Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:33

Kleine huisdieren en mensen lijkt me.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:36

Ik denk dat er dan meer aanvallen overdag komen, als de dieren nog wel buiten komen. Anders inderdaad honden en katten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:52

Eerlijk is eerlijk, ook gewoon meer wild. De reden dat de wolf gaat voor vee is omdat het makkelijke hapjes zijn. Wanneer het vee een lastiger hapje is dan wild, zal wild meer bejaagd worden (totdat uiteraard de verhuiding wild/wolf dusdanig verstoord is dat de wolf zo krap eten heeft).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 00:50

Dreamboy schreef:
FrNo schreef:
https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 338400041/

Wolf doodt paard van een springruiter

Iemand maakte de opmerking dat er nog geen sportpaarden gegrepen waren. Nou, bij deze dus. Slaat natuurlijk nergens op want een wolf ziet echt het verschil tussen een sportpaard of recreatiepaard niet. De enige reden waarom een sportpaard minder snel gepakt wordt is omdat die over het algemeen veel minder buiten lopen. Maar dat is weer een heel andere discussie.

Die iemand ben ik en ik schreef dat in een heel andere context. Ik gaf antwoord op een vraag over de hoogte van schadevergoeding bij paarden in Nederland. Beetje rare opmerking van je of je hebt gewoon mijn post niet goed gelezen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 07:36

Meer wild gaan ze doen.
Maar ook meer overdag. Want ze hebben nog steeds niet geleerd dat de mens gevaarlijk is. Dat is o.a een reden voor 's nachts jagen. Dan is het rustig.
En misschien wippen ze ook wel een schutting over en nemen flappie mee.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 08:12

Meer wild. Er zijn nu al plekken op de Veluwe zonder herten kalveren. Amper jonge zwijntjes. Bijna geen reewild meer. Het raakt een keer op natuurlijk. Al zijn er tot nu toe weinig groene natuurfans die dat geloven.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 08:57

SusanH schreef:
Meer wild. Er zijn nu al plekken op de Veluwe zonder herten kalveren. Amper jonge zwijntjes. Bijna geen reewild meer. Het raakt een keer op natuurlijk. Al zijn er tot nu toe weinig groene natuurfans die dat geloven.

Als ik lees dat er normaliter duizenden zwijnen worden afgeschoten per jaar om tot een streefaantal van 1350 te komen in het voorjaar..

Houdt het wild zich ook niet meer schuil?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 09:12

Jessix schreef:
Dreamboy schreef:

https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 338400041/

Wolf doodt paard van een springruiter

Iemand maakte de opmerking dat er nog geen sportpaarden gegrepen waren. Nou, bij deze dus. Slaat natuurlijk nergens op want een wolf ziet echt het verschil tussen een sportpaard of recreatiepaard niet. De enige reden waarom een sportpaard minder snel gepakt wordt is omdat die over het algemeen veel minder buiten lopen. Maar dat is weer een heel andere discussie.

Die iemand ben ik en ik schreef dat in een heel andere context. Ik gaf antwoord op een vraag over de hoogte van schadevergoeding bij paarden in Nederland. Beetje rare opmerking van je of je hebt gewoon mijn post niet goed gelezen.[/quote]

Ik heb je reactie even terug gelezen en het staat er inderdaad anders dan ik in gedachte had. Mijn excuses.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 09:16

SusanH schreef:

Hier in Drenthe is buiten (nog) een paar reeën helemaal geen wild.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 09:23

Pillow, natuurlijk wel. Ook in Drenthe lopen vossen, hazen en nog veel meer wat je overdag niet ziet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 10:00

Dank je wel Dreamboy. :)

Wat wild betreft, dat zal vanzelf minder worden vrees ik. De enige vijand die de wolf heeft is het verkeer dus…

Ik vraag me trouwens wel af hoe het zit met territorium. Als er straks geen ruimte meer is voor een nieuw territorium dan trekken ze wellicht ook weer weg? Ze zullen zich ergens vestigen als er plek en genoeg voedsel is om jongen groot te brengen lijkt mij?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 10:06

Ik denk niet dat het op korte termijn helemaal afgelopen is met vee buiten. Pony's, schapen, dwergeitjes en meer zal er voorlopig nog wel zijn.
Wat ik trouwens in eerdere wolvenonderzoeken las, is dat de meeste wolven in het onderzoeksgebied (Amerika) sneuvelden in onderlinge gevechten. Zover is het hier nog niet dat het al zo dichtbevolkt is met wolven.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 10:15

Jessix schreef:
Dank je wel Dreamboy. :)

Wat wild betreft, dat zal vanzelf minder worden vrees ik. De enige vijand die de wolf heeft is het verkeer dus…

Ik vraag me trouwens wel af hoe het zit met territorium. Als er straks geen ruimte meer is voor een nieuw territorium dan trekken ze wellicht ook weer weg? Ze zullen zich ergens vestigen als er plek en genoeg voedsel is om jongen groot te brengen lijkt mij?

In midden en west nederland zitten nog geen wolven dus ik hoop dat ze snel massaal daar heen vertrekken vanuit hier. Drenthe. Kijken of de groenen het dan ook allemaal nog zo leuk vinden. De duinen vol met wolven.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 10:18

josien_m_ schreef:
Ik denk niet dat het op korte termijn helemaal afgelopen is met vee buiten. Pony's, schapen, dwergeitjes en meer zal er voorlopig nog wel zijn.
Dat denk ik ook niet... Hoe langer dit duurt... Hoe meer ze beseffen hoe ongevaarlijk en kwetsbaar de huidige homo sapiens is. Ik dacht dat het niet de bedoeling is dat de wolf op vee, paarden, etc... zou jagen maar dat ze er zijn om een balans in het wild te houden.

De enige optie in dit verhaal lijkt mij dat het beleid aangepast wordt maar dat willen ze blijkbaar niet. In de tussentijd is het inderdaad zo dat de wolf zal inbreken in de slechts omheinde weiden. Het wordt gezellig hier.

josien_m_ schreef:
Wat ik trouwens in eerdere wolvenonderzoeken las, is dat de meeste wolven in het onderzoeksgebied (Amerika) sneuvelden in onderlinge gevechten. Zover is het hier nog niet dat het al zo dichtbevolkt is met wolven.
Gezellig...

Echt mijn hart bloed bij het zien van al die beelden en bij het horen van alle verhalen. Ik zou het nog een ander verhaal vinden als ze 1 schaap grijpen, opeten en weggaan maar de manier waarop ze doden... Dit gaat alle verbeelding te boven. Ik hoop dat wij iets kunnen doen om dit tegen te houden.

Zijn er al organisaties, groeperingen die zich hier mee bezig houden? Om vee, paarden schapen etc... te beschermen tegen de wolf? Dit lijkt mij broodnodig.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 10:47

Dreamboy schreef:
Pillow, natuurlijk wel. Ook in Drenthe lopen vossen, hazen en nog veel meer wat je overdag niet ziet.

Ik woon hier al 60 jaar en weet wat hier rond loopt. Hazen zie je juist overdag, maar de laatste tijd is het een unicum. En wat hier nog veel meer rondloopt? Geen idee, ja dassen maar die pakken ze niet en vossen zijn ook behoorlijk uitgedund.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 10:51

Wintu schreef:
SusanH schreef:

Als ik lees dat er normaliter duizenden zwijnen worden afgeschoten per jaar om tot een streefaantal van 1350 te komen in het voorjaar..

Houdt het wild zich ook niet meer schuil?

Ja maar dat is het niet alleen. Mijn moeder kent veel jagers, jachtopzichters etc en neemt deel aan tellingen van wild. Er is ook gewoon veel minder wild al. Zeker op de plekken waar grote roedels lopen zoals bij Vierhouten in de buurt.

Pillow daarom pakken de wolven in Drenthe ook zoveel schapen en ander vee.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 11:31

SusanH schreef:

Is het werkelijk? Daar heb ik nou nog nooit aan gedacht. :o

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 11:42

pillow schreef:
Dreamboy schreef:

Ik woon hier al 60 jaar en weet wat hier rond loopt. Hazen zie je juist overdag, maar de laatste tijd is het een unicum. En wat hier nog veel meer rondloopt? Geen idee, ja dassen maar die pakken ze niet en vossen zijn ook behoorlijk uitgedund.

https://animalgiant.com/do-wolves-eat-badgers/

Filmpje waarbij ze honingdassen aanvallen.

https://www.youtube.com/shorts/toCuHlil ... ture=share

In Drenthe zijn ook al enkele uitgegraven burchten aangetroffen, waar normaal geen honden horen te komen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 11:49

pillow schreef:
SusanH schreef:

Is het werkelijk? Daar heb ik nou nog nooit aan gedacht. :o

Waarom nu weer zo synisch reageren.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 12:14

De dassen populatie is behoorlijk toe genomen, met de overlast erbij.
Zou prettige bijkomstigheid zijn dat die populatie in evenwicht komt.
Als je overdag dassen ziet, weet je dat er heel veel aanwezig zijn.
Bij ons in vee gebied zijn er al 4 bewoonde burchten binnen een krappe 1,5 km2.

A bit crowded om de woorden van Lady Di te gebruiken.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 12:50

anca schreef:
In midden en west nederland zitten nog geen wolven dus ik hoop dat ze snel massaal daar heen vertrekken vanuit hier. Drenthe. Kijken of de groenen het dan ook allemaal nog zo leuk vinden. De duinen vol met wolven.

Wat is dat toch telkens voor een rare aanname, dat in Midden/West NL alleen maar "groene wolfknuffelaars" wonen??
Ik woon zo westelijk als maar kan, vind wolven prachtige dieren dat wel, maar maak me ook grote zorgen over wat gebeurt en nog kan gebeuren. En daarin ben ik zeker niet de enige. En ook in de rest van NL is er verdeeldheid wat dat betreft, dat heeft dus echt niet persee met de eigen woonomgeving te maken.

afgezien daarvan denk ik inderdaad dat het een kwestie van tijd is voor de eerste wolf zich in of om een van de duingebieden meldt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 13:29

In het midden wonen een paar wolven, we hebben geen roedel godzijdank.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 13:33

Sandra_H schreef:
anca schreef:

Wat is dat toch telkens voor een rare aanname, dat in Midden/West NL alleen maar "groene wolfknuffelaars" wonen??
Ik woon zo westelijk als maar kan, vind wolven prachtige dieren dat wel, maar maak me ook grote zorgen over wat gebeurt en nog kan gebeuren. En daarin ben ik zeker niet de enige. En ook in de rest van NL is er verdeeldheid wat dat betreft, dat heeft dus echt niet persee met de eigen woonomgeving te maken.

afgezien daarvan denk ik inderdaad dat het een kwestie van tijd is voor de eerste wolf zich in of om een van de duingebieden meldt.

Ik ben ook een westerling, en bepaald geen wolven knuffelaar. Dat is ook niet de algemene tendens hier vind ik. Ik denk wel dat de grootste naïevelingen in de randstad wonen. Zodra de wolven naar de randstad komen en de hondjes Fifi en Bello of Fury en Flappie van de kinderboerderij opgegeten worden er pas iets gaat gebeuren. Dit is al heel lang mijn standpunt. Het doet niet pijn genoeg bij degenen die er over gaan. Den Haag dus.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 13:33

Inderdaad Utrecht is het midden en hier zijn ze ook al. Alleen in het westen volgens mij nog niet?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 13:38

rien10 schreef:
Ik ben ook een westerling, en bepaald geen wolven knuffelaar. Dat is ook niet de algemene tendens hier vind ik. Ik denk wel dat de grootste naïevelingen in de randstad wonen. Zodra de wolven naar de randstad komen en de hondjes Fifi en Bello of Fury en Flappie van de kinderboerderij opgegeten worden er pas iets gaat gebeuren. Dit is al heel lang mijn standpunt. Het doet niet pijn genoeg bij degenen die er over gaan. Den Haag dus.

Dit denk ik ook.
Natuurlijk heb je in het oosten voorstanders en in het westen ook tegenstanders.
Maar als je het eens echt uit gaat rekenen per aantal inwoners dan heb je je antwoord vast wel.
En idd als ze eens rond gaan huppelen in het Amsterdamse bos en daar eens achter wat honden aangaan, of daar de kinderboerderij leegroven, dan denk ik dat je ineens heel wat andere antwoorden gaat lezen...
Nu is het voor vele ver van de bedshow en de boer zijn schuld. Moet hij maar beter afrasteren en een hond neerzetten.