Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:14

Dat is waar... met jonge paarden is steigeren wel een ander dingetje :=
Hahaha _O- Dat klinkt al supergrappig, ook een mooie manier om je dag te beginnen! Hier was het tot pas nog te donker 's ochtends om iets te kunnen zien, voordat we naar 't werk gingen, maar nu komt voorzichtig het zonnetje er alweer door <3 Gelijk een heel veel fijnere manier van opstaan :+:
Oh wat grappig! Mijn tante woont in Zuidlaren! :D En mijn opa en oma in Hooghalen, dus kom nog wel 's in de buurt.. tenminste, het klinkt voor mij als in de buurt :')

Haha zo kom je nog 's ergens achter Vientje :P
Jaa <3

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:15

Nou ja zeg, wij wonen dan ook in de buurt! Feyre staat in Noordlaren! Wat grappig zeg, voor mijn gevoel woonden jullie allemaal heel ver weg!

Pinda gaat al op ‘wedstrijd’ :oo Wat goed zeg! Kan me voorstellen dat je deze kans aangrijpt, maar het gaat allemaal wel heel snel zeg! Aan de andere kant.. Pinda is/wordt vier toch? Ik moet haar ook niet vergelijken met mijn blonde bolletje, die moet immers nog drie worden :))

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:16

Vientje schreef:
Ik woon gewoon in het dorp naast het dorp van MirandaFuego zie ik nu :)) Maar ook in provincie Groningen dus :)

Heerlijk oogje zo! :)

Haha wat leuk Vientje, das wel heel dichtbij!

Oh, Berdien ook!
Wat grappig!

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:24

Hoi hoi,

Voor nu helaas nog steeds op boxrust met pijnstillers. Zwelling is gelukkig wel aan het wegtrekken.
Ze trekt nog wel met haar been. Maar loopt opzich niet heel beroerd meer.
Vrijdag opnieuw evalueren met de dierenarts.

Even in reactie naar alle mensen die hebben gereageerd:

Featherlight ken ik zeker, maar is niet mijn ding.

Trt methode zijn we al aan het doen in combinatie met mijn vriendin die is afgestudeerd 2moons gedragstherapie.
Ze moet zeker meer vertouwen krijgen in zichzelf.

Het gekke is dat ze soms dingen echt 100% oké vind maar soms ook niet. Alleen de niet uit zich soms in heel extreme vorm.

Zoals al werd aangegeven door iemand met een singel, je kan de stapjes nog zo klein maken maar als je de beschermer in ons geval 3x aan en uit kan doen zonder enkele reactie en je de 4de keer ineens zo'n ontploffing krijgt. Tja niet helemaal te verwachten zou je zeggen.

Maar wij hadden ook al wel bedacht dat we de volgende keer doen aan de lijn in de bak gaan doen.
In het ergste geval kan ze dan springen tot ze een ons weegt zonder zichzelf te slopen.

Maar echt super lief dat jullie allemaal meedenken!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:26

Een hele Groningse enclave hier dus, leuk :)) Volgens mij hebben wij 10 jaar geleden ofzo wel eens gemeet zelfs Berdien, maar weet niet meer of ik dat me goed herinner :o? Was een optreden van een bokker in Heerlen.

Het gaat ook wel heel snel hoor, ik had ook mijn twijfels eerst. Pinda wordt inderdaad binnenkort 4, en is inmiddels al bijna een jaar "aan het werk" vanaf de grond (wandelen buiten opgebouwd tot plm een uur, longeren, en freestyle loswerken/grondwerk; gemiddeld 3x per week mee bezig geweest). En dan nu 2 maanden in de dubbele longe en onder het zadel onderweg (wanneer ze meegaat volgende week 2 mnd dan). De aanloop is dus ongemerkt wel behoorlijk geleidelijk gegaan, en het laatste stukje onder het zadel is erg effectief gedaan (meerdere malen per week hele korte stukjes werken, daardoor pikte ze het allemaal heel vlot op). Ze is ook dapper en nuchter, als het net zo'n autistische rilbil geweest was als haar moeder had dit zo absoluut niet gekund nu :Y)

Dus tja, al met al, is het toch niet heel gek dat het zo vlug gaat/kan. Maar in mijn hoofd is het ook nog een baby, dus het voelt raar :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:31

Jaa was dat niet bij Sanna? Te grappig!

Als je het zo leest is het inderdaad een hele mooie, opgebouwde weg :j Staat ze hier in de buurt toevallig?

Ze kunnen inderdaad alsnog onverwachts reageren, ook al bouw je nog zo goed op. Mijn merrie is gisteren hysterisch geweest op buitenrit. Das een volwassen jachtpaard, heeft alles al eens gezien en gedaan en gisteren was een electriciteitskastje De Duivel :roll: Zeg het maar...

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:18

Elektriciteitskastjes eten paarden :j Uiteraard vooral als er een reden toe is, zoals bijvoorbeeld lente in de bol of blij weer. Wist je dat niet? :)) :+

Ja bij Sanna inderdaad. When dinosaurs still roamed the earth, in mijn vorige leven- althans zo voelt het :+ Had ik het toch goed onthouden, scheelt weer met mijn dementie waha!

Pinda'tje staat momenteel in Onnen, maar onze thuisbasis is op pensionstal in Zuidbroek :)

Lastig hoor Phuddle :(:) Inderdaad verstandig om dan zo een veilige omgeving in te bouwen bij nieuwe dingen. Wel fijn dat er wel wat vooruitgang in haar been lijkt te zitten!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:38

Die ketting heb ik wel gekocht want inderdaad, hij kluift ook graag op touwen ed. Daar heb ik op zich niet zo'n probleem mee maar als hij dat nou alvast een beetje afleert, dan wordt de rest misschien ook wat minder.

Gisteren eindelijk weer even met hem in de roundpenn kunnen werken. Dat was nodig! Ik klikte hem los, stapte achteruit naar het midden en dat was schijnbaar het startschot. Hij heeft denk ik wel 5 minuten als een malle rond gesjeesd. Wel linksom én rechtsom haha. Er zat een beetje veel opgekropte energie in geloof ik :)) In de paddock speelt hij wel maar het is zo'n blubber nu pfff. Dus ik snap het wel en heb hem ook maar een beetje gecontroleerd laten gaan. Daarna luisterde hij goed en deed netjes wat ik vroeg dus goed af kunnen sluiten :)

Ik woon in het zuidoosten, vlakbij Nijmegen

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:50

Woon in Koudekerke, Zeeland, dus lekker uit de buurt ;-)
Noisy, dat scheuren klinkt bekend haha, als het een regenachtige dag is, en ik laat de paarden in de bak dan gaat Timmie altijd eerst 10 minuten rondjes rennen.
Phuddle, traint lastig zo'n 'onvoorpselbaar' paard. Ooit wordt het beter.
Pinda op wedstrijd... whoa!
Ik sta trouwens liever op de grond, dan zie ik het totaalplaatje veel beter en kan ik sneller anticiperen. (ik rijd heel graag hoor, maar eerst alles op de grond bevestigen)
Timmie en ik hebben gisteravond heerlijk samen een beetje gedut, blijf het zo bijzonder vinden dat ik dan gewoon tegen hem aan kan gaan zitten enzo! Heb er zelfs overheen gehangen hahaha!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:53

Mooie basis heeft ie dan Vientje! +:)+ Ik start ook vaak met lange lijnen. Zo fijn dat er al een stuur/rem op zit als je de eerste keer opstapt! Heerlijk dat ie zo nuchter is :+: Oh, ze :P :D
"When dinosaurs still roamed the earth" _O- _O-

Ohhh ja, paarden... blijven rare beesten af en toe... mijn Quarter ook, kan zó nuchter en chill zijn.. lopen we langs een plas (de 100ste) en ineens doet ie alsof het monster van Loch Ness erin zit _O- Doe ff normaal man.. hoeft er niet eens dóórheen, maar zelfs erlangs krijg ik dan niet meer voor elkaar... ténzij! ik 'm achteruit laat lopen...... :)* :? Dan is er ineens niets meer aan de hand..

Fijn Noisy, dat je 'm lekker zo hebt kunnen laten gaan, maar het toch goed hebt afgesloten! :D Ik wil ook echt zó graag een roundpen aanleggen.... maar eerst maar 's wachten tot het een beetje droog wil worden...

Klinkt echt zo fijn Mrs_Midnight!! <3

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:22

Phuddle, hopelijk verder geen schade aan haar been. :(:)
Het blijven jonge paarden en die zijn sowieso toch wat onvoorspelbaar, ze denken niet altijd zo goed na.

Vientje, je bent natuurlijk al een tijdje bezig en als ze het aan kan is het toch prima.
Toen we hier gingen kijken voor een huis 15 jaar geleden (we komen uit zaandam) hadden we ook gekeken bij een huis in zuidbroek maar dit huis was leuker. :D

Berdien, electriciteitskasjes vinden ze vaak spannend, door het geluid en misschien voelen ze wat, wat wij niet merken.

Noizy, waarschijnlijk speelt de energie ook mee met het bijten, dan worden ze toch wat baldadig.
Malik heeft ook af en toe een race actie waarbij hij bijna zijn nek breekt. :roll:

Mrs Midnight op Malik heb ik ook al een paar keer gezeten als hij lag, vindt hij helemaal best.
Leuk is dat he.. <3
Ik vind het ook prettig om alles op de grond voor elkaar te hebben voor ik verder ga.

Xutopia, is toch ook wel logisch, als je ze achteruit zet neem jij de leiding en hoeft hij zich niet druk te maken.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:56

Ik woon in Hoogeloon Noord-Brabant....

Pinda misschien al naar n jonge paarden wedstrijd... wauw! Dat wil toch wel zeggen dat ze het aandurven n dat Pinda dus echt heel goed vooruit gaat! Wel n mooi compliment voor jouw vientje!

Lekker tegen je maatje aanhangen en wat dutten is zo cute Mrs_Midnight <3

Hopelijk heeft ze geen echte schade opgelopen Phuddle.... soms weet je gewoon niet hoe die jonkies gaan reageren. Kan 100x goed gaan en dan de 101e keer moeten ze ineens ergens op reageren :(:)

Hier zit Gentle ook in de alles past in mijn mond fase... om GEK van te worden, halstertouw, vastzet touw etc, alles verdwijnt in zn mond en als je m dan verteld dat je dat niet zo fijn vind (ivm ijzeren onderdelen enz) is ie nog beledigd ook :oo

Hier vandaag mn 3e les gehad EN voor het eerst meteen zelf erop gegaan :D
Bij het aandraven was hij de 1e 3 voltes wat snel maar daarna ging het super <3

Mn 1e mini bokje ook gehad, hij wilde niet aandraven dus been (met spoor) erin en toen zei hij: doei! En wipte zn kont wat op, daardoor kreeg hij nog n schop van mij en galoppeerde aan... uhm, nope vriend dat vroeg ik niet! Ik vroeg gewoon of je wilde draven!!! Toen was t weer prima :)

Mocht ook rechte lange lijnen gaan rijden maar dan is het nog wel echt n zwabberaar en dat is ook voor mij nog even wennen... MAAR we hebben dankzij de lange lijnen ook n tegemoetkomend galopperend paard meegemaakt en hij reageerde er helemaal niet op! Zo blij mee want ik heb ooit n ruin gehad die panisch werd als er n paard naar hem toe kwam in galop dus toen ik de lange lijn op moest vond ik dat dus wel even n spannend iets :=

Ik zit iig weer even op mn mooie blauwe wolk <3

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:49

Pfoeh sorry jullie gaan zo snel!

Hier van de week les gehad, best trots
Verruimen/ kortere passen deed ie gewoon <3
Lesgeefster heeft daarna nog even grondwerk gedaan en dat hij ook perfect. Morgen ga ik t zelf
proberen, ben benieuwd. Mag niks meer zeggen, alleen lichaamstaal. Das nog wel een uitdaging voor mij :')

En vanaf nu lekker 2x per week rijden, dus das superleuk! Hoop stiekem toch dat hij ook een keer gaat zakken met z’n hoofd, maar dat moet ik aan de andere kant ook weer loslaten. :o

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:59

Ziet er goed uit CL!

Jodym, dat zou voor mij ook een uitdaging zijn want ik praat ook veel tegen mijn paarden tijdens het werken, maakt niet uit of ik erop zit of ernaast sta :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:37

DIe wedstrijd is wel een mooi leermoment voor Pinda, Vientje!

Tegoed dat je nu meteen zelf durfde, CL. Ook weer veel geleerd zo met hem. Geeft vast veel vertrouwen :)

Hopelijk is hij nu een beetje ontladen, Noisy :D Merk het aan de mijne ook dat ze door de blubber op het weiland daar weinig rennen. De energie moet er dan toch een keer uit.

Paarden kunnen sowieso altijd wat onverwachts doen zelfs de meest stoïcijnse knol :D
Nu heb ik een voorkeur voor extraverte paarden waardoor ik meteen reactie krijg en het daarna ook weer weg is. Binnenvetters zijn veel lastiger. Die lijken er niets om te geven tot de druppel die de emmer doet overlopen en dan heb je ineens een enorm probleem.

Ben er vandaag weer opgeroepen en heb weeë wat langer gestapt en meer gestuurd. Kon achter een stalgenoot en haar paard aan stappen maar Joya had zelf andere ideeën.
Binnenkort maar een drafje proberen, denk met een barebackpad dempt toch wat meer dan zo helemaal zonder zadel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:38

Noisy schreef:
Jodym, dat zou voor mij ook een uitdaging zijn want ik praat ook veel tegen mijn paarden tijdens het werken, maakt niet uit of ik erop zit of ernaast sta :')

Herkenbaar :j :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:50

Fransje, na mijn vorige paard ben ik er ook wel over uit dat extravert stukken makkelijker is, heerlijk zeg dat Malik zich duidelijk uit.
Je praat wel in raadsels over oproepen en weeën maar ik heb het wel begrepen. :D

Dat praten tegen mijn paard gaat helemaal prima en ik zou niet weten waarom ik ermee zou stoppen. _O-

Super Cuba en Jodym!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 23:59

Ik praat ook altijd tegen de paarden, in zo’n irritant hoog stemmetje en dan spreek ik ineens wel dialect? Anyway, het lijkt te werken haha

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:25

Ik vergeet soms te praten terwijl ik dat beter wel zou doen :')
Ik heb gisteren Marie weer gepoetst en een knuffelsessie gehouden. Vond ze heel leuk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:12

Rudi had een ei dwars zitten dus? :)) Mooi dat hij daarna goed meewerkte :)

Oehh, Zeeland = strand en omgeving Brabant/Gelderland = mooie bossen....ik ben jaloers!

Heerlijk om samen te kunnen dutten <3

Wat grappig MirandaFuego! Zuidbroek is ook wel leuk :j Maar volgens mij kun je bij Kropswolde ook fijner buitenrijden toch?

Gentle gaat goed! *\o/* Fijn dat het vertrouwen ook zo hard toeneemt :)

Niet praten is lastig....ik zwets altijd hele verhalen tegen die beesten (in het Limburgs := mijn dames zijn tweetalig opgevoed :+ ). Moet er niet aan denken dat dat niet meer mag! Fijn dat de les ook al zo goed ging Jodym :)

Drafje meteen zonder zadel/met BBP- dapper! :j

Wat heeft Marie een heerlijk snuitje <3 Hele zachte uitstraling!

Jonge paarden wedstrijd zit nog even of dat echt gaat kunnen, haar singelplekje speelt nu toch weer wat op helaas -O- Madam is nu voorzien van een gloedjenieuwe fluffy bontsingel terwijl de andere paarden de oudere singels moeten delen, de diva :)) Dat heeft ze van haar moeke :+
Nu hopen dat het werkt (uierzalf/vaseline en bontsingel), anders weet ik het ook niet meer...tips zijn heel erg welkom!

Ben ook erg blij dat mensen zo te spreken zijn over mijn muppet <3 Erg leuk!! Hier ook gisteren een poets/knuffelsessie, Pinda was wat knorrig := Nou had ze het ook druk met een bult hooi wegwerken, dat is uiteraard belangrijker dan het vrouwtje :+

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:24

Marie een echte knuffelaar, wat lief! <3

Anoek, erger me altijd kapot als ik mezelf terug hoor.. :=
Maar Malik vindt het leuk. :D

Vientje, vaak is de singel wat kort waardoor ze last krijgen, hoger is het minder gevoelig en rechter en minder beweeglijk dus schuurt het niet zo snel.

Jaah, Zuidlaardermeergebied is top en direct naast mijn huis begint het zandpad er naar toe! :))

Met mijn vorige paard veel geweest, voor Malik nog net te lastig nu om zonder omheining te longeren anders had ik geen probleem meer met blubsie bak.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:31

MirandaFuego schreef:
Xutopia, is toch ook wel logisch, als je ze achteruit zet neem jij de leiding en hoeft hij zich niet druk te maken.

Klopt, maar ik zit er op.. ook als we vooruit lopen, heb ik de leiding := althans, da's het idee hahaha

CubaLibre wat mooi dat je zo lekker gereden hebt en meer vertrouwen krijgt! :D :):)

Fransje, is er een reden voor waarom je zonder zadel beleerd? Ik ben er helemaal voor hoor :D +:)+ Maar niet veel mensen doen/durven dat!

Leuke foto's CalipsoLover :+:

Vientje: voor singelwondje inderdaad zalven en bontsingel... mocht het niet herstellen, dan toch ff een tijdje niet rijden en de wond laten herstellen...?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:46

Owh ik dacht ernaast. :D
Maar ik bedoel, door je paard achterwaarts te zetten geef je hem een soort reset en je geeft weer even aan dat jij de bestuurder bent.
Dat werkt erop zo'n beetje hetzelfde als ernaast.

Eerst zonder zadel erop doen er veel hoor, ik ook altijd. :))

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:57

Da's waar... het is inderdaad wel een soort reset, en 't werkt ook altijd :')

Ja, ik vind het ook heerlijk hoor! Maar niemand in mijn omgeving durft dat aan _O-

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:18

Zelf vind ik het juist makkelijker omdat je er snel af kan.
Het voelt ook vertrouwder, denk ook voor het paard.
Bokken uitzitten wil ik toch niet, bij spanning ga ik eraf.