Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lletam

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:54

Super Galeo, genieten!

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:28

Ja zalig om ineens zulke stappen te maken.

20 oktober komt de zadelpasser, dus tot die tijd nog even flink oefenen zodat het passen en meten een koud kunstje wordt.

Vandaag dan ook de ambitie om voor het eerst op Gul te zitten als ze ook een zadel op heeft :D

Het inparkeren gaat als een tierelier, het lukte zelfs al bij een krukje!
Dit was het begin van het inparkeren oefenen van gisteren:
[/quote]

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 19:45

En de allereerste tussen de oortjes <3
Van de bak terug gereden naar de wei. Als mensen geïnteresseerd zijn in de langere video’s met het grondwerk inclusief inparkeer bloopers dan stuur maar een privé bericht :+

Edit; toch nog stukje blooper en opstappen geknipt uit een langere video. Gul vind inparkeren zonder snoepjes niks. Zodra ik m’n beloning buideltje om heb hoef ik bijna niks te doen en draait haar kont met veel enthousiasme aan alle kanten naar mij toe.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 11:58

Ik lees al heel lang mee op dit topic, ik heb immers dit topic gestart, want ook mijn paard is beleerd in 2022. Ik heb dit onder het zadel grotendeels laten doen op de stal waar mijn paard al stond. Dit is heel rustig en fijn gegaan! Helaas had ik door een val van een ander paard angst ontwikkeld waardoor ik eigenijk twijfelde of ik ooit nog durfde te rijden. Zeker omdat ik zag dat hij soms nog behoorlijk kon schrikken en er vandoor kon vliegen. Ik vond een superfijne bijrijder en ging zelf verder met grondwerk en heel af en toe ging ik er op zitten, letterlijk alleen zitten of hooguit even stappen.

Door omstandigheden heb ik in juli mijn paard plots moeten verhuizen naar een andere pensionstal en sindsdien is mijn wereld met hem veranderd. In positieve zin! Ik ben buiten gaan wandelen met hem en merkte dat er meer rust in hem zat. Ik bouwde meer vertrouwen op en kreeg weer zin om te rijden. Ook volgde ik een workshop bij TAKT wat supertof was en waarin ik 2 lessen heb gebruikt om op te stappen en te voelen. Met de ondersteuning die er was durfde ik dat.
En zo kwam het dat ik even later met een lieve stalgenoot die ik al kende het bos in ging onder het zadel! En dat ging wonderbaarlijk goed! Het voelde goed en de ritjes volgden zich op.

Afgelopen week had ik bedacht dat ik ook in de bak er op wilde (durfde) en heb hem gewoon opgezadeld en ben gegaan! Heb het bij stap gehouden, want ik wil heel graag dit eerst goed bevestigen (voor mezelf) en van daaruit door maar meer. Het moet ook fijn voelen voor hem.
Mijn paard is echt super gegroeid, letterlijk en figuurlijk en is hierbij ook echt stabieler geworden sinds hij op zijn nieuwe plekje woont. Dit doet ons zoveel goed!
Nogmaals, ik had niet gedacht dat ik ooit nog zou rijden en nu heb ik weer enorme plezier met en van mijn paard inclusief rijden, dit had ik echt nooit verwacht. Zo zie je maar hoe dingen kunnen veranderen.
Ik ben en blijf heel veel met hem bezig, waarin grondwerk echt steeds de basis vormt. Dit is zo belangrijk merk ik en we plukken hier echt te vruchten van.

Ik weet hoe hobbelachtig een opleidingstraject met een jong paard kan verlopen en wil iedereen succes en een hart onder de riem wensen als dat nodig is!!

Tot zover mijn verhaal. Hier wat beelden van ons!

De eerste keer erop bij TAKT
Afbeelding

Tijdens een van de vele wandelingen, werken aan vertrouwen, spannende dingen opzoeken...
Afbeelding

Eerste bosritje!

*\o/*

Eerste keer in de bak, opgezadeld en gáán! Stalgenootje die mijn angst kent trof me met opgezadeld paard "huh, wat doe jij nou?" :D

Ook mijn nichtje van 11 kon er leuk mee rond sturen <3
Afbeelding

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:36

Ziet er fijn uit allemaal. En wat heerlijk dat het alsnog zo uitpakt!

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 16:01

Wat leuk Britt, en welkom terug in je eigen topic!

Ik ben van de week weer op locatie geweest en kan hem nu gewoon alleen laden, zo trots op hem (ons)!

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 10:03

Bedankt!!
En wat goed zeg lletam dat je nu zelf kunt laden! Dat is echt heel knap én handig!

Wij gaan vandaag ook op pad! Ik heb iets gewonnen bij BIT/Cap...! To be continued!

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 12:50

Geweldig Britt:) zo fijn dat je hebt doorgezet en nu kan genieten met hem! Ik ben benieuwd naar jullie uitje :D

Hebben jullie een trailerlaadtraining gehad Iltam? Esther de Vries is voor het verhuizen bij mij geweest maar ik verwacht dat we nog flink wat oefening nodig hebben wil Gul zelfverzekerd een trailer in gaan en in staan tijdens het rijden. Na 10 minuutjes in de vrachtwagen was ze zo nat van het zweet alsof ze in een sloot had gelegen.

En wat een verschil management kan maken hè? Blij paard, rustig paard.
Dit had ik een half jaar geleden ook nog niet bedacht met mijn spook. Ik heb gisteren na het longeren (wat ook steeds beter gaat, ze begin balans in de galop te krijgen!) haar gevraagd in te parkeren. Ik kon zo opstappen en we zijn de 10 minuutjes terug naar de wei gaan rijden <3 Geen stap verkeerd!

Afbeelding

Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:27

Jullie gaan opeens als een trein *\o/* !

Die van mij loopt nu vlotjes de trailer op, maar ik kan nog steeds niet de stang achter zijn billen sluiten. Hij voelt het haarfijn aan en voor je met de ogen kunt knipperen, staat hij er alweer uit. Ik laat hem ook lopen, wil dat alles rondom die trailer een positieve ervaring is, ga dus niet aan zijn hoofd trekken. Daarbij, ik kan hem toch niet tegen houden.

Het is al een enorme vooruitgang dat hij erin loopt en ook nog blijft staan (met voer :Y) ). Dus we oefenen met stapjes verder (ik ben afhankelijk van de dagen dat er een trailer staat voor een buitenrit, heb er zelf geen).

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 17:18

Thanks! En wat een heerlijke foto's, Galeo!
Ik heb geen training gehad, wel veel ervaring opgedaan de afgelopen jaren. Dat, plus tips en adviezen ter harte nemen en gewoon oefenen zonder druk. En een topknol haha!

Stang is inderdaad wel een belangrijke en spannende stap Miereneter. Loop jij met je paard de trailer in? Ik laat mijn paard de trailer inlopen en blijf zelf achter. Daardoor kon ik hem rustig laten wennen aan iets achter z'n billen. Eerst met een touwtje of zweepje (dus iets lichts erachter) plus de stang eens oppakken en 'droog oefenen '.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:59

Dat is misschien wel een goede volgende stap, hem leren dat hij er zelf in loopt. Ik loop nu met hem mee (aan de andere kant van het schot, is een tweepaardstrailer).

Ik mag zijn billen wel kriebelen als hij er staat, ik mag alleen niet aan de stang denken, laat staan pakken.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 20:16

En we gaan lekker door met stappen maken:p vandaag ons eerste echte buitenritje gemaakt! 30 minuten gestapt met een weidegenootje.

Ik had geen krukje dus klom op het hek. Ik hoefde niks te doen of Gul parkeerde al in. Vervolgens had ze alleen geen interesse om weg te lopen bij de wei dus sprong ik er weer af om de eerste paar meter aan de hand weg te lopen. Vervolgens op een hek geklommen wat auto’s uit het bospad houdt, gul begreep meteen wat de bedoeling was en stond prachtig ingeparkeerd en stil. 200 meter verder verschoof de barebackpad teveel dus sprong ik er weer af om aan te singelen. Dit deed ik maar bij een heuveltje afgezet met paaltjes (waar ze eerst bang voor was), zodat ik weer makkelijk op kon stappen.

En ja hoor, ik stap op de paaltjes en Gul parkeert al prachtig in. Wat een paard is het ook <3
Been begint ze een beetje te snappen, verder is balans zoeken het voornaamste.

Verder maak je haar ook niet gek. Voorop lopen? Prima! Door lopen terwijl ons weidegenootje stil staat? Ook best. Vervolgens super chill door blijven lopen terwijl het weidegenootje weer bijdraaft? Check!

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 10:24

Wat een heerlijk verhaal Galeobdolon! Klinkt als een heel braaf paard die inderdaad veel voor je over heeft! Superfijn ook om te merken lijkt me dat ze zo kalm blijft bij afleiding van andere paarden om zich heen en lekker door blijft lopen! *\o/*

Wat betreft trailerladen heb ik mijn paard in training gezet hiervoor. Ik wilde graag zelf weg kunnen. En dat is gelukt! Het enige wat ik nog preciezer wil aanleren is het vooruit sturen zodat ik zelf kan sluiten. Het is een boef en ondanks dat hij dit perfect deed in training haalt hij zijn trucjes soms weer tevoorschijn. :+
Maar goed, we zijn vorige week wél weer op pad gegaan en dat ging weer goed!

Ik werd uitgenodigd door BIT/Cap. bij TAKT voor een longeertraining. Mijn paard vindt het lastig om na te geven in draf aan de longe en dat loopt gewoon niet lekker. Zijn stap is wel fantastisch, ook aan de longe en dit werd bevestigd ook tijdens de training.
Hij was weer superbraaf en zen daar. Heel dankbaar voor. Complimenten gekregen hoezeer hij in balans is en qua stap is er eigenlijk niets op aan te merken. Heel erg tof!
Het was zo leerzaam én met resultaat! De manier van trainen van TAKT is die volgens de klassieke rijkunst. Vanuit verticale balans en activering van het paard gaat het vanzelf nageven (dus nee, nooit hulpmiddelen). En dat gebeurde! Hij vond het weliswaar moeilijk, want hij zal zijn lijf anders moeten gebruiken, zijn gewicht anders moeten verdelen, maar hij zocht het op en steeds een beetje meer. Heel erg mooi om te zien. En ik dacht oooo jaa, dit gevoel dus!
Superblij weer naar huis gegaan. Er wordt een artikel en video van gemaakt en dit zal een keer in BIT/Cap. verschijnen. Heel leuk, ik ben heel benieuwd.

Thuis ook weer aan de slag gegaan en zowaar ook echt meteen verschil. Het gaat echt goed en ook heb ik weer in de bak gereden, blij blij :)

Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 18:37

Heel tof dat jullie in de Bit/Cap gaan verschijnen, Britt1. Maar nog leuker dat je zoveel uit de training hebt kunnen halen en ook onder het zadel vooruitgang ziet!

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 13:57

Wat leuk Britt! Heel benieuwd naar het artikel. Foto ziet er fijn uit.
Hier inmiddels van de wei naar de paddock. En toch maar weer zoeken naar die droomplek waar hij het jaarrond buiten kan lopen. Tot die tijd maken we het er maar weer het beste van!
Inmiddels ook weer dekentje op, twijfel over scheren (nooit gedaan). Iemand ervaring mee?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 14:11

Bij mijn oudere merrie schoor ik wel de buik, borst en onderkant hals, maar het was nooit nodig om helemaal te scheren.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 14:50

Hier mogen ze nog een paar dagen overdag op het land, maar het is bijna echt te nat nu. Gelukkig is hun winterpaddock gigantisch, kunnen met hun veertienen onbelemmerd rennen en keten.

Ik scheer niet, maar heb een dunbehaarde Arabier. Hij gaat (vooralsnog) in de nacht op stal, omdat hij 's nachts de oude pony niet laat schuilen. Als opa er niet meer is, kan hij 24 uur buiten. Hij begint trouwens al wel een lekkere wintervacht aan te maken, heerlijk <3 .

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 15:04

Ik scheer hier ook niet omdat we niet heel intensief trainen (niet tot in het zweet) behalve op buitenritten maar dan stap ik gewoon wat langer droog en heb zo'n deken die je op een nat paard kunt gooien. Hij maakt ook niet zoveel wintervacht aan gelukkig. :)

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:55

Captain schreef:
Ik scheer hier ook niet omdat we niet heel intensief trainen (niet tot in het zweet) behalve op buitenritten maar dan stap ik gewoon wat langer droog en heb zo'n deken die je op een nat paard kunt gooien. Hij maakt ook niet zoveel wintervacht aan gelukkig. :)

Wat voor deken is dat?

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:00

lletam schreef:
Captain schreef:

Wat voor deken is dat?

Dat wil ik ook wel weten. Een vriendin begon er gisteren over maar wist niet meer welke deken dat was.
Gul staat 24/7 buiten met als schuilplek de bosrand. Ik probeer het dekengebruik nog zo lang mogelijk uitstellen, maar als het lang nat en koud blijft gaat er minstens een 0 grams regendeken op. Scheren is met deze stalling echt niet mogelijk maar gezien we nog niet in het zweet gaan werken ook niet nodig.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 06:07

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:09

Ik heb een Bucas smartex, die kun je ook op een bezweet paard leggen. Volgens mij precies dezelfde stay-dry-voering en ongeveer dezelfde prijs. Ben er heel tevreden over.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:27

Buces leek hier niet zo mooi op mijn andere pony te passen, dus ben voor horseware gegaan. Maar deze lijkt nu wat de manen weg te schuren dus dat is ook niet ideaal.

Ook is vandaag de zadelmaker geweest en die heeft aangegeven dat mijn zadel op meerdere vlakken die goed is.. Te breed, te lang en vulling niet meer goed. Baal er wel erg van want had er in het begin van het inrijproces al een andere zadelmaker bij gehad en je weet dat je jonge paard veranderd maar dit had ik niet verwacht.
Mogen nu een ander zadel testen en ik hoop dat ik de oude gemakkelijk kan verkopen want het kost allemaal al genoeg geld :7 .

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 15:32

Dekens kunnen soms een hele zoektocht zijn. Daarom koop ik liefst tweedehands. Ik heb meestal geluk, de mijne past van alles en nog wat. Heb Bucas, Horseware en wat goedkoop 0-grams spul. Eerder pasten de Decathlondekens ook prima, maar daar is hij nu uitgegroeid. De Bucas blijkt wel een goede investering nu hij aan het werk is, vanwege de stay-dry.

Balen van je zadel zeg! Ze veranderen wel snel in bespiering als ze eenmaal onder het zadel zijn, merk ik, ik moet de zadelpasser ook weer laten komen. Zadel ligt niet recht meer, hopelijk enkel wat aanpassen aan de vulling. Bij mij is de lengte sowieso goed en de breedte is traploos aanpasbaar, heel handig, maar daar was de prijs dan ook naar.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 22:25

Cross post uit het volg topic O:)
Vanmiddag hebben we even gewandeld en wat inparkeren geoefend. Ik vind het zo bijzonder hoe deze draaitante die geen seconde stil kon staan, nu zo relaxed is onder het opstappen <3

Ik had haar van voren wat langer omdat ik met mijn eigen evenwicht liep te klungelen. Dus ze ging zonder de begrenzing doorzoeken wat ik van haar vroeg :+ Ik vroeg een rug en kreeg een kont, volgende keer maar gewoon een bokkensprong :D

Daarnaast voor het eerst de deken op vandaag! De Bucas freedom, 0 grams. Het is nog even kijken hoe die blijft liggen