Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ceetje_bokt schreef:Ik ben me ook pas gaan realiseren hoeveel overlast én leed de wolf veroorzaakt door het volgen van dit topic. Daardoor ben ik twee fb pagina’s gaan volgen. Toen in 2015 (?) de eerste wolf in Nederland kwam, was ik nog een soort van neutraal in m’n mening hierover. Dat is inmiddels heel anders. Ik vind het een prachtig beest, maar in dichtbevolkte gebieden onhoudbaar. Ik heb veel gekampeerd in Amerika en tijdens al die reizen wel veel beren gezien, maar slechts één keer een wolf. Dat was ook nog ver weg op een helling in Alaska. Hierdoor trek ik de conclusie dat wolven idd schuw zijn. Als ze de kans maar krijgen. Dat lukt hier never nooit niet.
Ik vind het echt afschuwelijk voor de bewoners van de gebieden waar ze zich gevestigd hebben. In mijn woonomgeving is dat (nog?) niet en ik hoop dat dat zo blijft. Een buurman is jager en die hoopt er toch nog een in z’n vizier te krijgen
Jessix schreef:Ik was al vroeg aangesloten op meerdere Facebook pagina’s en volg dit topic al lang. Tegenwoordig heb ik ook de app met meldingen. Ik vond het direct belangrijk om goed op de hoogte te zijn al had ik niet verwacht dat het zo snel mis zou gaan. Ik dacht dat het net zo zou zijn als met de vos. Die zie je zelden in het bos. En natuurlijk zou er wel eens een schaap de dupe worden maar niet in de getallen als dat nu gebeurd. Ik vind de wolf een prachtig dier, maar er is hier gewoon geen ruimte voor. De groei is enorm snel gegaan en van schuwheid is allang geen spraken meer. Je moet wel gaan beheren om het voor alle partijen nog leefbaar te houden.
Maar het besef is er nog lang niet bij iedereen. Waar ik van de week met vrouwen in de buurt een appgroep aanmaakten om elkaar te kunnen waarschuwen of enigszins met elkaar op te lopen wanneer we winterdag allemaal ‘s morgenvroeg met de honden in het bos lopen, konden zij zich weer niets indenken van de stress die ik heb met paarden aan huis. Dan nam ik toch ook gewoon zo’n schapenraster, was het antwoord. Pas toen ik een ruwe schatting van de kosten noemde konden ze zich enigszins voorstellen dat het best een dingetje is.
We hebben nog een lange weg te gaan voor de ernst bij iedereen doordringt.
Knolselder schreef:Ik vind ook wel ergens dat je het leed niet 100% op de wolf kan afschuiven. Dat die wil overleven snap ik ook wel.
Het leed is eigenlijk aan de handen van het hele beleid errond. Het is te gek voor woorden dat men denkt in een soort kumbaja sprookje samen te kunnen leven met de wolf in deze omgevingen. En dat de ogen nog steeds niet verder open gaan na zulke confrontaties met mensen.
De enige kans waarop dat MISSCHIEN min of meer had gekund wass door de wolf van in het begin af aan schuw te houden en niet te behandelen als een soort kermisattractie.
Een wolf zou je eigenlijk niet mogen zien, ook al is ie er.
Citaat:Harderwijk Gelderland
31-08-2024
Nog een hond aangevallen!
Vanmorgen werd mijn Rhodesian Ridgeback in het Strokelbos bij de Plaggenweg (fietspad) aangevallen en achternagezeten door wat leek een oudere wolf. Was in zijn eentje en verdween bij het zien van ons drieën in het bos. Mijn hond kwam piepend en angstig naar ons toe maa had geen zichtbare verwondingen gelukkig. Heb het gemeld bij de politie.
Meldster was aan het hardlopen met zoon en dochter en de hond werd gegrepen op 20 meter afstand. Wolf liep in de richting van de Leuvenumseweg.
Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889
#geenwolf
D