Een nieuw paard kopen deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ambre

Re: Een nieuw paard kopen deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:50

Torius:misschien heb je wel gelijk met de 'zondag' kijker,maar ik kan vaak ook alleen zaterdagmiddag of zondag.
Maar hoef dan ook geen bakkie koffie,zeik een paard niet af en ben zelf de enige 'kenner'.

Ik vind 20000 voor een 13 jarig gezond LT paard een hele geschikte prijs.
Je zal maar een kind hebben die naar de paarden over gaat,toch leuk als die nog ff junioren en YR kan rijden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:57

Dat wilde ik net zeggen Amber. Daar is zo'n paard heel geschikt voor. :j

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:30

Idd Ambre voor een 13 jarig LT paard een hele geschikte prijs.
jammer dat geen filmpje er bij staat
en hij is maar 168, ik wil graag een van af 170. maar ja mss heeft deze veel front

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:35

Ik vind het nogal slecht, dat mensen die zelf amper kunnen rijden maar een Z paard gaan kopen
en als ze minder geld hebben (een oud paard dat ooit internationaal heeft gereden).
Om daar even mee rond te showen, bij de junioren of young riders. Je moet zelf talent hebben,
je moet zelf ook jonge paarden kunnen rijden. en 20000 voor een paard van 13 jaar, noooit van mijn leven.
Ben ik even blij dat ik vooral jonge paarden rij, ik weet gelukkig
van mezelf dat ik ook moeilijke jonge paarden kan rijden.
Snap niet dat mensen tevreden kunnen zijn met alleen een goed paard.

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:37

deruijter: wat ben je toch een sympathiek mens.

Dé stal is gevonden, nu het paard nog!

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:41

Maar vind jij dit niet dan? Waarom wil je als recreatieruiter of net een sportruiter een paard hebben dat Z heeft gelopen. Daar houd je toch alleen maar jezelf mee voor de gek?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:42

Moet iedereen dan maar een jong paard kopen, terwijl ze veel meer kunnen leren van het Z paard? Niet iedereen kan omgaan met een jong paard.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:43

Nee maar waarom een Z paard? Koop dan een paard met ervaring. Maar waarom een Z paard, waarom wil je een paard kopen dat veel te veel boven je niveau staat?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:45

deruijter schreef:
Nee maar waarom een Z paard? Koop dan een paard met ervaring. Maar waarom een Z paard, waarom wil je een paard kopen dat veel te veel boven je niveau staat?

Ja, dat is waar. Een M paard, of zelfs een L paard waar veel mee gedaan is, kan net zo leerzaam zijn. Maar wat als een meisje Z bij de pony's heeft gereden en dan zo'n Z paard krijgt? Dat ligt niet enorm ver boven haar niveau?

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:49

Nou er is een groot verschil tussen bij de pony's Z rijden en bij de paarden Z rijden. (En dan spreek ik uit mijn eigen ervaring). En dan moet je maar eens kijken hoe groot de pony was. Was het C / D of E pony? Heeft die pony voordat deze ruiter er op kwam ook al Z gereden of heeft de ruiter hem zelf naar het Z gereden? Hoe oud is de ruiter? Heeft de ruiter talent of niet? En ga zo maar door.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:50

deruijter schreef:

Als dat paard je nou eenmaal goed past, waarom niet een Z-paard? Ook Z is maar basis, hoor.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:52

Wat bedoel je met de opmerking: Ook Z is maar basis, hoor? Want ja tuurlijk heb je de basis nodig om het Z te rijden. Maar Z is absoluut niet alleen basis, anders zou elke ruiter die het B rijd ook het Z rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:54

deruijter schreef:
Wat bedoel je met de opmerking: Ook Z is maar basis, hoor? Want ja tuurlijk heb je de basis nodig om het Z te rijden. Maar Z is absoluut niet alleen basis, anders zou elke ruiter die het B rijd ook het Z rijden.

Als ie de juiste les zou hebben, zou dat ook kunnen.......

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:56

Dus jij zegt als elke ruiter van een goede trainer les zou krijgen? Ze allemaal het Z zouden kunnen starten? lijkt me niet.
Laatst bijgewerkt door deruijter op 14-02-12 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:58

deruijter schreef:
Dus jij zegt als elke ruiter van een goede trainer les zou krijgen? Ze allemaal het Z zouden kunnen starten? lijkt me niet.

Dat hoeft jouw misschien niet te lijken, het IS gewoon zo.
(en ja, dat zegt iets over de kwaliteit van de les)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:00

Maar een goed leerpaard kan toch prima Z zijn ... ik heb als bijrijpaard ook een ouwe gereden die ZZ-licht (enkele keren) had gelopen... en ik was manegeruiter. Volgens mij is leerpaard niet alleen afhankelijk van niveau maar ook karakter... en dan kan een M paard te hoog gegrepen zijn maar een Z paard de juiste keus.
Ik vind Z ook niet iets om naar op te kijken... dat moet zo goed als elk gezond paard kunnen. Z is basissport... geen enorme knappe prestatie... tja als je het over een ouder grand prix paard had... dan kon ik je verhaal begrijpen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:01

De Z is basis, hoort bij de basissport. Elk gezond paard kan de Z halen, elke ruiter weet ik niet. Als ze goed les krijgen en gemotiveerd zijn wel, denk ik. Maar de Z is niet zo heel bijzonder als dat jij het maakt. Het is niet zo dat het Z super makkelijk is en voor een onervaren ruiter kan een M paard net zo leerzaam zijn als een Z paard.

EDIT: zoals hierboven is uitgelegd dus :+

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:03

Nou jeetje :+
Ik kwam ook van de manege en kreeg een M pony.
Heerlijk, heb ik van leren rijden.
Later een Z2 paard gereden, je leert er gewoon super veel van.
Tsja, reed toen L2 oid bij de pony's dus qua niveau was het paard inderdaad boven mijn niveau...
Maar ik heb er totaal geen spijt van gehad, super veel geleerd, op mijn plek gezet haha.

Nu heb ik een jong paard, en daar ben ik nog maar nét aan toe. :Y)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:06

Jullie rijden volgensmij allemaal dressuur, ik denk dat het Z springen heel anders is. Je ziet niet voor niets maar weinig jonge mensen in het Z springen. En echt niet alle paarden kunnen het Z springen, daar ben ik van overtuigd.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:08

Springen is inderdaad weer een ander verhaal.

Evelijn

Jep.. rij dressuur... en denk ook dat mijn oudje met goede training wel Z-dressuur zou kunnen maar dat Z-springen wel teveel van het goede is... B-springen denk ik al ;) maar dressuurgefokt en al bijna 20

MyWishMax

deruijter schreef:
Jullie rijden volgensmij allemaal dressuur, ik denk dat het Z springen heel anders is. Je ziet niet voor niets maar weinig jonge mensen in het Z springen. En echt niet alle paarden kunnen het Z springen, daar ben ik van overtuigd.

:) Dressuur ja. Springen heb ik alleen vroeger gedaan en daar was het L springpaard al leerzaam genoeg idd :=

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:09

deruijter schreef:

Z is gewoon de bovenkant van de basissport, zoals al gezegd, ieder gezond paard kan dat lopen. Het is heel leerzaam voor een ruiter die wil leren om een paard te rijden dat meer kan dan de ruiter. Dan kun je namelijk van je paard leren. Leer eerst maar eens hoe oefeningen moeten voelen voordat je zelf een paard gaat opleiden naar dat niveau, dat bespaart het paard dat je misschien later gaat opleiden een heleboel onhandigheid en onduidelijkheid.

Edit: we hebben het hier vooral over dressuurpaarden voor zover ik kan nagaan. Maar in principe kun je met een Z-springpaard ook best een B-parcoursje springen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:12

Het is toch alleen maar geweldig als je de kans krijgt om van zo'n paard te leren?
Zeker voor talentvolle meiden die bij de pony's Z2 gereden hebben is zoiets mooi om verder te groeien en er veel van te leren. Niet iedereen heeft de financiële middelen daarvoor, maar dat is wat anders.
Ik had vroeger wel graag zo'n leerpaard willen hebben. :j Nu nog wel :D

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:15

*Leer eerst maar eens hoe oefeningen moeten voelen voordat je zelf een paard gaat opleiden naar dat niveau, dat bespaart het paard dat je misschien later gaat opleiden een heleboel onhandigheid en onduidelijkheid. *

Mijn 1e pony die ik zelf ingereden heb, heb ik het Z mee gesprongen.
Mijn 1e paard die ik zelf ingereden heb, rijd nu het M (is na 2 maanden verkocht)
Alle pony's die ik zadelmak heb gemaakt en ingereden hebben minstens het M behaald.

Dus ik vind die opmerking een beetje misplaatst.