Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:07

Wij rijden wel echt via de klassieke rijstijl, dus echt van achter naar voor werken en zo min mogelijk met de hand. Zo beginnen wij ook met de jonge paarden, eerst moeten ze controle krijgen over hun lichaam, leren voor los te laten en vooral in het begin veel naar buiten zodat ze conditie en spieren opbouwen. :)
Natuurlijk rijdt een manegepaard altijd anders dan een eigen paard en daar ben ik mij ook wel bewust van. Maar de paarden worden wel echt eerst goed ingereden, ze zetten er niet zomaar iedereen gelijk op.
Maar er zijn natuurlijk ook dingen nu waarvan ik weet: oke zo wil ik dat dus later bij mijn eigen paard níét gaan doen :+
Dus een beetje van beide denk ik.

Daarnaast ben ik mij ook al veel aan het inlezen over allerlei verschillende zaken. Zoals de beginselen van grondwerk, zodat je paard eerst vanaf de grond zijn balans weet te vinden voordat je er op gaat zitten.

Lamarxhorse

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:22

Lamar vond de bietjes pulp dus niks! Hij dacht vreet t zelf maar op! Terwijl ik er ook appel doorheen heb gemaald. Nu al verwend!
Hij is idd heel rustig en heeft geen gekke buien nog nooit stout gedaan in de weide als ik bij hem was en echt de rust zelve.
Onderling kunnen ze wel lekker klieren trouwens maar nooit heel heftig dat je er bijna tussen wil springen.

Ik rijd ook nog op een manege en doe springcursussen ernaast ben ook wel van mening dat mijn lesgever goed les geeft, veel theorie erbij over de klassieke rijkunst. En ik start met wedstrijden om mezelf eens te toetsen. Maar heb ook wel les gehad van lesgevers die minder waren en je standaard rondje stap,draf galop moest rijden met wat figuren.
Ook wil ik cursussen grondwerk en longeren gaan nemen voor de basisbeginselen.
En ik lees heel veel boeken.
Ook heb ik een tijdje een bijrijdpaard gehad en idd dat was heel anders als de manegepaarden die ik gewend was.
Ik geloof dat het voor iedereen een avontuur wordt ook helemaal afhankelijk van het karakter van je paard naast je eigen skills.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:39

Leuk om te lezen dat er ook maneges zijn waar het beter geregeld is. Theorie is ook altijd wel fijn om erbij te krijgen. Klinkt erg netjes hoe ze de paarden beleren Annikoe. Ook goed natuurlijk om te weten hoe je het niet wilt doen :)

Grappig dat ze echt zo rustig zijn. Mijne is in de wei eigenlijk ook altijd rustig.

Als jullie nog interessante boeken, artikelen etc. tegenkomen, hoor het graag!

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:42

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:54

Over warmbloeden met capriolen...
Ik heb een haflinger veulen welke compleet uit haar dak gaan gaan. :')
En zodra ik dan mijn telefoon pak om te filmen staat ze mij met haar meest onschuldige blik aan te kijken. _O-
Die kan draaien op een dubbeltje en doet een zeer knappe handstand. :=

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:00

Voor mij idd ook mijn eerste pony. Stond ook zeker niet op de planning eigenlijk := maar ik vind het nu zo leuk om samen alles voor het eerst te doen! En iedereen op stal is verliefd op hem dus volgensmij is het opvoeden ook redelijk goed gegaan :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:48

Is niet mijn eerste paard, mijn van het voorjaar overleden merrie was mijn eerste paard. Haar heb ik als 12-jarige gekocht. Toen was ze onder het zadel nog groen maar wel beleerd voor de sulky. Overigens was ze voor de sulky erg heet en bijna niet te houden.. Onder het zadel ook erg heet en gevoelig maar daar raak je aan gewend :D Joya is wel het eerste paard die ik vanaf veulen heb :j
Joya is nu mijn enige eigen paard en ik heb een arabische merrie in "bruikleen" van een vriendin. Haar ben ik nu aan het trainen en ik hoop van het voorjaar haar uit te gaan brengen in de endurance.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 13:13

Net weer even labgs geweest, hij is vandaag 1,5 geworden *\o/*

Afbeelding

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:23

Gefeliciteerd! *\o/* Mooie foto in het zonnetje :)

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:57

Echt een leuk dier Annikoe snap wel dat je ervoor gevallen bent! Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:09

Gefeliciteerd!!

Cvsdevries, ik meng de pulp met brokken en dat eet hij nu goed!
Moest wel ff wennen haha.

Dex is niet mijn eerste eigen paard.
Hier zit wel een verhaal achter...
Ik heb 8 jaar geleden ook een veulen gekocht, die had ik in de opfok staan.
Ben toen met hem gaan wandelen met iemand anders erbij en dat ging goed.
De keer daarna dacht ik dat ik het alleen wel kon.
Maar toen schrok hij zo erg van een paar ganzen en sloeg op hol.
Hij kwam in een vijver terecht en had daarbij zijn achterbeen gebroken.
Hij moest ter plaatse ingeslapen worden, hij is 1,5 jaar geworden :(
Dus nu snappen jullie wel waarom ik zo'n angst heb voor het wandelen!
In januari is het alweer 7 jaar geleden dat het ongeluk is gebeurd.

Het heeft lang geduurd voor ik dus Dex heb gekocht, maar ik ben echt zo blij met hem.
Het verlies daardoor ook goed kunnen verwerken.
Ben nog steeds heel bang dat Dex wat overkomt, maarja met dieren kun je dat nooit van te voren weten.
Morgen ga ik weer wandelen met hem, en mijn vriend gaat mee ik ga iig nooit meer alleen.
Dus dat wordt weer genieten :)

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:15

Jeetje Noor wat een heftig verhaal!
Gelukkig dat het nou een stuk beter gaat :j

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 17:00

Wat een dramatisch kippenvel verhaal Noor!! Vreselijk eind, snap je heel goed! toch knap dat je het toch opnieuw geprobeerd hebt! Weet niet of ik dat zou durven! Super stoer dus!

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:19

Nog gefeliciteerd met Jack!

Wat een heftig verhaal Noor. Snap best dat je daardoor bang bent dat zoiets zich herhaalt. Knap dat je het toch maar gewoon doet. Veel plezier vandaag.

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 13:08

Ja het is echt tragisch, zoiets wens je niemand toe.

Het ging weer super goed vandaag :D
Lekker een flink stuk gewandeld, en ook een stukje over een smal bospaadje.
Dex begint nu ook echt voller te worden, de bietenpulp werkt dus echt :)

En hoe gaat het met jullie paarden?
Zijn de weides/paddocks nog begaanbaar of begint het modderig te worden?

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:17

Fijn dat het weer zo goed ging met wandelen! Dus hij is ook goed mak?
Goed teken dat hij aankomt. Wordt hij er ook energieker van? Misschien dat ik ook bietenpulp ga proberen, want Jaro krijgt zat hooi, luzerne en een beetje brok en gras wat er nog staat, maar is wel aan de dunne kant en hij blijft vrij sloom. Zn wratjes zijn wel al een tijdje weg en glansde meer, wat voor mij wel aangeeft dat zn weerstand goed (genoeg) is. Maar hij kan wel iets meer energie gebruiken.

De wei is nu nog net geen blubber, wel gladder.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 16:43

Hier is de wei nog prima.
Ze lopen 'm nog niet kapot, dus hebben ook nog het hele stuk. :)
Echt veel gras staat er niet meer, ze krijgen onbeperkt hooi bijgevoerd.
Puzzle krijgt nagenoeg niks aan krachtvoer.
Soms een handje als hij iets nieuws moet doen.
Maar puzzle is echt tonnetje rond, dus heeft ook geen krachtvoer nodig. :+

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 16:45

Had jaro ook wratjes?

Ik zag ook allemaal bultjes op zn hals die zijn nu ook nog niet weg! Heb gevraagd om er naar te kijken maar niets meer vernomen dus ik ga er maar vanuit dat t niets is.. hoop zo dat t geen allergie is!!

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 17:30

Ja Dex is echt heel nuchter!
Kijkt nergens van op, ik denk dat ik daar later een fijn paard aan ga hebben :)
Hij is ook veel energieker geworden ja.
Hij glanst mooi, loopt beter dus over het algemeen is hij er een stuk beter aan.
Gelukkig maar zo net voor de winter :)
Je kunt de pulp altijd proberen, eerste keer ff mengen met wat lekkers anders eet hij het niet denk ik haha.

Wel raar die wratjes, de twee paarden die bij Dex lopen hebben ook van die wratjes.
Vooral bij de neus en onder de kin.
Miss allergie voor iets in het gras ofzo?
Dex heeft er geen last van, maar ik denk niet dat het iets is om je zorgen over te maken.

De wei hier is er ook nog goed aan.
Alleen rond de voerplaats bij het hooi is het een klein beetje modderig.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 17:37

Wat fijn dat het wandelen zo goed ging! Je moet zelf er gewoon weer vertrouwen in krijgen.

Ik heb het probleem dat ik niet nadenk voor ik iets doe haha. Had ik vroeger al, zonder tuig (halster+touw) en cap op de pony stappen en door de weide galoperen, en later denken dat het misschien toch wel gevaarlijk kon zijn. Nu heb ik dat ook nog, de eerste keer wandelen met Fflur ging ik ook helemaal alleen. Weet niet of ik dat nu nog zou doen voor de eerste keer (met mijn veulen nu)

Hebben jullie foto's van die wratjes? Ben nu wel benieuwd (evnt. Pb?)

Weiland(en) hier is/zijn nog in perfecte conditie!

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 17:48

Afbeelding
Enige foto die ik heb maar je ziet het niet goed.
Het lijkt op insectenbulten.
Het zijn eigenlijk ook niet echt wratjes maar bulten van ongeveer een cm doorsnede. Voelt een beetje hard en voornamelijk is zijn hals. Het vacht lijk je daar ook makkelijk eruit te kunnen trekken en volgens mij jeukt het ook.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 18:32

Die bulten op de hals komt mij niet bekend voor.. wratjes op de neus enzo is volgens mij niet ongewoon bij veulens, dat gaat vanzelf weer weg. Vergelijkbaar met waterpokken ofzo? Iets wat ze gewoon 1 keer in hun veulentijd krijgen dacht ik :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 20:24

Jeetje Noor, wat heftig. Rosie is hier ook met de aller eerste wandeling losgebroken. We zaten in het bos en ze rende een 80km weg over. Gelukkig was het zondag heel vroeg en er kwam gelukkig niks aan. Bij mij dus goed afgelopen. Bij jou een heel ander verhaal. Vreselijk.
Ik heb deze week met Rosie in de bak geoefend. Volgen en halt houden. Ze keer me eerst aan wtf. Maar Marinka deed het voor haha. Die liep los mee. En daarna vond ze het wel grappig en lette ze goed op wanneer ik stil ging staan. Binnenkort weer bij de buurman wandelen.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:25

Voor de geinteresseerde dit is een foto van mijn paard z'n neus met wratjes. Het zijn die kleine witte stipjes. In het echt zag je ze wel wat beter. Ze hebben er denk ik vier maanden gezeten en werden steeds wat groter en meer en ze waren ook ineens weer weg, maar heb er niet elke keer uitgebreid naar gekeken. Is inderdaad een jonge paarden ziekte (virus), zit meestal op/rond de neus en gaat dus vanzelf over. Hij had er ook verder geen last van. Heb het alleen enkele keren behandeld met tea tree maar heb niet echt gemerkt of dat hielp.

Afbeelding

Cvsdevries, wat jouw paard heeft lijkt me wat anders, maar zou zo ook niet weten wat het is. Goed in de gaten houden is sowieso verstandig.

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:39

Oja die wratjes heb ik ook wel eens gezien bij een andere jaarling in de opfok maar is nu ook weer weg.
Ik heb gevraagd om er naar te kijken desnoods met DA maar niets meer vernomen dus zal volgende keer even informeren..

Kvulden hoe ga jij dan na zo'n losbreek actie weer een poging wagen? ben je dan ook niet 'angstiger' of begin je dan weer vol frisse moed?

Niet teveel nadenken is soms misschien wel beter denk ik kitty.. ik denk TEveel aan wat als..
Maar ik ben ook weer geen angsthaas hoor meer voorzichtig.

Wat fijn dat sommige paarden nog lekker op het weiland kunnen staat!!