Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:36

Ineke2 schreef:
Er staat geen budget bij toch of heb ik het bericht verkeerd gelezen?

Ik vind het zelf wel erg dat er ontzettend veel paarden te koop worden aangeboden voor minstens 6000 euro die gewoon echt niet goed lopen of andere bemerkingen. }:0

Dat viel mij vorig jaar ook al op, toen wij een 2e pony zochten. Heel veel verkoopfilmpjes waarop pony's gewoon echt niet helemaal zuiver liepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 13:02

Ik snap die opmerking ook niet idd over mijn budget. :o :=

Klopt, er zitten zoveel handelsponys en paarden bij die niet lekker lopen. Ook paarden boven de 15 k waarvan ik denk nou..dat loopt ook niet optimaal.

Leuke tip over de lease, die ga ik even nader bekijken.

Achteraf denk ik ik had gewoon echt goed moeten gaan rijden met beide paarden, dan was ik er al veel eerder achter gekomen dat ze niet goed waren. Nadeel is dat niet elk paard vlak om de hoek staat. Ik wilde gewoon te graag en ging er een beetje blind in. Superdom want een paard koop ik echt voor het leven.

Het is ook echt mazzel hebben. Mijn shet heb ik onderweg gekocht nadat we in Limburg waren geweest. Even op Google MP opgezocht en adresjes afgeweest. Hij was onbeleerd en niet te vangen en zat ook onder de Luis. Een zielepiet die alleen aan een volwassene verkocht mocht worden vanwege zijn onvoorspelbare gedrag. Zodra ik bewoog stond hij al achterin de stal.

Nu 2 jaar later komt hij direct naar je toe en is hij al zo goed als Bomproef voor de wagen. Hij heeft nog nooit gebeten of getrapt hoe angstig hij ook was, echt een schatje. Hij is ook nog eens enorm leuk opgedroogd met een megabos lange manen in verschillende kleuren. Dat was dus echt een mazzeltje. Waar ik nu met gemak het 5 dubbele voor kan vragen.

Ik zit eraan te denken toch maar weer een groene te kopen en deze zelf op te leiden. Echt leuk gereden paarden worden bijna niet verkocht.

StalNollie

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 13:32

Eva serieus! Je hebt onlangs een project verkocht toch? Ik zou in jou geval maar eerst leasen

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 13:56

Eva: ik volg je hier in dit topic ook al even. Het is inderdaad erg moeilijk om gewoon een leuk passend paard te vinden nu. En soms leg je jezelf gewoon teveel druk op om toch maar een leuk paard zsm te kopen. Er zijn zoveel wegen naar Rome, maar door de laatste 2 pogingen weet je nu waarschijnlijk wel beter wat je wel- of niet wil. Het was een harde lastige les, maar je wordt weer even met 2 voeten op de aarde gezet of dat nu leuk is of niet. Nu hoop ik dat het in jouw geval straks 3 x = scheepsrecht is :D Het voorjaar komt eraan, misschien is een leuk veulen kopen wat voor jou. Kijk eens bij een melkerij daar hebben ze ook leuke veulens, nette prijzen. Pony uit mijn profiel komt daar ook vandaan. Deze heb ik al verkocht vorig jaar, maar waarom niet. ;)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 14:09

Ik zou niet perse voor een veulen of groene gaan als je niet weet hoe je dat moet aanvliegen. Of met veel begeleiding erbij.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:27

upendo schreef:
Ik zou niet perse voor een veulen of groene gaan als je niet weet hoe je dat moet aanvliegen. Of met veel begeleiding erbij.

Vroeger maakte ik ze zelf zadelmak, maar nu breng ik ze gewoon weg, ik breek mijn nek liever niet en er zijn mensen nu gewoon beter in dan ik, dat kan Evamarie natuurlijk ook gewoon doen en de komende3 / 4 jaar genieten van een opgroeiend dier in de opfok of gemengde groep en een band kweken.

Maar de pony uit mijn profiel is uit de wei getrokken een half jaar later een zadel opgeknoopt een mens op gezet en het bos in genomen. := Die was zoveel gewend bij ons op stal dat je er gewoon een zadel op kon mikken. Dat geldt ook voor mijn zelf gefokte 3 jarige, al is die gewoonweg nog te puppy die mag nog even doorgroeien. En die laat ik toch extern beleren.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 14:32

Ja, maar ook het proces na zadelmak maken. Elke cowboy met lef kan zadelmak maken, maar het doorrijden in dat eerste jaar moet je wel liggen :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:42

Ik laat mijn jonkie straks ook inrijden door iemand van wie ik weet dat ze het met beleid doet.

Kan/durf dit zelf niet meer. En voor het doorrijden kan de persoon die hem in rijdt mij ook begeleiden.

Maar, je moet er wel zin in hebben. Sowieso moet je minstens 3 jaar geduld hebben bij het kopen van een jong paard.
En ik vind een goed opgroei-adres wel een vereiste. Met die reden staat mijn bijna-tweejarige op bijna 2u rijden van huis. Omdat ik hier in de omgeving geen fijne adressen ken om een jong paard te laten opgroeien

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:51

Ik heb mijn jonge dier na een ongeluk en revalidatie naar huis gehaald omdat ze niet meer geaccepteerd werd in de groep en heel mager werd, maar die staat nu in een gemengde groep en dat gaat super. Hengstveulen van vorig jaar staat ook in de groep en dat is ook top. Die wordt opgevoed door de ouderen en kan lekker raggen met een bijna 3 jarige mini die we net gecastreerd hebben. Veulen van dit jaar blijft ook in de groep. Hengstveulen wordt in april gecastreerd maar misschien eerder als hij het gaat snappen allemaal dat ie 2 ballen heeft hangen :=

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:10

Mer1980 schreef:
Ik heb mijn jonge dier na een ongeluk en revalidatie naar huis gehaald omdat ze niet meer geaccepteerd werd in de groep en heel mager werd, maar die staat nu in een gemengde groep en dat gaat super. Hengstveulen van vorig jaar staat ook in de groep en dat is ook top. Die wordt opgevoed door de ouderen en kan lekker raggen met een bijna 3 jarige mini die we net gecastreerd hebben. Veulen van dit jaar blijft ook in de groep. Hengstveulen wordt in april gecastreerd maar misschien eerder als hij het gaat snappen allemaal dat ie 2 ballen heeft hangen :=

Fijn, zo'n gemengde groep :j

Die van mij staat ook gemengd met wat 'oudere' ruinen, twee veulens en twee jonge arabische heren.
Sheridan wordt binnenkort wel gecastreerd. Zie voor mezelf geen reden om hem hengst te laten en kan hier in de omgeving nergens een hengst fatsoenlijk in pension zetten.

Maar heb echt mazzel met het plekje waar hij nu staat. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:30

StalNollie ik heb je weer getemd. Jij bent samen met een paar andere steeds op ruzie uit. Kinderachtig.

De paarden ik groen gekocht heb en zelf heb opgeleid zijn superstabiele, gezonde paarden met veel zelfvertrouwen en ze liepen na mijn opleiding met gemak een L proefje. Wel met behulp van instructie.

Alleen zit mijn onzekerheid /voorzichtigheid in de weg. Ik klim niet zomaar weer op een paard.

Er zijn veel redelijk groene paarden te koop die net niet lekker doorgereden zijn. Daar zit ik dus niet op te wachten. In mijn ogen kan je beter een onbewerkt paard kopen die nog jong is dan 1 die toch maar verkocht wordt zonder dat deze lekker doorgereden is.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:37

Zeker niet waar. Maar er is vriendelijk aan je gevraagd hier weg te blijven. Wellicht kan je een eigen topic starten over je zoektocht.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:44

Als je te onzeker bent om op vreemde paarden te stappen zou ik al helemaal niet voor een groen paard gaan, ook al heb je daar ervaring mee in het verleden. Beste is dan om eerst aan je onzekerheid te werken en dan is lease zoals stalnollie adviseert geen slecht bedoeld maar een nuttig advies....

Sowieso lijkt het me handig om iemand mee te nemen in je zoektocht. Om te voorkomen dat je in herhaling valt en koopt zonder te rijden (bij beleerde paarden) en zonder minimaal een klinische keuring...

@Lieser, hoe vergaat het jullie deze week? Van het weekend nog bezichtigd en die van vandaag ook nog gelukt?.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:53

Als je onzeker bent moet je echt niet aan een jong paard beginnen, en al helemaal niet aan eentje dat nog niet beleerd is. Het is altijd alleen maar vervelend voor de ruiter en nog vervelender voor het paard.

Tenzij je het beleren en doorrijden wilt uitbesteden maar dat is een hoop tijd en geld zonder garantie dat het ooit een geschikt paard voor je wordt. Omgaan met onzekere ruiters vraagt om een bijzonder karakter, er komt veel meer bij te kijken dan alleen lief en braaf zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:56

StalNollie schreef:
Zeker niet waar. Maar er is vriendelijk aan je gevraagd hier weg te blijven. Wellicht kan je een eigen topic starten over je zoektocht.

Misschien moet je zelf weg gaan want jij maakt nergens de sfeer er beter op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:00

Met goede begeleiding is het wel degelijk mogelijk een paard op te leiden. Alleen zou ik het ook niet doen. Er zijn best wat onzekere ruiters die ver gekomen zijn. Het ligt ook aan de klik die je hebt met een paard. Ik heb ook een tijdje een pony gereden waar ik alles mee kon en waar meer zekere ruiters bang voor waren.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:03

Laat Evamarie gewoon lekker haar eigen ervaringen opdoen met welk type paard dan ook dat ze straks weer besluit te kopen. Ik zit inmiddels wel op het punt dat ik meer jeuk krijg van alle reacties op haar nieuwe plannen dan dat ik van die plannen jeuk krijg.

In ieder geval iedereen die de afgelopen tijd weer een leuk paardje heeft weten te bemachtigen, gefeliciteerd! Zitten hele leuke paardjes tussen.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:11

Ik had gisterenavond weer een bijzondere bezichtiging.
Meisje samen met haar ouders.
Bak gesleept, parcours uitgezet.
Voorgereden wat gesprongen.
Daarna mocht de dochter opstappen.
Ouders waren zeer enthousiast en hadden grootse plannen
Dochter allesbehalve
Ze durfde niet te draven, huilen stond haar nader dan het lachen.
En ze moest en zou toch echt, vooral papa legde er veel druk op.
Ingegrepen en gezegd dat het zo geen zin had.
Bellen ze vanochtend dat ze willen komen met de instructeur, want ze had fijn gereden????????

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:13

Arm kind :')

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:15

ik hoop dat je gezegd hebt dat ze hem niet kunnen kopen?

jezus zeg....dat is gedoemd te mislukken, arm kind!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:18

Ik zou gezegd hebben: kind, prima, instructeur, ook goed maar blijf als ouders thuis graag.

Maar ik ga de kinders niet de kost geven die in dezelfde situatie zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:23

Arm kind inderdaad, goed dat je er wat van zegt. Sommige ouders drukken hun eigen hobby door.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:32

Esje toch niet een familie met 2 meisjes waarvan jongste op shet rijd oudste op b en oudste dus groter moet en jongste naar de b pony? Zo'n familie heb ik dus ook gehad. Zoooo zonde van je tijd en je pony die weer door een ander nutteloos iemand is gereden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:46

Wat sneu esje01. Zou ook proberen er onderuit te komen of ze alleen met instructie laten komen.
Want verdrietig voor het meisje, maar jouw leuke pown wordt waarschijnlijk snel weer doorverkocht.
Misschien vind jij dat niet erg, maar als ik dat gevoel al heb bel ik af. Ik wil het niet meer.
De markt is gunstig, dus de kans dat je snel 'normaal' kunt verkopen is er.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:51

wat zou de meerwaarde zijn van het meisje alleen laten komen? Die snap ik echt niet!
die ouders zijn er thuis toch ook? Dus na de verkoop gaat het toch niet anders?
En daarbij, net of zo'n meisje dan nu ineens wel eerlijk zou durven zijn? En wat zegt ze thuis dan?
Als ze bang is, en niet durft te draven, durft ze dat thuis waarschijnlijk ook niet (want ook dan is papa er gewoon bij natuurlijk).
Ik denk dat ik niet hoef te zeggen wat 80% van de paarden gaat doen bij een ruiter die zo bang is dat ze niet eens durft te draven.....(en aan het berichtje te zien, wordt het paard ook echt aangeboden als sportpaard, waarom zou je anders een heel parcours opbouwen en de bak slepen :) )