[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 23:48

:knuffel:

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 00:14

Sintara schreef:
Ja ok, maar ik heb het om de echt eerste, initiële instinctieve schrikreactie he. Gaan kijken etc zal nooit instinct worden, dat is aangeleerd gedrag (wat doe ik als ik iets spannend vindt).
.

Bij mijn Spanjaard is de nieuwsgierigheid vaak groter dan de angst. Ze schrikt eigenlijk alleen van hele snelle plotselinge dingen maar verder gaat ze uit zichzelf snel op onderzoek uit. Dat heeft ze niet zo zeer geleerd maar heeft ze van nature.
Schrikken heeft een functie maar angstig blijven, zeker als het zich uit in extreem vluchtgedrag niet. In het wild gaan dat soort types niet lang mee. Het kost veel energie en ze lopen risico op blessures

[ quote="irmaz"]Ik heb het liefst dat laatste, maar dat is een beetje wat ik eerder ergens schreef, dat je je eigen unieke leiderschapsstijl moet vinden.[/quote]

Denk dat het laatste het belangrijkste is. :) Iedereen heeft ook een eigen invulling van leiderschap passend bij je persoon.
Volgens mijn stalgenoot hebben mijn paarden een vrije opvoeding gekregen :') Terwijl ze wel degelijk keurig opgevoed zijn maar ze hebben wel een stem en mening.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 00:23

irmaz schreef:
manubres schreef:
Jee, wat intens verdrietig om zo'n bijzonder dier kwijt te raken :knuffel:

Ja heel erg, dank je wel. Ergens kan ik het nog steeds niet geloven

:(:)

Het is erg he!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 01:17

Sintara schreef:
Ja ok, maar ik heb het om de echt eerste, initiële instinctieve schrikreactie he. Gaan kijken etc zal nooit instinct worden, dat is aangeleerd gedrag (wat doe ik als ik iets spannend vindt).

Daarom mag je daar ook nooit een paard voor op de kop geven, dat is zo vreselijk oneerlijk.

Je kan ze vooral leren wat ze ná die eerste reactie moeten doen, en dat zal uiteindelijk de schrikreactie veel kleiner maken, omdat ze leren dat dingen niet zo eng zijn, ze leren dat ze zelf controle hebben, ze kunnen nadenken, en ze leren dat er een andere reactie mogelijk is.
irmaz schreef:
Avalanche schreef:
Denk dat dat ook wel door de tijd heen verandert. En het ligt ook aan je paard. Als je paard zo zelfzeker is dat ze het buurt nodig heeft om een leider te hebben is dat prima. Madammeke is een kleuter. Die heeft dat nog echt wel nodig ook, en de meeste paarden. Maar ik kan me zo voorstellen met een zelfstandige merrie dat het anders is. Bedoel je dat?

Ja ik denk het wel :j Alhoewel mijn merrie als jong paard vooral niet zelfzeker was, maar ik denk wel dat er veel verschil zit in de paarden. De ene vindt het juist heel plezierig als je heel consequent en ferm leiderschap geeft, de ander vindt dat veeeeel te sterk overkomen en biedt van alles zelf aan wanneer je daar mee in overleg gaat. Ik heb het liefst dat laatste, maar dat is een beetje wat ik eerder ergens schreef, dat je je eigen unieke leiderschapsstijl moet vinden.

Je moet je eigen leiderschapsstijl vinden idd, en je moet ook kijken wat bij je paard past. Madammeke heeft nu gewoon nog best heel veel begeleiding nodig, maar omdat ze tegelijk de tools krijgt om problemen zelf op te lossen, denk ik dat ze ook zelfstandiger en zelfzekerder wordt. Dat merk je ook hoor, ze krijgt daardoor ook rust. Lief kind is ze <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 09:30

Dat denk ik ook AVA dat ze meer en meer zelfstandiger zal worden maar dat hete zal er wel altijd in blijven. Dat is ook wel leuk want geeft je een ijverig paard.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:26

Avalanche schreef:
Je moet je eigen leiderschapsstijl vinden idd, en je moet ook kijken wat bij je paard past. Madammeke heeft nu gewoon nog best heel veel begeleiding nodig, maar omdat ze tegelijk de tools krijgt om problemen zelf op te lossen, denk ik dat ze ook zelfstandiger en zelfzekerder wordt. Dat merk je ook hoor, ze krijgt daardoor ook rust. Lief kind is ze <3

En dan gruwel je er toch nog van begeleider genoemd te worden... :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:33

Misschien een aardige inbreng over leider/coaching. In het bedrijfsleven maakt men vaker profielen op van verschillende leidersschapsstijlen. Waarbij ze erkennen dat iedereen door iets anders gedreven kan worden. Dus niet alleen je gedrag. Maar wat je echt ligt.
Hoe dichter je daar bij kunt blijven hoe fijner voor jezelf. Wat niet wil zeggen dat het niet leerzaam/goed/nodig kan zijn om wat buiten je grenzen te treden.

Daarom kan het volgens mij ook prima zo zijn dat iedere mens (en paard) hier anders mee omgaat. Gewoon omdat dat beter bij jou past. Gewoon omdat we allemaal anders zijn. En dat is prima. Zolang je maar een match bent met 'de ander'. Whomever that may be.

https://ttisuccessinsights.nl/de-versch ... iderschap/
er is zelfs zoiets opgezet voor paardenmensen en paarden geloof ik

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:01

pol013 schreef:
Misschien een aardige inbreng over leider/coaching. In het bedrijfsleven maakt men vaker profielen op van verschillende leidersschapsstijlen. Waarbij ze erkennen dat iedereen door iets anders gedreven kan worden. Dus niet alleen je gedrag. Maar wat je echt ligt.
Hoe dichter je daar bij kunt blijven hoe fijner voor jezelf. Wat niet wil zeggen dat het niet leerzaam/goed/nodig kan zijn om wat buiten je grenzen te treden.

Daarom kan het volgens mij ook prima zo zijn dat iedere mens (en paard) hier anders mee omgaat. Gewoon omdat dat beter bij jou past. Gewoon omdat we allemaal anders zijn. En dat is prima. Zolang je maar een match bent met 'de ander'. Whomever that may be.

Klopt, de paard/ruiter variant daar is in de Ruiterclub (oude versie van de on line training van Rien/dressage pro) een hele module van van Esther Huisman. Volgens mij zit het niet meer in het nieuwe platform.

Ik moet zeggen dat ik dit in mijn werk wel heel veel gebruik. Vanuit veel verschillende invalshoeken dit in trainingen gehad en ik vind het in de relatie mens-mens op de werkvloer ook echt functioneel om te begrijpen waarom bepaalde samenwerkingen stroef verlopen, of juist te smooth, en daar dan op aan te kunnen passen.

Bij die module van Esther Huisman merkte ik bij mezelf wel weerstand om hier mee aan de slag te gaan met paarden. Geen idee waarom eigenlijk, maar halverwege die module echt afgehaakt terwijl ik het in mijn werk dus wel hele interessante materie vind.

Maar dat elk paard een andere (nuance in) aanpak nodig heeft, daar sta ik wel helemaal achter. Maar als die aanpak voor een paard heel ver weg staat van waar mijn sterke punten liggen, dan is dat geen paard van mij.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 12:57

herr_balou schreef:
Avalanche schreef:

En dan gruwel je er toch nog van begeleider genoemd te worden... :D

Ja omdat ik nadrukkelijk heel veel meer doe dan alleen maar coaching en begeleiding. Begeleiding is slechts een onderdeel van leiderschap. Maar bij een paard en een mens moeten de verhoudingen wel duidelijk zijn, omdat paarden nu eenmaal zelf een hiërarchische soort zijn en dus ook verhoudingen zo beleven. Dat is niet iets wat van mij uit komt, dat komt vanuit het paard.

Maar ik zie de humor er zelf ook van hoor :')

Maar ik vind het wel even goed om dat scherp te zetten, zodat je niet verzandt in semantics maar woorden iets blijven betekenen.

pol013 schreef:

Ik vind dit een hele mooie.
Met paardenmensen en paarden is het denk ik ook zo dat veel wordt beïnvloed door wat je paard nodig heeft, en als mens is het ook nodig om uit die comfortzone te komen denk ik, om meer te leren en handiger te worden.

Maar tegelijk liggen paarden als Madammeke mij ook gewoon heel goed. Ik vind heel brave paarden ook leuk hoor, maar minder uitdaging. En ik hou er zelf ook wel erg van om uitgedaagd te worden in die dingen.

oji schreef:
Maar dat elk paard een andere (nuance in) aanpak nodig heeft, daar sta ik wel helemaal achter. Maar als die aanpak voor een paard heel ver weg staat van waar mijn sterke punten liggen, dan is dat geen paard van mij.

100% eens. Je moet je zelf ook goed voelen bij je paard. Lol met je knol is belangrijk, en als zo'n paard heel ver van je af staat, niet doen. Ik heb dat met veel koudbloeden. Die passen gewoon niet bij mij. Ik heb die tomeloze energie van een Madammeke ook nodig, dat altijd wakker zijn, altijd willen gaan, altijd klaar om los te gaan......

En je kan van een flegmatiek paard een minder flegmatiek dier maken maar een paard met veel go wordt het natuurlijk nooit.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 18:46

Ik heb ook niets met koudbloeden en ook niet met flegmatieke binnenvetters. Ik wil een paard dat "aan" staat, dat zin heeft om dingen te doen en dat een uitgesproken karakter heeft en laat merken als het niet zint. Liever een explosie onder mijn kont op wedstrijd als het wat stressie is, dan een paard dat zich afsluit en een week niet eet omdat ie stress heeft gehad op wedstrijd.

Maar goed, in het verleden voor anderen wel veel van die felgmatieke binnenvetters gehad ook, ik kan er wel me dealen maar ik zou het nooit voor mijzelf kopen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 19:27

Zelfde hier :D

ik heb ooit voor iemand een Tinker gereden, maar ik ben gestopt omdat de eigenaar vond dat ie te sensibel werd :')

Maar het kost flink wat meer werk om een flegmatiek paard daar te krijgen, en ik ben een lui mens :o

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 19:37

Avalanche schreef:
Zelfde hier :D

ik heb ooit voor iemand een Tinker gereden, maar ik ben gestopt omdat de eigenaar vond dat ie te sensibel werd :')

Maar het kost flink wat meer werk om een flegmatiek paard daar te krijgen, en ik ben een lui mens :o

same here :j
Ik ben ook niet zo goed met echt bange dieren

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 19:45

Op zich kan ik qua trainen wel leuke dingen, maar qua klik heb ik liever vlug, sensibel, heet :D

aka Madammeke :D

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:16

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 21:50

Hahahahah lijkt er wel op. Ik wil wel de credits natuurlijk :Y)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:54

Lijkt me wel. Anders aanklagen wegens plagiaat ~~}>

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 22:10

:') PAK ZE }>

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 22:54

Avalanche schreef:
:') PAK ZE }>
Madammeke....

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 23:14

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 23:21

_O-

Zo heeft ze er wel uitgezien ja :') nu niet meer gelukkig :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:57

oji schreef:
Ik heb ook niets met koudbloeden en ook niet met flegmatieke binnenvetters. Ik wil een paard dat "aan" staat, dat zin heeft om dingen te doen en dat een uitgesproken karakter heeft en laat merken als het niet zint. Liever een explosie onder mijn kont op wedstrijd als het wat stressie is, dan een paard dat zich afsluit en een week niet eet omdat ie stress heeft gehad op wedstrijd.

Maar goed, in het verleden voor anderen wel veel van die felgmatieke binnenvetters gehad ook, ik kan er wel me dealen maar ik zou het nooit voor mijzelf kopen.

Maar het is weer net iets anders/breder dan heet of lui.
Het gaat ook om uitdagingen graag aangaan, of meer van zekerheden houden etc.

En zo kan het dus ook zijn dat jij als persoon weinig op hebt met leiding/coaching of kies welke term hier voorbij komt. Zo kan het ene paard heel fijn functioneren bij een veel vrijere leiderschapsstijl. En de andere heeft juist graag een strakker en duidelijker regime. (etc etc)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:42

Ik denk ook dat je moet kijken wat bij jezelf past...
Eerst was ik echt een leider...omdat het zo moest leerde ik.
Nu is het meer samenwerken...ik buig met jou mee en jij buigt dan weer met mij mee.
En dat past veel meer bij me.
Ook heb ik geleerd dat je consequent moet zijn...heb altijd gedacht hoe dan?
Niemand is elke dag hetzelfde en een paard ook niet.
Als ik naar mijn paarden kijk is de leider van de kudde ook niet altijd even consequent. Ze laat soms de teugels vieren, maar als ze dan na een tijdje over haar grenzen gaan dan grijpt ze weer even wat harder in.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 12:34

Consequent inconsequent is ook prima :D

Als dat kan binnen de verhouding van jou en je paard, en jullie hebben daar beiden rust in, is het goed he :)

Kinders ik ben benieuwd hoe het zondag gaat :D

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:00

Wat ga je zondag doen? Erop?? *\o/*

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:28

toch wel spannend!!!