Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 17:07

Sky_As schreef:
wat zou de meerwaarde zijn van het meisje alleen laten komen? Die snap ik echt niet!
die ouders zijn er thuis toch ook? Dus na de verkoop gaat het toch niet anders?
En daarbij, net of zo'n meisje dan nu ineens wel eerlijk zou durven zijn? En wat zegt ze thuis dan?
Als ze bang is, en niet durft te draven, durft ze dat thuis waarschijnlijk ook niet (want ook dan is papa er gewoon bij natuurlijk).
Ik denk dat ik niet hoef te zeggen wat 80% van de paarden gaat doen bij een ruiter die zo bang is dat ze niet eens durft te draven.....(en aan het berichtje te zien, wordt het paard ook echt aangeboden als sportpaard, waarom zou je anders een heel parcours opbouwen en de bak slepen :) )

Nee. Die ouders laten het kind niet komen met alleen de instructrice.

Het is een redelijk lompe boodschap in een iets beleefde verpakking, waarvan heel misschien, hopelijk een heel klein beetje aan komt...

(zodat het misschien op enig moment tot enig inzicht zou kunnen leiden)

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 17:41

Oh nee ze komen niet meer.

Uiteindelijk heb ik teruggebeld toen ik het allemaal wat had laten bezinken.
Was eigenlijk wat te verbaasd, was niet thuis dus ik had gezegd kijk straks even wat kan.
Dacht eigenlijk dat ze belden om te laten weten dat het niet doorging.
Ik heb gezegd dat ik de combinatie niet zag zitten en dat paard voor hen niet te koop is.
Kreeg ik als opmerking dat ik dan niet had moeten zeggen dat ie geschikt is voor the children competitie.

Maar goed, ik denk dat er vaker veel druk achter zit vanuit de ouders

Dat verhaal van shet en B pony komt me ook erg bekend voor stalnollie.

Avalanche

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 17:55

Ja, dat krijg je altijd. Ik heb een leuke merrie te koop gehad, kon leuk lopen, nuchter paard. Niet voor onzekere mensen, want jong en niet voor echte beginners, want merrie wist prima wat ze wilde :j

Maar zoet buiten, super verkeersmak, daar kan je gewoon mee over straat lopen ook als van alles langs vliegt. Braaf in de omgang, braaf met rijden, super vergevingsgezind ook.

Leuke prijs bij gezet, geen koopje, want super braaf, dus mag wat kosten. Klinisch goed, foto's goed, gewoon gezonde, brave merrie.
Maar echt, wat er komt kijken....... ouders, toch met kleine kinderen "ja ze is wel wat groot voor mijn dochter"
"mevrouw, het is een paard. Staat ook duidelijk in de advertentie. Geen kinderpony"
"ja daar was ik wel naar op zoek"
"nou succes dan verder he :D "

Echt bizar.......

Geen supertalent ook, maar gewoon, leuk, braaf, leuk paard voor recreatie. Ik dacht dat iedereen dat wilde.......

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:16

Oh jee, als ik dit allemaal zo hoor is het dus zaak héél goed door te vragen en te selecteren aan de telefoon....

Mensen lezen dus blijkbaar erg slecht of hebben gewoon te weinig ervaring/verstand van zaken om in te schatten of het een geschikt paard is.

Poosje terug ook iemand gesproken die via via op mijn paard geattendeerd was. Heb echt moeten praten als brugman dat ze idd héél knap is maar toch echt niet geschikt als leerpaard voor een beginnend meisje van 13.... :(

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:29

Charmaine schreef:
Mensen lezen dus blijkbaar erg slecht of hebben gewoon te weinig ervaring/verstand van zaken om in te schatten of het een geschikt paard is.

Eerlijk gezegd vind ik dit als potentiële koper ook echt lastig om in te schatten. Niet alleen vanaf de advertentie maar ook in het echt. Er zijn zo veel omstandigheden die bij ons anders kunnen zijn dan op de stal bij de verkoper. En dan zijn wij (denk ik) niet eens types die onze rijkunsten overschatten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:37

Lieser schreef:
Charmaine schreef:

Eerlijk gezegd vind ik dit als potentiële koper ook echt lastig om in te schatten. Niet alleen vanaf de advertentie maar ook in het echt. Er zijn zo veel omstandigheden die bij ons anders kunnen zijn dan op de stal bij de verkoper. En dan zijn wij (denk ik) niet eens types die onze rijkunsten overschatten.

Je moet een soort zesde zintuig hebben om te lezen wat er niet staat.

Want net zo goed als dat kopers niet kunnen lezen, verkopers kunnen ook geen advertenties schrijven.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:09

Nee maar als je op een paardenadvertentie reageert en dan verbaasd bent dat het geen kinderpony is, dan heb je toch gewoon niet goed gelezen? Of als er duidelijk in staat dat het geen makkelijk paard is niet geschikt voor onervaren ruiters en jij komt kijken terwijl je het lichtrijden nog niet onder de knie hebt...
Dat soort dingen lees ik hier.

En tuurlijk heb je een grijs gebied waarin het lastiger wordt in te schatten hoe het paard nou precies is en of je voldoende ervaring hebt voor dat specifieke paard.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:35

StalNollie schreef:
Esje toch niet een familie met 2 meisjes waarvan jongste op shet rijd oudste op b en oudste dus groter moet en jongste naar de b pony? Zo'n familie heb ik dus ook gehad. Zoooo zonde van je tijd en je pony die weer door een ander nutteloos iemand is gereden.

O gut, ik heb dus ook zo'n ervaring... Het was een nare bezichtiging en ik had op de poetsplaats al besloten dat ze niet geschikt waren voor de pony.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:47

Lieser schreef:
Charmaine schreef:

Ben ik ook weleens de mist mee ingegaan met een verkoop :j

Leuke ruin, bij mij doodbraaf. Maar: ik heb ook een heel rustige stal, paarden komen buiten met elkaar, voldoende ruwvoer, en ik zet ze aan het werk. Ik bedoel, zelfs mijn nieuwste aanwinst is braaf, en daar heb ik toch wat mee te stellen gehad :=

Deze ruin was wel simpeler hoor, kwam binnen, had even tijd nodig om te wennen en dat was dat. Mooi meedraaien in de routine, sociaal paard ook en heel vriendelijk.
Zoet in het werk, geen grappen zoals steigeren en bokken, niet bijten, kortom, makkelijk paard. Althans bij mij. Goed verkeersmak ook. Dier wat opgeleid onder het zadel, ik reed hem 3x per week, en longeerde hem 3x per week, 1 dag vrij. Hij kwam verder de hele dag buiten, met een berg ruwvoer erbij en in de groep.

Dus geadverteerd als braaf recreatiepaard, met potentie voor meer. Maar zat verder geen bijzondere bloedlijn achter, en 't is een ruin, dus fokken wordt lastig.

Koper gevonden, die hem poetste, er leuk op wegreed, nog altijd bij mij. Paard gekeurd, alles prima, eentjes en tweetjes. Prachtige match zou je zeggen.

Tot ze belde. Het was een dráák. Hij was vervelend op stal, beet, schopte, niet leuk meer met rijden, en ik stond werkelijk met de bek vol tanden.

Na even doorvragen bleek dat hij daar maar een half uurtje buiten kwam, in zijn eentje op een kleine paddock en veel minder ruwvoer dan bij mij. Hij was ook afgevallen. Ze reden er 3x in de week op en de andere dagen stond hij stil. Tja, toen was hij niet meer braaf.

Op zich wel logisch, en als ik dat had geweten, had ik 'm niet aan die mensen verkocht. Overigens zijn ze verhuisd van stal, en komt hij weer buiten in de groep, en wordt weer meer gewerkt. Hij is terug zijn brave zelf :D

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:57

esje01 schreef:
...............
Kreeg ik als opmerking dat ik dan niet had moeten zeggen dat ie geschikt is voor the children competitie.

Hier zit waarschijnlijk de spraakverwarring; deze mensen wisten natuurlijk niet wat de Children Competitie was....

En het klopt dat je moet doorvragen en dat je een 6e zintuig nodig hebt.
Zo heb ik ooit een goede allrounder als 'recreatiepaard' te koop gezet. Het was een superbrave Groninger maar iedereen dacht dat er iets mis mee was. Advertentie veranderd en binnen 3 dagen verkocht.

En zo zijn er wel meer van die dingen; wat is sport (b of grand prix?) wat is een kinderpony (stokmaat of superbraaf), wat zegt 'niet voor beginners' (want wat moet je wel kunnen dan?), enz.

Zeker weten dat je koper snapt wat een paard nodig heeft is ook een dingetje. Ooit een paard verkocht dat 24/7 buiten zou. Dat was ook zo, maar 's winters stonden ze 24/7 binnen. Was een 4jarige en die deed dan wat raar op buitenrit.....koper was nog amused. NOU IK OOK NIET. Paard is gelukkig doorverkocht en uiteindelijk goed terechtgekomen.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:49

Mijn gevoel is dat door ‘druk’ een groot deel van de kopers zich ‘kundiger’ profileert, snel reageren en niet goed lezen, bang dat ze anders de boot misschien missen.

Vanuit de kopende kant zie ik ook heel veel advertenties gaande weg de looptijd aangepast worden. Van super braaf en bomproof voor beginner, naar consequente ruiter etc.

Ik ben ook iemand die mijn eigen ‘recreatieve’ kwaliteit op waarde schat, probeer tussen de regels door te lezen en vraag zeer kritisch door en zelfs daardoor een aantal afspraken voor potentiële paarden afgezegd omdat er in app contact gaanderweg meer niet overeenstemmende ( met de advertentie, maar wel eerlijke) informatie werd gedeeld waardoor er bij mij twijfel ontstond. Eigenaren die zelf niet voor durfde te rijden wegens angst ( lees; de afgelopen weken herhaaldelijk er af gevallen). Paard die zo nu en dan struikelde tijdens het rijden; maar ze vangt zich zelf goed op hoor . Tot een bezichtiging 200 km verderop bij een iet wat onzeker paard, maar was 100% braaf, bomproof en eerlijk aldus de verkoper. Had enkel bij spanning wat bevestiging nodig.

Bij aankomst werd een zadel (wat nog net ellende aan elkaar hing) er op geknoopt, door een grietje van 12. Eigenaresse mocht zelf niet in de buurt komen. Aansingelen met de oren vlak. Meisje was vrij handig met opstappen, want niemand kon het paard vasthouden, want ze had weinig vertrouwen in mensen zo bleek. Meisje reed haar keurig naar kunnen voor, maar paard was compleet van de wapp en was enkel met de omgeving bezig. Toen mij voorgesteld werd er op te stappen heb ik eerst aan de hand gelopen, merrie was gruwelijk nerveus, omdat ze duidelijk niet wist wat ze kon verwachten. Met wat bevestiging stelde ze zichzelf wel wat open. Aansingelen gingen de oren weer vlak en durfde plots ook te in te draaien. Opstappen kon enkel vanaf de grond want ze was bang van krukjes en durfde ze ook op in te draaien en uit te halen. Dit paard leek mij medisch (maagzweren/pijn) en mogelijk met een vertrouwensbreuk; type projectpaard. Ik heb bedankt.
De aap kwam ook direct uit de mouw, dat was ook de reden van verkoop; eigenaresse kon er zelf niets mee. Als ze dat direct had verteld, had ik direct bedankt. Maar haar motivatie was; jij bood zo’n mooi plekje. Met heeeeel veel tijd en aandacht wellicht een bomproof, super braaf paard, maar voor nu niets voor 7k.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:33

Dat ze daar ook echt 7000 voor durven vragen :=

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:45

Haha wat een ellende krijg je dan voor €7000.- Je mag nog bijna geld toe vragen voor zo'n dier :=

De pony van mijn lesklant gaat goed tot nu toe. Ze heeft nog niet gereden vanwege het weer en gebrek aan een zadel. Pony is echt niet snel onder de indruk, we doen vooral wat wandelwerk op het terrein, vertrouwen krijgen in elkaar en je kunt hem onder graafmachines laten door lopen :') Kijkt wel, weet hoe hij gebruik moet maken van zijn kracht (als in hoofd omgooien en dan de andere kant op lopen :') ) maar lesklantje leert snel genoeg dat tegen te gaan. Ik heb er wel vertrouwen in dat dat goed komt verder, ze heeft er nu al eeng oede klik mee dus dat is fijn!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:52

Klinkt lekker nuchter :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:03

Advertentie is ook wel lastig hoor, zowel om zelf te maken als voor de kopende partij.
En er zijn altijd mensen die niet lezen, afgelopen weekend super enthousiaste mensen die heel graag bij mijn paard wouden kijken.
Klonk goed, maar bleek dat het meisje toch echt wel overschat werd qua rijden, merkte aan mijn paard dat die totaal uit haar doen was en totaal geen match.
Moeder vertelde dat ze al bij veel paarden waren wezen kijken maar allemaal onbekeerde, jonge of complexe dieren, die van mij is ook niet de makkelijkste en had mijn twijfels al voor zij er op ging, ook meermaals van te voren aangegeven dat ze niet vies kan zijn van een bok.
Heb ze het advies gegeven op zoek te gaan naar echt een doodbraaf dier.
Maar dan denk ik wel hoezo zoek je elke keer zulke dieren op die totaal niet bij het meisje past?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:08

Dilan93 schreef:
Dat ze daar ook echt 7000 voor durven vragen :=

Sommige denken goud in handen te hebben.

Er werd mij via een social media groep een ‘stippen’ paard ( om uit zoektermen weg te blijven ) aangeboden. Dat zelfde stippen paard stond toevallig nog in zuid Nederland geadverteerd voor 6k op marktplaats . Advertentie 2 dagen oud.

Bomproof en ontzettend braaf. Bood meneer nog geen 8 uur nadat hij haar opgehaald had mij aan voor €8250.

Zo steekt de ‘echte’ handel een beetje in elkaar lijkt het 8)7 . Alles voor centjes.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:12

linda_arnold schreef:
Er werd mij via een social media groep een ‘stippen’ paard ( om uit zoektermen weg te blijven ) aangeboden. Dat zelfde stippen paard stond toevallig nog in zuid Nederland geadverteerd voor 6k op marktplaats . Advertentie 2 dagen oud.

Bomproof en ontzettend braaf. Bood meneer nog geen 8 uur nadat hij haar opgehaald had mij aan voor €8250.

Zo steekt de ‘echte’ handel een beetje in elkaar lijkt het 8)7 . Alles voor centjes.

Nee, zo IS de handel.

Mag je hier niet zeggen, maar dit is wat het is en verklaart ook wel een stukje van de idiote prijzen.

Emzel12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:31

Ik had begin deze week mij hier gemeld dat ik voorzichtig op zoek ga naar een maatje voor ons gezin. Ik heb besloten dat ik het inderdaad door wil zetten. Mocht iemand op zoek zijn naar een fijn huis voor een oudere pony, 15+, braaf, geen gebreken, houdt van een sprongetje, in de bak rijden, recreatief buitenrijden, stevig gebouwd, houdt van kinderen, <4.000 euro, zeer betrouwbaar (geen plotselinge renpogingen of jolige bokken), dan hou ik mij warm aanbevolen.

Ik ben in contact met iemand via dit forum maar de kans is dat deze pony beter op haar plek is bij een andere baas dus vandaar dat ik toch ook nog verder wil kijken.

Ik wil absoluut niet via Marktplaats zoeken omdat ik liever met iemand in contact kom die samen met mij op zoek wil gaan naar de match tussen zijn/haar pony en mij en mijn gezin.

Stuur gerust een privébericht als je meer wilt weten.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:32

Oh zo ken ik er nog wel eentje, jonge Niro merrie een hele tijd geleden waar ik interesse in had. Stond voor 3,5k op MP met plausibel verhaal. Verkocht en werd drie weken later weer aangeboden op MP voor 9k.

Als je haar ongekeurd wilde meenemen was de prijs 8k trouwens :+

Er zijn maanden waarin ik het niet verdien zeg maar :')

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:46

Emzel12 schreef:
Ik had begin deze week mij hier gemeld dat ik voorzichtig op zoek ga naar een maatje voor ons gezin. Ik heb besloten dat ik het inderdaad door wil zetten. Mocht iemand op zoek zijn naar een fijn huis voor een oudere pony, 15+, braaf, geen gebreken, houdt van een sprongetje, in de bak rijden, recreatief buitenrijden, stevig gebouwd, houdt van kinderen, <4.000 euro, zeer betrouwbaar (geen plotselinge renpogingen of jolige bokken), dan hou ik mij warm aanbevolen.

Ik ben in contact met iemand via dit forum maar de kans is dat deze pony beter op haar plek is bij een andere baas dus vandaar dat ik toch ook nog verder wil kijken.

Ik wil absoluut niet via Marktplaats zoeken omdat ik liever met iemand in contact kom die samen met mij op zoek wil gaan naar de match tussen zijn/haar pony en mij en mijn gezin.

Bij stal Roseboom worden momenteel oudere tinkers aangeboden.

Ik heb ook een tijdje tussen de tinkers gezocht, maar ook hier zit een zeer groot deel import in. Wat op het oog hier 15+ en braaf is, kan ook recent import zijn en 3 maand onder het zadel. Als het op kracht komt kan er ook iets anders uit voortkomen.

Degene die ik bezichtigd heb ( niet bij die stal overigens) was 9, geen achtergrond bekend ook niet of hij bereden was. Wel papieren bij. Echt wel een knap ding, maar flink ingeteerd van de reis. Gok dat je er gerust op dat moment op had kunnen klimmen, maar bij volle energie en lichamelijke conditie had hij dan vast anders gereageerd als je begrijpt wat ik bedoel. Op dat moment wel beslist dat ik achtergrond/geschiedenis wel een fijn stukje vind.

Ik moet zeggen ik ben gewoon echt echt niet geschikt voor deze zoektocht -O-

Via Facebook worden Hongaren aangeboden, die waren jonger, braaf, maar vielen wel in jou prijsklasse.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:49

ikke schreef:
linda_arnold schreef:

Nee, zo IS de handel.

Mag je hier niet zeggen, maar dit is wat het is en verklaart ook wel een stukje van de idiote prijzen.

Maar dat is handel nu eenmaal, niet alleen in paarden maar in alles. Handelaar koopt iets in en probeert het met winst door te verkopen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 18:02

Emzel12 schreef:

Onze pony die bij ons is geboren komt te koop. Maar is wel een stuk jonger en boven budget maar wel verder wat je zoekt. C pony boven in de maat en onwijs braaf een echte goedzak echt het type de vroegere manege pony.

Heb weinig zin in verkoop maar wegens omstandigheden gaat hij weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:50

Ja zoiets als bovenstaande dat is wat ik zoek. Gewoon van particulieren met een eerlijk verhaal. Dan maatje E.

Heb nu een bezichtiging gepland maar krijg al een verhaal dat er enorm veel geïnteresseerd zijn. Heb eerlijk aangegeven niet over te bieden of daarom sneller ga beslissen.

Ik herken veel van wat ik hier lees. Aan mij is het kopen van een paard ook echt niet besteed.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:21

Maar ik snap niet helemaal waarom mensen perse alleen bij particulieren willen kopen. Die kunnen net zo oneerlijk of eerlijk zijn als handelaren, die achtergrond kunnen ze weten maar hoeven ze niet te vertellen, sommige handelaren weten achtergronden ook of testen ze nog uitgebreid. En bij een handelaar heb je tenminste nog garantie :=

Ik heb echt nooit gekeken naar of verkoper particulier of professional was. Gewoon geschikt paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:25

Het heeft mijn voorkeur een paard te kopen die al langer van iemand is. Dus meer dan twee jaar zodat je ook wat meer van de achtergrond weet. Inmiddels weet ik wel dat particulieren goed kunnen liegen. ;)

Bij een handelaar heb je idd meer garantie dat zeker. Alleen spreken de meeste handelsponys mij niet zo aan. Het verhaal erbij ook vaak niet zo.