[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:46

Monique1963 schreef:
...
@Assebassie, ja stappen terug inderdaad. En je hebt gelijk, ik ben natuurlijk met Shadow gaan werken wat ze helemaal niet leuk vond. En mijn vriend was er idd ook niet, misschien speelt dat ook mee, hoewel hij nauwelijks iets met haar doet eigenlijk. Maar goed, als ze zo hooggevoelig is, pikt ze dat via mij ook op.
...


Monique, ik betwijfel of je het op hooggevoelig kunt gooien?

Vinni was zeer hooggevoelig en supersensitief. Ook Quinta één van haar dochters heeft het.
Ik heb met beide van alles meegemaakt en bij Quinta ben ik in de begin jaren meerdere keren onbedoeld eraf gegooid. Maar het was absoluut niet expres en geen van beide heeft me ooit geprobeerd te trappen, bijten of is gaan steigeren.
Integendeel, ondanks hun problematiek probeerden ze me juist te ontzien.
Zoals je via pb weet hebben we de oplossing met Quinta gevonden en sindsdien is het een fantastisch paard geworden.

Bij Callas zie ik een paard wat geregeld de kans heeft gekregen om haar dominant gedrag door te zetten. Ze gedraagt zich naar mijn mening bot en lomp en krijgt daardoor al zo'n 2 jaar kansen om over jouw grenzen heen te walsen.
Ze weet daardoor feilloos wat ze aan je heeft en geeft haar positie tegenover jou echt niet zomaar op. Doordat ze nu al een paar keer vies en gericht naar achteren getrapt heeft geeft ze aan dat zij de baas wil zijn.

Ik hoop voor je dat je rap wat meer respect kunt afdwingen bij Callas. En hou desnoods met een zweep haar op gepaste afstand met longeren e.d. zodat ze niet de kans krijgt je binnenkort het ziekenhuis in te meppen.

MaiNat

Berichten: 3476
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:56

Ik mis de updates! Vind het jammer z'n terugval! Moeilijk hoor.. vind de verhalen over Shadow aan de lange lijnen ook erg leuk om te lezen. Zelf lange lijn ik ook veel!

Monique1963

Berichten: 8782
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 20:18

Hi allemaal, ik leef nog, Callas ook. Ja weinig te updaten eigenlijk. Ik wandel dagelijks met haar en draaf met haar aan de lijn. Vandaag overgeslagen vanwege het hoosweer, maar de twee keren daarvoor gingen wel zo heel verschrikkelijk braaf. Keurig niet voorbij mij lopen, netjes meedraven op de wandeling of draveling dan, hahaha, netjes back up. voorbeeldig paardje. We hebben eereergisteren een schrikje gehad tijdens het wandelen maar dat ging ook allemaal goed. Ik ben nog niet op het veldje gaan trainen, daar wacht ik nog even mee. Wel hadden we gisteren iets raars. 's morgens dus braaf gewandeld door het dorpje, echt superlief. Gaan we 's middags in het land een stuk heining repareren met mijn vriend. Daar moest ik palen voor slepen. Callas staat in de weg op een smal pad op een talud. Ze staat met haar hoofd naar me toe. Ze kan daar niet goed keren want het is smal, dus ik help haar met omgaan, doet ze netjes. Loopt ze weg, ik pak de palen weer op om te slepen, draait ze zich weer om om te kijken wat ze hoort en wat ik doe. Ze vindt het duidelijk gek en spannend. Dus ik denk zoek het maar uit, ik ga niet weer die palen neerleggen en jou helpen omdraaien, je kon net ook weer terug omdraaien, dus je doet het zelf. Dus ik loop door met die palen te slepen en zij gaat achteruit lopen. Whatever, niet mijn probleem. Maar ik sleep harder dan dat zij achteruit loopt, dus ik roep een paar keer aller aller aller, hop etc. Dat etc zei ik niet hoor, hahaha. Draait ze zich om en bokkend en gek doen gaat ze weg. Nu weet ik dus niet of dat nou gewoon gekkigheid was of dat het naar mij gericht was. Ik heb geaarzeld of ik haar nou zou gaan halen, maar moet ik een paard nou afstraffen omdat ie vrolijk is? Was het vrolijk of was het verzet? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ze bleef rennen tot onder aan het land, en toen ze doorhad dat Shadow de andere kant op was gegaan, kwam ze bokkend en stuiterend naar boven stieren de berg weer op. Liep ik daar nog met die palen, durfde ze niet voor of achter mij langs, stond ze op een steile helling te bokken en te hupsen. Wat een kracht hebben paarden dan! Toen ik voorbij was, stierde ze achter mij langs, Shadow achterna. Afijn, ik was ook druk met dat hek, dus ik heb het maar zo gelaten, maar wel voorgenomen dit slepen met palen te gaan herhalen waar ze bij is. Sterker nog over een poosje mag ze het zelf gaan doen, want ik krijg een tuig van Pien! Tof Pien, tnx!

Afijn, morgen weer wandelen en ook voor het eerst dan gewoon over het veldje wandelen. Ze deed het nu trouwens ook netjes met als ik haar halster vasthield en dan wandelen, want daar werd ze eerst heel drammerig van.

En ik heb telkens gewandeld met het zweepje voor haar neus en als ze voorbij mij wilde een beweginkje maken en dat was al voldoende. Wel wil ze vaak achter mij gaan lopen, mogelijk omdat ik dat maandenlang zo geoefend heb, mogelijk omdat ze geen verantwoording voorop wil nemen. Maar ik wil niet meer dat ze achter me loopt, te link voor als ze kan schrikken en op mij kan springen. Dus moet ze nu naast mij lopen vandaar.

Met Shadow al weer even niets gedaan, ik hoor weer erg zijn luchtwegen, dus ik wil niet dat hij zich drukmaakt en hij staat weer op hoestsiroop.

Zijn jullie weer een beetje bij.

joey2010

Berichten: 4358
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 07:39

Zo te lezen is het joligheid geweest omdat ze erna ook liep te bokken en gek te doen.
Fijn dat ze nu weer n periode heeft dat ze zo fijn meewerkt en weinig schrikt!

Shadow zal meer last van zijn luchtwegen hebben door het vochtige weer denk ik.
Lief van Pien dat je haar tuig mag lenen.

Toch ben je gegroeid samen met Callas.
Jullie blijven vooruitgang boeken +:)+ .

Monique1963

Berichten: 8782
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 09:01

Shadow zijn luchtwegen zijn chronisch geïrriteerd door de stoffige droogte hier. Waar we eerst in Frankrijk woonden was het geen probleem. Veel natter dan hier. Hier in echt Zuid-Frankrijk heb ik maar vier maanden van het jaar gras, twee maanden aan het begin van het jaar en twee maanden rond nu totdat het kouder wordt dan 10 graden. De rest krijgen ze hooi. De tussenliggende periode is het land gortdroog. Iedere stap die ze zetten levert stofwolken op. Iedere hap die ze nemen zit stof op. Toen is het begonnen. Het begon met dat hij zich verslikte in het stof. Wij zouden dan een glaasje water nemen, maar een paard denkt er niet aan te gaan drinken. Dus zette ik ze op de nog beste stukken, maar ook dat was niet ideaal. Geen zaagsel meer maar stro wat ik ietsjes besprenkel. Hooi gaan natmaken sowieso, maar dat is eigenlijk ook het probleem niet zo. Hij propt niet, maar verslikt zich regelmatig in stof en moet dan zo verschrikkelijk hoesten dat ik denk dat ie erin blijft. En nee op zijn rug kloppen helpt niet ;-) Dus eigenlijk vlak na we hier kwamen wonen heb ik van de dierenarts een hoestsiroop gekregen, ben de naam ff kwijt iets met ol aan het eind dacht ik. Stom, ik heb het spul dagelijks meerdere keren in mijn hand en weet niet hoe het heet. Die siroop helpt wel iets heb ik het gevoel. Nu het seizoen weer vochtiger wordt, heeft hij daar gelukkig juist baat bij. Ik hoor hem 's nachts niet meer hoesten en overdag maar een paar keer. Maar als ik hem in de hand heb kan ik hem soms horen ademhalen. Het is niet raspend, maar je hoort het wel. Hij heeft ook geen neusuitvloeiing dus er is niets ontstoken. Er is geen luchtweginfectie, maar wel een irritatie. Dat kan uiteraard ooit erger worden, maar ik hoop dat het zoals het nu is, dat het niet erger wordt en dat het zo blijft of beter wordt. De da kan er verder dus ook niets mee omdat het geen infectie is. Gelukkig eigenlijk. Dus ik blijf pappen en nathouden bij die kleine man.

Pien is een schat want ik mag het niet alleen lenen, ik mag het hebben!

Wat positief aan dat gekke balksleepincident was, was dat toen ik dus voor het pad stond met mijn balken, waar shadow in was gegaan, dat Callas heel veel afstand hield en niet door mij heen wilde denderen achter hem aan. Dus of she was scared sh*tless van die balken of er was respect voor mij of een combi van beide.

Maar ik heb inderdaad ondanks deze terugval, (die ik misschien verkeerd geïnterpreteerd heb, want misschien was ze daar ook jolig... ) nog steeds het gevoel dat we iedere training hoe klein ook vooruitgang boeken.

Vandaag zal ik niet veel kunnen doen, er wordt zo ontzettend veel geschoten hier. Weet je nog vroeger in de dagen voor Oud en Nieuw hoe dat klonk al die rotjes overal? Zo klinkt het hier de hele week. Ze mogen alleen in het weekend en op woensdag jagen, maar geen (jacht)hond die zich daar wat van aan trekt en er is in alle dorpen allang geen politie meer dus who cares... Nou kan Callas die schoten inmiddels wel hebben, maar die honden... Ze kan nu niet eens rustig hooi eten, draaft zo ongeveer rondjes in haar box door dat gekef van de honden in het bos. Dus weet niet of het slim is om dat iets met haar te gaan doen als ze nu al zo onrustig is. Misschien alleen op ons erf naast het huis en niet op de oprit of zo. Misschien alleen het blok, omdat ze dat goed kan. Afijn, we zien wel.

Ondertussen heb ik de videobril en die bevalt erg goed. Nu nog filmpjes ervan maken.

pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 09:27

joey2010 schreef:
Lief van Pien dat je haar tuig mag lenen.


Monique1963 schreef:
Pien is een schat want ik mag het niet alleen lenen, ik mag het hebben!

Nee hoor, Pien is geen schat(nou ja een kleintje dan)
en inderdaad je mag het hebben. Het is een oud tuig en ook vuil en er zit echt nog wel werk aan. Wij zullen hier niet meer mennen, is al zolang geleden, en toen ik de vraag las van Monique heb ik het gelijk besproken met mijn man want we wonen klein hier en het geeft weer ruimte. Omdat ik Mo erg aardig vind, mag zij het gewoon hebben en kan ik dit nooit meer gaan mennen idee, ook uitvoeren. In het leven moet je ook dingen los kunnen laten.
Als Callas paar jaar verder is en super braaf, dan kom ik een keer een ritje doen in het wagentje. Lekker luisteren naar het geklik van de hoefjes. En als het zover nooit komt, ook geen probleem....

Ik denk dat Callas gewoon jolig was en dat is vooral iets om heel erg van te genieten. Althans ik geniet er heel erg van als onze Hercule dat doet, want dan zijn we zo mooi. Balen dat vele gejaag bij jullie. Dat is hier vele male rustiger en hooguit alleen op zaterdag of zondag..

Monique1963

Berichten: 8782
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 10:12

Loslaten is heel moeilijk Pien, kweetut. Of ik ooit met een kar aan de gang ga met Callas, dat zou dan op een andere plek moeten zijn, hier kan dat niet, te veel heuvels, maar wat ik wel met haar wil gaan doen, is boswerk met het slepen van boomstammen. Dat lijkt me helemaal wat zij leuk vindt om te doen. Dus daar ga ik het in eerste instantie, misschien met wat aanpassingen, voor gebruiken.

assebassie
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 11:13

Loslaten, ik doe niet anders haha, maar is niet erg hoor, er is nog heel veel wat ik wel kan gelukkig ;)
En als 't zo onrustig is bij jullie zou ik zeker geen dingen doen die ze moeilijk vind, gewoon ook voor jezelf, jullie kunnen al zoveel!

En dat was vast vrolijkheid van Callas hoor, had ik gisteren ook met mijn merens, even gelongeerd en toen mocht ze nog even 'los' , dat vind ze erg moeilijk, ze kruipt het liefst in mijn zak haha, dus deed ze daarna even een rondje voor zichzelf, ik geniet daar altijd van, ze bokt, springt, alle vier de beentjes in de lucht, zeker niet gemeen bedoelt, ze kijkt dan echt of het kan, en komt dan weer aangescheurd in mijn richting, ze is altijd vrolijk.
En Callas heeft meer respect voor jou dan voor boomstammen denk ik hoor, ze kijkt ook wel uit.

joey2010

Berichten: 4358
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:11

Mooi gebaar hoor Pien! Ook al is het ouder tuig, ze kan nu wat oefenen.

Mo ik denk wanneer er zoveel onrust is en ze is al zo aan het draaien in haar box dan kun je beter 1 dagje niks doen.
Niet te veel willen . Het komt allemaal wel. ;)

Jammer om te lezen dat Shadow chronische luchtweg irritatie heeft.
En de droogte in de zomermaanden werken dan helaas tegen.
Gelukkig komt de nattere periode aan.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 03:47

Het lijkt erop dat het kwartje begint te vallen bij mevrouw, uit de persoonlijke ruimte van het vrouwtje blijven. Jammer van al die jagers plús honden.

Monique1963

Berichten: 8782
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 09:40

Hi iedereen. Een dagje overslaan doe ik heel af en toe wel, maar alleen met regen, probleem is dat er de laatste weken altijd wel wat lijkt om het over te slaan. Bijvoorbeeld het stormt al weer dágen. Dat is zó niet haar favoriet. Dat zou dan betekenen dat ik met wind niets meer kan doen. Dus dat is het dilemma wat ik telkens heb, vermijden of trainen. Ik neig meer naar vermijden omdat het gewoon niet gezellig is. Maar dan kan ik uberhaupt niet zoveel met haar doen, want het stormt hier heel vaak. Dat is de mistral. Wij zitten in het staartje ervan. Dan stormt het minimaal vier dagen achtereen en vaker langer. Dus ik ga dan als het zo stormt toch even wat met haar doen, ik kan het niet altijd storm blijven vermijden.

Gisteren daarom toch ook even op de oprit aan de hand wat gedaan. En ze schrok wel een keer dat ze ervandoor wilde maar ze bleef eigenlijk keurig bij mij, ze rende zeg maar langs mij maar omdat ik niet reageerde bleef ze zonder dat ik haar om hoefde te sleuren schuin voor me staan, dus achterwaarts gezet en gewoon doorgegaan met oefenen en afgesloten met het blok. Dat is echt haar favoriet. Dat kan ze zo goed en vindt ze zo leuk om te doen, want dat is koekje...

Dus dan denk ik dat ik het toch goed heb gedaan. Dus ik wacht nu tot de ergste storm is gaan liggen, misschien als het wat warmer is in de middagpauze en dan toch maar aan de hand weer wat trainen.

joey2010

Berichten: 4358
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:29

Kijk dan lijkt ze toch meer vertrouwen in je te hebben.
Omdat ze langs je rent maar stopt en je niet mee verder sleurt, ze zoekt steun bij je en dat is prima. +:)+

Suusjepluus

Berichten: 793
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:58

Leuk dat je nog steeds updates post *D Als ik het goed lees zijn jullie eigenlijk allebei zoekende naar de beste manier van samenwerking. 'Het proces is belangrijker dan de uitkomst', ik vind het vooral heel mooi dat jullie elkaar proberen te begrijpen.

Monique1963

Berichten: 8782
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 16:43

En het proces is weer in opgaande lijn. Vanmorgen een handwandelingetje van 10 minuutjes op de oprit gedaan. Ze kent het nu en dus gedraagt ze zich keurig. Het stormt nog steeds, maar ze gaf niet aan onrustig te zijn. Dus prima.

Vanmiddag had ik het idee het waait veel minder dus ik ga het korte hekkencheck ritje doen. Is 20 minuten in stap, als draaf ben ik met tien minuutjes weer thuis, zo kort is het. Dus ik was er helemaal aangekleed en er klaar voor, maar toen nam de wind toch weer toe. Ik heb haar wel naar stal gehaald. Ik denk, ik ga toch eerst maar weer eens longeren, dat heb ik nu al een week niet meer gedaan. En dan zonder haar moeilijk om te laten keren had ik me voorgenomen.

Dus daar ben ik nu net van terug. Ging erg netjes. We hadden 1 verzetsprong met ingebouwde piep, maar ze deed verder keurig wat ik haar vroeg en ik heb haar dan op de cirkel laten stoppen. Ho met inlopen op haar af zeg maar. Haar laten omgaan met de neus de andere kant op en vanuit die stilstaande positie weer afstand genomen en weer voorwaarts gevraagd. Allemaal erg netjes en ze viel ook niet naar binnen. Dus erg tevree.

Toen ben ik nog even met haar gaan wandelen aan de hand. Was prima tot ze ineens wel erg actief werd en naar boven in de bossen liep te kijken, althans dat dacht ik. Bleek dat er onder ons de Merens-meneer met zijn, volgens hem, gevaarlijke paard liep. Ja, dat is natuurlijk hartstikke leuk, een ander paard! Daar werd ze blij van en daar wilde ze uiteraard graag naar toen, maar die meneer vroeg waar ik heen moest en ging gauw de andere kant op. Dus Callas had het nakijken. En wat is ze dan prachtig! Kop er mooi op, oren naar voren. Maar ja, helaas ze moest toch op mij letten, dus aandacht gevraagd met omgaan, achterwaarts, komen enz en ze deed alles supernetjes. Geen verzet. Wel erg moeilijk om dat leuke paard niet helemaal na te kijken, maar zodra hij uit beeld was, was ze weer helemaal relaxed. Als belonende afsluiter het blok gedaan en ze was erg lief. Ik hoop dat mijn camerabril het opgenomen heeft, dan kan ik er wat stukjes uit laten zien. Maar eer dat dat klaar is ben ik wel weer een dag verder.

Dus niet gereden, maar wel tevreden. Hé, dat is een nieuwe slogan!

MaiNat

Berichten: 3476
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:30

Fijne update! Klinkt als een geslaagde dag

joey2010

Berichten: 4358
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:52

Prima toch!

Mooie dag geweest voor beide.
Fijn dat ze zo goed luisterde naar je .

josien_m_
Berichten: 2463
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:34

Ik blijf toch ook meelezen en vind het interessant te lezen wat voor adviezen je allemaal krijgt en hoe je zelf nadenkt en beslist hoe je het wilt aanpakken.
Maar ook blijf ik me verbazen bij alle interpretaties van het gedrag. Dat is natuurlijk ook moeilijk te verstaan, wij zijn geen paarden en snappen al hun communicatie maar voor een heel klein beetje.

Wat ik als een verschil ervaar is de startpositie van de mens omdat die zo anders is voor mij. Ik "heb" paarden, nou ja pony's en leef al 45 jaar met ze samen. De laatste 20 jaar op een heel andere basis dan daarvoor. En ik heb hele fijne, rustige en zelfbewuste paarden. Op 3 van de 10 rijd ik ook, de anderen zijn niet beleerd op enige manier. Mijn 3 verschillende kuddes leven allemaal naast elkaar en ieder dier heeft zijn eigen rol en positie in de groep. Ik heb met allemaal een prettig contact, met de één intiemer dan met de ander. Maar ik ben een mens, geen paard en ben dus niet hun leider en ze hoeven mij niet te volgen of te vertrouwen. In tegendeel, ik bevorder dat ze zichzelf vertrouwen en hun eigen keuzes mogen maken. Daarmee blijven ze zichzelf, de ene voorzichtiger, de andere een durfal, een derde een onruststoker! Ja die heb ik ook in de groep... Met de dieren waarmee ik rijd heb ik enige basisafspraken: als de veiligheid in het geding is vraag ik de leiding en bepaal route of snelheid. Als dat niet nodig is mogen ze het zelf weten. Dat geeft hele andere ervaringen. Soms loopt mijn pony wel een half uur te snuffelen en kriskras over een pad of gaat het struikgewas in omdat hij iets interessants ziet of ruikt. Je maakt van alles mee en ik probeer te zien en te beleven door me ze goed mogelijk op hem af te stellen. Het effect is dat hij veel zelfbewuster is geworden (dit dier woont nu 3 jaar bij me) veel rustiger en eigenlijk schrikken ze bijna nooit meer. Dat was eerst vele malen anders, te alert, te fel en te snel en hard lopen voor alles wat anders is dan verwacht. Als het een enkel keertje wel gebeurt, ja ik zit met lange teugel en een bitloos hoofdstelletje en heb via die weg weinig in te brengen. Maar ja, hij vliegt een pas of 10 weg, stopt en keert om om weer te kijken. Of hij verandert onmiddelijk en vlucht niet meer maar ziet het als een goede start voor een lekkere galop. En ik moet lachen op zo'n moment. Ik zal dus nooit tegen hem zeggen dat er niets is om bang voor te zijn of hem tegenhouden en eisen dat hij ergens niet op mag reageren. Dat vertrouwen heeft hij blijkbaar en dus vertrouwt hij op zichzelf. Deze visie bedenk ik me nu, draag ik ook uit in mijn werk als hulpverlener. Ik vertrouw er op dat de ander goed weet wat voor hemzelf goed is. daar kom je weer bij wanneer de omgeving ophoudt met allerlei eisen aan je te stellen. Mijn paard is van zichzelf, mag een eigen mening hebben en zeker zal ik zijn gevoelens niet willen krenken of veranderen!

Diddykong

Berichten: 1475
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:42

Ook een interessante benadering. Alleen ik met mijn eigenwijze volbloed, ik zou dat echt niet aandurven. En ik geloof dat veel paarden juist op zoek zijn naar duidelijk leiderschap en grenzen, op een vriendelijke en respectvolle manier. Maar dat is dus een heel andere instelling. Ik zie paarden misschien meer als jonge kinderen, je kunt best rekening houden met persoonlijkheid en gevoelens, maar aan het eind van het liedje wil ik dat ze wel luisteren. Waarom? Omdat ik gevaar overzie waar mijn paard, of een kind, dat totaal niet kan. Hoe doe jij dat bijv als er verkeer op de weg rijdt? Zo'n paard als Callas zie ik er zo voor aan dat ze in paniek overal doorheen dondert met alle gevolgen van dien. De mijne zou waarschijnlijk het erf niet afgaan :+ .Ik persoonlijk vind het eigenlijk gevaarlijk om paarden in deze wereld zo'n grote verantwoordelijkheid te geven. Maar misschien verschilt het per paard? Ten slotte zijn er ook kinderen die het heel goed doen bij veel vrijheid. Maar kijk ik naar mijn vriend, dan geeft hij aan juist ontzettend grenzen te hebben gemist in zijn leven. Dit heeft best veel gevolgen gehad voor hem en zelfs nu nog. Maar goed wil je totaal niet aanvallen :D. Het staat alleen zover bij mij vandaan haha.

pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 14:10

Ook hier laten we de paarden in de waarde en zichzelf zijn. Dat betekent voor Hercule dat als we mensen dingen doen, dat we doen wat wij willen en hij vind het heerlijk, want voor hem betekent dat nieuwe dingen zien en ontdekken. Hij kan daar wel eens te enthousiast te blij van worden zeker als het wegens vakantie of anderszins langer geleden is, maar eigenlijk blijft hij altijd binnen het hanteerbare. Voor Polie betekent dat ze geleerd heeft dat als we mensen dingen doen, ze op mij kan vertrouwen dat niets eng is en Polleke is van een enorme angsthaas heel erg dapper geworden. Mensen dingen doen we niet zoveel maar als de paarden gezond zijn wellicht 8 uur per week (maximaal). Alle overige tijd bepalen zij zelf wat ze doen want dan staan ze met zijn tweeën op een hele grote wei *\o/* . Dan brengt mens Pien ze naar de wei en 's avonds weer naar huis naar de grote paddock met stal. In de zomer staan ze gewoon 24 uur op de wei. Zodra Pien haar neus laat zien, komen ze in volle sjas aangerend want dat betekent lekker brokjes als ze weer thuis zijn en een open stalletje tegen wind en regen voor de nacht met onbeperkt hooi. *\o/*

Monique1963

Berichten: 8782
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 14:24

Hai allemaal, vind het ontzettend interessant te lezen hoe iedereen met zijn knolliebollie omgaat. Overigens gefeliciteerd Diddykong ;-)

Josien de benadering die jij beschrijft heb ik in het begin bij Callas gedaan. Op buitenritten kon ze op het pad lopen waar ze wilde. Ik gaf haar in principe alle vrijheid om te kiezen hoe ze een obstakel in het bos ging nemen en waar ze liep. Ik reed ook op halster zonder bit en met lange teugel. Dat resulteerde er bij Callas in dat ze compleet vergat dat ik op haar rug zat en als ik dan bijv hoestte of nieste, dat ze zich helemaal te pletter schrok van o ja er zit nog een mens op mij. Ze schrok toen ook al erg van van alles en nogwat. De verkeerde wisselwerking tussen haar en mij en het niet doorzien van mijn kant, zorgde uiteindelijk voor het ongeluk. Wat ik niet doorzag was dat Callas kennelijk die verantwoording niet wilde. Volgens de theorie van Bruno dan. Callas heeft een dwingerig karakter in de kudde, wil overal altijd eerst in, eerst eten, en walste (zeker toen) over iedereen en alles heen. Maar zelf in de kudde bepalen waar ze heen moest, geen denken aan. Dat laat ze aan een ander over. Als die ander of leider er niet is dan neemt ze uiteindelijk wel de beslissing, maar eigenlijk liever niet. In de theorie van Bruno Marchal is Callas een paard dat wel een grote mond heeft, maar een klein hartje. Dat is vaak in de mensenwereld ook zo, de haantjes de voorste zijn vaak wat opgeblazen waar je zo doorheen prikt. Volgens hem heeft Callas een consequente leider nodig. En daar hebben we het afgelopen jaar aan gewerkt. Ik weet niet of die theorie klopte, maar wat ik wel weet is dat ik met die insteek veel met haar bereikt heb. Ze lijkt het vaak prettig te vinden iemand te kunnen volgen zonder zelf beslissingen te hoeven nemen. Aan de andere kant zit haar grote mond haar nog wel eens dwars en in situaties waar zij vindt dat er geen moeilijke beslissingen genomen hoeven te worden omdat ze het toch wel weet, dan komt ze met die grote mond en komt ze in verzet. Dus dat gebeurde er met longeren. En daarin moet ik dan mijn consequente positie neerzetten en vertellen dat ik toch echt vind dat we dat gaan doen en dat zij dat dan niet leuk vindt, tja, er zijn gelukkig veel dingen die ze wel leuk vindt en we dagelijks doen.

Het is in ieder geval schitterend weer, zonder wind, dus ik ga zo het kortste ritje weer eens maken. Eindelijk weer eens. Zin in!

josien_m_
Berichten: 2463
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 15:35

Een consequente leider is zeker een oplossing voor zo'n paard. Toch zou ik anders werken en het paard de kans geven zichzelf te ontwikkelen en in balans te komen met haar angsten. Dwingerigheid: wat vermijdt ze daardoor? Ik zou dus niet op zo'n paard klimmen maar haar eerst de wereld verder laten ontdekken. Niet door te eisen of te dwingen, want dat doe je als je haar mee neemt toch. Je gaat haar grens over en dat krijg je terug: zij gaat ook jouw grens over want dat doe je haar voor. Alle vrijheid geven is wat anders dan je aanpassen aan de mogelijkheden van de ander. Paarden hebben/kennen eigenlijk geen leiders, bslissingen worden bij consensus genomen. Ik weet dat dat heel vreemd klinkt in paardenland. We hebben zo lang met andere ogen (lees- willen beheersen/ controleren) gekeken dat we niet meer zien hoe het er werkelijk aan toe gaat bij vrij levende paarden. Daar is zelden ruzie! Ja, hengsten vechten wel eens voor echt, maar verder? Nee ze gaan heel vreedzaam met elkaar om, ieder heeft zijn rol, zijn plekje wat past bij de persoonlijkheid. Geen paard wordt gedwongen iets te doen wat hij of zij niet wil... Wat niet wegneemt dat ze soms niet helemaal gelukkig zijn met de gang van zaken. dan kunnen ze de kudde verlaten en zich bij een andere aansluiten. Wij mensen kennen een hierarchie, een baas en onderdanen. daar zijn we naar op zoek als we andere dieren bekijken, naar iets wat we kunnen herkennen. Maar dat is zien binnen onze context en dat is niet altijd de meest passende.

Monique1963

Berichten: 8782
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 16:07

josien_m_ schreef:
Nee ze gaan heel vreedzaam met elkaar om, ieder heeft zijn rol, zijn plekje wat past bij de persoonlijkheid. Geen paard wordt gedwongen iets te doen wat hij of zij niet wil...


Hi Josien, ik heb bovenstaande even gequote. Wat ik bij mij in de kudde zie is dat de twee shetten heel vaak iets moeten doen wat ze niet willen. Ze moeten gewoon opr*tten bij een lekkere appel en wel een beetje snel, als ze niet snel genoeg opzij gaan, worden ze gewoon omver gelopen. Dat vinden ze niet leuk dat gaat met oren naar achter gepaard. Poupette de kleinste shetmerrie mept er lustig op los als shadow iets doet wat ze niet leuk vindt. En dat gaat niet zachtzinnig. Ze heeft hem een keer echt een hoek in gemept en bleef meppen tot ik aangerend kwam. Dus niet met alles uit je verhaal ben ik het eens.

Ik ben net terug van een heerlijk ritje, het is weer als vanouds. Voor zulke dagen doe ik het en ik blijf de lijn waarin ik nu zit voorzetten. Veel handwerk, wandelen, vrijheidsdressuur, longeren en consequent blijven overal en zeker dit met rijden ook doen.

josien_m_
Berichten: 2463
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:43

Maar dat is ook geen echte, veilig gehechte kudde! dat is een groep paarden. Zo wezenlijk anders is een echte kudde. Familie van elkaar, hun hele leven samen, veilig gehecht en als kudde opgenomen in een heel stelsel van haremkuddes die elkaar zeer geregeld ontmoeten en daarbij buiten de deur ook vrienden maken of een toekomstige vader voor hun veulen zoeken. Door onze onnatuurlijk omstandigeheden ontstaat er strijd bij paarden om voedsel. dat bestaat gewoon in het wild niet. Paarden zijn geen territoriumdieren, hoewel ze wel een vaste voorkeur hebben voor hun leefgebied.

Monique1963

Berichten: 8782
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 17:58

Hi Josien, ik denk dat in het wild deze drie paarden elkaar niet opgezocht zouden hebben.

Maar ze hebben hier wel heel natuurlijke omstandigheden. Ze lopen bij mij op 7hectare wilde natuur, weiland, bossen, moeras, beekje en een bron. Lijkt me redelijk natuurlijk. Het is een oud fruitdomein waar we wonen en zodra er appels gaan vallen, en Callas ziet een andere pony ergens naar toe lopen wat wel eens een fruitig fruitje zou kunnen zijn gevallen, dan kan er overal eten voldoende staan, maar appels zijn voor hen allemaal het ultieme genot. Dan kan het gras kniehoog staan, dan gaan ze toch echt voor die appels, en dat is dan een heel natuurlijke strijd, want ze willen allemaal dat lekkerste hapje. Zelfde gebeurt met walnoten en kastanjes.

Dus dat er in het wild geen strijd bestaat om voedsel, dat denk ik dat dat niet helemaal klopt. Kan misschien zo lijken omdat er op de steppe waar paarden van oorsprong wonen geen lekkere hapjes uit bomen vallen, maar als er ineens een paar lekkere hapjes zouden groeien, dan zal daar toch ook het darwinistische recht van de sterkste heersen. Alleen de sterksten kunnen overleven in de natuur.

josien_m_
Berichten: 2463
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:40

Darwins recht van de sterkste wordt vaak niet helemaal juist vertaald, het is het recht van de meest passende/geschiktste. Niet de sterkste in kracht.
Maar ik snap je punt!
Toch denk ik dat je geen enkel bewijs zult vinden in je onnatuurlijke kudde omdat er geen balans, geen gezamelijk belang of een gedeelde taak bestaat. Ik ben dit wilde paardenleven ook nog maar net aan het ontdekken hoor via de moderne ethologen en hun participerend onderzoek.