
Maar dat mag wel toch? Je mag ook negatieve ervaringen plaatsen, alleen geen waarschuwingstopic openen. Dus wel, wie heeft er nog meer ervaring met stal a. Ik wil, dit en dat.

Of wie heeft ervaring met kliniek b als keuringsarts?

Ik dacht dat je hier in dit topic helemaal geen tips mocht geven? Maar dat kan ik mis hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:43

Oh, ik dacht dat jullie op bokt bedoelden. Want je mag wel topic openen op e&d natuurlijk.

Tips geen idee, volgens mij in het andere topic wel. Lijkt mij trouwens dat je toch wel zou mogen waarschuwen als iemand ergens langs wil gaan?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:44

MyWishMax schreef:
Oh, ik dacht dat jullie op bokt bedoelden. Want je mag wel topic openen op e&d natuurlijk.

Tips geen idee, volgens mij in het andere topic wel. Lijkt mij trouwens dat je toch wel zou mogen waarschuwen als iemand ergens langs wil gaan?

Ja dat is het gene dat ik vreemd vind, dat dat niet mag en dan meteen een mod aan je broek hangt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:48

MyWishMax schreef:

Dat weet ik dus niet, ik heb de indruk van niet. Maar ben niet zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 23:08

MyWishMax schreef:

Ik houdt mijn mond :D ;)

Waarschuw maar niet hier op bokt...voor oplichting of een paard met spat, foute handel en verkeerde mensen. Doe maar niet... Doe maar niet... :D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 23:10

Maar de ene handelaar is de ander ook niet. Laatst toen wij bij een jonge gozer waren die wat handelde met paarden,liep het dier gewoon echt bar-en barslecht. Dat zag hij zelf niet eens := 'Ja hij was wat stijf en als je hem niet aan het werk zet gaat hij sloffen. Oh en hij was uitgegleden in de molen dus daarom wat stijf'. Paard wilde gewoon niet lopen, dat zag je in zijn hele uitdrukking. Dier was wel veel te braaf, want toen iemand anders ging rijden en hem aan het werk zetten ging hij als de brandweer. Maar wel zo kreupel als wat := Maar nee dat zag ik niet goed, de dierenarts had hem immers zien lopen en die zei dat ie zo door de keuring zou komen.

Dus nee, niet elke handelaar moet je het van hebben _O- Gozer was overigens echt overtuigd van zijn mening en had blijkbaar gewoon de kennis en kunde niet om een kapot dier te herkennen.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 23:15

Het maakt mij inprincipe weinig uit particulier of handelaar, maar de ditjes en datjes vind ik wat dat betreft wel fijn, samen met een achtergrond. Daarmee denk ik dat ik aardig kan invullen hoe een paard hier wel/of niet z’n draai zal vinden. Om tijd van mezelf en de verkopende partij nuttig te besteden.

Maar het is waar wat gezegd wordt, die stippen pony is ook zo’n verkapte handelaar. Als je ziet hoeveel nieuwe advertenties er geplaatst worden onder mijn favoriete advertentie op marktplaats.

Als alles goed gaat en door mag gaan is mijn zoektocht beëindigd en komt er een 3 jarige fjordenruin van Gio onze mini kudde vergezellen. Groen, maar nuchter, tot 2,5 bij de fokker gestaan in een gemengde kudde en het afgelopen half jaar hier bij een bekende van ons. Hij deed mij denken aan mijn bijrijd-haflingertje (die helaas hemelen is). Als hij qua karakter straks onder het zadel ook op haar lijkt heb ik mijn droompaard denk zo.

Groen en onbeleerd was zeker niet wat ik zocht, maar deze kon ik niet negeren. Een goed karakter kun je niet kopen en ik hou nu geld over om hem evt. het najaar of volgend jaar in training te zetten. Hij mag de komende weken nog lekker even blijven staan (24/7 met andere 3 jarigen) en daarna gaan we rustig verder kijken. We kunnen iig lopend van locatie switchen.