Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Dreamboy schreef:FrNo schreef:
Iemand maakte de opmerking dat er nog geen sportpaarden gegrepen waren. Nou, bij deze dus. Slaat natuurlijk nergens op want een wolf ziet echt het verschil tussen een sportpaard of recreatiepaard niet. De enige reden waarom een sportpaard minder snel gepakt wordt is omdat die over het algemeen veel minder buiten lopen. Maar dat is weer een heel andere discussie.
SusanH schreef:Meer wild. Er zijn nu al plekken op de Veluwe zonder herten kalveren. Amper jonge zwijntjes. Bijna geen reewild meer. Het raakt een keer op natuurlijk. Al zijn er tot nu toe weinig groene natuurfans die dat geloven.
Jessix schreef:Dreamboy schreef:
Iemand maakte de opmerking dat er nog geen sportpaarden gegrepen waren. Nou, bij deze dus. Slaat natuurlijk nergens op want een wolf ziet echt het verschil tussen een sportpaard of recreatiepaard niet. De enige reden waarom een sportpaard minder snel gepakt wordt is omdat die over het algemeen veel minder buiten lopen. Maar dat is weer een heel andere discussie.
Jessix schreef:Dank je wel Dreamboy.
Wat wild betreft, dat zal vanzelf minder worden vrees ik. De enige vijand die de wolf heeft is het verkeer dus…
Ik vraag me trouwens wel af hoe het zit met territorium. Als er straks geen ruimte meer is voor een nieuw territorium dan trekken ze wellicht ook weer weg? Ze zullen zich ergens vestigen als er plek en genoeg voedsel is om jongen groot te brengen lijkt mij?
josien_m_ schreef:Dat denk ik ook niet... Hoe langer dit duurt... Hoe meer ze beseffen hoe ongevaarlijk en kwetsbaar de huidige homo sapiens is. Ik dacht dat het niet de bedoeling is dat de wolf op vee, paarden, etc... zou jagen maar dat ze er zijn om een balans in het wild te houden.Ik denk niet dat het op korte termijn helemaal afgelopen is met vee buiten. Pony's, schapen, dwergeitjes en meer zal er voorlopig nog wel zijn.
josien_m_ schreef:Gezellig...Wat ik trouwens in eerdere wolvenonderzoeken las, is dat de meeste wolven in het onderzoeksgebied (Amerika) sneuvelden in onderlinge gevechten. Zover is het hier nog niet dat het al zo dichtbevolkt is met wolven.
Dreamboy schreef:Pillow, natuurlijk wel. Ook in Drenthe lopen vossen, hazen en nog veel meer wat je overdag niet ziet.
Wintu schreef:SusanH schreef:Meer wild. Er zijn nu al plekken op de Veluwe zonder herten kalveren. Amper jonge zwijntjes. Bijna geen reewild meer. Het raakt een keer op natuurlijk. Al zijn er tot nu toe weinig groene natuurfans die dat geloven.
Als ik lees dat er normaliter duizenden zwijnen worden afgeschoten per jaar om tot een streefaantal van 1350 te komen in het voorjaar..
Houdt het wild zich ook niet meer schuil?
pillow schreef:Dreamboy schreef:Pillow, natuurlijk wel. Ook in Drenthe lopen vossen, hazen en nog veel meer wat je overdag niet ziet.
Ik woon hier al 60 jaar en weet wat hier rond loopt. Hazen zie je juist overdag, maar de laatste tijd is het een unicum. En wat hier nog veel meer rondloopt? Geen idee, ja dassen maar die pakken ze niet en vossen zijn ook behoorlijk uitgedund.
anca schreef:In midden en west nederland zitten nog geen wolven dus ik hoop dat ze snel massaal daar heen vertrekken vanuit hier. Drenthe. Kijken of de groenen het dan ook allemaal nog zo leuk vinden. De duinen vol met wolven.
Sandra_H schreef:anca schreef:In midden en west nederland zitten nog geen wolven dus ik hoop dat ze snel massaal daar heen vertrekken vanuit hier. Drenthe. Kijken of de groenen het dan ook allemaal nog zo leuk vinden. De duinen vol met wolven.
Wat is dat toch telkens voor een rare aanname, dat in Midden/West NL alleen maar "groene wolfknuffelaars" wonen??
Ik woon zo westelijk als maar kan, vind wolven prachtige dieren dat wel, maar maak me ook grote zorgen over wat gebeurt en nog kan gebeuren. En daarin ben ik zeker niet de enige. En ook in de rest van NL is er verdeeldheid wat dat betreft, dat heeft dus echt niet persee met de eigen woonomgeving te maken.
afgezien daarvan denk ik inderdaad dat het een kwestie van tijd is voor de eerste wolf zich in of om een van de duingebieden meldt.
rien10 schreef:Ik ben ook een westerling, en bepaald geen wolven knuffelaar. Dat is ook niet de algemene tendens hier vind ik. Ik denk wel dat de grootste naïevelingen in de randstad wonen. Zodra de wolven naar de randstad komen en de hondjes Fifi en Bello of Fury en Flappie van de kinderboerderij opgegeten worden er pas iets gaat gebeuren. Dit is al heel lang mijn standpunt. Het doet niet pijn genoeg bij degenen die er over gaan. Den Haag dus.