Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 13:42

De wolven zouden in de Waterleidingduinen goed werk kunnen doen mbt de overlast vd damherten daar. Maar dan is het risico groot dat de wandelaars aangevreten dieren tegenkomen. Dat zullen ze wel niet willen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 14:06

pillow schreef:
De wolven zouden in de Waterleidingduinen goed werk kunnen doen mbt de overlast vd damherten daar. Maar dan is het risico groot dat de wandelaars aangevreten dieren tegenkomen. Dat zullen ze wel niet willen.

Toen het er echt wemelde van de herten en de omwonenden gingen klagen dat ze de tuinen leegvraten omdat er in de duinen niks te eten was is er een hek van ik weet niet hoeveel miljoen omheen gezet, toen lagen ze er te sterven van de honger en stonk het er naar kadavers. Eindelijk mag er geschoten worden , maar dat hek houdt straks aan de land kant de wolven tegen- aan de zeekant kunnen de wolven erin.
Ik weet zeker dat we hier in randstad ook wolven gaan krijgen en ik zit er niet op te wachten- heb ook te maken met max hek hoogten en dat soort regelgeving en hou m'n hart vast. Ook voor de kudde reetjes die rondom ons huis woont en elk jaar kalfjes heeftvoor hen wik ik ook de doorgang houden tussen de duinreep en ons land en de landgoederen om ons heen waartussen ze pendelen en ja ik kan een hoog em dicht hek neerzetten maar nee ik mG het niet- beschermd landschap en nee ik wil het niet voor het wild Day hier ook woont en in mijn ogen recht heeft op bestaan. Ik word er moe van van alle discussies over hoe en wat je dieren beschermen omdat t je verantwoordelijk is . Er zijn keuzes gemaakt zonder wolf , dat dat nu binnenkort anders wordt zit ik niet op te wachten .
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 16-08-23 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 14:11

pillow schreef:
SusanH schreef:
Meer wild. Er zijn nu al plekken op de Veluwe zonder herten kalveren. Amper jonge zwijntjes. Bijna geen reewild meer. Het raakt een keer op natuurlijk. Al zijn er tot nu toe weinig groene natuurfans die dat geloven.

Hier in Drenthe is buiten (nog) een paar reeën helemaal geen wild.

https://fbedrenthe-factsheets.nl/
Met de reeën in Drenthe valt het wel mee en er worden nog steeds tussen de 1500 en 2000 per jaar afgeschoten. Het vreemde is dat de wolf blijkbaar liever een schaap heeft dan een ree…

Dat je minder reeën ziet komt volgens mij ook/vooral door de grote stroom toeristen.
Hier (Drentsche Aa gebied) komen ze vooral tevoorschijn op rustige dagen en op plekken waar geen toeristen komen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 14:42

DuoPenotti schreef:
Dit denk ik ook.
Natuurlijk heb je in het oosten voorstanders en in het westen ook tegenstanders.
Maar als je het eens echt uit gaat rekenen per aantal inwoners dan heb je je antwoord vast wel.
En idd als ze eens rond gaan huppelen in het Amsterdamse bos en daar eens achter wat honden aangaan, of daar de kinderboerderij leegroven, dan denk ik dat je ineens heel wat andere antwoorden gaat lezen...
Nu is het voor vele ver van de bedshow en de boer zijn schuld. Moet hij maar beter afrasteren en een hond neerzetten.

daar heb je op zich wel grotendeels een punt ben ik bang. Maar ik houd zelf nooit zo van generaliseren vandaar mn reactie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 14:45

Kendra schreef:
pillow schreef:
Hier in Drenthe is buiten (nog) een paar reeën helemaal geen wild.

https://fbedrenthe-factsheets.nl/
Met de reeën in Drenthe valt het wel mee en er worden nog steeds tussen de 1500 en 2000 per jaar afgeschoten. Het vreemde is dat de wolf blijkbaar liever een schaap heeft dan een ree…

Dat je minder reeën ziet komt volgens mij ook/vooral door de grote stroom toeristen.
Hier (Drentsche Aa gebied) komen ze vooral tevoorschijn op rustige dagen en op plekken waar geen toeristen komen.

Ree weegt max. 35kg, beetje standaard texelaar zo 70-90kg. En die lopen op een stuk grasland goed in het zicht, ree blijft bij de bosranden en kan zich goed verstoppen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 14:47

Sandra_H schreef:
daar heb je op zich wel grotendeels een punt ben ik bang. Maar ik houd zelf nooit zo van generaliseren vandaar mn reactie.

Heb je wel gelijk.
Maar zo zullen er ook vast problemen zijn in Rotterdam of Amsterdam centrum waar ik geen bal van weet en misschien ook wel denk, echt zo erg dan?

Ik denk dat het best normaal is dat je sommige dingen als je je er niet echt in verdiept niet begrijpt.
En Leugenveld en co zijn wel veel in de media met hun verhaal...dus ja ik begrijp die mensen die niet anders weten ook nog. Echt.

Die wolven experts zeggen het, dan geloof je toch niet wat buitengebied mensjes

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 14:58

Ik denk duopenotti dat er in buitengebied nog genoeg mensen zijn die ook geen idee hebben. Laten we gewoon ophouden met het onderscheid tussen stads of buitengebied te maken. Er zijn gewoon mensen nog steeds die geen idee hebben en waar ze wonen , wat maakt t uit??

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 15:01

knollentuin schreef:
Ik denk duopenotti dat er in buitengebied nog genoeg mensen zijn die ook geen idee hebben. Laten we gewoon ophouden met het onderscheid tussen stads of buitengebied te maken. Er zijn gewoon mensen nog steeds die geen idee hebben en waar ze wonen , wat maakt t uit??

mijn eerdere bericht ook gelezen?

Ik snap het problem niet van onderscheid maken?
Is dat iets ergs dan? Zoals ik ook al zeg ik zal ook dingen niet weten.
Ik zie dat dus niet als negatief. Maar als gewoon zoals dingen gaan.
Ik schrijf zelfs nog dat ik begrijp...echt
je kan ook dingen negatief maken als ze het niet zijn..... -O-

MiranJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 15:05

De Randstad is een stuk groter dan Amsterdam en Rotterdam he? De helft is platteland met veel schapen en andere weidedieren, geen groter wild en veel sloten dus slecht te omheinen. Het is echt niet zo dat een wolf meteen op de Dam staat of in de duinen loopt. Daar gaat nog meer ellende aan vooraf. Zijn de dieren hier minder waard? Waarom een ander wel dat dierenleed toewensen?
Dat gaat namelijk niets oplossen, en het is echt niet dat de mensen in mijn omgeving blij zijn met de wolven in de gebieden die er nu zijn, ik hoor alleen maar dat er beheert moet worden. De pro’s zie ik alleen op FB en lijken zeker niet alleen uit het westen te komen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 15:34

Ik wens niemand dierenleed, wel denk ik dat dat het enige gaat zijn dat wat beleidsmakers wakker maakt, als ze eens de diertjes uit elkaar rijten waar hun (klein)kinderen zo graag een aai gaat geven.
De pony die het kleine mannetje een paar weken geleden mocht vinden dat komt maar erg weinig in de landelijke media

Dit gaat over oa Utrecht.
Maar denk dat cijfers zo wel op meer plaatsen zijn.
Nogmaals, geen verwijt, maar logica.

Citaat:
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/355139 ... kieskompas

"Het belangrijkste is hoe mensen zichzelf zien in verhouding tot de natuur. Dat noemen we in de wetenschap de mens natuur-relatie", zei van Gestel, die onderzoek deed naar de perceptie van de wolf. Ook de plaats waar iemand woont, maakt volgens hem veel verschil. "Mensen in de stad zullen minder 'last' van een wolf hebben, dan mensen die wonen in bosrijk gebied."

Dat verschil tussen stad en platteland is deels terug te zien in de cijfers. In de steden Utrecht en Amersfoort vindt 45 procent dat er in Utrecht ruimte moet zijn voor de wolf, in de rest van de provincie is dat maar 34 procent.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 17:10

Ik denk dus dat wolven helemaal niet richting kust gaan! Die blijven waar ze nu zijn omdat ze het hier het beste hebben.
Richting randstad en kust zullen ze wss geeneens overleven door al de snelwegen daar plus je daar nu niet bepaald veel weides vol lekkers hebt.
Duinen zijn ook nket aantrekkelijk voor ze.
Nee hoor, die blijven lekker in de bosrijke omgevingen waar ze nu zitten

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 17:18

Maar ze dulden elkaar dadelijk niet meer. Dus jongen gaan wel trekken.
Dat is ook wat je zag in België en er nu niet zo heel veel meer van over zijn.
Dat er vele verongelukken als ze drukke wegen over proberen te steken zal helaas voor het dier wel een feit zijn. In de hoop dat niemand aan het stuur trekt en ook verongelukt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 17:52

DuoPenotti schreef:
Maar ze dulden elkaar dadelijk niet meer. Dus jongen gaan wel trekken.
Dat is ook wat je zag in België en er nu niet zo heel veel meer van over zijn.
Dat er vele verongelukken als ze drukke wegen over proberen te steken zal helaas voor het dier wel een feit zijn. In de hoop dat niemand aan het stuur trekt en ook verongelukt.

Dat dus. Op een gegeven moment is er geen plek meer voor een volgende roedel en ook de zwervende wolven zullen, neem ik aan, niet welkom zijn in het territorium van een gevestigde roedel.

Maar eerder schreef iemand hier al dat je dan onderlinge gevechten krijgt en ze elkaar vijand zo worden. Daarnaast heb je uiteraard het verkeer.

Ik ben gewoon zo voor beheren. Waar moeten die beesten blijven anders? In de buurlanden is hetzelfde probleem.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:45

Even een vraag over de zogenaamde wolfproof omheining. Ik zie vooral reacties over de hoogtes. Maar wat ik vooral een probleem vind is de onderste lijn. Het is voor mij echt onmogelijk om die vrij te houden van onkruid. Hoe doen anderen dat?

Ik heb helaas ook geen dikke portemonnee dus die wolfproof omheining lukt me sowieso niet.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:58

Onder kan het met gaas. Dat kun je vouwen zodat er een stuk plat op de grond ligt tegen het graven. Dan hoef je niet zo'n erg lage draad te spannen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 21:34

Het is even wat werk maar wij gaan, wanneer nodig, met de bosmaaier in de rondte. Zeker als je op de onderste draad stroom hebt staan is dat belangrijk.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 22:09

Dreamboy schreef:
Het is even wat werk maar wij gaan, wanneer nodig, met de bosmaaier in de rondte. Zeker als je op de onderste draad stroom hebt staan is dat belangrijk.

Hier idem :j

Volgens mij heeft holtingerveld weer een ree (? ) minder, vanavond tijdens een wandeling met de hond vond ik deze op het pad.
Spoiler:
Afbeelding

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 22:28

Dreamboy schreef:

Maar dat moet je in de zomer zeker 2x per week doen dan.

Gaas aan de onderkant is voor de paarden niet veilig

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 22:30

tine10 schreef:
Dreamboy schreef:

Maar dat moet je in de zomer zeker 2x per week doen dan.

Gaas aan de onderkant is voor de paarden niet veilig

Welnee joh, wij hebben de onderste draad op 20 cm en gaan 1x per maand in de rondte.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 22:39

Hier heeft mijn mechelaar gaas doorgebeten, om bij de vogels van mijn vader te komen.

Dus als een mechelaar het kan, dan moet een wolf het ook vast kunnen :+

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 23:00

Happinez schreef:
Dreamboy schreef:

Hier idem :j

Volgens mij heeft holtingerveld weer een ree (? ) minder, vanavond tijdens een wandeling met de hond vond ik deze op het pad.
Spoiler:
[ [url=m/AOScIl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier tegenwoordig ook best vaak, heb al driemaal botten gevonden, weet niet of ze gedood zijn door de wolf, maar ze liggen vaker dan anders op de paden.

Afbeelding

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 23:36

Bij ons in de buurt gisternacht een flinke pink doodgebeten en aangevreten. De roedel was vooral in Boijl. Maar blijkbaar nu over de Tjonger nu weer aanwezig helaas.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 23:40

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 23:46

Coby schreef:
Bij ons in de buurt gisternacht een flinke pink doodgebeten en aangevreten. De roedel was vooral in Boijl. Maar blijkbaar nu over de Tjonger nu weer aanwezig helaas.

Het is om te janken, moedeloos en verdrietig word je er van. Wat kunnen we in vredesnaam doen om de politiek zover te krijgen dat ze hier urgentie in zien.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 23:48

Inderdaad moedeloos. Waar gaat dit heen?