Een nieuw paard kopen deel II

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:08

grauwman schreef:
Maar lijkt het je niet veel leuker om op een paard te rijden zonder een strijd aan te gaan. Dus gewoon erop stappen en zo kunnen wegrijden. Dat heb ik voor ogen als iemand een leerpaard zoekt.
Ik ben gewoon bang dat als ze een betere conditie krijgt ze alles zal aangrijpen om in protest te gaan.

Helemaal mee eens. Mijn merrie heeft een veulen gehad afgelopen jaar. Mevrouw was tijdens dracht en de veulentijd poeslief en deed alles voor me, aan de hand, op de trailer, in verschillende binnen- en buitenbakken, in het bos. Daarna heeft ze een tijdje niet zo lekker in haar vel gezeten ivm verstoorde stofwisseling.

Daar zijn we nu doorheen, mevrouw heeft zichzelf teruggevonden, is kerngezond, heeft energie.. En nu ze weer echt aan het werk moet, komt de trukendoos uit de kast, waarvan ik niet wist dat er die nog was.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:08

Zoals ik al 10 keer gezegd heb, m'n lesgeefster rijd haar ook. En die rijd niet zo maar een rondje en laat haar niet haar eigen ding doen, en ook daar doet ze niet zo zeer lelijk mee...

nathe

Re: Een nieuw paard kopen deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:10

niet zo zeer lelijk...

maar wel ambetant?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:11

Maar ja bij jou wel, en jij moet er toch op rijden?

Nou ja, we hebben gezegd wat wij denken en de keuze is aan jou, enige wat we vragen is om er goed over na te denken en dat ga je vast wel doen.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:14

Ik rijd haar minder vooruit, maar om haar stout en onhandelbaar te noemen nee sorry, dat hoor je me niet zeggen.

Bij m'n lesgeefster doet ze alles wat m'n lesgeefster vraagt, m'n lesgeefster rijd haar vooruit, en gisteren vond ik zelf dat ze zachter liep te lopen en minder vast in haar lichaam als de vorige keer. Er waren stukken waar ze echt ontspannen was. Kwispelen met de staart, en af en toe haar oren plat leggen noem ik niet stout of in protest gaan. Ze doet het als het haar gevraagd wordt, en dat vind ik al heel belangrijk, om meteen een paard op haar verleden te gaan beoordelen zo ben ik niet.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:17

je moet een paard hebben waar JIJ lekker onbezonnen op kunt rijden niet een 1 of ander "projectje" ...je hebt er geen oliebol aan als instructeur wel lekker kan rijden en jij niet.

In dit dier zit geen werklust en zal waarschijnlijk ook weinig plezier ondervinden van het werken...

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:23

Arabiertje,
je het het steeds over het karakter.
ik kijk daar nog niet eens naar. ik kijk puur op beweging en exterieur.
en wat ze laat zien tijdens de beweging. heel objectief dus.

karakter past wel bij wat ik zie....
nou ja, we proberen je te helpen, en niet vervelend te doen, of wat dan ook.
Ik geef je zeker een kans, maar je krijgt het gewoon zwaar, je moet zelf gewoon nog veel leren met rijden. dat is wat we allemaal inzien.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:48

Arabiertje* schreef:
Bij m'n lesgeefster doet ze alles wat m'n lesgeefster vraagt, m'n lesgeefster rijd haar vooruit, en gisteren vond ik zelf dat ze zachter liep te lopen en minder vast in haar lichaam als de vorige keer. Er waren stukken waar ze echt ontspannen was. Kwispelen met de staart, en af en toe haar oren plat leggen noem ik niet stout of in protest gaan. Ze doet het als het haar gevraagd wordt, en dat vind ik al heel belangrijk, om meteen een paard op haar verleden te gaan beoordelen zo ben ik niet.

Het is toch JOUW paard en JIJ moet erop rijden niet iemand die je les geeft. Het is goed dat je begeleiding hebt maar je kan niet elke dag onder begeleiding rijden of als je lesgeefster eerst heeft gereden er dan pas op gaan. Jij moet het doen.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:53

even als reactie op grauwman:
eens, maar ik vind het dan wel weer goed dat je investeerd in goede begeleiding, Arabiertje!
En ik neem ook aan dat je met je instructrice bespreekt of je met dit paard doorgaat? het is goed om daar iemand bij te betrekken die er verstand van heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:56

Maar 'iemand die er verstand' van heeft is ook weer relatief he ;)

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:06

ja, ook waar.
tja, je moet ergens beginnen.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:16

Arabiertje, wat is je budget (want daar heb ik misschien overheen gelezen)? Het is moeilijk om een paard te laten staan waarop je stiekem al een beetje verliefd bent. Ik heb het helaas zelf ook meegemaakt maar heb er heel wat voor in de plaats gekregen, het verder zoeken was me de moeite wel waard.

Jammer, maar hoewel je op basis van een filmpje niet alles kan zien denk ik dat ik meega met de meesten hier (waarvan enkele toch wat ervaring hebben). Vergeet niet : het stalgeld is even hoog voor een goed paard/paard waar je je goed bij voelt dan voor een slecht paard/paard wat ziek is/waar je schrik van hebt. Je bent zo €1000 verder met een paard waar wat aan mankeert en een goed leerpaard kan je ook eens een weekje zonder begeleiding rijden, dit is eerder een paard wat elke dag onder toezicht zou moeten werken.

Als ik het verhaal in jouw profiel lees ben jij toe aan een maatje voor langer dan heel eventjes en dan investeer je m.i. beter in een goed paard. Dat mag dan enigszins boven budget zijn, als hij/zij maar voldoet aan elk van jou wensen wat betreft het rijtechnische. Ik ben persoonlijk van mening dat je best wat toegevingen mag doen maar dan vooral op vlak van kleur, geslacht en stokmaat. Ik zou dus even verder zoeken en een echt leerpaard gaan zoeken. Kijk, je moet met ieder paard een weg afleggen maar bij de aankoop bepaal je grotendeels zelf hoeveel mogelijke ups and downs er op je weg liggen. Met dit paard denk ik dat je het risico loopt vrij veel downs te ontmoeten onderweg. Uiteraard kunnen wij niet voor jou kiezen maar toch moet bij de aankoop, naast de noodzakelijke klik, je verstand steeds in de buurt blijven.

Overigens, hoewel ik zelf mijn paard onrechtstreeks via internet heb gevonden ben ik toch van mening dat je de beste "koopjes" particulier doet en via via, die zijn immers zoals dat paard hier gisteren snel verkocht. Spreek dus je instructeur aan, spreek kenissen aan, eventueel mensen van de rijvereniging en probeer tijdens je proefperiode met dit paard nog enkele testritten met andere paarden te maken zodat je het verschil kan voelen.
Laatst bijgewerkt door BelleFleur op 13-01-12 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:16

Joann hoe gaat het met je super leuke ruin? :)

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:19

Nathe : geen idee ;-) Hij blijft tot eind februari bij de verkoper in training staan en het is erg ver rijden voor ons (makkelijk 1u15 en ik moet voorbij Antwerpen). Het is dus niet eenvoudig om er elke dag even binnen te springen.

Het pikt wel een klein beetje, maar voor eventjes is het de beste oplossing, zowel voor mij als voor paardje. 't Is overigens een heel aanhankelijk dier wat echt verloren was na de verhuis naar de handelsstal, 't zal goed zijn voor hem dat ie me al kent voor hij weer verhuist. Morgen ga ik rijden, ik kijk er al naar uit !

@Arabiertje : ik weet overigens een leuke ruin te koop staan. 12 jaar, goed aangereden, loopt LRV Z2. Gaat imo voor een degelijke prijs/kwaliteitsverhouding weg klik . Vriendelijke mensen overigens, wel ongeveer anderhalf uurtje rijden van Tienen maar misschien eens het kijken waard. Ik ben er zelf ook geweest, was een fijn en goed gereden paard maar ik had er geen klik mee.
Laatst bijgewerkt door BelleFleur op 13-01-12 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:23

je zal er zeker de juiste begeleiding krijgen in het begin.
Leuk dat hij nog even door getraind word!

Plaats wat foto's mogen he ;)

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:29

Ik begin ook langzaam rond te kijken naar een pony.

Voorkeur voor een merrie, stokmaat vanaf 1.20 tot 1.40, ras/kleur niet van belang, leeftijd ook niet zo zeer een voorkeur voor.

Lagere prijsklasse, pony zal niet bereden/betuigd worden, maar wandelen/grondwerk word wel gedaan.

Dus als iemand iets weet.

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:46

Werkwilligheid is het aller belangrijkste Arabiertje (liever een ezel die elke dag met plezier zijn werk doet dan een knappe die liever lui dan moe is), een paard moet mee willen werken. Een nukkige merrie die niet lekker in haar lijf zit en niet graag loopt (door haar bouw o.a.) zal nooit zo meewerkend zijn als een paard dat wel lekker in zijn lijf zit en plezier heeft aan lopen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:02

Had reactie terug van dat leuke span (niet de palomino's maar het meer gevorderde span).
Prijzen van zowel pony's als tuigen staan me goed aan, en mn ma is ook helemaal enthausiast erover, vaders zit in oostenrijk op't moment op skivakantie en komt morgenavond terug maar moeders heeft maar even gesmst wat ie er van vind, wellicht is er met de eigenaar wat af te spreken. :j
Dus dat word even afwachten :) Aangezien ze toch maar op halfuurtje rijden staan, kan ik best eens even keer kijken of het wat zou zijn.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:07

Ik wil ook een paard!!! Nog een hihi...

Dit topic gaat aardig hard, als ik zo al die paardjes en verhalen voorbij zie komen denk ik ook weer, ik wil ook een leuk paard waar ik mee kan doen wat ik wil doen. Helaas zit dat er voorlopig nog niet in voor mij geniet ik ondertussen van de verhalen binnen dit topic...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:20

Dat klinkt al goed Melanie!

malibu1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:09

hallo,

na een aantal jaren bij mensen te hebben gereden en een veel te dure prijs vroegen voor mijn verzorgpony en haar daarom niet gekocht heb, ben ik op zoek naar een paard.
het zal dan mijn eerste paard zijn wat ik ga kopen dus ben wat op internet aan het struinen.

ik heb wel wat voorwaarden waar mijn toekomstig paard aan mag voldoen:

* leeftijd ongeveer tussen de 4-8 jaar
* ongeveer 1.68 hoog
* kleur: het liefst bruin/zwart
* merrie of ruin
* wil er mee dressuren, springen (ook de wedstrijden in) en buitenritjes maken
* een nuchter karakter hebben (past beter bij mij dan sensibele paarden)
* geen fries, draver, tinker, fjord (heb helaas niks met deze rassen)
* prijs tot ongeveer 4000/4500 euro

ik heb totaal geen haast maar ben me een beetje aan het orienteren van wat er op de markt is, in de tussentijd kan ik nog doorsparen.

stalling heb ik al dus dat is geen probleem met genoeg land waar het paard dan zoveel mogelijk buiten komt.

heb al wat leuke paarden gezien (ook hier op bokt) maar hou het gewoon in de gaten.

groetjes marloes

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:45

@Arbiertje; volgens mij voel je je bij elke reactie aangevallen, maar ik denk dat je dat verkeerd ziet. Iedereen denkt met je mee; je bent tenslotte heel actief in dit topic; en wil je behoeden voor een niet goed overwogen keuze. Je hebt het geluk dit paard op proef te mogen hebben of eventueel t.z.t. te kunnen inruilen. Denk er dus echt goed over na en misschien is het goed je eigen reacties nog eens terug te lezen en je dan te verplaatsen in de goed bedoelde adviezen van andere gebruikers..............
Dit is mijn laatste reactie hierop. Ik wens je heel veel succes, plezier en wijsheid in je zoektocht naar een paard wat aansluit bij al je wensen.........

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:55

Hier een trouwe meelezer ;)

Eerlijk gezegd vind ik het ook jammer dat je toch weer met een paard thuis komt dat niet aan je aanvankelijk eisenlijstje voldoet, Arabiertje. Zeker aangezien je al eerder paarden hebt gehad waar je in het begin heel enthousiast over was, maar deze na verloop van tijd toch tegen vielen :) Ik zie hier eerlijk gezegd ook niet het leerpaard in wat je voor ogen had :n Ik zie echt een paard waarbij de basis nog bevestigd moet worden en daarbij mis ik een beetje de voorwaartse drang en werklust (toch wel erg belangrijk in mijn ogen) ;) Ik zeg niet dat het per definitie een verkeerd paard is, het paard lijkt alleen totaal niet overeen te komen met wat je in eerste instantie zocht en daar zou ik erg mee uit kijken als ik jou was :) Je betaalt toch veel geld voor zo'n dier en het zou voor zowel jou als het paard jammer zijn als dit verhaal uitloopt op een volgende teleurstelling ;)

Zeker in zo'n proefperiode lijkt het me moeilijk om niet verliefd te worden, als het verder wel een braaf en leuk dier is :)

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:22

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:25

Mooie merrie, vind ik persoonlijk leuker dan de ruin. Ook qua gangen maar ook qua type.