Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
AlwaysH schreef:Ja, hij heeft nu inderdaad een heel groot hoofd.Zadelmak maken en inrijden vind ik sowieso los van elkaar staan. Maar nu ga ik er niet opzitten. Even wachten tot ‘ie weer wat is bijgetrokken.
Babootje schreef:Ja zoveel mensen zoveel meningen... Maar het is vaak het een of het ander heb ik t idee. Maar volgens mij zit het met jouw schema wel snor.
Babootje schreef:Nou idd wat een verschil. Ik herinner me dit nog wel. Ik zou mn paard ook direct uit de opfok gehaald hebben, dus dat heb je goed gedaan.
Ik moet zeggen dat dat bij Van Baalen wel goed zat. Ik heb nog nooit een paard zonder wormen uit de opfok weten te halen maar Polletje had dus niks. Nu hebben we hem wel voor het weideseizoen teruggehaald en staan ze in de winter in kleinere groepjes dus dat zou uit kunnen maken maar zij ontwormen wel goed.
Ik vind het wel een mooi paard worden, goed in verhouding met een mooie hals erop.
Babootje schreef:AlwaysH schreef:Ja, hij heeft nu inderdaad een heel groot hoofd.Zadelmak maken en inrijden vind ik sowieso los van elkaar staan. Maar nu ga ik er niet opzitten. Even wachten tot ‘ie weer wat is bijgetrokken.
Ja precies. Belasten is ook gewoon goed voor de groei en het spiergeheugen van je paard. Daarom advies om jonge leeftijd een begin te maken met gedoseerd belasten maar met inrijden ruim de tijd te nemen. Wachten tot ie bijgetrokken is kan bij paarden die echt groot gaan worden nog zo maar eens een paar jaar duren. En als je te lang wacht met belasten is dit nadelig voor spieren en weefsels, omdat juist in de groei weefsels het beste in staat zijn zich aan te passen.
https://bartelshorseandhealthinstituut. ... ong-paard/
Citaat:Hier een onderzoek naar de effecten van training bij een jong paard op de pezen: "Should equine athletes commence training during skeletal development? (1999).
Stukje hieruit: "The tendons of mature horses have a limited ability to respond to training and over time, repeated trauma to the tendon likely predisposes tot injury. In contrast, the tendons of young horses (less than two years) strengthen in response to training. Thus, contrary to the common belief that exercise training of immature horses is detrimental, the results of the investigation raises the Changes in tendon matrix associated with development, aging, function, and exercise. R.K. Smith, H. Birch, J. Patterson-Kane et al. Published in the Equine Veterinary Journal, supp. 30possibility that early training might enhance development of the supporting structures of the limbs.".
Oftewel: de pezen van volwassen paarden reageren maar in zeer beperkte mate op training, en hebben bij herhaald trauma een vergrote kans op letsel. In contrast daarmee worden de pezen van jonge paarden (jonger dan twee jaar) sterker door training.
In tegenstelling tot de algemene overtuiging dat het trainen van jonge paarden schadelijk is, laat het onderzoeksresultaat zien dat training op jonge leeftijd de ontwikkeling van de ondersteunende structuren in de benen kan versterken.
Raineri schreef:Ah jij hebt ook de schockemohle gekocht leedebee! Kan je nog bijprikken bij dat uitstekende passantje? Vind het net aan