[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bribro

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 22:53

Wat een prachtige beelden Mo, van jullie minitrip. Denk dat ik de pyreneeën maar eens op ons vakantielijstje zet!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 23:15

Hi Bribro, Ik kan de gehele Pyreneeën van Atlantische oceaan met Baskenland tot de Middellandse Zee met het begin van de Costa Brave helemaal aanraden. Enorm prachtig. Ik vind ze interessanter dan de Alpen, leukere dorpjes minder desolate natuur, minder toeristisch, minder ski gebieden die de natuur verzieken. Aanrader!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 18:40

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-24 19:53

Hai Assebassie, dank je, maar nee niet voor dat paard. Ik kijk stiekem wel eens naar paarden, omdat ik het met Prisca's maag best lastig vind. Maar er zijn meer dan 1000 redenen om het niet te doen.

Ik wil zeker geen jong paard van 3 jaar. Om div redenen. De belangrijkste reden is, dat ik een jong paard ws niet ga overleven. En wat dan. Ik ben 60.

Ook om mijn leeftijd wil ik geen jong paard meer. Toen ik Callas ging zoeken wilde ik een goed doorgereden paard van 11 of 12 en ik kwam terug met een jonge merrie wat ik niet wilde eigenlijk.
Ik wil niet meer trainen, ik wil gewoon opstappen en wegrijden wat ik met Prisca kan doen.

Daarbij heb ik nu al moeite om 4 dieren bij te houden, dus een vijfde moet ik niet doen.

Nog een reden is, dat er in Frankrijk ontzettend veel Comtois te koop zijn, omdat ze hier gefokt worden. Dus als ik een comtois erbij zou zoeken dan zou ik er eentje van hier halen.

Ook vind ik de prijs enorm hoog. 6000 euro? Prisca was 1000 euro. Tuurlijk was ze oud, maar de paarden waar ik 2 jaar geleden naar keek, waren allemaal tussen de 1000 en 3000 euro.

Dus leuk om er over te fantaseren, maar nee, bedankt.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 20:36

Haha ik snap je helemaal, je hebt in alle opzichten gelijk hoor.

Is een hele leuke als je zoiets zoekt maar dan voor de helft van de vraagprijs.
Hoop voor t beestje dat ze een goed plekje vind.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 14:42

Rare dagen.

Vandaag 10 jaar geleden dat Erwins pa aan bloedkanker overleed. Zijn moeder gebeld uiteraard. Familie zet dan herinneringen op fb. Moeilijk.

Erwin heeft zijn hand verstuikt. Met niets geks doen. Alleen maar raspen. Bizar.

We zijn 3 x deze week bezig geweest met de graafmachine van paradijsvogel buurman André. Met nog meer mensen het ding weer aan de praat gekregen. André blij. Kwam vandaag fles whisky brengen als dank. Lief.

Autospiegelpennymeisje heeft probleem met hek of Erwin kan lassen. Daar ook af en aan naar toe geweest. Vandaag laatste dag lassen, maar of Erwin kan met zijn hand is maar de vraag. We blijven gelijk bij ze eten.

Kasteelmensen waarvan ons huis en terrein ooit was, komen dinsdag op visite, apéro-dinatoire, dus uitgebreide borrel waarna je niet meer hoeft te eten. We zijn nieuwsgierig naar de geschiedenis van dit huis.

De ochtend komt de moeder van de boerbuurman koffie en taart eten. Lief mens. Ook zij gaat veel vertellen over het huis want ze is in het huis van André geboren, naast ons zeg maar.

Verder veel heen en weer naar het dorp voor bestellingen op te halen en te doen van materiaal.

Een opdracht die ik zou krijgen, is niet doorgegaan omdat degene die het beloofd had, weg is bij dat bedrijf. Ze heeft haar werk niet overgedragen. Dus niemand wist dat ik de opdracht zou krijgen. Ik heb het wel zw/w maar ja, als zij het niet doorgeeft... Ik bleef maar mailen wanneer komt het nou? Geen reactie. Nu naar haar chef gemaild. Wist van niets. Opdracht is naar een ander gegaan. Boos geworden. Maar ja, wat helpt het. Ze hebben nog wel werk maar voor de helft van het totaal. Vette vis weg. Het is allemaal maar voor de zilveren icing on the cake, maar je went eraan dat je er een maandsalaris bij hebt, dus het is toch zuur.

Mijn vaste opdrachtgever, daar ben ik bijna klaar voor. De grote opdracht bijna af. Nog een paar weken en dan zal het alleen nog maar druppelen, dus dan ga ik echt met pensioen.

De paarden hebben het slecht. Althans Prisca is een zorg op dit moment. Gisteren dacht ik echt dat ze koliek had, maar gelukkig toch niet. De hitte is haar te veel. Het is op zich niet zo zonnig, maar erg drukkend. Ze transpireert de hele dag, wil de schaduw van de inloopstal niet verlaten, eet dus bijna alleen hooi, daardoor speelt haar maag op en loopt ze veel te blazen. Ik spons en vliegenspuit, maar ze hinnikt zelfs naar me, dat is uitzonderlijk. Red me van deze hitte schijnt ze te zeggen. De andere blijven bij haar, maar willen eigenlijk grazen. Die hebben minder last.

Rare onrustige week.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 14:46

Oeh wat een mooi woord, apéro-dinatoire. Ik vind het een ernstig gebrek in de Deense taal dat ze geen woord voor de borrel hebben _O-

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 14:58

Sintara schreef:
Oeh wat een mooi woord, apéro-dinatoire. Ik vind het een ernstig gebrek in de Deense taal dat ze geen woord voor de borrel hebben _O-

Ja prachtig hè. Verzin gewoon zelf een woord en introduceer het. Wie weet pakt het en staat het over een paar jaar in het Deens woordenboek

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 15:00

assebassie schreef:
Haha ik snap je helemaal, je hebt in alle opzichten gelijk hoor.

Is een hele leuke als je zoiets zoekt maar dan voor de helft van de vraagprijs.
Hoop voor t beestje dat ze een goed plekje vind.

Ik denk het wel, ze handelt in paarden toch als ik het goed begrijp?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 18:52

Geen idee Monique, ik keek toevallig op markt en dacht aan jou en prisca.
Drukke week hebben jullie zeg maar wel gezellig.
Bij ons hebben ze ook last van de hitte en staan ze veel binnen, vooral Arabier met luchtwegproblemen, zo zielig.
Beterschap voor prisca, heeft ze nog zo’n last van vliegen?

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 19:00

Ff snel tussendoor want eigenlijk geen tijd..

Zou je Prisca niet iets van elektrolyten kunnen geven??

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 19:22

Wat een pechvogel die Erwin met zijn hand, beterschap. Jullie hebben het druk zo te horen.
Ik zet bij Pathos altijd de tuinslang erop, lekker nat spuiten, vind ie leuk, vooral als het water tegen zijn tanden aankomt. Kan je niet wat vers gras afmaaien voor Prisca?

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 20:05

Ik dacht ook gelijk aan een goede hoeveelheid elektrolyten. Als ze zich beter voelt zal ze wellicht ook weer de stal verlaten en is het maagprobleem opgelost.. Anders zou je ook nog gastrogard kunnen geven op deze dagen, werkt echt goed bij maagzweren

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 21:50

Ik dacht dat ik nog gereageerd had vandaag maar blijkbaar niet op verzenden geklikt.
Rare dagen, inderdaad. Met lichtpuntjes toch? Dat je bezoek krijgt om weer over de geschiedenis te kunnen praten is heel spannend.
Arme Prisca, ik kan ook zo slecht tegen de warmte dus ik weet wel hoe ze zich voelt.
Hier een flinke plek na een wespensteek dus helaas het nest moeten vernietigen, zat onder het dek en als we er overheen liepen werden ze gestoord en dus agressief.
Heel jammer altijd.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 09:12

assebassie schreef:
Geen idee Monique, ik keek toevallig op markt en dacht aan jou en prisca.
Drukke week hebben jullie zeg maar wel gezellig.
Bij ons hebben ze ook last van de hitte en staan ze veel binnen, vooral Arabier met luchtwegproblemen, zo zielig.
Beterschap voor prisca, heeft ze nog zo’n last van vliegen?

Ja, assebassie, jammer is dat dat paarden zo'n last van de hitte hebben. Ik vermoed wel dat met de klimaatsverandering dit een trend gaat worden. Ik ga Prisca een vliegendeken op doen, misschien staat ze dan vaker buiten.

-Namiro- schreef:
Ff snel tussendoor want eigenlijk geen tijd..

Zou je Prisca niet iets van elektrolyten kunnen geven??

Riviera87 schreef:
Ik dacht ook gelijk aan een goede hoeveelheid elektrolyten. Als ze zich beter voelt zal ze wellicht ook weer de stal verlaten en is het maagprobleem opgelost.. Anders zou je ook nog gastrogard kunnen geven op deze dagen, werkt echt goed bij maagzweren

@Namiro en Riviera, ik ga eens kijken wat de winkel hier heeft, anders op Kramers iets bestellen. Ik heb wel gewoon div soorten likblokken, maar niet specifiek op elektrolyten. Ik zie ook spul dat je door eten kunt doen of door water.

Tinka schreef:
Wat een pechvogel die Erwin met zijn hand, beterschap. Jullie hebben het druk zo te horen.
Ik zet bij Pathos altijd de tuinslang erop, lekker nat spuiten, vind ie leuk, vooral als het water tegen zijn tanden aankomt. Kan je niet wat vers gras afmaaien voor Prisca?

Hi Odette, ik heb geen hoog gras meer en korter gras durf ik niet te geven. Erwins hand is bizar, ik denk dat er een zenuw bekneld zit, want het ene moment voelt hij geen pijn en het volgende gaat hij door de grond. We kijken het nog even aan.

balance schreef:
Ik dacht dat ik nog gereageerd had vandaag maar blijkbaar niet op verzenden geklikt.
Rare dagen, inderdaad. Met lichtpuntjes toch? Dat je bezoek krijgt om weer over de geschiedenis te kunnen praten is heel spannend.
Arme Prisca, ik kan ook zo slecht tegen de warmte dus ik weet wel hoe ze zich voelt.
Hier een flinke plek na een wespensteek dus helaas het nest moeten vernietigen, zat onder het dek en als we er overheen liepen werden ze gestoord en dus agressief.
Heel jammer altijd.

O bah heftig je wespensteek Balance, die paarse vlek die ik toen had, was precies wat jou ook is overkomen. Ze zaten onder het dek. Die heb ik toen ook dood moeten spuiten.
En zeker leuke dingen in de rare dagen. We zijn enorm blij met het werk dat we deze week gedaan hebben, knapt zo op! En die dinsdag met visite lijkt me zeker leuk, ik ben erg nieuwsgierig wat men nog weet over het huis!

Weet niet of ik dit weekend tijd heb voor een filmpje. We zien wel.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 09:46

Ik weet van iemand die een dunne witte deken opdeed en die dan goed nat maakte. Dat koelt wat langer door en helpt ook een beetje tegen vlieggespuis.. maar ik denk dat een beetje slanker zijn ook zou helpen voor pris :o

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 09:56

Sintara schreef:
Ik weet van iemand die een dunne witte deken opdeed en die dan goed nat maakte. Dat koelt wat langer door en helpt ook een beetje tegen vlieggespuis.. maar ik denk dat een beetje slanker zijn ook zou helpen voor pris :o

Ja, haar gewicht is letterlijk een groot probleem. Helaas krijg ik het niet voor mekaar met haar maagklachten haar op gewicht te krijgen. Ik heb haar toen ze kwam laten afvallen en ben toen gaan trainen, met het gevolg dat haar maagklachten erger werden. Soort vicieuze cirkel waar we nu niet meer uitkomen. Maagklachten blijven terugkomen. En met een officiële behandeling van de d.a. garandeert niemand van de praktijk mij dat het wegblijft. Het is roeien met de riemen die we hebben.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 14:24

Een vliegendeken en masker kan wel helpen hoor. Mercy is heel hysterisch op steekbeesten. Als ze gegeten heeft rent ze in galop de schuilstal in. Nu staan ze zonder stal, maar de hele dag onder de bomen onder in de wei. Dan eten ze dus niets, vind ik wel mooi, ze zijn allemaal veel te dik.
Koelt Erwin zijn hand met ijs? Misschien dat dat iets helpt.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 17:51

Elektrolyten over het eten inderdaad of lekker met wat slobber. Heb je wel eens gastrogard gebruikt voor haar maag? De officiële termijn is 1 maand volle dosering en dan nog 1 maand halve dosering (of in ieder geval nog 2 weken). In theorie moet je ze al met een paar dagen zien opknappen erop! Tis echt aan de prijs maar werkt omdat het eerst, door de speciale coating, door de maag gaat en in de darmen wordt opgenomen via de darmwand naar het bloed en zo via de maagwand echt bij de zweren komt in de maag. Dus heel anders dan een omeprazol supplement. Als je meer info wilt stuur me gerust een pb.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 22:06

@Odette, ik moet nog een vliegendeken voor haar hebben, moet ik opzoeken. Ze heeft een vliegenmasker fulltime op omdat ze anders de hele dag loopt te schudden met haar oren. Dus die van jou doen dat ook, schaduw zoeken overdag en 's nachts eten. Ze zijn nachtdieren geworden :-)

@Riviera, ik had goed maagspul, ben ff de naam kwijt, staat ook hier in dit topic. Is in NL verboden, kwam uit Australië meen ik, ben ik in het vette seizoen mee gestopt omdat ze dan niet zoveel problemen heeft. Wordt denk ik een zomer kuur.

https://youtu.be/RMe2ykNo6Xw

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 22:07

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 12:17

Mooi geworden die nieuwe vloer, wel zonde van de oude tegels, hadden jullie die er niet eerst uit kunnen halen? En was het niet handiger geweest eerst de muren een verfje te geven?
Evengoed mooi opgeknapt hoor, gaan jullie die kamer erachter ook nog doen?
Wij hebben onder het hele huis een kelder, maar evengoed is het ook nog vochtig in huis hoor.
Ik zag Callas nog wel kreupel lopen op het einde van het fimpje.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 13:04

Tinka schreef:
Mooi geworden die nieuwe vloer, wel zonde van de oude tegels, hadden jullie die er niet eerst uit kunnen halen? En was het niet handiger geweest eerst de muren een verfje te geven?
Evengoed mooi opgeknapt hoor, gaan jullie die kamer erachter ook nog doen?
Wij hebben onder het hele huis een kelder, maar evengoed is het ook nog vochtig in huis hoor.
Ik zag Callas nog wel kreupel lopen op het einde van het fimpje.

Dank je, Tinka, ja erg zonde van de tegels. We hebben idd overwogen om ze eruit te halen. We hebben er alleen geen bestemming voor. We hebben wel gedacht om de kapotte uit de keuken ermee te vervangen. Maar dat is echte een gigaklus want dan moeten de keukenblokken er ook weer uit. Dus we hadden er geen bestemming voor. We hadden ze wel kunnen verkopen, want ze brengen nog 30euro m2 op. Maar nu hadden we wel een prachtig platte vloer om op te werken. We hebben de balken niet op de tegels bevestigt. Dus mochten we de houten vloer er ooit uithalen, dan liggen de tegels er nog ongeschonden onder. Vanmorgen was de vochtigheidsgraad 50! Nog nooit zo laag geweest! En 50 is normaal, zo hoort het.

De muren gaan we niet verven, maar bekleden met nep steenstrips (bestelling komt eraan) en van die witte schroten. Dat is dan netter als je de muur op de vloer zet.

Wat jammer dat je huis nog steeds vochtig is, zelfs met een hele kelder eronder. Is dat geïsoleerd?

Ja goed gezien en helaas Callas wordt niet meer beter. Dat was ook voorspeld uiteraard, wisten we ook, maar je hoopt toch. Gelukkig is ze gewoon haarzelf en lijkt ze niet te lijden. Ik vergelijk het zoals met mezelf, je voelt altijd wel pijn ergens, maar je leeft ermee en bent toch gelukkig.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 15:52

Ah steenstrips, vandaar, dat kan inderdaad ook achteraf.
We hebben isolatie onder alle vloeren, van dit meerlaagse alu spul. Het is vooral in de winter erg vochtig, maar in de zomer ook nog wel.
Als het bij Callas zou verbeteren zou dat nu al wel het geval moeten zijn ja.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 16:05

Tinka schreef:
Ah steenstrips, vandaar, dat kan inderdaad ook achteraf.
We hebben isolatie onder alle vloeren, van dit meerlaagse alu spul. Het is vooral in de winter erg vochtig, maar in de zomer ook nog wel.
Als het bij Callas zou verbeteren zou dat nu al wel het geval moeten zijn ja.

Nep steenstrips, hoor. Van kunststof. Heel licht dus.

Wij hebben dat meerlaagse dunne spul ook gehad, maar niet ergens onder vloeren. Wel in tussenwanden.

Ik vind dat echt typisch iets van Franse huizen, want in NL hebben we nooit vochtproblemen gehad. En in het 1e fr huis wel in de slaapkamer verder niet. In het 2e huis, waar jij geweest bent, hadden we een hele kelder onder het huis en het huis zelf werd niet vochtig, maar die kelder wel. Dit huis is alleen maar vochtig in bepaalde ruimtes. Bijv niet die aarde ruimte waar we een vloer in hebben gelegd, die is heel droog, maar de gang, studio, woonkamer erg vochtig. Ook de slaapkamer vind ik wel eens vochtig ruiken.

Je vroeg nog naar die ruimte achter de studio. Daar staan nu meubels opgeslagen die ooit van een woonkamer waren, maar we hebben geen woonkamer meer, dus dat gaat een keer weg en dat wordt Erwins hobby kamer denken we nu, dat sluit dan aan op zijn studio. Een hele grote man cave ;-)