Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

N4N4

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 21:53

Hier het bericht uit de Trouw;

Nu de beste amazone ter wereld een paard mishandelt, komt de vraag opnieuw op: hoort paardensport wel op de Spelen?

Charlotte Dujardin op de Spelen van Tokyo.Beeld REUTERS
Hoort de paardensport nog wel op de Olympische Spelen? Die vraag komt opnieuw op nu de beste dressuuramazone ter wereld is gefilmd terwijl ze een paard 24 zweepslagen geeft.
Kick Hommes 24 juli 2024, 19:57
Een dag nadat Charlotte Dujardin, de beste dressuuramazone ter wereld, vlak voor de Olympische Spelen voorwaardelijk is geschorst vanwege dierenmishandeling, roepen dierenwelzijnsorganisaties op om paardensport definitief van de Spelen te verbannen. Ook in Nederland. “Hopelijk is dit de druppel die de hele grote emmer echt doet overlopen”, aldus Sarah Pesie van Dier&Recht.
Dujardin raakte maandag in opspraak toen het woord zich verspreidde over een video waarin ze een paard met zweepslagen mishandelt. In de video, die 2,5 jaar geleden is opgenomen, is de Britse te zien terwijl ze een gastles geeft. De leerling zit overduidelijk op een angstig paard, dat probeert te ontsnappen aan de zweepslagen die hij krijgt. In één minuut wordt het paard desondanks 24 keer geslagen.
De video was het belangrijkste onderdeel van een klacht tegen Dujardin bij de Internationale Équestre Federatie (FEI), ingediend door de Nederlandse advocaat Stephan Wensing. Nog voor die video daadwerkelijk online te vinden was, kwam de Britse met een statement waarin ze verklaarde dat ze zich terugtrok van de Spelen. Ze noemde haar gedrag in de video ‘een beoordelingsfout’ en geheel niet in lijn met haar karakter. Ze schaamde zich, schreef ze op Instagram.
Schorsing beheerst het Britse sportnieuws
Een dag later beheerste het nieuws de Britse sportpagina’s. De zes maanden voorwaardelijk schorsing van Dujardin zou voor Nederlanders vergelijkbaar zijn met wanneer Femke Bol ineens in een verklaring aangeeft dat ze niet deelneemt aan haar 400 meter horden.
Advertentie
Bovendien krijgt het imago van de paardensport zo vlak voor de Spelen een nieuwe knauw. In aanloop naar deze Spelen zijn met Dujardin meegeteld al drie olympische amazones geschorst. Dierenwelzijnorganisaties in Engeland en Nederland roepen dan ook op de paardensport definitief van de Spelen te verbannen. “Deze sport kan niet diervriendelijk”, zegt Pesie, die zelf met gemengde gevoelens naar het filmpje kijkt. “Het is echt afschuwelijk dat iemand dit een paard kan aandoen. Maar tegelijkertijd zou dit paard de martelaar kunnen zijn die de organisatie van de Spelen nodig heeft om paardrijden af te schaffen.”
De Moderne Vijfkamp wordt al geschrapt
Dat paardrijden niet in steen gehouwen is op de Spelen, bewijst het feit dat de Moderne Vijfkamp in Los Angeles van het programma af gaat. In dat onderdeel moet ook worden gesprongen met paarden die per loting worden toegewezen. Toen bij de Spelen in Tokio de Duitse ruiter Annika Schleu het paard zweepslagen gaf en haar coach zelfs vuistslagen uitdeelde, kwam het uitsluiten van het onderdeel in een stroomversnelling.
Dujardin kon in Parijs de succesvolste vrouwelijke atlete voor Groot-Brittannië ooit worden, maar daar gaat nu een streep door. Ook haar imago is verknald: Britse media melden dat ze niet meer in aanmerking komt voor een hoge koninklijke onderscheiding. De FEI stelde in een verklaring dat het ‘diep teleurgesteld’ was door de video, en dat het geen andere keus zag om tot een voorlopige schorsing over te gaan.
Lees ook:
Op weg naar de Spelen is het vooral zaak dat de paarden happy in hun hoofd blijven. ‘Springen kunnen ze wel’
Van Jos Lansink, bondscoach van de springruiters, mag de paardensport best meer ‘een kijkje in de keuken geven’, ook nu in een olympisch jaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 21:59

Ja, op het verschijnen van dit soort artikelen kon je vergif innemen.

Drie Olympische amazones geschorst, waarvan 2 om mishandeling van paarden. Het is toch ook bizar, eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 25-07-24 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cjuan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 22:00

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 22:04

Cjuan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 22:07

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 22:08

Citaat:
Ik denk aan het arme paard op het filmpje en wie weet misschien wel meer paarden? Dat vind ik pas echt zielig. En uiteraard is dit allemaal veel in 1x wat Charlotte op zich af krijgt, maar de enige schuldige is ze wel zelf.

Hmmm, ik vind het te simpel om te stellen dat er maar één schuldige is.

Wat mij betreft mag dressuur weer gewoon een kunst worden: "hoe zorg ik dat het paard met 25 nog vrolijk een mens kan dragen?"
En de sport mag van mij afgeschaft.

Maar tja: er is een enorme bizz-nizz rond de sport.
Elke sport.
Bij dressuur hebben we fokkers die grote bewegingen fokken bij 'onderbouwde' paarden met een forse stokmaat (want zo houd je de jury voor de gek: het oogt ruim en op de achterhand, maar je ziet een krabbelaar die met een holle rug op de voorhand loopt).

Er zijn dus de juries, en die jureren niet volgens de oude normen van de fei.
Er zijn de instructeurs. (Waar dus de elementaire kennis nog wel eens wil ontbreken. Rug mag hol, neus mag achter de loodlijn, niemand praat over de achterhand.)
En er zijn de sponsors, die sponseren omdat mevrouw A of B of X of Y veel volgers op sociale media hebben.

....ik ben niet complimenteus. Al jaren heb ik het over 'karikatuur dressuur'.
Niet alle Bokkers zijn blij met mij (en over de minder ideale toestanden die ik beschrijf mbt mijn stalgenoten die moderne "dressuur" beoefenen, of het gebrek aan kennis op de manege waar oma soms komt).

Maar als je meedraait in de ronduit paard-on- vriendelijke wereld van de moderne sport die ze dressuur noemen,
dan moet je
als je mee wil doen
je toevlucht nemen tot minder ideale praktijken.

Daarmee wil ik het wangedrag op de video van CD niet goedpraten.
Ik benoem eerder dat het wangedrag waar nu iedereen het over heeft inherent is aan dit mallotige gedoe (aka dressuur sport).

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 22:09

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 22:14

"Oostenrijkse bond OEPS"

:=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 22:20

Barreren is hier al heel lang verboden. Zag tot m’n verbazing in Duitsland pas sinds 2023.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 22:27

De sport zou van mij weer helemaal terug mogen naar het correct gaande paard en de correct uitgevoerde oefeningen. Zoals tem tijde van Klimke. Verder vond ik de meetmomenten van het KNHS ten tijden van corona perfect. Geen lintjes of plaatsing, maar wel gewoon je coupon met punten en commentaar.

Ik ben weer ingehaakt, want de discussie wordt interessant :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 22:39

tienus63 schreef:
Nu is het ook logisch waarom er een Nederlandse advocaat uit Nederland is ingehuurd.
Ze is hier werkzaam geweest en ze had paarden in gezamenlijk eigendom in Nederland.
https://www.rtvdrenthe.nl/amp/nieuws/78 ... urgala-nic

Ze is zelfs op dezelfde wedstrijden gestart in Nederland waar wensing ook was.
Maar zag net weer een statement van Wensing, zijn client is niet de ruiter maar iemand die ook les van Charlotte ( heeft ) gehad. Ze is nu 19, filmpje is van 2,5 jaar geleden en niet 4 jaar ( kan ook niet, corona tijd) . En zij heeft dit gefilmd. Ze durfde eerst niets te zeggen want mensen rieden haar af dat te doen want Charlotte ! Dus iedereen zou haar ( filmer) aanpakken. De afgelopen tijd waren 2 andere topruiters bestraft en nu durfde ze wel en zodoende kwam ze bij Wensing terecht. Ik vind het nog steeds een vaag verhaal.
En Alicia dickinson kan wel het filmpje hebben gelekt maar is blijkbaar niet de aangever .
Ongetwijfeld zal ze de ruiter kennen en ze kent Wensing dus ?
Laatst bijgewerkt door BigOne op 25-07-24 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 22:41

Ik kan er niets aan doen, maar ik verheug mij nog iedere x op paardensport bij de OS, met name de dressuur.
Maar ik probeer alles te kijken en ik zal echt wel genieten van een aantal proeven.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 22:44

Ik snap niet zo goed dat hier in dit topic al met grote regelmaat de jurering erbij wordt gepakt.
Dat dat in sommige gevallen allicht twijfelachtig is, dat klopt en is al vaker besproken op bokt. Maar deze kwestie staat los van de jury? Dan is het meer bedoeld om het hele paardrijden in zijn geheel aan te pakken om ervoor te zorgen dat spectaculair en technisch correct maar minder harmonieus en harmonieus en vloeiend(er) hoger scoort.

Maar als je de proef van Charlotte en Valegro bekijkt van de OS van Londen 2012 (en vele andere) dan heeft zij daar toch niet grof gereden? En geen dingen laten zien die absoluut niet door de beugel kunnen? Valegro was ook tijdens die OS niet het allerbest bewegende paard. Zij werd juist zo bekend en hoog gejureerd omdat ze een heel harmonieus fijn beeld liet zien. Dus juist in de ring scoorden ze vanwege de harmonie en correctheid, alles vloeiend en vriendelijk.

Of hadden de jury’s dit toen al aan moeten zien komen zoals een enkele bokker het ook al had verwacht. Ik snap gewoon niet zo goed dat hier meerdere keren wordt gezegd de jurering moet aangepakt worden. Ja; goed idee! En dat is ook zeker een punt van aandacht. Maar ze heeft toch terecht altijd hele goede scores gehaald met hele goede proeven? Het kan dus, dat je het één laat zien in de ring - en wellicht (!) thuis anders traint. De jurering staat los van de training.

En meetmomenten gaan ook geen verschil in de training maken… het maakt toch alsnog uit of je 55%,60% of 70% rijdt? Mij maakt de plaatsing sowieso niets uit; de punten wel. En dat geldt voor heel veel mensen denk ik.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 22:51

Valegro was/is een uitzondelijk relaxed paard.
Ik denk dat CD met bepaalde type paarden veel beter om kan gaan dan met andere type.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 22:58

Het maakt niet uit om welk type paard het gaat. En dikke kans dat ze hem altijd heel vriendelijk en correct gereden heeft. We weten het niet want we waren er allemaal niet bij elke keer. We hebben alleen dit filmpje van deze training van een pupil. Het filmpje van haar laatst tijdens de selectie voor het WK vond ik ook heel prettig eruit zien.

Maar dat maakt geen verschil over mijn opmerking met betrekking tot de jurering. Dat is een momentopname. Het gaat dus niet om de trainingen die plaats vinden en je niet kan beoordelen op dat moment. Dan kun je de jurering aanpassen. En dan? Daar zijn we al redelijk naartoe aan het gaan dat er veel beter naar harmonie etc wordt gekeken. We hebben allicht nog een lange weg te gaan.
Maar dan kan er dus nog zo goed gejureerd worden maar niemand weet hoe iemand elke keer thuis traint. Dat hoef je niet terug te zien in de ring.

Wat ik hiermee vooral bedoel is dat het denk ik erg naïef is om te denken dat door meetmomenten ipv wedstrijden/klassement opstellen en nog meer naar harmonie rust en rijgedrag op wedstrijdterrein te kijken je voorkomt dat mensen op een foute manier trainen.

Wie weet zijn de ruiters die in de ring als minder prettig bekend staan thuis zelfs wat vriendelijker omdat er dan geen druk op staat en de ruiters die geprezen worden om harmonie wel de echte probleemgevallen. Je weet het simpelweg niet. Niemand had zo’n filmpje van CD verwacht.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 23:06

Daar zit zeker iets in X2305

Als je mij een week geleden de beelden had laten zien met CD onherkenbaar, dan zou ik nooit hebben gedacht dat zij het was.

Nu zit er zeker een verschil tussen zelf rijden en les geven. Ik zou niet durven beweren dat CD bijvoorbeeld Valegro heeft mishandeld. Dat weten we gewoon niet.

Dus hoe zou een jury dit gedrag van CD moeten hebben kunnen weten?

Daarom denk ik dat de enige oplossing om dit soort praktijken te voorkomen is om er echt hele zware straffen op zetten

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 23:08

X2305 schreef:
Het maakt niet uit om welk type paard het gaat. En dikke kans dat ze hem altijd heel vriendelijk en correct gereden heeft. We weten het niet want we waren er allemaal niet bij elke keer. We hebben alleen dit filmpje van deze training van een pupil. Het filmpje van haar laatst tijdens de selectie voor het WK vond ik ook heel prettig eruit zien.

Maar dat maakt geen verschil over mijn opmerking met betrekking tot de jurering. Dat is een momentopname. Het gaat dus niet om de trainingen die plaats vinden en je niet kan beoordelen op dat moment. Dan kun je de jurering aanpassen. En dan? Daar zijn we al redelijk naartoe aan het gaan dat er veel beter naar harmonie etc wordt gekeken. We hebben allicht nog een lange weg te gaan.
Maar dan kan er dus nog zo goed gejureerd worden maar niemand weet hoe iemand elke keer thuis traint. Dat hoef je niet terug te zien in de ring.

Wat ik hiermee vooral bedoel is dat het denk ik erg naïef is om te denken dat door meetmomenten ipv wedstrijden/klassement opstellen en nog meer naar harmonie rust en rijgedrag op wedstrijdterrein te kijken je voorkomt dat mensen op een foute manier trainen.

Wie weet zijn de ruiters die in de ring als minder prettig bekend staan thuis zelfs wat vriendelijker omdat er dan geen druk op staat en de ruiters die geprezen worden om harmonie wel de echte probleemgevallen. Je weet het simpelweg niet. Niemand had zo’n filmpje van CD verwacht.

Lockie Philips heeft een mooi artikel geschreven over Valegro. Even op zijn naam zoeken.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 23:12

Imaudy het gaat niet om een bepaald paard. Dit was niet Valegro in het filmpje en Charlotte zat er niet op.

Het gaat mij erom dat continue de jurering wordt aangehaald maar dat dat niets zegt over de wijze waarop er thuis getraind wordt of les gegeven wordt. En ook 90% of 95% van de trainingen thuis niet. De proef staat er los van. De proef beoordelen de jury’s. Andere dingen niet.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 00:25

Libera schreef:
Ook als A.D niet de whistle blower is, dan klinkt het alsof ze zelf in Australie ook genoeg op haar kerfstok heeft… onder een andere naam uiteraard

Haar bedrijfje komt zo wel mooi onder de aandacht. Maar ja, we kunnen er niet omheen dat CD goed fout zat.

Ik hoop op een goede OS. Denk zeker dat veel paarden best plezier in de sport hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 00:58

imaudy schreef:
Ik denk dat CD met bepaalde type paarden veel beter om kan gaan dan met andere type.

Mwah …

https://www.horsemagazine.com/thm/2021/ ... ung-horse/

Citaat:
He’s very sensitive. He is not a horse that you could be like, right we are going to do this. He’s such a sensitive horse in the way he thinks, and is off your legs, he is always going, and you are always re-assuring him.

https://yourdressage.org/2019/03/15/val ... mpion/amp/

Ook als je de boeken over hem leest wordt steevast aan gehaald dat Valegro werkwillig was maar uitzonderlijk relaxed echt niet. Juist erg hectisch. :=

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 01:18

Hectisch is wat anders dan gevoelig ….
Maar hij vond het zeker leuk. Ik herinner me een optreden op de hengsten show in Den Bosch in een periode dat hij eigenlijk op rust stond. Hij was te dik en niet goed getraind maar liep z’n GP oefeningen met 2 vingers in de neus. Met een lachende Charlotte en bijna aan een los teugeltje.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 01:36

Dat heet goed getraind.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 03:23

Ayasha schreef:
imaudy schreef:

Mwah …

https://www.horsemagazine.com/thm/2021/ ... ung-horse/

Citaat:
He’s very sensitive. He is not a horse that you could be like, right we are going to do this. He’s such a sensitive horse in the way he thinks, and is off your legs, he is always going, and you are always re-assuring him.

https://yourdressage.org/2019/03/15/val ... mpion/amp/

Ook als je de boeken over hem leest wordt steevast aan gehaald dat Valegro werkwillig was maar uitzonderlijk relaxed echt niet. Juist erg hectisch. :=

Ik denk dat met relaxed bedoelt wordt dat hij zich een soort van thuis kon voelen in een grote wedstrijdsetting.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 05:28

BigOne schreef:
Barreren is hier al heel lang verboden. Zag tot m’n verbazing in Duitsland pas sinds 2023.

Artikelen zijn waardeloos vertaald,
mei 2023 wordt in de bron genoemd als pleegdatum.
In maart 2024 is de aanklacht tegen hem en zijn trainer al officieel ingediend.
De Oostenrijkse bond had de FEI niet op de hoogte gebracht, volgens hen zou Max Kűhner zoiets nooooit doen, dus niks aan de hand.. -O-

Overigens is hij in 2008 ook al eens beschuldigd van dierenmishandeling, maar deze zaak werd geseponeerd.

https://www.faz.net/aktuell/sport/olympia/olympia-2024-tierquaelerei-vorwurf-gegen-springreiter-max-kuehner-19878340.html

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 06:59

Beste Karl, nee ik vind CD niet zielig en vind het terrecht dat ze deze schorsing krijgt, alleen zie ik ook de mens die is ontstaan zoals onschreven door Inga Wolframm

https://www.horses.nl/opinie/column/gas ... s-fortius/

en dan kan ik niet zo goed begijpen waaron de "klokkenluider" wacht tot dit moment, het had zeker ook naar CD en andere ruiters maar ook naar de nationale bonden -mogelijk - een signaal geweest