Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:55

Tja ik vind dat jullie bekrompen mening, en hetzelfde denken jullie over mij. Dus daar komen we toch niet uit. Neemt niet weg dat deze paarden het veel beter hebben dat menig paard die bij basisruiter vertoeft.

Waar basseer je dit op? Als deze paarden dagelijks in een kudde buiten kunnen lopen ze hebben een normale stal zonder tirelantijnen, worden niet elke dag getemperatuurd en hebben minder opschmuck om hun lijf maar een ruiter die op een andere manier wel eens lomp is op zijn paard, is dat erger?..

Bedenk je wel dat topruiters dermate technisch ervaren zijn dat ze een paard veel vlugger overvragen fysiek gezien!!!

Het is maar net wat je onder welzijn verstaat; ik ga in de gedachtengang mee met Mv Dierendonck, alles behalve bekrompen trouwens. Knipoog

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:01

Ik weet niet precies hoe veel duidelijker ik dit kan uitleggen detour?

En die omgangsvorm hoor je mij ook niet veroordelen. Dat is ook prachtig voor veel paarden. Wat mij een beetje steekt is dat ik veel mensen die deze omgangsvorm voor hun paarden hanteren, de mensen die hun paard op een andere manier houden veroordelen. Het zou niet goed zijn voor het paard, en een goude kooi betekenen voor het dier. Tja meningen zijn daarover verdeeld. Ik veroordeel de manier waarop mensen hun paarden houden niet zozeer, maar hoor dat helaas wel van velen van jullie.
Daarentegen pretendeer ik niet te weten hoe je een toppaard fysiek in topconditie te houden. Simpelweg omdat ik -en de rest van de lezers- niet presteren op topniveau. Ik neem slechts aan dat wanneer deze topruiters hun paarden op deze manier houden, zij het welzijn van het paard in acht nemen en de paarden op deze manier waarschijnlijk het lekkerste in hun vel zitten voor de topprestaties die zij moeten leveren.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:04

Als we allemaal aannemen dat de topruiters het welzijn van hun paarden in acht nemen, dan nog doen ze dat volgens einge interpratie, toch?.. In die zin is het niet verkeerd om er odnerzoek naar te doen (ook bij gewone paardenhouderijen, hoor!)

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:08

VValar schreef:
Tja ik vind dat jullie bekrompen mening, en hetzelfde denken jullie over mij. Dus daar komen we toch niet uit. Neemt niet weg dat deze paarden het veel beter hebben dat menig paard die bij basisruiter vertoeft.

Wie claimt dat deze methode van de dieren een fysiek onmogelijke positie vraagt? Als beginnende atleet ga je ook niet direct de spagaat oefenen. Dan heb je vast veel spierpijn en enkele gescheurde spieren. Voor een doorgetrainde turnster is zoiets een koud kunstje.

VValar, ik zeg helemaal niets over jou. Ik weet niet hoe jij je paarden houdt of rijdt. Daar zul je mij niet over horen. Ik ga met mijn paarden om op een manier die ik goed acht, ik ga ervan uit dat jij dat ook doet.

Over de anatomie van het paard is al zo veel geschreven en verwoord dat hoef ik toch niet meer te herhalen. Dat de paarden van Anky wellicht makkelijk wegkomen met zo´n houding is tot daar aan toe (als je maar lang genoeg oprekt) alleen zie je deze trend ook doorkomen in de basissport en daar doe je de meeste paarden toch geen plezier mee. Deze mensen zijn hiervoor niet ervaren genoeg. En het is ook ver verwijderd van de regels welke de FEI zelf heeft opgesteld.
Wat er nu gebeurt is dat paarden min of meer worden dubbelgevouwen, zo kan je je achterhand er toch nooit voldoende onder zetten!?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:46

ik vermoed dat de meeste bokkers die tekenen onder de 18 zijn of volslagen zweverig! nog nooit iets gedaan met een paard of niet zo heel realiteitszin hebben..

je loopt natuurlijk het risico dat paardensport in zo'n kwaad daglicht komt dat het op den duur verboden gaat worden..onze lieve ruitertjes hier bedankt!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:53

Toch fijn dat je op zo´n constructieve wijze bijdraagt aan deze discussie Vanitymay.....

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:54

[/b]quote]

Koningsleven in de zin: goede verzorging, schone stallen, op tijd naar de hoefsmid, juiste rantsoen, beste vetinairebegeleiding die er is, juiste gedoseerde training en geen ruiter die in de mond loopt te trekken of de rug zit te hotsen. [/quote]

Je slaat spijker op de kop.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:56

Citaat:
Wat de spaanse rijschool betreft, ik zie hier genoeg paarden die regelmatig achter de loodlijn komen, hoofden die niet rustig zijn, paarden waarbij het hoogste punt niet tussen de oren ligt en zeker bij de zwaardere oefeningen regelmatig een zwiepende staart. En dan praat je hier over een promotiefilm, dus het equivalent van een goed gelukte wedstrijdproef, niet van een training of van het inrijden.

En als dit equivalent van een goed gelukte wedstrijdproef beoordeeld zou moeten volgens de afgesproken regels, dan zouden de paarden die de door jouw gesignaleerde afwijkingen toonden een lagere score en de paarden die volgens het boekje lopen een hogere score moeten verdienen. Ja toch?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:01

Lusitano schreef:
Wat er nu gebeurt is dat paarden min of meer worden dubbelgevouwen, zo kan je je achterhand er toch nooit voldoende onder zetten!?

Laag, diep en rond is een moeilijk begrip. Wat je overigens vaak ziet bij de minder professionele ruiters die deze methode niet onder de knie hebben, is niet LDR maar op de voorhand lopen. Want je hebt pas LDR als de achterhand erbij is. Anders lopen ze gewoon op de kop.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:03

vanitymay schreef:
ik vermoed dat de meeste bokkers die tekenen onder de 18 zijn of volslagen zweverig! nog nooit iets gedaan met een paard of niet zo heel realiteitszin hebben..

je loopt natuurlijk het risico dat paardensport in zo'n kwaad daglicht komt dat het op den duur verboden gaat worden..onze lieve ruitertjes hier bedankt!

Iets wat werkelijk goed is, komt nooit in een kwaad daglicht te staan. Alleen zaken die men tracht goed te praten en te verzwijgen, kunnen het daglicht niet verdragen en zijn vroeg of laat onderhevig aan de publieke opinie.

"You can fool all of the people for some of the time. You can fool some of the people for all of the time. But can't fool all of the people for all of the time."
Abraham Lincoln

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:05

ik denk dat mijn bijdrage net zo constructief is als de gemiddelde hier in deze discussie...

ik geloof dat er maar weinigen bij stilstaan bij het feit dat een grote groep ruiters, waaronder ikzelf, continu wordt uitgemaakt voor dierenmishandelaar etc. omdat ik mijn paarden laag diep en rond rijdt..

dit gaat me inderdaad aan het hart en als je me zou kennen en zou weten hoe mijn paarden hier leven en gehouden worden zou denk ik niemand dit in mijn gezicht durven te herhalen. ik vind het net zo vervelend voor dierenmishandelaar uitgemaakt te worden als ieder ander die het beste met zijn of haar paard voor heeft. er wordt hier vreselijk met modder gegooit, niet zozeer naar personen, los van onze topruiters, maar er zijn veel mensen die zich waarschijnlijk aangesproken kunnen voelen omdat zij ook wedstrjid ruiter zijn en laag diep en rond rijden. het feit dat er zelfs petities worden getekend tegen deze voor mij volstrekt normale, pijnloze manier van werken met een paard stuit mij terdege tegen mijn borst, omdat er dus min of meer een petitie tegen mijzelf wordt getekend. (en tegen ongeveer de helft van de bokkers hier!)

daarnaast vind ik het belachelijk dat iemand die zo'n grootheid in de paardensport is en zoveel tijd en energie in de promtie van deze sport stopt, zo ontzettend wordt afgekamt. ik vind niet dat ze dit verdiend.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:08

MIsschien is het een idee om een keuze te maken voor jezelf? of je blijft stug doorrijden volgens jouw principes en slikt de kritiek of je gaat er iets mee doen; it's up to you.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:16

Waarom iets veranderen wat goed werkt detour? Ik denk dat wij beiden niet de positie hebben om iemand anders te vertellen om op een andere manier te trainen.

Alleen omdat veel (grotendeels onwetende) mensen kritiek hebben op een manier van rijden, betekent nog niet dat die manier slecht is of dat iedereen maar volgens de traditioneel klassieke manier moet gaan rijden. Als het toch eens zo werkte... Knipoog

Overigens is achter de loodlijn losrijden heel wat anders dan LDR. Ik rij mijn paard ook altijd achter de ll los omdat hij daar het fijnste te bewerken is. Ik rij hem echt niet de gehele training voor de ll alleen omdat het wedstrijdregelement dit voorschrijft. Voor de ll in de proef, in de training lekker afwisselen. Maar vooral niet stug maken en de rug vast rijden door star voor de ll te blijven rijden.
Laatst bijgewerkt door VValar op 23-10-07 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:17

Het feit dat er zoveel ophef over is geeft al aan dat er al veel is fout gegaan, VValar, en als er blessureleed door is veroorzaakt zou deze vorm van rijden mijns inziens verboden moeten worden.

Karl66Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:18

arie53 schreef:
En als dit equivalent van een goed gelukte wedstrijdproef beoordeeld zou moeten volgens de afgesproken regels, dan zouden de paarden die de door jouw gesignaleerde afwijkingen toonden een lagere score en de paarden die volgens het boekje lopen een hogere score moeten verdienen. Ja toch?

Als de paarden van de spaanse rijschool een vergelijkbaar beeld tonen als het gemiddelde GP-paard, dan lijkt het mij kort door de bocht om te stellen dat je aan het gedrag in wedstrijdring de "mishandeling" tijdens de training kan zien.

Maar als je hetzelfde gedrag en dezelfde houding bij klassiek getrainde paarden van de spaanse rijschool ziet, dan zou het natuurlijk ook kunnen zijn dat het boekje van de FEI niet helemaal klopt. Al denk ik zelf dat de huidige manier van jureren meer met het olympisch blijven van de sport en de daarvoor benodigde kijkcijfers te maken heeft.

Alleen is dat een hele andere discussie, moet dressuur exclusief voor een klein groepje liefhebbers zijn of moet dressuur een kijksport voor een grotere massa zijn? Ik krijg alleen vaak het gevoel dat de voorstanders van de exclusiviteit de vermeende paardenmishandeling erbij halen om die exclusiviteit weer te proberen te waarborgen.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 12:19

vanitymay schreef:

Ik denk dat je hier de plank volkomen misslaat.

Ik denk eerder dat de groep met een veel hogere leeftijd gaat tekenen.

De groep die zich al jarenlang op de wedstrijdterreinen begeven. De groep die
de Ankymethode geimiteerd ziet worden op de wedstrijdterreinen.

Op clinics waar veel basisruiters naar toe gaan, wordt gezegd "Don't try this at home". Waarom schotel je het publiek dit dan voor? Je weet dat het nagedaan gaat worden, met alle gevolgen vandien voor het paard/pony.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:20

@ detour: Nogmaals, bewezen is dat LDR niet schadelijk is voor het paardenlichaam. Dus puur daaruit voortkomende blessures zijn er niet.

En ophef kan overal om gemaakt worden. Ik kan ook wel een heel boekje open doen over het verkeerd toepassen van de klassieke rijderij. Maar waarom zoveel moeite en energie verspillen? Wanneer een methode goed gebruikt wordt, verbeterd het paard aanzienlijk. In elke methode zijn er een horde mensen die deze methode niet snappen en verkeerd toepassen. LDR is hierin echt geen uitzondering.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:22

Ga eens praten met svd Laarse of artsen van de Laarakker kliniek, VValar.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:23

ik wil best met kritiek omgaan maar ik heb tot nog toe geen enkele goed gefundeerde reden gehoord van iemand die echt weet hoe het zit..

ik kan ook een forum gaan starten over de westernruiter met zjin verschrikkelijk arsenaal aan bitten en sporen..omdat ik niet weet hoe die bitten en sporen gebruikt worden...

hetzelfde geldt voor de naturals..het is zo zielig dat die paarden weer en wind in de kou en nattigheid staan..och och..ik kan me er niets bij voorstellen..

ik kan foto's gaan maken bij mensen die zadel en bitloos rijden en dan de foto's die er ongemakkelijk uitzien op bokt zetten en een compleet forum over starten dat zadelloos zo zielig is en bitloos jeetje wat doe je zo'n dier aan of wat is het gevaarlijk.

over endurance kan ik zeggen dat die paarden ontzettend worden afgemat en over aangespannen rijden dat die dieren zich zo gevangen voelen in de strengen...

over grondwerk dat mensen zich voordoen als groepsleider terwijl dat toch helemaal niet kan? en dat je in een lange lijn nooit zoveel kan voelen als gewoon als je erop zit..

allemaal net zo ongefundeerd als deze discussie hier en ik zou er een hele hoop mensen mee voor het hoofd slaan. mensen die bewust hebben gekozen voor een bepaalde manier van het omgaan met hun paarden en waar ik respect voor heb omdat zij erover na hebben gedacht, of deze nou de mijne is of niet. om een of andere reden is het heel moeilijk voor een specifieke groep mensen om te accepteren dat er ook vormen van paarden sport zijn, die niet stroken met hun visie op paardenhouderij. op zich prima..ieder zijn mening, maar het blijft niet meer bij een mening, er worden hele campagnes uit de kast gehaald tegen de vormen waar zij het niet mee op hebben. daar heb ik dus erg veel moeite mee.

ik heb een keuze gemaakt voor mijzelf, net als iedere andere ruiter/ paardenhouder. ik val niemand erop aan, maak geen ellenlange discussie fora aan en zal nooit een campagne of petitie laten rondgaan om een andere visie!

VValar

Ulissa schreef:
Op clinics waar veel basisruiters naar toe gaan, wordt gezegd "Don't try this at home". Waarom schotel je het publiek dit dan voor? Je weet dat het nagedaan gaat worden, met alle gevolgen vandien voor het paard/pony.

Ik denk dat je hier een groot onderscheid moet maken. Wat je in clinics ziet is de manier waarop zij hun paarden trainen. Iedereen met enige vorm van realiteitszin weet dat zij zich momenteel niet kunnen meten aan deze ruiters. Daarom ook niet thuis op hun L paard proberen.

Heb ook les gekregen van een LDR ruiter, en die laat mijn M paard echt niet LDR lopen hoor. Moet daar echt vanaf blijven.
Laatst bijgewerkt door VValar op 23-10-07 12:25, in het totaal 2 keer bewerkt

arie53

Citaat:
Want je hebt pas LDR als de achterhand erbij is.

Laat eens foto's zien of een filmpje waar op dit op te zien.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:26

Er zijn genoeg video's en foto's te vinden op internet. Ik zou zeggen, gebruik je eigen google-vermogen Knipoog
Zwartkijken kunnen we allemaal.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:32

Dat is geen zwartkijken, VValar, dat is de realiteit; een paard wat zo diep wordt gereden kan anatomisch egzien niet lekker opgericht lopen met veel achterbeengebruik; dan had het dier een giraffennek nodig!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:34

Wie beweert hier dan dat een paard wat LDR ingesteld wordt, tegelijkertijd opgericht moet lopen??? Dat zijn twee verschillende dingen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:35

Oprichting, ontspanning, verzameling? Moet dat dan ten koste gaan van?...