[VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 08:13

Ik volg ook al een tijdje, maar wil nu ook graag reageren.

Peesblessure is altijd lastig. Ze kunnen er gewoon weer gezond om worden. Echter in dit specifieke geval heeft het paard (als ik het goed heb gelezen) een jaar stil gestaan en gaat nu af en toe mee op een buitenrit. Dat klinkt in mijn ogen niet als een " goede " revalidatie. Als deze nu al weer een half jaar in het werk zou staan is het een ander verhaal, maar dat is dus niet het geval. Ik zou het dus ook niet doen. Maar goed niemand van ons kan in de toekomst kijken.

Spenk
Berichten: 21839
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 08:21

Peesblessure is echt niet einde oefening.. Mijn paard heeft bijna 2 jaar geleden een peesblessure gehad. Helemaal genezen en loopt gewoon Z dressuur heeft nooit meer een pas kreupel gelopen, dik been of wat dan ook.

Babootje

Berichten: 26452
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 09:13

Yvank_ schreef:
Peesblessure is echt niet einde oefening.. Mijn paard heeft bijna 2 jaar geleden een peesblessure gehad. Helemaal genezen en loopt gewoon Z dressuur heeft nooit meer een pas kreupel gelopen, dik been of wat dan ook.


Klopt. De meeste paarden hebben al eens een peesblessure of anderszins gehad. Maar als een paard lange tijd heeft stil gestaan en er nog een verdikking aan de pees overblijft die je aan de buitenkant al kunt zien kun je er donder op zeggen dat het een flinke blessure is geweest. Zit er veel verbindweefseling dan is de kans dat je de blessure weer terug krijgt groter vaak net naast de oude blessure. Bosritten maken vind ik overigens ook een heel rare manier van opbouwen na een blessure.
Wat je kunt doen k_m is voor je uberhaupt verder gaat met onderhandelen en keuren (als je hem toch echt graag wil) is de pees op de kosten van de verkoper bij je eigen veearts laten scannen en hem/haar om advies vragen. is de pees te erg beschadigd geweest zou ik het zeker niet doen.

pien_2010

Berichten: 43768
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 09:16

Het probleem is met een (pees) blessure dat iedereen daar haar eigen ervaring mee heeft en vandaar uit reageert. Bij ons is de peesblessure het startsein geweest van hoopjes problemen er achter aan. Door stilstaan → kwam de artrose die blijkbaar aanwezig was :oo tot uiting→ door stilstaan risico op hoefbevangenheid begon te spelen, terwijl paard gewoon op een zeer sobere wei gehouden werd 7x24 uur buiten. Die problemen zullen er altijd zijn. Dus nu de peesblessure allang totaal verdwenen is, zitten wij nog steeds met die andere problemen die erg hardnekkig zijn.

Ons paard zal dus nooit meer bereden worden en is een hele lieve maar o zo dure grappige kostganger. Daar had ik al een nieuwe merens voor kunnen kopen :(:) . Maar, ook al is dat moeilijk, zoveel geld uitgeven om paard maar pijnvrij te houden, dat is nog niet eens het ergste. Het ergste is de voortdurende zorgen, de angst als je 's ochtends wakker wordt met de vraag→ hoe zal ik haar nu weer vinden -O- , het verdriet als paardje weer eens een slechte dag heeft. Want wij houden zo verschrikkelijk veel van onze paardjes. Ze echt onze vrienden. Dus als er dan iets mee is, dan bepaald dat echt het geluksgevoel van mij. Het niet meer rijden, heb ik los gelaten dat verdriet, maar al 4 jaar rijden wij hier amper of niet op haar want elke keer is er iets anders, vandaar de keuze gemaakt om te gaan voor pijnvrij leven en dat is dat. Nu gaat het goed, ze is een blij ei, draaft en galoppeert op de wei, altijd oortjes erop. De ene dag doet ze dat wat onregelmatig de andere dag is ze hartstikke recht. Maar de zorgen de aandacht , dat blijft.

Dus op zoek naar een nieuw rij paardje. Maar bovenaan staat, dat paard echt heel erg gezond moet zijn en braaf. Ik kan alleen al om wat het kost om zo'n paardje te houden en vooral het verdriet dat het met zich meebrengt (het zijn geen fietsen hé, want bij ons blijft een paard in de familie, tot de dood ons scheidt), geen tweede patiënt hier op het erf hebben.

Nicje87

Berichten: 9857
Geregistreerd: 26-06-06

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 09:19


k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 09:30


k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 09:38

Denken jullie iets meer te kunnen zien van een filmpje? Kan wel eens uploaden hoe hij gisteren met mij liep.


Edit: heb even goed nagevraagd en hij is wel degelijk terug begonnen 3/4 keer in de week in de piste en af en toe eens buiten. Ruiter brak daarna haar pols en toen heeft hij 1a 2 keer in de week gewandeld met haar gewoon wat stappen. In maart mocht ze zelf terug rijden en heeft ze er gewoon weer alles mee gedaan, en dan afgelopen maand is hij terug de wei op gegaan met een jong paard.

Dus toch wel gewoon gereden geweest..

Spenk
Berichten: 21839
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 11:59

Tja daar zou ik niet mega bang voor zijn hoor.... Laat het been scannen en vergelijken met de laatste controle echo die er gemaakt is. Dan weet je precies hoe het eruit ziet.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 12:43

Heb met de dierenarts gebeld. Was van november geleden en hij wist het niet meer helemaal zeker. Na wat nadenken uiteindelijk wel van ahja dat was rechts achter en dan kwam het wel boven. Dat er nog een gal op staat is volgens hem normaal. Maar hij zei ik kan dat daar de telefoon niet zeggen, ik weet niet hoe ze hebben op gebouwd en hoe het er nu bij staat. Heb voorgesteld aan de eigenaren om op hun kosten een nieuwe echo te laten maken..

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:10

k_m schreef:
Denken jullie iets meer te kunnen zien van een filmpje? Kan wel eens uploaden hoe hij gisteren met mij liep.
.

Ik ben wel benieuwd :j

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 14:42

Stuur me anders even een telefoon nummer want vind het nu beetje gek om het openbaar te zetten misschien!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 15:29

Meisje die hem verkoopt voor de eigenaar gaat bellen ivm de echo. Maar het is echt zo een typische sportpaarden handelaar, denk eerlijk gezegd dat hij dat niet gaat willen, een nieuwe echo laten maken. Er wouden ook nog veel mensen komen kijken dit weekend, verwacht ergens dat hij dan gewoon ineens weg zal zijn. Merk wel dat ik daar echt een dubbel gevoel bij heb, maar ja ik ga niet zonder echo verder.. Zou het nog zelf kunnen betalen maar ja dat is ook een beetje tegen mijn principe's..

pien_2010

Berichten: 43768
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:31

TS lastig hoor en ik begrijp je zo heel erg goed!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 15:33

Ja heb mijn dierenarts net de filmpjes gestuurd en die ziet er niks gek op.. Nu twijfel ik toch erg of ik niet zelf die echo laat maken als ze niet akkoord gaan. Het is echt een top braaf paard, heel lief goed karakter en je ziet op de filmpjes echt niks. Ik zal ze hier even in link plaatsen toch, maar dan om door te klikken.

https://vimeo.com/340903825

https://vimeo.com/340903800

Besje

Berichten: 840
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:37

Eerlijk: ik vind hem niet 100% lopen zoals zou moeten... Lijkt heel stijf, geen kracht achter in galop...

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 15:38

Echt? Dat idee had ik zelf totaal niet, sprong ook gewoon zelfs mooi een wissel op de diagonaal, ik vroeg amper iets, bood hij gewoon aan. Dat zou een hele stijve toch niet doen? Ik ben blij met een kritische blik hoor zeker!! Maar had zelf dat gevoel niet direct..

Paard was ook een maand niet gereden hiervoor. Maar ik wil zeker geen excuses zoeken voor mezelf op voorhand. Merk gewoon dat ik er echt wel een goed gevoel bij had

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:39

Besje schreef:
Eerlijk: ik vind hem niet 100% lopen zoals zou moeten... Lijkt heel stijf, geen kracht achter in galop...

Ik wilde net hetzelfde zeggen. Ik zou het niet doen TS...

porcelain
Berichten: 372
Geregistreerd: 13-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:46

emilyslaluna schreef:
Besje schreef:
Eerlijk: ik vind hem niet 100% lopen zoals zou moeten... Lijkt heel stijf, geen kracht achter in galop...

Ik wilde net hetzelfde zeggen. Ik zou het niet doen TS...


Maar heeft dat te maken met oude pleesblessure of het feit dat hij weinig dressuurmatig getraind is de afgelopen tijd?
Moeilijk hoor, TS.
Ik snap je twijfel, want ik zie een heel ontspannen beeld op het filmpje. Kan me goed voorstellen dat het heel vertrouwd voelt. En dat gevoel en verstand in dit geval niet op 1 lijn liggen

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 15:48

Ja ik heb ook niet het idee dat dat aan de blessure ligt, zeker omdat ik het ook aan de dierenarts heb laten zien.

Het paard is helemaal spring gefokt, ik snap wel zeker wat jullie bedoelen, maar het voelde echt niet als een stijf paard dat kracht mist. Maar ik wil kritisch blijven kijken hoor! Maar het is inderdaad moeilijk, het voelde voor mij heel fijn om te rijden en heel vertrouwd, dat heb ik bij die 12 paarden nog maar bij 4 gehad ofzo..

Babootje

Berichten: 26452
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:54

k_m schreef:
Echt? Dat idee had ik zelf totaal niet, sprong ook gewoon zelfs mooi een wissel op de diagonaal, ik vroeg amper iets, bood hij gewoon aan. Dat zou een hele stijve toch niet doen? Ik ben blij met een kritische blik hoor zeker!! Maar had zelf dat gevoel niet direct..

Paard was ook een maand niet gereden hiervoor. Maar ik wil zeker geen excuses zoeken voor mezelf op voorhand. Merk gewoon dat ik er echt wel een goed gevoel bij had


Hij wisselt niet (alleen voor, achter komt niet mee) hij galoppeert overkruist verder, Springpaarden zijn overigens gewend te wisselen. Dat moeten ze in het parcours natuurlijk gewoon kunnen. Maar ze springen dan een zoals wij dat noemen springwissel (dus niet verzameld gedragen).
Ik vind hem ook stijf ogen achter; maar als hij langere tijd heeft stilgestaan dan is dat ook niet echt raar. Dat kan ook verklaren dat hij achter niet wisselt.
Weet je ook waar de blessure heeft gezeten? Ik vind hem zowel voor als achter vrij kort in de beweging, maar dat zegt ook niet alles. Een springpaard moet vooral goed kunnen springen.
Ik vind hem nu niet kreupel ogen, wel stijf. Maar over kreupelheid kun je natuurlijk pas wat zeggen als je een keuring hebt gedaan (in ieder geval klinisch, buigproeven). En echo van de pezen natuurlijk. I

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 15:57

Rechts achter zat de blessure.

Ik ga kijken wat ze zeggen, als ze de echo niet willen doen ga ik afhaken. Anders ga ik daar op wachten. Ik ben zelf niet de beste ruiter en dit voelde gewoon zo fijn. Als de dierenarts hem goed vind lopen vertrouw ik daar op. Ik ontken zeker niet wat jullie zien! Maar kreupel is ie er niet op.. Stijf voor een springpaard dat stil heeft gestaan.. het is in ieder geval moeilijk dit!

anjali
Berichten: 15209
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:01

Ik vind het er goed uitzien. Beetje stijf achter misschien.Het ligt er aan wat ze ervoor willen hebben.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 16:03

De vraagprijs is €2000 nu. Ben er nog niet verder op in gegaan..

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:04

Ik snap je wel hoor TS. Het ziet er ook vertrouwd en rustig uit, maar iets zegt mij dat er wat is. Maar 2000 is wel een redelijke prijs. Als het meer was dan zou ik zeggen laten staan.

Besje

Berichten: 840
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:06

Kreupel is hij inderdaad zeker niet, ook niet onregelmatig :) maar ik vind hem niet 100% :) hij wisselt idd ook enkel vanvoor, wat voor mij bevestigt dat hij achter kracht mist. Geen idee of dit aan de blessure, gebrek aan training, of iets anders ligt :) idd zal enkel keuren hiervoor uitsluitsel kunnen geven