Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 11:22

denisesilver schreef:
Ik heb het al eerder verteld, maar hier gaan de paarden gelijk mee in het ritme van stal en worden ze ook direct gereden. Nog nooit problemen gehad bij verhuis, en we zijn toch regelmatig van pension terug naar eigen beheer, naar pension op andere locatie, op wedstrijdstalling, etc. gewisseld.

Je kan vooraf informeren hoe het paard gehouden wordt qua weidegang, voer, hoevaak ze worden gereden, enz.

Dit dus. Dat het paard verhuist moet nu eenmaal. Het ene paard heeft daar meer last van dan de andere.
Maar wat je wel kan doen is het paard in het ritme houden dat hij gewend is.
Dus niet een maand gaan grondwerken omdat je vindt dat jullie dat jullie aan elkaar moeten wennen ofzo. Dat maakt het paard alleen maar nog meer van slag.
Als je meteen aan de slag gaat biedt dat ook de mogelijkheid om het paard goed te bekijken in het werk. Als er dan toch iets van een verborgen gebrek zit ondanks het keuren (soms gebeurt dat) dan merk je dat ook snel genoeg om te kunnen reageren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 11:24

Over braaf, tja, dat is zo ontzettend subjectief en afhankelijk van de handigheid van de ruiter/amazone.
Wat de een braaf vindt, vindt de ander dat absoluut niet. Dus je moet wel heel goed je eigen kunnen over de buhne brengen bij de verkoper.
En dan nog zijn er verkopers die alles als braaf en gemakkelijk verkopen.

Wij hebben nu 2 paarden ohz, waarvan we ze beide wel braaf vinden. In de zin dat ze braaf zijn met opstappen, ze goed zijn afgericht op de hulpen en niet alle kanten meer uitschieten. 1 is nu 8 jaar, maar zal altijd een beetje een kijkerig paard blijven. De ander 4 jaar geeft nergens om, maar die kan ineens weg zijn zonder dat je het aan voelt komen. Bij de laatste zal dat met training wel verbeteren. Beide zijn geen bokkers of steigeraars. Nooit gedaan ook.

Van de week waren ze op stal aan het hooien in de buurt van de buitenbak. En werd er ook gekuild. Het inpakken van het hooi geeft zo'n snerpend geluid als of je bij de mondhygiënist zit. :D
De 8 jarige stond trillend in een hoekje, flink van de leg. Die heeft echt het vertrouwen van de ruiter nodig. De 4 jarige gaf er weer niks om. Maar die kan weer zo ontzettend heet worden met rijden dat dat weer moeilijk kan zijn.

Beide zijn het geen paarden die ik aan een angstige ruiter/amazone zou verkopen. Je hebt er als verkoper niks aan als het bij de nieuwe eigenaar niet gaat. En ik zou dat voor het paard echt ellendig vinden.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 12:49

Babootje schreef:
denisesilver schreef:
Ik heb het al eerder verteld, maar hier gaan de paarden gelijk mee in het ritme van stal en worden ze ook direct gereden. Nog nooit problemen gehad bij verhuis, en we zijn toch regelmatig van pension terug naar eigen beheer, naar pension op andere locatie, op wedstrijdstalling, etc. gewisseld.

Je kan vooraf informeren hoe het paard gehouden wordt qua weidegang, voer, hoevaak ze worden gereden, enz.

Dit dus. Dat het paard verhuist moet nu eenmaal. Het ene paard heeft daar meer last van dan de andere.
Maar wat je wel kan doen is het paard in het ritme houden dat hij gewend is.
Dus niet een maand gaan grondwerken omdat je vindt dat jullie dat jullie aan elkaar moeten wennen ofzo. Dat maakt het paard alleen maar nog meer van slag.
Als je meteen aan de slag gaat biedt dat ook de mogelijkheid om het paard goed te bekijken in het werk. Als er dan toch iets van een verborgen gebrek zit ondanks het keuren (soms gebeurt dat) dan merk je dat ook snel genoeg om te kunnen reageren.

Dat is voor wat angstige ruiters makkelijker gezegd dan gedaan. Als je het al spannend vind en je brave net gekochte paard doet alsof hij een groene hengst is, dan is het soms behoorlijk imponerend.

Voor meer doortastende en doorgewinterde ruiters is het wat makkelijker.

Ik zorgde er voor dat ik de eerste keren op een nieuw paard er een instructeur stond om mij echt te laten rijden ipv meeliften wat mijn valkuil is als ik het wat spannend vindt.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 12:54

Elisa2 schreef:
Veel dressuurgefokt, of in ieder geval sportgefokt kunnen best wat lastiger zijn ondanks management. Heb ze echt wel gekend die vanaf jonge leeftijd overal mee naar toe gingen, hele dagen buiten stonden en toch altijd bang bleven.
Voor het hoogste niveau is er een bepaalde scherpte nodig, maar er zijn ook echt wel lijntjes waarin er regelmatig een zit waarbij die scherpte een beetje doorgeslagen is.

Diortje, gefeliciteerd! wat heb je gekocht?

Helemaal akkoord met jou Elisa, en niet enkel de dressuurgefokte, ook springgefokt zitten er echt moeilijkere lijnen tussen, en de profis zijn de eerste om dat ook te beamen.

Dankjewel Elisa, ik heb een vierjarige merrie gekocht v. Glamourdale x Don Juan de Hus, haar moeder is de volle zus van Dorian Grey. Heel per ongeluk eigenlijk :+ maar superrrr blij mee, heerlijk dier is het!

Proficiat Osakrrino met ke nieuwe aanwinst, deel je een foto?

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 13:13

Babootje schreef:
Over braaf, tja, dat is zo ontzettend subjectief en afhankelijk van de handigheid van de ruiter/amazone.
Wat de een braaf vindt, vindt de ander dat absoluut niet. Dus je moet wel heel goed je eigen kunnen over de buhne brengen bij de verkoper.
En dan nog zijn er verkopers die alles als braaf en gemakkelijk verkopen.

.

Ja daar volg ik ook in, ik vind mijn paarden niet stout, maar ze zijn ook niet de makkelijkste, de 5 jaar is extreem spooky en sterk, de 4 jaar bloedheet, zou op geen van beide een gemiddelde ruiter durven zetten.
Mijn oudste (16) lang ook niet trouwens, maar die is nu op eind van haar carriere PSG niveau en is wel echt super na te rijden nu, het hete is wat getemperd en ze staat heel fijn aan de hulpen, daar zet ik nu wel iemand op die nog veel moet leren, en dat gaat prima, en de dame leert er enorm veel uit.

Dat er zoveel verkopers zijn die alles maar wegzetten als braaf en makkelijk, daar krijg ik wel grijs haar van. Want zo zie je toch vaak echt heel veel foute combinaties, wij krijgen regelmatig paarden in training waar het zo mee misgelopen is, vaak jonge paarden, vaak met veel bloed, die dan bij ruiters terechtkomen die niet voldoende ervaring en kunde hebben om zoiets door te rijden, met soms echt gevaarlijke gevolgen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 13:17

Ik vind ook dat mensen snel braaf zeggen.

Als ik iets braafs zoek dan moet het bijna een manegepaard zijn (hoewel die ook ooit zijn dat ik denk no way dat ik erop ga zitten). Ik vind braaf: bokt niet (ook niet uit joligheid) steigert NOOIT, staat stil met opstappen, naait er nooit uit. Als ie EEN KEER (dus niet elke keer als je gaat rijden) een keer schrikt en ff vooruit schiet en thats it. Dat je als je uit balans raakt er niks gebeurd, dat je aan z'n mond mag zitten zonder daar paniek van te krijgen. Eentje die niet gaat hollen als de buurman met de kliko komt aanrijden of de kat/hond loopt langs de bak te spelen. Dat is wat ik braaf vind.

En dat zijn niet perse dooie beesten. Ik heb een 8 jarige Oldenburger gehad, hoog in de sport en daar kon dit allemaal mee, kon je mee buitenrijden en de dag erna een Z proef rijden. Nooit hoefde ik bang te zijn of ik wel thuis kwam uit het bos.

Maar ik ken er zat die van alles braaf vinden maar niet stil staat, uit frissigheid een sprintje trekt of bokt.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 13:27

Sommige kopers zijn ook apart.
Ik had een 3,5 jarige D pony te koop. Echt wel braaf voor een 3 jarige net geruind. Ik had hem ook al eens meegenomen op een B wedstrijdje buiten de deur en op vakantie.
Hij liep soms mee in een manegelesje met wat gevorderde ruitertjes zodat hij ook leerde zich te gedragen met een kind op zijn rug.

Wat voor kijkers daar op af kwamen was ook bizar. Volwassenen die met enkel gympen willen proefrijden.
Ouder met kind waarbij ze ons het kind los met de pony wilde laten rijden terwijl hij op zijn eigen manege op manege pony's niet eens los mag rijden. :7

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 13:36

Ja uiteraard zijn er bij de kopers ook genoeg 'speciallekes' , en jonge paarden - of in jouw geval - pony's doorrijden wordt sowieso vaak onderschat, ookal zijn ze voor hun leeftijd echt heel braaf en eerlijk.
Mensen met gympen aan die op een paard willen klimmen, daar kan je je ook meteen een beeld van maken 8)7

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 13:47

Diortje_vds schreef:
Ja uiteraard zijn er bij de kopers ook genoeg 'speciallekes' , en jonge paarden - of in jouw geval - pony's doorrijden wordt sowieso vaak onderschat, ookal zijn ze voor hun leeftijd echt heel braaf en eerlijk.
Mensen met gympen aan die op een paard willen klimmen, daar kan je je ook meteen een beeld van maken 8)7

Ach, ook dat wel gedaan, al was dat dan wel een paard waar ik vertrouwen in had dat dat kon.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 13:56

Als ik hier de d.a. een paar keer laat komen , ben ik duurder uit als opladen en naar een kliniek gaan :') .

En de dichtstbijzijnde kliniek is een uur rijden ( Luik). Anders Equitom ( nog verder ) of Venlo of Someren.

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 16:49

Zonnetje81 schreef:
Ik vind ook dat mensen snel braaf zeggen.

Als ik iets braafs zoek dan moet het bijna een manegepaard zijn (hoewel die ook ooit zijn dat ik denk no way dat ik erop ga zitten). Ik vind braaf: bokt niet (ook niet uit joligheid) steigert NOOIT, staat stil met opstappen, naait er nooit uit. Als ie EEN KEER (dus niet elke keer als je gaat rijden) een keer schrikt en ff vooruit schiet en thats it. Dat je als je uit balans raakt er niks gebeurd, dat je aan z'n mond mag zitten zonder daar paniek van te krijgen. Eentje die niet gaat hollen als de buurman met de kliko komt aanrijden of de kat/hond loopt langs de bak te spelen. Dat is wat ik braaf vind.

Dit dus! En een paard die na het schrikken gewoon weer tot rust te manen is en niet een half uur over z'n theewater is.

mavantos

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 17:26

Hier vandaag twee paarden gekeken. Beide paarden super braaf ondanks dat ze beide nog jong waren, maar toch niet wat ik zoek.

Maandag een andere bezichtigen.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 18:15

mavantos schreef:
Hier vandaag twee paarden gekeken. Beide paarden super braaf ondanks dat ze beide nog jong waren, maar toch niet wat ik zoek.

Misschien moeten wij een groepschat beginnen met mensen die jongen paarden zoeken. Denk dat ik, jouw en Gulpje opzoek naar hetzelvde zijn :P

Ik heb van de week een leuke bezichtig. Maar helaas komen wij niet uit met de prijs. Ze is op dit moment te duur.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 18:30

Zo heb ik weleens een paard uitgeprobeerd die zodra we buiten kwamen op haar achterbenen ging staan, maar echt gewoon constant. Stond als beginnerspaard te koop.

Ook eens een paard dat stond omschreven als leuk paard voor een goede ponyruiter. Nou kwam ik van een halve gare pony af, dus dacht ik dat ik mezelf zo wel kon omschrijven. Ik reed toen M2 volgens mij. De verkoopster zelf was er al niet, maar de instructrice van de manege zou mij wel begeleiden. "Pak haar maar strakker vast, pak haar maar strakker vast". Beest kwam steeds naar binnen en reageerde niet op mijn been, dus een keer wat harder ingekomen en daar ging ik hoor. Bokkenparade en ik lag ernaast. "Ja, ik zei ook dat je de teugels strakker vast moest pakken", zelden zo uit m'n plaat gegaan. Een paard moet toch verdorie gewoon met normale druk kunnen worden gereden. Ik ga zo'n beest niet in tweeën trekken.

Achteraf bleek ook dat die manege heel slecht aan stond geschreven. Schreeuwende eigenaren en instructeurs, etc. Wel de rede dat ik geen Jazz bloed hoef. Ik snap dat je van paard tot paard moet kijken, maar ik pas ervoor :+

Uiteindelijk bij het paard uitgekomen dat nu van mijn zus is. Onder het zadel heel veel van geleerd, maar onze karakters matchen gewoon niet. Die kon ook uit het niets op zijn achterbenen gaan staan op ander terrein.

Qua braaf, steigeren, lelijk bokken/rodeo en in blinde paniek gaan rennen moet ik niet. Een keer wegspringen of kijkerig zijn is prima, maar ergens heel erg in blijven hangen, dus steeds op hetzelfde punt schrikken of weet ik het, heb ik het ook niet op. Ik kan er ook echt niet tegen als er een ergens absoluut niet langs te krijgen is. Verder vind ik het persoonlijk veel belangrijker hoe een paard op de grond is, dan onder het zadel. Onder het zadel veer ik wel mee, daar leer ik alleen maar van.

Succes maandag, Mavantos!
En gefeliciteerd Diortje!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 18:44

Phonix schreef:
mavantos schreef:

Misschien moeten wij een groepschat beginnen met mensen die jongen paarden zoeken. Denk dat ik, jouw en Gulpje opzoek naar hetzelvde zijn :P

Ik heb van de week een leuke bezichtig. Maar helaas komen wij niet uit met de prijs. Ze is op dit moment te duur.

Jammer! Ik stel voor dat we dat doen. Gulpje en ik zijn zelfs bij hetzelfde paard geweest :')

Edit: ik heb de groep aangemaakt. Zal jullie de link sturen. Als je ook een dressuurpaard zoekt en toegevoegd wilt worden stuur me even een pb _O-

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 19:29

Ik ga misschien kijken voor een 2e paard, maar dat hoeft geen dressuurwonder te zijn. Eigenlijk wil ik gewoon dezelfde die ik al heb, maar dan zo'n 10 cm groter. Het lijkt er namelijk op dat we toch een te kleine hebben gekocht, in ieder geval voor mijn lengte :(

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 20:21

Leuk, de groep! Mooie timing ook want ik ben sinds gisteren weer wat beter aan het kijken :)

Ik zag overigens vandaag een knappe kleinzoon van Indoctro, en dat is bizar grappig genoeg 1 gezicht met het paard Kaatje van mijn zusje, die een dochter is van Indoctro. Zo grappig, we zagen het al helemaal gebeuren, Kaatje en Naatje. Naatje is dan wel de mini-Kaatje want volgens mij zo'n 7 cm kleiner

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 21:03

Zo blijkt kinderpony ook een ruim begrip. Half mp staat vol met de kinderpony durf te wedden dat 10 nog niet voldoen aan kinderpony.
Ze moeten aan de grond als onder de man dan wel zo 'schaapmak' zijn dat zijn dat als je je kinderen kwijt bent je ze in de wei ziet met de pony bezig zijn (en ja het blijven dieren maar kinderpony adv en vervolgens onderin de adv maar let op .. voernijd, staat niet stil met poetsen, moet eerst aan de longe etc dat zijn geen kinderponys . Ook sportponys zijn geen kinderponys dat zijn sportponys

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 21:26

StalNollie schreef:
Zo blijkt kinderpony ook een ruim begrip. Half mp staat vol met de kinderpony durf te wedden dat 10 nog niet voldoen aan kinderpony.
Ze moeten aan de grond als onder de man dan wel zo 'schaapmak' zijn dat zijn dat als je je kinderen kwijt bent je ze in de wei ziet met de pony bezig zijn (en ja het blijven dieren maar kinderpony adv en vervolgens onderin de adv maar let op .. voernijd, staat niet stil met poetsen, moet eerst aan de longe etc dat zijn geen kinderponys . Ook sportponys zijn geen kinderponys dat zijn sportponys

De kinderen van tegenwoordig zijn blijkbaar ook niet meer de kinderen van vroeger, die met hun Welsh-B door de bak scheurden dat iedereen z'n hart vast hield.
Of de twee zoons die tegen hun vader opschepten wie er het vaakst naast gelegen had in de springles.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 21:31

Ze zijn allemaal bang en ik trof allemaal mensen die er nul verstand van hebben.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 21:48

Lieser schreef:
Ik ga misschien kijken voor een 2e paard, maar dat hoeft geen dressuurwonder te zijn. Eigenlijk wil ik gewoon dezelfde die ik al heb, maar dan zo'n 10 cm groter. Het lijkt er namelijk op dat we toch een te kleine hebben gekocht, in ieder geval voor mijn lengte :(

Hé? Hoe dat zo Lieser? Waar loop je tegen aan dan?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 22:29

Zonnetje81 schreef:
Ze zijn allemaal bang en ik trof allemaal mensen die er nul verstand van hebben.

Klopt, maar kinderen leren tegenwoordig ook rijden ingepakt in bodyprotectors... geeft al een teken af dat het gevaarlijk is. Wij hadden vroeger niks, en als je het waagde in het midden te gaan staan kreeg je een riek naar je toe :')

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 22:34

Mijn moeder stond meestal met haar rug naar de bak als ik de pony aan het rijden was :+

Ja goed, dat is natuurlijk ook niet hoe het zou moeten, maar een beetje lef kweken wanneer je nog niet zo van de gevaren bewust bent, kan geen kwaad

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 06:52

Pallatin schreef:
Lieser schreef:

Hé? Hoe dat zo Lieser? Waar loop je tegen aan dan?

Veel commentaar van andere pensionklanten, gecombineerd met mijn eigen gevoel dat ik te lang ben.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 08:30

Uit lange ruiter nieuwsgierigheid ;) hoeveel cm schelen jullie als combinatie?