Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
pillow schreef:De wolven zouden in de Waterleidingduinen goed werk kunnen doen mbt de overlast vd damherten daar. Maar dan is het risico groot dat de wandelaars aangevreten dieren tegenkomen. Dat zullen ze wel niet willen.
pillow schreef:SusanH schreef:Meer wild. Er zijn nu al plekken op de Veluwe zonder herten kalveren. Amper jonge zwijntjes. Bijna geen reewild meer. Het raakt een keer op natuurlijk. Al zijn er tot nu toe weinig groene natuurfans die dat geloven.
Hier in Drenthe is buiten (nog) een paar reeën helemaal geen wild.
DuoPenotti schreef:Dit denk ik ook.
Natuurlijk heb je in het oosten voorstanders en in het westen ook tegenstanders.
Maar als je het eens echt uit gaat rekenen per aantal inwoners dan heb je je antwoord vast wel.
En idd als ze eens rond gaan huppelen in het Amsterdamse bos en daar eens achter wat honden aangaan, of daar de kinderboerderij leegroven, dan denk ik dat je ineens heel wat andere antwoorden gaat lezen...
Nu is het voor vele ver van de bedshow en de boer zijn schuld. Moet hij maar beter afrasteren en een hond neerzetten.
Kendra schreef:pillow schreef:Hier in Drenthe is buiten (nog) een paar reeën helemaal geen wild.
https://fbedrenthe-factsheets.nl/
Met de reeën in Drenthe valt het wel mee en er worden nog steeds tussen de 1500 en 2000 per jaar afgeschoten. Het vreemde is dat de wolf blijkbaar liever een schaap heeft dan een ree…
Dat je minder reeën ziet komt volgens mij ook/vooral door de grote stroom toeristen.
Hier (Drentsche Aa gebied) komen ze vooral tevoorschijn op rustige dagen en op plekken waar geen toeristen komen.
Sandra_H schreef:daar heb je op zich wel grotendeels een punt ben ik bang. Maar ik houd zelf nooit zo van generaliseren vandaar mn reactie.
knollentuin schreef:Ik denk duopenotti dat er in buitengebied nog genoeg mensen zijn die ook geen idee hebben. Laten we gewoon ophouden met het onderscheid tussen stads of buitengebied te maken. Er zijn gewoon mensen nog steeds die geen idee hebben en waar ze wonen , wat maakt t uit??
Citaat:https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/355139 ... kieskompas
"Het belangrijkste is hoe mensen zichzelf zien in verhouding tot de natuur. Dat noemen we in de wetenschap de mens natuur-relatie", zei van Gestel, die onderzoek deed naar de perceptie van de wolf. Ook de plaats waar iemand woont, maakt volgens hem veel verschil. "Mensen in de stad zullen minder 'last' van een wolf hebben, dan mensen die wonen in bosrijk gebied."
Dat verschil tussen stad en platteland is deels terug te zien in de cijfers. In de steden Utrecht en Amersfoort vindt 45 procent dat er in Utrecht ruimte moet zijn voor de wolf, in de rest van de provincie is dat maar 34 procent.
DuoPenotti schreef:Maar ze dulden elkaar dadelijk niet meer. Dus jongen gaan wel trekken.
Dat is ook wat je zag in België en er nu niet zo heel veel meer van over zijn.
Dat er vele verongelukken als ze drukke wegen over proberen te steken zal helaas voor het dier wel een feit zijn. In de hoop dat niemand aan het stuur trekt en ook verongelukt.
Dreamboy schreef:Het is even wat werk maar wij gaan, wanneer nodig, met de bosmaaier in de rondte. Zeker als je op de onderste draad stroom hebt staan is dat belangrijk.
tine10 schreef:Dreamboy schreef:Het is even wat werk maar wij gaan, wanneer nodig, met de bosmaaier in de rondte. Zeker als je op de onderste draad stroom hebt staan is dat belangrijk.
Maar dat moet je in de zomer zeker 2x per week doen dan.
Gaas aan de onderkant is voor de paarden niet veilig
Happinez schreef:Dreamboy schreef:Het is even wat werk maar wij gaan, wanneer nodig, met de bosmaaier in de rondte. Zeker als je op de onderste draad stroom hebt staan is dat belangrijk.
Hier idem
Volgens mij heeft holtingerveld weer een ree (? ) minder, vanavond tijdens een wandeling met de hond vond ik deze op het pad.Spoiler:
[ [url=m/AOScIl.jpg]Afbeelding[/url] ]
Coby schreef:Bij ons in de buurt gisternacht een flinke pink doodgebeten en aangevreten. De roedel was vooral in Boijl. Maar blijkbaar nu over de Tjonger nu weer aanwezig helaas.