Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:40

Wat doet ze dat braaf Muronia!

Ik vond al dat mijn merrie het longeren ook zo snel oppakte. De eerste 2x was het erg moeilijk en lastig en de 3e keer was ineens het kwartje gevallen en ging het heel goed.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:04

@Muronia: ziet er al goed uit :)

Pharon vindt dingen de eerste keer spannend. De tweede keer is hij nog arelaxed zeg maar en de derde keer is het gewoon goed. Zo is het ook met het krukje gegaan en het hangen nu.

Ik merk alleen dat ik stijf ben in mijn heup. Dus voor het echte opstappen ga ik hem denk ik net raken op zijn billen. Misschien dat het helpt als ik mijn beugel korter maak of mijn hefboom minder groot door mijn onderbeen gebogen te houden. Even mee oefenen.
Wil hem namelijk de eerste paar keren niet raken op zijn billen, al ben ik hem wel, als ik hang, al aan het aanraken op zijn billen

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:19

Zertab schreef:
@Muronia: ziet er al goed uit :)

Pharon vindt dingen de eerste keer spannend. De tweede keer is hij nog arelaxed zeg maar en de derde keer is het gewoon goed. Zo is het ook met het krukje gegaan en het hangen nu.

Ik merk alleen dat ik stijf ben in mijn heup. Dus voor het echte opstappen ga ik hem denk ik net raken op zijn billen. Misschien dat het helpt als ik mijn beugel korter maak of mijn hefboom minder groot door mijn onderbeen gebogen te houden. Even mee oefenen.
Wil hem namelijk de eerste paar keren niet raken op zijn billen, al ben ik hem wel, als ik hang, al aan het aanraken op zijn billen

Tja of nu ook gewoon daar aanraken kloppen aaien enz.. dan schrikt hij ook niet.. is het idee dan ...

Gezien hier alle verhalen over krukjes spannend enz heb ik hem er vorige week even bij gepakt savond op stal en heb gehangen geklopt gehupst van af mijn krukje en ik kreeg een hooft.. :7 of ik wel helemaal lekker was.. zelfde verhaal aan zijn andere kant gedaan.. en zelfde reactie _/-\o_ dus krukje gaat zo ook maar mee na de bak misschien dAT het daar wel raar zou zijn.. .. maar verwacht dat niet
Kort om muts is braaf en ze doet goed haar best..

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:34

Dat ben ik nu dus idd ook aan het doen :)

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:41

Zertab schreef:
Dat ben ik nu dus idd ook aan het doen :)

Haha leuk, hier ook iemand die naar aanleiding van dit topic het krukje er al bij gepakt heeft, beide kanten er op en raar doen. Fred kijkt me ook aan of ik wel helemaal normaal ben en gaat door met zijn ding :D

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:17

Krukje gaat nu gelukkig echt goed. Blijft ook los bij het krukje stil staan, ook als ik het zadel vastpak en doe alsof ik ga opstappen. Zo trots op hem <3 zo'n lief, fijn idee om mee te werken.

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:24

Fijne updates allemaal! Jullie gaan sneelll!

Ik heb vorige week zaterdag super succesvol een stukje gewandeld met Goofy, en ik dacht gister, dat doen we nog een keer! Nou dat ging dus even niet goed.. :+ Ik denk door de wind en gister heb ik ook een grondwerk les gehad (wat echt suuuper goed ging!) dus misschien was het allemaal een beetje te veel :o

Stomme vraag, hoe leren jullie je paarden dat voetjes afspuiten niet eng is? Op de een of andere manier wil het me niet lukken.. Maar hij heeft toch een beetje mok wat ik graag wil behandelen..

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:58

Is het water waar hij bang voor is of de spuit slang zelf?

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:04

Zodra het water zijn voet aanraakt ja.. slang etc allemaal niet..

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:09

Hier een klein stukje over het erf gewandeld, en dat ging goed *\o/*
Ze heeft duidelijk soms nog wel spanning dus voorlopig zit het wandelen buiten het erf er niet in.
Ik blijf op het erf wandelen tot Nicky weer helemaal bomproof op het erf kan rondwandelen en niet gelijk verschiet als er een blaadje wegwaait :')
Gelukkig valt er altijd wat te beleven op het erf; een blaffende hond, rijdende trekkers en campers, de wind die loeit en nog veel meer. Niet allemaal tegelijk natuurlijk :))
Maar op het erf kunnen we in ieder geval wel lekker bezig :D
Vandaag was er een gekke koe in het weiland naast het erf, een stilstaande vrachtwagen waarvan het zeil nogal wapperde in de wind op het erf en een camper die over het erf reed. Best wat prikkels, maar ze deed het echt onwijs braaf <3
Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 18:38

jitskenienke schreef:
Zodra het water zijn voet aanraakt ja.. slang etc allemaal niet..

En hoe is dat als je eerst zijn been af doet met een natte spons?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:10

jitskenienke schreef:
Fijne updates allemaal! Jullie gaan sneelll!

Ik heb vorige week zaterdag super succesvol een stukje gewandeld met Goofy, en ik dacht gister, dat doen we nog een keer! Nou dat ging dus even niet goed.. :+ Ik denk door de wind en gister heb ik ook een grondwerk les gehad (wat echt suuuper goed ging!) dus misschien was het allemaal een beetje te veel :o

Stomme vraag, hoe leren jullie je paarden dat voetjes afspuiten niet eng is? Op de een of andere manier wil het me niet lukken.. Maar hij heeft toch een beetje mok wat ik graag wil behandelen..

Ik zou zelf zorgen dat de slang lang genoeg is en op been blijven spuiten zo lang hij loopt.. stil staan is spuit weg koek er in en op nieuw tot dat ze stil blijven staan.

Maar voor mok gewoon smeren met zinkzalf was bij mij zo weg niks gewassen

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:14

snorkel1986 schreef:
Ik zou zelf zorgen dat de slang lang genoeg is en op been blijven spuiten zo lang hij loopt.. stil staan is spuit weg koek er in en op nieuw tot dat ze stil blijven staan.

Ik doe het idd ook op deze manier. Al heel snel bleef Fred beter staan. Nu vind hij de slang en het water opzich niet eng, want hij neemt de slang gewoon in zijn mond om ermee te spelen. Maar op zijn benen vond hij in het begin ook een Big No-Go. Gaat nu al een stuk beter, al moet ik het nodig weer een keertje doen, maar ja met al die regen en vorst niet het eerst waar je aan denkt :D

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:19

Zo doe ik het ook. Als hij wegloopt voor iets wat spannend is dan blijf ik meelopen en het doen zeg maar. Zodra hij stil staat haal ik het enge weg. Gister ook met zwartje gedaan, die vond het niets dat ik zijn beugels omhoog wilde doen dus liep achteruit. Ben mee blijven lopen en uiteindelijk staat hij stil en kreeg ik het voor elkaar.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:21

SandraWierda schreef:
snorkel1986 schreef:

Ik doe het idd ook op deze manier. Al heel snel bleef Fred beter staan. Nu vind hij de slang en het water opzich niet eng, want hij neemt de slang gewoon in zijn mond om ermee te spelen. Maar op zijn benen vond hij in het begin ook een Big No-Go. Gaat nu al een stuk beter, al moet ik het nodig weer een keertje doen, maar ja met al die regen en vorst niet het eerst waar je aan denkt :D

Daar om zelf ook nog niet gedaan.. dat is een klusje waar je de tijd voor moet hebben kan heel lang duren maar ook zo klaar hebben. Vind ik en idd wat mooi weer maakt het aangenamer vind ik

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 20:55

Vandaag Amalia voor de eerste keer helemaal zelf zonder instructeur in de buurt gelongeerd. Ze deed het top ontdanks de hardere wind wat ze spannend vind en een vriendje in de wei langs de longeerbak die er een feestje van maakte. Ze bleef braaf en liet zich niet opjutten door de andere pony!

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:53

Ja, ik ben al een paar maanden met van alles aan het smeren.. Wil niet echt helpen helaas.. vandaar dat ik zijn voetje wilde wassen met jodium shampoo.. Maar meneer vind het heeeelemaal niks. vandaar.. :D

SunnyDayss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:11

Hoi hoi! Voor mij mijn eerste post hier in deze groep! Afgelopen zomer mijn eerste paardje gekocht van 2022. Nu is hij dus pas deze maand 2 geworden maar toch al stiekem meekijken en omdat ik hem al zoveel mogelijk voorbereidend werk wil laten zien. We zijn bijvoorbeeld al de hele winter bezig met af en toe wat nieuws, zo zijn we deze week begonnen met een dekensingeltje en peeskappen. Hij vind vooral mij volgensmij gek maar lijkt alsof hij het al jaren doet. Alleen soms een beetje inspiratieloos. Dus mochten jullie gekke en leuke ideeën hebben om hem te laten zien of voelen, alles is welkom

Hieronder alvast onze ontwikkeling van 25 november tot gisteren.

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes van mij en Duux

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:13

Het kan per paard nogal verschillen hoe snel je dingen met water aangeleerd krijgt. Ik ben daar afgelopen voorjaar heel snel mee begonnen, nadat mijn jonkie uit de opfok kwam. Juist om te voorkomen dat ik tegen problemen op de wasplaats aan zou lopen op het moment dat er noodzaak zou zijn. Om het te leren heb ik het hetzelfde aangepakt als snorkel. Verder had ik de tip gekregen van een eventingtrainer om zoveel mogelijk flink door grote regenplassen heen te plonsen met hem. Water of regenplassen doet hij nu ook niet moeilijk over.

Uiteindelijk was ik wel blij dat ik daar snel veel tijd en energie in had gestopt. Want afgelopen najaar mocht hij van top tot teen afgesopt worden, omdat hij op avontuur was gegaan in een baggersloot.

Als wassen echt de enige optie is zou ik in jouw geval met een emmer en spons aan de slag gaan. Want om het hem aan te leren maak je in eerste instantie de mok telkens nat zonder dat je het fatsoenlijk kan behandelen.

SunnyDayss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:15

jitskenienke schreef:
Ja, ik ben al een paar maanden met van alles aan het smeren.. Wil niet echt helpen helaas.. vandaar dat ik zijn voetje wilde wassen met jodium shampoo.. Maar meneer vind het heeeelemaal niks. vandaar.. :D

Wij hebben het ook een tijd gehad. 5 dagen intensief met jodiumscrub wassen, goed drogen en antibiotica mokzalf van de da en daarna gewoon droog houden en afblijven(heel soms nog de zalf erop) heeft voor ons gewerkt. Bleven natuurlijk toen wel korsten op maar na een paar weken kwamen die met borstelen er vanzelf af. Toen weer even goed gewassen met jodiumscrub en echt alle losse korst eraf gehaald. Niet meer terug gekomen *afkloppen*

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:50

Ik vind het fijn om te zien dat iedereen langzaam weer een beetje aan de slag kan, na die vele berichten dat ze niks konden doen. Bitten verhaal, de mijne loopt momenteel op een enkelgebroken RVS bustrens. Niet mijn persoonlijke voorkeur, maar op dubbel gebroken duikt hij uit zichzelf al achter de loodlijn. Dat wil ik dus helemaal voorkomen. Dus daar gaan we nu even verder mee bevestigen en dan kijken we dadelijk een keertje naar hopelijk een andere bitje.

Die van mij is sinds zondag weer thuis. Op advies zondag en gisteravond erop gezeten. zondag super braaf, maar waarschijnlijk een beetje overprikkeld. Dus alles kort gehouden. Gisteren, was alles doodeng. Hij heeft een soort van verlatingsangst op de poetsplaats, maar op stal, paddock of in de bak weer niet. Flink uit zijn plaat gegaan aan de longeerlijn, maar daarna weer het braafste jongetje van de klas. Er kwam zelfs een van zo'n F vliegtuigen voorbij gevlogen in het donker met flinke wind en hij gaf er geen kick op. Komende week thuis lekker verder bevestigen stap, draf, galop braaf met alle nieuwe prikkels en dan hoop ik hem een beetje te kunnen afbouwen. 5/6x per week rijden vind ik een beetje veel namelijk.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:52

SunnyDayss schreef:
Hoi hoi! Voor mij mijn eerste post hier in deze groep! Afgelopen zomer mijn eerste paardje gekocht van 2022. Nu is hij dus pas deze maand 2 geworden maar toch al stiekem meekijken en omdat ik hem al zoveel mogelijk voorbereidend werk wil laten zien. We zijn bijvoorbeeld al de hele winter bezig met af en toe wat nieuws, zo zijn we deze week begonnen met een dekensingeltje en peeskappen. Hij vind vooral mij volgensmij gek maar lijkt alsof hij het al jaren doet. Alleen soms een beetje inspiratieloos. Dus mochten jullie gekke en leuke ideeën hebben om hem te laten zien of voelen, alles is welkom

Hieronder alvast onze ontwikkeling van 25 november tot gisteren.

[ [url=m/XeR1oZ.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/kuigAr.png]Afbeelding[/url] ]

Groetjes van mij en Duux

Mooie vooruitgang geboekt, hij ziet er ook stukken beter uit :j

Kijk eens of er ergens in de buurt een Schriktraining word gehouden. Altijd leuk om te doen. En lekker gaan wandelen als dat kan, eerste vanaf huis en misschien straks op de trailer ergens heen rijden om in nieuwe/ vreemde omgevingen te wandelen.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:48

SunnyDayss
Mooie vooruitgang te zien! Met een 2 jarige zou ik vooral oppassen dat je niet te snel gaat, met name als ze het aanbieden. Ik zou lekker beginnen met grondwerk, wandelen etc. Meestal is 10 a 15 minuten 'werken' per keer wel genoeg, kan mentaal of fysiek zijn.
Daarnaast heb ik geleerd dat je als vuistregel kunt aanhouden, leeftijd van het paard is maximale trainingen per week; oftewel die van jou is 2, dus ik zou niet meer dan 2x per week met hem werken. Borstelen kan natuurlijk altijd ;)

____
Komende vrijdag komt de zadelpasser. Het zadeltje moet nog iets aangepast voordat hij helemaal past, maar ik moet zeggen dat zo'n zadel hem wel heel goed staat <3

Afbeelding

Afbeelding

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:01

Even een reminder: oefen vast met temperaturen voor je het echt nodig hebt. :=

Prop is vandaag 2 maanden van mij *\o/* . Hij was van het weekend alleen niet zo lekker, leek koliek te hebben. Uiteindelijk met colosan en wat wandelen was er niks meer aan te merken. Maar ik moest dus temperaturen.. gezien meneer met de keuring nogal hard sloeg ben ik voorzichtig geweest aan de achterkant, wel hoeven krabben en regelmatig wat geklop op zijn kont vanaf de zijkant maar toch.. we waren nog niet begonnen aan het onderdeel temperaturen, tja kent ie dat? Voorzichtig geprobeerd, hij bleef braaf maar spande wel veel aan waardoor de thermometers er maar half in ging. Na het wandelen lukte het wel, maar dan: 38.1, tja wat is normaal voor hem? Geen idee.. zou de oude eigenaar het nog weten?.. uiteindelijk omdat hij opgeknapt was het maar even gelaten, nu maar even een paar keer in de week extra pat-waarden meenemen om zijn basiswaarde te bepalen..

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 17:02

Rose_Sonny schreef:
SunnyDayss
Mooie vooruitgang te zien! Met een 2 jarige zou ik vooral oppassen dat je niet te snel gaat, met name als ze het aanbieden. Ik zou lekker beginnen met grondwerk, wandelen etc. Meestal is 10 a 15 minuten 'werken' per keer wel genoeg, kan mentaal of fysiek zijn.
Daarnaast heb ik geleerd dat je als vuistregel kunt aanhouden, leeftijd van het paard is maximale trainingen per week; oftewel die van jou is 2, dus ik zou niet meer dan 2x per week met hem werken. Borstelen kan natuurlijk altijd ;)

____
Komende vrijdag komt de zadelpasser. Het zadeltje moet nog iets aangepast voordat hij helemaal past, maar ik moet zeggen dat zo'n zadel hem wel heel goed staat <3

[ [url=m/TLxx1E.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GsGGYp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze worden ineens echt paard zo met zadel, zo gaaf om te zien <3

Afbeelding

@ Sabbaber
Gelukkig was alles goed