Fish_n_Chips schreef:Ik las vroeger graag de Volbloed-boekenreeks van Joanna Campbell. Daarin worden paarden zadelmak gemaakt in de lente van het jaar dat ze 2 worden, en doen ze ook mee aan paardenrennen. Ik vraag me af of die jonge zadelmakmaakleeftijd ook de reden is dat ze het altijd maar een paar jaar doen.
Dat ze er zo vroeg uit gaan heeft vooral met de prestaties te maken EN dat het de meeste eigenaren (rijke snobs, die alleen op de dag van de koers komen kijken) niet interesseert of het paard al dan niet lang meegaat, het moet gewoonweg "opbrengen". Ze krijgen maar een paar keer de kans, "niet goed genoeg" verkocht. Wel goed genoeg, zoveel mogelijk in de kijker lopen op 2j tijd en stoppen voor de resultaten beginnen tegenvallen.
Waarentegen mensen die met hun paarden begaan zijn ook wel zo vroeg beginnen, maar minder hard trainen en minder vaak starten. Deze paarden lopen op hun 10de ook nog makkelijk mee. Maar ze hebben in vergelijking niets opgebracht buiten de vreugde van een overwinning, bevestiging dat je goed bezig bent en plezier om samen te trainen.