[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 18:17

Dat wordt inderdaad groot dan. Waarom geen woonkamer meer?
Dat vocht zal ook wel afhangen van vocht in de grond, bronnen en dergelijke. De kelders zijn bij ons ook best vochtig. Vooral in de schapenstal van de grange, volgens mij zit daar een bron onder, altijd nat, ook is 1 muur zit onder de grond

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 18:34

Ja, hier zitten we op een kleiplaat, dat staat zelfs in het koopcontract nog eens extra vermeld. Dus dat zal wel een oorzaak zijn van dat het lang nat blijft. Sommige tegels individueel lijken soms heel donker.

We hebben de woonkeuken en de slaapkamer zit aan de keuken vast en is eigenlijk onze woonkamer, daar is de tv. Daar werk ik ook.

Dus we hebben geen woonkamer meer nodig. Wat ik in fr wel veel gezien heb bij traditionele huizen is dat het leven zich afspeelt in de sejour, dus woonkeuken. En dat de "salon", wat wij de woonkamer zouden noemen, een ruimte is met mooie meubels maar waar men eigenlijk nooit, zit alleen met deftige visite. Zo is ons huis ook ingedeeld. Dus de woonkamer is eigenlijk overbodig.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 18:47

Wij hebben nu natuurlijk ook een woonkeuken en tv kijken doen er in de slaapkamer, en soms een film in de woonkamer. In Nederland zaten we ook bijna nooit in de woonkamer, vandaar dat onze bank na 5 jaar nog als nieuw was.
Tv kijken vanuit bed ben ik gaan doen omdat ik na mijn operatie voor mijn nieuwe heup veel in bed moest liggen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 18:54

idd in mijn ogen is een woonkamer niet echt noodzaak, voor ons in ieder geval niet. En zo kan hij eerder zijn hobbykamer krijgen en het is logisch dat het dan naast zijn muziekkamer is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-24 17:50

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:05

Leuk filmpje weer. Hier zijn de paarden ook gekop takken, de blaadjes vooral. Zeker Rory verkiest blaadjes boven nieuw gras. Ze hadden niet door dat ze appels van de bomen konden trekken trouwens.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-24 22:55

Tinka schreef:
Leuk filmpje weer. Hier zijn de paarden ook gekop takken, de blaadjes vooral. Zeker Rory verkiest blaadjes boven nieuw gras. Ze hadden niet door dat ze appels van de bomen konden trekken trouwens.

Dank je, Odette, Callas is een krek in het vinden van fruit en het veroveren. Ik denk dat zij de tak gesloopt heeft. Ik heb er niet aan gedacht om op de camera's te kijken of zij het was. Wel zonde, het is een goede perenboom met heel veel peren. Maar goed, we hebben vanwege de graafwerkzaamheden het schrikdraadlint wat verplaatst en dan krijg je dat, dat ze ineens ergens onverwacht bij kunnen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 11:56

Slim paard die Callas.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-24 17:52

Tinka schreef:
Slim paard die Callas.
Dat is ze zeker. Ik heb nog steeds filmpjes dat ze de peertjes uit de bomen bokt!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 18:12

Ohhh slimme paarden :') callas heeft de smaak te pakken

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-24 19:09

Sintara schreef:
Ohhh slimme paarden :') callas heeft de smaak te pakken

Ja en er liggen door de klap van het breken nog heel veel peren in het gras, die ik ze nu gedoseerd geef. Ze komen verder overdag nauwelijks buiten, ze blijven in de inloop staan bij het hooi. Dus af en toe een troostpeertje mag wel.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 13:21

Hoest met iedereen? Ik heb vandaag weer eens zonder bit gereden. Eerst op het rijveld en later een beetjes sturen rond het huis. Wat stappen en draven, en ik denk dat ik morgen doodga van de spierpijn. Ik moet nog steeds heel erg trekken, ze lijkt het gewoon niet te snappen, dat sturen. Maar goed, ze is lief en doet alles netjes wat ik vraag, voor zover het geen sturen betreft dan, en ze gaat netjes weg bij de andere paarden. Ook de snackbar weer aangevuld en er wordt lekker gelikt. Dat heb ik op film staan en ik hoop dat dat grappig is. Ik denk dit weekend wel weer een filmpje, met een gigablooper van Erwin ;-)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 16:37

Wat jammer dat het sturen niet echt wilt verbeteren. Maar zo te horen is ze toch wel braaf geweest.

Ik moest op vakantie nog aan je denken, Callas heeft blijkbaar een restaurant geopend in Boedapest! En ze hadden zelfs een dessert met peren. Ik moest er erg om lachen :P

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 17:05

Sintara schreef:
Wat jammer dat het sturen niet echt wilt verbeteren. Maar zo te horen is ze toch wel braaf geweest.

Ik moest op vakantie nog aan je denken, Callas heeft blijkbaar een restaurant geopend in Boedapest! En ze hadden zelfs een dessert met peren. Ik moest er erg om lachen :P

Haahahahaha, zelfs een dessert met peren, ja dat móét Callas wel zijn. Wat een prachtig restaurant! Chique de friemel zeg! https://callascafe.hu/galeria.html

Prisca is eigenlijk altijd wel braaf, maar ze heeft denk ik nooit leren sturen en ze reageert helemaal niet op druk op haar hoofd. Heel gek, want je zou denken dat het onprettig is en je dus wilt wijken voor die druk, maar nope. Zelfs met bit in heb ik dat ook wel, maar omdat ik voornamelijk ritjes rijd, heb ik er niet zo'n erg in. Wat in ieder geval fijn was, was dat ze vanmorgen weinig last van haar maag had.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 17:21

Heb je wel eens een bosal geprobeerd op Prisca? Misschien dat dat iets is, wel een beetje duur om zomaar even aan te schaffen helaas.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 17:25

Tinka schreef:
Heb je wel eens een bosal geprobeerd op Prisca? Misschien dat dat iets is, wel een beetje duur om zomaar even aan te schaffen helaas.

Ik heb een bosal. Ergens. Zou moeten gaan zoeken. Die was op maat gemaakt voor Thor. Ik kan het allicht eens proberen. why not, misschien een goed idee! Moet ik ook handschoenen vinden, want die teugels prikken.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 17:30

Gewoon werkhandschoenen of tuinhandschoenen kan wel.
Ook handig is, als je er naast staat even vragen voor buiging naar links en naar rechts. Ik heb een keer les gehad van iemand die western geschoold is en ook veel ervaring heeft met bosal rijden. Die deed dat altijd voor het opstijgen, paar keer inbuigen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 17:32

Tinka schreef:
Gewoon werkhandschoenen of tuinhandschoenen kan wel.
Ook handig is, als je er naast staat even vragen voor buiging naar links en naar rechts. Ik heb een keer les gehad van iemand die western geschoold is en ook veel ervaring heeft met bosal rijden. Die deed dat altijd voor het opstijgen, paar keer inbuigen.

Vind het een goed plan die bosal. Inbuigen doe ik met koekjes mag dat ook? ;-) Als ik opgestegen ben althans krijgt ze altijd een koekje links en rechts, even lekker kraken ...

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 17:34

Misschien eerst koekje dan dan nog met teugels. Dan leert ze te buigen op de teugel, en volgt hopelijk haar neus en de rest van het lichaam en leert ze zo sturen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 17:44

Tinka schreef:

Voor zover ik bekend met met een bosal is dat een optoming waar niks mee valt af te dwingen. Het is een goede verfijningsoptoming voor een paard dat al fijn, licht op een trens loopt om als tussen optoming naar stang te gebruiken bv, maar een tank als Prisca? Gezien gebruik dat ik ken voor een bosal is de kans groot op 0 te zeggen er mee bij haar.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 17:55

Wat ik heb begrepen kan een bosal best scherp inwerken. Het wordt vaak gebruikt om jonge paarden mee op te starten, daarna wordt dan over gegaan op een bit.
Mijn merrie was met een bosal ingereden, maar omdat je er weinig aan mocht komen ben ik toen overgegaan op een sidepull.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 19:34

Ik kan het gewoon proberen, je weet niet hoe een paard ergens op reageert. Volgende week zal ik eens gaan zoeken waar hij is. Ik dacht niet dat ik hem had weggegooid. Niet geschoten is altijd mis.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 22:29

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 09:02

Genoten van jullie filmpje! Wat een temperaturen!
Ik snap die blunder van Erwin wel :D ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 09:07

-Namiro- schreef:
Genoten van jullie filmpje! Wat een temperaturen!
Ik snap die blunder van Erwin wel :D ;)

Ha, ja, maar daar hebben we een andere faciliteit voor ;-) Je ziet ook dat hij er eigenlijk gelijk mee wilde stoppen, maar toen dacht wth ... ;-) (ja ik praat in raadselen om de blooper niet te verraden)

en ja bizar heet. Toch hè, het verschil tussen 40 en 45 (of misschien meer, ik filmde het pas richting vijven) merk je eigenlijk niet meer. We hebben er ook eigenlijk niet zoveel last van gehad, een paar nachten 's nachts de ventilator aangezet in de slaapkamer, maar that's it.