Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:59

Haha herkenbaar hoor :')

Babootje

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 09:47

@Dierenfan: Sterkte met je herstel. Pff 15 x puffen op 1 dag en je dan nog benauwd voelen. Dat is wel heel heftig. Duimen dat je je beter voelt op je trouwdag. Die 2 voor de kar zijn wel heel stoer zo samen.
@Oji: Superfijn dat Owen zo lekker nuchter is. Ben benieuwd naar nieuwe beeldmateriaal.
@Koekie: Nog gecondoleerd.... Fijn dat Ellie progressie maakt. Uit de opfok kun je beter direct ontwormen want dan hebben ze er vaak een boel. Bijna niet tegen te gaan met een grote groep paarden bij elkaar. Ik gooi er dan ook meteen een kuurtje VermX achteraan. Dat is een natuurlijk antiworm middel, maar de paarden gaan er ook nog eens top van uitzien. Wij vinden het proces van beleren ook ontzettend leuk. Je leert zoveel van het karakter van je paard. Mexx hebben we ook zelf beleerd. Toen we hem kregen was ie nog hengst. Vrijdag en Zaterdag heeft hij zn 2e en 3e M2 wedstrijdje gelopen. Beide dagen 2 winstpunten. Op vrijdag 187 en 188,5 punten en op zaterdag 209 en 197. Die 197 kwam omdat ie schrok in een hoek en direct daarna moest hij travers. Die mislukte dus. Dan krijg je niet getoond en een 2 maar helaas is die oefening ook een dubbelteller dus dan heb je direct -8. De oefening daarna mislukte logischerwijs ook. Maar zo met 4 winst in M2 ben je toch wel trots dat je hem zelf op dat niveau hebt kunnen brengen. Nu zijn we onderweg met Polletje.
Bit in hebben we gewoon met een kwak honing gedaan. Inmiddels is hij ook wat bijgezet geweest, dus de druk op het bit kent ie nu ook. Deze week met een zadel op gelongeerd. Daar kijkt hij - ondanks geklapper - ook niet van op. Hij reageert tot nog toe absoluut niet ril. Hij is wel goed voorwaarts.
@Always: Die lijkt nog heel wat te groeien te hebben. Maatstaf is altijd dat het hoofd te groot lijkt voor de rest haha. Zadelmak maken kan wel hoor, juist beter, maar het is wel goed dat je m daarna wat meer de tijd geeft.
@ElineK: Fijn dat je hulp hebt. Dan schiet t lekker op.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 09:53

Ja, hij heeft nu inderdaad een heel groot hoofd. :+ Zadelmak maken en inrijden vind ik sowieso los van elkaar staan. Maar nu ga ik er niet opzitten. Even wachten tot ‘ie weer wat is bijgetrokken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:01

AlwaysH schreef:
Ja, hij heeft nu inderdaad een heel groot hoofd. :+ Zadelmak maken en inrijden vind ik sowieso los van elkaar staan. Maar nu ga ik er niet opzitten. Even wachten tot ‘ie weer wat is bijgetrokken.

Ja precies. Belasten is ook gewoon goed voor de groei en het spiergeheugen van je paard. Daarom advies om jonge leeftijd een begin te maken met gedoseerd belasten maar met inrijden ruim de tijd te nemen. Wachten tot ie bijgetrokken is kan bij paarden die echt groot gaan worden nog zo maar eens een paar jaar duren. En als je te lang wacht met belasten is dit nadelig voor spieren en weefsels, omdat juist in de groei weefsels het beste in staat zijn zich aan te passen.
https://bartelshorseandhealthinstituut. ... ong-paard/

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:11

Ik was zeker niet van plan er pas met zes op te gaan zitten, daarom zit ik in dit topic. ;) Vind dat inderdaad niet de beste manier ivm wat jij zegt over de groei van weefsels/spieren/gewrichten.
Artikel is mij dus inderdaad ook al bekend. Vind het wel jammer dat mensen dit artikel trouwens flink misbruiken, van wat ik soms hoor. Haalt ook weer het standpunt weg. Want wat de één weinig vindt, vindt de ander veel… :=
Hij is nu nog niet eens drie, rustig aan. Zijn nu bezig met lange teugel aanleren. Dat wil ik eerst bevestigd hebben! :j Hoort er ook allemaal bij vind ik.
Ik was van plan als hij goed in zijn vel zit aankomend seizoen te beginnen, maar ik kijk gewoon echt naar hoe hij is dus dat kan ik nu nog niet zeggen. Nu bijvoorbeeld is hij echt opeens weer heel slungelig in zijn bewegen. Aankomend jaar wil ik er wel op, maar verder inrijden vind ik met een jaar of vier wel prima. Zien wel waar het schip strandt! :D Niet vergeten dat Azu een enorme achterstand heeft gehad.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:47

Ja zoveel mensen zoveel meningen... Maar het is vaak het een of het ander heb ik t idee. Maar volgens mij zit het met jouw schema wel snor.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 11:26

Babootje schreef:
Ja zoveel mensen zoveel meningen... Maar het is vaak het een of het ander heb ik t idee. Maar volgens mij zit het met jouw schema wel snor.

Ja, blijft een grijs gebied. Is niet zo zwart-wit.
Dankjewel!

Hij is in ieder geval al een heul stuk bijgetrokken en laat steeds meer kleine momentjes met kracht zien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vergeleken met vorig jaar zomer:
Afbeelding
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 11:58

Nou idd wat een verschil. Ik herinner me dit nog wel. Ik zou mn paard ook direct uit de opfok gehaald hebben, dus dat heb je goed gedaan.
Ik moet zeggen dat dat bij Van Baalen wel goed zat. Ik heb nog nooit een paard zonder wormen uit de opfok weten te halen maar Polletje had dus niks. Nu hebben we hem wel voor het weideseizoen teruggehaald en staan ze in de winter in kleinere groepjes dus dat zou uit kunnen maken maar zij ontwormen wel goed.
Ik vind het wel een mooi paard worden, goed in verhouding met een mooie hals erop.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 13:16

Zo, die is goed bijgetrokken!

Gaaf dat tweespan op de vorige pagina, dat is toch heerlijk zeg, als dat kan :)

Over wormen in de opfok, vorig jaar vertelde een DA mij dat het echt problematisch schijnt te worden, dat er bijna geen opfok meer is waar ze niet vol met wormen van terug komen. Maargoed, dat was een ervaring van 1 DA uiteraard :o

Verder 6 pagina's bijgelezen en niet alles onthouden, sorry :+

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 13:17

Babootje schreef:
Nou idd wat een verschil. Ik herinner me dit nog wel. Ik zou mn paard ook direct uit de opfok gehaald hebben, dus dat heb je goed gedaan.
Ik moet zeggen dat dat bij Van Baalen wel goed zat. Ik heb nog nooit een paard zonder wormen uit de opfok weten te halen maar Polletje had dus niks. Nu hebben we hem wel voor het weideseizoen teruggehaald en staan ze in de winter in kleinere groepjes dus dat zou uit kunnen maken maar zij ontwormen wel goed.
Ik vind het wel een mooi paard worden, goed in verhouding met een mooie hals erop.

Haha, dankjewel!
Hij had diastasen maar het lichaam lost het zelf super op met wisselen. Hij loopt daarmee ook voor op andere leeftijdsgenoten. Bijzonder hè, hoe slim dat geregeld is.
Die tijd overbrugt met goed, droog hooi met een lage zuurtegraad om ontstekingen tegen te gaan. Hij kreeg niks weg en zeker als ze dan in de opfok staan en hij als achterloper überhaupt al niet vooraan kan komen, gaat dat natuurlijk ontzettend snel achteruit. Sindsdien geen proppen meer en dus zeker 150kg aangekomen.

Ik vind hem ook mooi worden. Nu wat uit verhouding maar als hij loopt valt dat niet zo op. Groot hoofd, hoge achterhand en nog niet zoveel spier op zijn front waardoor het nog ieler lijkt. Maar hij komt er wel, mag ook wel want is mooi gefokt met leuk bloed. Mama is ook een tank. :j

Dankjewel @ruitje!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:05

Zo wat een verschil!

Vandaag zn bitloze hoofdstel gepast. Alles zit wel weer op zn langst... :o Wat vinden jullie? Ben bang dat full dan weer juist te groot gaat worden.
(Mn vinger zat natuurlijk weer voor de lens :')

Afbeelding

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:06

Dit vind ik gevoelsmatig te hoog zitten, maar ik heb geen logica om dat te onderbouwen en geen verstand van bitloze hoofdstellen :')

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:08

Babootje schreef:
AlwaysH schreef:

Ja precies. Belasten is ook gewoon goed voor de groei en het spiergeheugen van je paard. Daarom advies om jonge leeftijd een begin te maken met gedoseerd belasten maar met inrijden ruim de tijd te nemen. Wachten tot ie bijgetrokken is kan bij paarden die echt groot gaan worden nog zo maar eens een paar jaar duren. En als je te lang wacht met belasten is dit nadelig voor spieren en weefsels, omdat juist in de groei weefsels het beste in staat zijn zich aan te passen.
https://bartelshorseandhealthinstituut. ... ong-paard/

Volledig mee eens. Het schijnt dat je het best kunt starten met belasten rond de 2,5. Bijpassende artikelen met argumenten kan ik overigens nooit vinden dus beetje een disclaimer hier. Maar er gaat best veel foutieve informatie over het belasten van een jong paard rond. Of überhaupt over het correct trainen van een paard. Het dressuurmatige aspect is ontzettend belangrijk. Maar wat ook vaak vergeten wordt is het creëren van spier- en peeshardheid. Ik ben mijn paard heel speels voor 3 jaar oud al wat recht te richten. Maar voor die tijd was ik al lang bezig met haar harder te maken van de pezen door te wandelen over heuvels, mul zand, bos, asfalt, water, etc. Uiteindelijk wilde ik als tussenstap gewoon een broek met zand vullen zodat ze al kon wennen aan gewicht zonder dat er direct een mens op zat. Dit wel natuurlijk onder de voorwaarde dat ze haar spieren correct gebruikt. Of zo correct mogelijk althans.
Ik denk dat veel mensen gewoon gewoon al snel te veel doen, terwijl pezen enkele maanden nodig hebben zich aan te passen. In tegenstelling tot spieren. Dit in combinatie met een slechte technische opleiding (dressuur) en weinig variatie in training is vaak wel een oorzaak voor blessures. Maar ik geloof absoluut dat op jonge leeftijd correcte training meerwaarde kan hebben.

Ik train ook al sinds jonge leeftijd. En op de leeftijd van 20 jaar liep ik mijn eerste halve marathon. Mijn lichaam heeft hier geen enkele schade van ondervonden, doordat ik heel lang de tijd neem mijn pezen te laten wennen. Sterker nog, het houdt mijn heupen goed! Goed trainen maakt een wereld van verschil.

Zo, mijn rant is over.

Ah jij hebt ook de schockemohle gekocht leedebee! Kan je nog bijprikken bij dat uitstekende passantje? Vind het net aan

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:12

Citaat:
Hier een onderzoek naar de effecten van training bij een jong paard op de pezen: "Should equine athletes commence training during skeletal development? (1999).

Stukje hieruit: "The tendons of mature horses have a limited ability to respond to training and over time, repeated trauma to the tendon likely predisposes tot injury. In contrast, the tendons of young horses (less than two years) strengthen in response to training. Thus, contrary to the common belief that exercise training of immature horses is detrimental, the results of the investigation raises the Changes in tendon matrix associated with development, aging, function, and exercise. R.K. Smith, H. Birch, J. Patterson-Kane et al. Published in the Equine Veterinary Journal, supp. 30possibility that early training might enhance development of the supporting structures of the limbs.".

Oftewel: de pezen van volwassen paarden reageren maar in zeer beperkte mate op training, en hebben bij herhaald trauma een vergrote kans op letsel. In contrast daarmee worden de pezen van jonge paarden (jonger dan twee jaar) sterker door training.
In tegenstelling tot de algemene overtuiging dat het trainen van jonge paarden schadelijk is, laat het onderzoeksresultaat zien dat training op jonge leeftijd de ontwikkeling van de ondersteunende structuren in de benen kan versterken.

Dit heb ik wel eens ergens anders eerder gepost.

Korte galopssprints waren volgens mij de beste belasting, maar dat zeg ik uit mijn hoofd :) .

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:19

Is bij mensen natuurlijk ook zo. Is alleen lastig een goed evenwicht te vinden tussen teveel en te weinig belasting en met correct lichaamsgebruik.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:24

Absoluut, bij mezelf vind ik dit al lastig _O- soms als ik loop heb ik een pijntje, waar ik niet direct kreupel door ben. Maar ik kan mijn training aanpassen. Overigens zie ik dan wel vaak dat mijn hartslag slecht hersteld voor of na wanneer ik ongemak ervaar. Nu is het wel zo dat ik een heel ander soort training doe dan een dressuurpaard.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:40

Raineri schreef:
Ah jij hebt ook de schockemohle gekocht leedebee! Kan je nog bijprikken bij dat uitstekende passantje? Vind het net aan

Haha ja, toch een poging gewaagd :')

Er zou idd nog wel een gaatje bij kunnen aan beide kanten, misschiendat dat net het ferschil maakt. Qua "bocht" bij zn jukbeen lijkt de hoek dan wel weer ok. Bij een full wordt dat dan misschien te groot?

Nou ja, voor die 60,- was het wel de gok waard :D

Edit: Als ik de productfoto's bekijk zit het ringetje precies onder de "punt" van het jukbeek en het pinnetje waar de bakstukken voor een bit aan zou kunnen, net op de wang. Dat zit dan weer wel hefzelfde...

Vroeger was alles zoveel makkelijker. Toen kon je gewoon uit 2 soorten kiezen :') :')

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 17:05

Ik durf echt nooit een uitspraak te doen. Heb wel een handig stalgenootje die me altijd helpt hiermee.

Ik heb hem ook voor dat geld nog even meegepakt. Fingers crossed dat ie past later O:)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 13:06

Ja het is zo lastig. En zeker als je wisselende reacties krijgt 8)7

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:14

Is het bij jullie ook van dat baggerweer? -O-

Ondanks dat hij buiten loopt viel het nog mee hoe nat hij was!

Afbeelding

Zijn jullie paardjes ook altijd zo blij om jullie te zien?

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 20:24

Heerlijk snert weer inderdaad. Al begon het hier pas halverwege de middag. Mijne staat onder een eczeemdeken (zo veel vliegengespuis hier 8)7 ) die was nog droog er onder gek genoeg. Mijne staat me ook vaak op te wachten idd. Alleen als ze in het land staan niet. _O-

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:41

Hier worden we ook altijd vrolijk begroet. Als ze op de grote weide staan dan komt Gibbs vrolijk aan gegaloppeerd haha. Hij staat ook gerust uren bij het hek of komt elke 10 minuten controleren of hij niet toevallig toch mee mag haha. Robin blijft meer door gaan met gras eten tenzij paar dagen niet weg geweest dan meldt ook hij zich. Vind dat heerlijk en het vrolijk gehinnik geeft altijd vreugde bij mij. Ondanks dat het ook vast en zeker is omdat onze aanwezigheid lekkers betekent naast aandacht haha.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:43

Ik ben zo klaar met de regen... Als de bak steeds net niet goed is, komen we niet veel verder -O-

Hier staan ze aan huis, dus ze staan niet altijd te wachten. Maar als ik rond etenstijd naar buiten kom, staan ze wel altijd te hinniken :)) En Lissy hoef ik maar te roepen, dan komt ze van achter uit de paddock naar me toe <3

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:17

Hier is het nu wel redelijk droog de hele dag. Ik ga zo op stal eens kijken hoe de bak is >;)

Ik denk altijd maar dat hij hinnikt voor mij en niet voor het eten. Dat is veel leuker :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:52

Hier eindelijk wat energie terug en had zin weer wat grondwerk te doen en wat opvoeding haha. Eerst aan halster en touw gewoon mee lopen en als ik stop dan hij ook. Ik achteruit dan hij ook. Ging keurig daarna omkeren geoefend beide kanten op. Ideaal als hij dat zo op commando gaat kunnen dan kunnen we in de zee ook stukken aan longeerlijn heen en weer door water gaan met hem op afstand. Dat gaat ook best goed. Ik heb begin gemaakt met zijwaarts te gaan en daarna even gras eten voor wat ontspanning na de juiste inzet. Vervolgens lamge lijnen gedaan en toen hij weer heerlijk recht liep en netjes deed wat ik vroeg het afgesloten. Komende week 3x 2 span lopen zodat ze de 4de keer lekker rustig zijn want dan is het ons trouwfeest. Zo benieuwd hoe die foto's gaan worden