Een nieuw paard kopen deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noeka

Re: Een nieuw paard kopen deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:01

Mag ik weten waarom niet Melanie? Als een paard van die leeftijd niet hard heeft moeten werken, kan die dan niet meer dienen voor een beetje recreatief? En af en toe hier en daar een wedstrijdje? Paardje waarover ik het heb is echt nog kerngezond. En nog heel actief! :=

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:02

Arabiertje: ik vind eerlijk gezegd dat veel paardenzoekers een paard wel erg snel 'oud' vinden. Dit is overigens niet gericht tegen een van de zoekers hier, maar meer in algemeen, ook n.a.v. 'gezocht-advertenties'.

Sommige mensen zoeken een groen paard, 3, 4 jaar. Prima, dat is een keuze, die mensen willen graag zelf beleren of helemaal vanaf 0 iets opbouwen. Kan ik me voorstellen. Veel anderen zoeken een paard dat al wel ingereden is - en daar staat dan bijna altijd de voorkeur bij iets in de leeftijd 5 - 8. Ik heb al vrij vaak gelezen als een paard ergens tussen de 10 en 12 jaar is, dat men dat 'te oud' vindt. Ik ben het daar niet mee eens. Als een paard fit en gezond is, weinig gebreken heeft gekend in het verleden en goed door de keuring is, zou ik rustig een paard kopen in de leeftijdscategorie 10 - 18 jaar. Mijn eerste paard was 15 toen ik hem kocht. Hij is op zijn 21-ste met pensioen gegaan (vorig jaar). Wat eerder dan gehoopt, door een zware peesblessure, maar ik heb bijna 7 jaar een fantastisch paard aan hem gehad. En een jonger beest had ook een peesblessure o.i.d. op kunnen lopen. De kans op blessures neemt toe met de leeftijd, maar een jonger paard biedt geen enkele garantie op een jarenlange blessure-vrije periode...

Het is dan wel zo eerlijk om te zeggen dat mijn nieuwe paard over twee weken 7 wordt... maar ik zocht in een bredere leeftijdscategorie en had ook net zo goed met een 'ouder' paard (lees: boven de 10 of 12) kunnen eindigen.
Laatst bijgewerkt door EsterW op 11-05-12 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:02

Pfff... Gaan we nu hierover 'zeuren'?
Als er daadwerkelijk mensen geintresseerd zijn dan worden er idd mooiere foto's en beeldmateriaal weergegeven. Als het jouw niet aanspreekt, dat mag maar jij hoeft waarschijnlijk toch geen paard meer erbij?

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:03

Arabiertje* schreef:
Mag ik weten waarom niet Melanie? Als een paard van die leeftijd niet hard heeft moeten werken, kan die dan niet meer dienen voor een beetje recreatief? En af en toe hier en daar een wedstrijdje? Paardje waarover ik het heb is echt nog kerngezond. En nog heel actief! :=

Ik zou het niet doen omdat ik graag naar wedstrijden ga, liefst elk weekend. Dat doe ik een 18 jarige niet meer aan.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:05

Ja dat vind ik ook EsterW. Het paardje waarover ik het heb is nu 18 jaar, maar echt nog heel fit. Hij is dood, dood braaf maar hij kan gewoon wat lopen showen, en eens hevig zijn. Hij is goed rond en gezond, een beetje te misschien zelf's. Maar dat bewijst ook wel dat hij nog '' gezond '' is denk ik dan. Omdat sommige paarden van oudere leeftijd toch al sneller vermageren.

Ik hoor hem ook helemaal niet kraken ofzo als hij beweegt. (Een merrie van bij ons op stal, ook 18 jaar denk ik kraakt echt heeeel hard!) Maar hij echt totaal niet. Hij loopt op het eerste zicht ook correct, en heeft nooit iets voor gehad. Hij is al 10 jaar bij dezelfde persoon, en heeft nooit hard moeten werken. Ik wou gewoon weten hoe andere mensen daar over denken dan. :j

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 12:07

Nee precies maar voor wat arabiertje wil kan het nog wel toch? Ik zou ook nog iets jonger gaan dan. Jaar of 15..

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:09

Ik zou zo eens af en toe een wedstrijdje mee pikken maar echt niet elk weekend. Zo eens af en toe, een keertje en dan voornamelijk dressuur. :j

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:10

Je moet het zelf weten, en als jij je er prettig bij voelt, de klik hebt met het dier en het graag wilt.. waarom niet?

Persoonlijk zou ik het niet doen. Maar ik heb ook andere doelen voor ogen.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:11

Ik vind trouwens ook wel degelijk dat het vooral afhangt van het gebruiksdoel. Met een paard van 18 nog elke week wedstrijden starten kan mss. best - op voorwaarde dat het paard echt een sportpaard is, al langere tijd iedere week wedstrijden loopt, aangeeft dat nog leuk te vinden en topfit is. Maar met een paard van 18, dat alleen recreatief gereden is gaan trainen met de illusie dat je iedere week wedstrijden op niveau kunt gaan rijden... nee, dat lijkt me lastig.

En Arabiertje, als je een paard van 18 hebt/verzorgt/koopt, moet je wel realistisch zijn, zo is het dan ook weer: de kwaaltjes kunnen toenemen vanaf het 20ste levensjaar, paarden raken dan bijv. moeilijker de wintervacht kwijt en worden soms sneller mager en zijn lastiger weer op gewicht te krijgen. Maar ja, het is allemaal 'soms', 'misschien', 'kans', 'risico'.... Ik ken een paard van 8 dat 'versleten' en 'op' was en ik ken een paard van 26 dat nog topfit iedere dag dressuurmatig werk doet en die bijna niet te houden is op een buitenrit! Iedere situatie is weer anders, ieder paard is anders...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:12

Melanie, ik vind het geen zeuren hoor. Snap het gewoon oprecht niet.
Je hoeft iets niet mooier voor te stellen dan het is maar toch ook niet slechter (of eigenlijk niet). Maakt het zoeken gewoon lastiger.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:14

jury schreef:
Melanie, ik vind het geen zeuren hoor. Snap het gewoon oprecht niet.
Je hoeft iets niet mooier voor te stellen dan het is maar toch ook niet slechter (of eigenlijk niet). Maakt het zoeken gewoon lastiger.

Ach gelukkig hebben we geen haast met de verkoop.. dus maken we ons niet druk om zulke opmerkingen van jou over de advertentie foto's.

Over een poosje worden er mooie foto's gemaakt en video dus dan zullen we wel weer een nieuwe advertentie maken :+

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:15

Ja daar heb ik ook bij stilgestaan EsterW. Maar hoe je het ook draait of keert, een jong paard kan ook snel verschillende kwaaltjes krijgen. Ik zou het vooral doen omdat ik weet dat hij al 10 jaar bij dezelfde persoon is, en dus nog nooit iets heeft voorgehad. Nooit geen peesblessures of iets anders... Dat kan altijd gebeuren natuurlijk maar het komt minder voor als ze nog nooit geen blessures hebben gehad. Tot nu toe verliest die zijn winterhaar wel goed, hij is wel geschoren geweest nu. Maar pittig is ie genoeg, vroeger heeft hij wel dressuurwedstrijden gelopen. En de afgelopen maanden gaat hij ook af en toe nog eens op wedstrijd. Deze zondag gaat hij eens op jumping. Dat doet hij ook heel graag!

CHfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:19

Ik had een vraagje.
Ik heb echt al een hele tijd opzoek naar het geschikte paard wat aan de volgende criteria moet voldoen.

Hengst- Ruin
L-M niveau
Tussen 6-13 jaar
liefst geen schimmel
braaf, toch vlot,
Liefst een hannoveraan of kwpn od.
Prijs : budget rijkt tot 4500 euro

Is dit haalbaar? Ik blijk maar niet het paard te vinden wat ik zoek.

Ik heb even een deel van dit topic door gelezen.
En tegen arabiertje : ik heb zelf een tijdje een ouder paard gereden, en ik moet zeggen
ik had de handen er aan vol.
Ik denk persoonlijk dat je zelf moet bedenken dat hij geen jaren meer mee kan gaan.
En uiteraard, hoeveel kost hij? Ik zag laatst een haflinger van 18 jaar voor 3000 euro staan.
Ja daar zou ik al niet op ingaan

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:21

Ik ga niet de prijs bekend maken aangezien het echt nog niet zeker is. De eigenaar moet er ook afstand van willen nemen, want weet je 10 jaar is niet niks. Maar de prijs is echt geen schande voor een paard van 18 jaar. Vind het zelf's nog wat weinig, voor het geen wat hij eigenlijk allemaal kan. Voor een braaf leerpaard, mag je naar mijn mening wel een mooi prijsje vragen. (Uiteraard geen 3000 euro) maar 1500 euro vind ik voor een leerpaard echt schappelijk.

CHfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:28

ligt eraan wat jou bedoeling ermee is.
Maar als hij veel kan valt dat nog te doen. Ik zie veel oude paarden te koop staan de laatste tijd zeg

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:34

Arabiertje* schreef:
... Deze zondag gaat hij eens op jumping. Dat doet hij ook heel graag!

Opletten met springen Arabiertje. Je hebt Siska weggedaan omdat je niet graag springt en haar "niet kon geven wat ze het liefste deed".
Hoed jezelf ervoor niet nog eens een paard te gaan rijden of kopen dat springgericht is terwijl je zelf geen springruiter bent !

Doe jezelf en alle paarden ter wereld een pleziertje en kijk eerst heel goed rond, maanden lang liefst, zodat je je niet laat verleiden tot een impulsaankoop.
Na alle problemen en emoties met je laatste aankoop, moet je echt wel beter je gezond verstand gebruiken en niet je hart nalopen ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:36

Als een paard de eerste tien jaren van z'n leven gezond doorkomt dan blijven ze vaak ook wel goed. Als je recreatief wilt rijden met af en toe een wedstrijdje dan kan je best een ouder paard kopen, als je maar wel voor ogen houdt dat zo'n paard niet nog 15 jaar mee gaat. Ik vind het vaak juist een goede keuze, zeker voor mensen met wat minder ervaring.

CHfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:39

Ik vind eerlijk gezegd ook dat je van paard tot paard moet kijken.
Mijn vorig verzorgpaard was 26 en daar heb ik nog alle hoeken van de piste mee gezien.
Terwijl mijn huidig bijrijdpaard 8 is en die is door braaf en kent veel meer.

Ik vind leeftijd geen garantie. Echter wel een garantie dat ze 'zeker' niet meer super lang meegaan

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:39

Ik denk dat je mij niet zo goed begrijpt Rea. Maar bedankt voor je reactie, hij springt graag maar hij vraagt er ook niet om. Hij doet het graag, daar niet van. Maar hij heeft het niet nodig om afwisseling in het werk te hebben. Ervoor was hij ook geen spring paard en werd hij ook altijd dressuurmatig gereden. Siska was spring gericht getraind en daar zit het verschil. Ik ken ondertussen het paardje ook al wel langer als 3 maanden, dus ik weet aan wat ik mij wel of niet kan verwachten. Het leuke is dat ik ook zijn slechte puntjes al ken, en dat heb je niet snel met een paard dat je op het eerste zicht zo moet kopen. Hier heb ik de tijd om hem te leren kennen, en er mee bezig te zijn. :-)

Ik heb altijd graag gesprongen rea, maar mijn blessure aan mijn been laat dat helaas niet vaak toe. Hier en daar kan ik af en toe eens een sprongetje pakken, maar ik hoef dat zeker geen 5 keer in de week te doen want daar doe ik mezelf hartstikke pijn mee. Ik ga ook niet met hem op jumping, ik ga gewoon kijken. Dinsdag heb ik met hem ook eens een sprongetje gemaakt, om te zien of dat zou lukken. En ging prima... Hij blijft rustig, geeft me vertrouwen en het allerbelangrijkste is... Dat hij ook bij de dressuur rustig kan blijven. Hij heeft het springen niet nodig, maar hij vind het wel gewoon leuk. :j Siska was er dol op, dat is het verschil.

lalachico

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:41

ik kom ook even binne vallen

ik heb een superleuke draver gevonden al zeg ik het zelf hihi
een 8jarige ruin
nu was de afspraak van eerst keuren en dan kopen
ik ben afhankelijk van vervoer en eerste wanneer er kan is zondag 3juni
(duurt nog zolang )
maar mijn vraag wanneer zouden jullie keuren
toch zo laat mogelijk dan?

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:45

CHfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:45

arabiertje: maar als ik het goed begrijp, is hij niet echt te koop?
of begrijp ik jou verkeerd :d kan ook hoor ' blond '

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:47

Boemklatsch schreef:
Mag ik hier even inbreken? Wij hebben een ontzettend leuk en lief paard te koop staan, en misschien valt het in het plaatje van iemand hier. :)
http://www.sporthorses.nl/advertentie/paard/id/94851
Staat ook op bokt, onder mijn advertenties.

Wat 'n leukerd! Prijsindicatie voelt als redelijk 'aan de prijs' gezien z'n ervaring, maar wie weet zit je dichter bij de 6.000 dan bij de 8.000 in je hoofd. Maar daar ga je vast wel wat voor vinden!

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:48

Voor 6000 mag hij weg geloof ik, verkoop hem voor de staleigenaar (rij ik 'm ook voor sinds kort).
Edit: Ja een leukerd is het zeker, het is echt mijn maat... :)) Maar met een bult jonkies op komst die ingereden moeten worden moet er toch iets uit... :')

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:51

CHfoto. Hij staat niet uitgebreid te koop nee, maar om hem aan mij te verkopen wilt hij er wel even over na denken. :j Omdat het paardje ook daar op stal blijft enzo. Dan ziet hij hem nog elke dag!