Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:42

@ marjootje, welkom! ik heb met tranen in mijn ogen je verhaal gelezen. hebben jullie Janneke nog wel?

@ lonniej nee inderdaad, ongeschoren moet 300 echt wel zat zijn.

vwb dit topic, het komt erop neer dat je hier terecht kan om eens lekker te klagen als het even niet meezit, of zelfs zwaar tegenzit. een beetje bijval is dan altijd prettig. je zorgen maken is nooit leuk, dus m.i. kan je 't dan beter in een groepje doen, haha!

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:14

@mariska32 Ja ik vind het nog steeds moeilijk om over hem te praten, hij blijft mijn grote trots, en zal hem echt nooit vergeten.
Toen we hem kochten zou hij een jaar of 11 a 12 zijn, toen de da kwam om hem te chippen bleek hij zeker al 18 te zijn, ik was inmiddels zo aan hem verknocht dat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen om hem terug te brengen.

@merrieveulen Ja we hebben Janneke nog steeds, die hebben we toen gekocht omdat ze mishandeld werd, mijn dochter is inmiddels te groot voor haar, maar ondanks dat blijft ze lekker bij ons en hebben we een hele leuke bijrijdster voor haar.
En we hebben een belgje die dit jaar juli 3 word, en sinds een paar maanden een tinker van 4,5 jaar die ik aan het inrijden ben.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 14:15

Zo wat gaan jullie hard ineens! :D

Merrieveulen fijn dat jouw kanjers goed gaan. Lijkt me inderdaad moeilijk de aandacht te verdelen met drie. Arme Flicka moet naar de tandarts. :(:)
Wat ben jij handig zeg, net als Mar ben ik ook benieuwd naar de foto´s.

Hai Marjo welkom hier!
Wat een mooi verhaal heeft je man geschreven en wat een schitterend paard was Prince.
Ik snap hoe moeilijk je het hebt om hem nog steeds te moeten missen maar geloof me nu heeft hij daar boven een rustig leven zonder pijn en vele maatjes waar hij mee kan spelen.
Ik geloof daar echt in hoe naief maar het houd mij vast om door te gaan...................... :o
Fijn dat jullie Janneke nog hebben en wat leuk dat je je tinker aan het inrijden bent.
We gaan wel erg oftopic maar daar zou ik graag foto´s van willen zien. :)
Ik hoop als je eenmaal weer volop aan het rijden bent met je tinker dat je verdriet om prince omgezet word in mooie herinneringen.

lonniejj en es inderdaad we kunnen elkaar hier zo goed steunen.
Mar je bent een schat je hebt niet alleen mij hier enorm gesteunt, je bent er ook voor de rest en met jouw opleiding kun je hier denk ik erg tot nut zijn. +:)+

Es wat een moeilijke beslissing moet je nemen, maar zoals ik hier gelezen heb is het denk ik wel het beste. :(:)
Een hele dikke knuffel voor je vrouw. :*

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:49

Bren, jammer alleen dat ik terughoudend ben wat betreft advies geven op Bokt. ;)
In het kader van mij professioneel opstellen etc.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:53

Thanx blensink, er zijn hier inderdaad al heel wat traantjes gevloeid, maar het moet.

nu met de vorst is Blitz gelijk weer niet zo happy, hij loopt moeilijk, is stram en stijf. de smid stelde siliconen voor onder de zolen, iemand advies/ervaring? Want zijn dunne zeer kwetsbare zolen zijn echt een groot probleem.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:54

Hoefsmid bij ons zei dat het juist dan wel kan helpen inderdaad. Ze slaan zeg maar een aluminium (=lichter) ijzer onder de hoeven, en in de holte die normaal overblijft gaat een soort siliconenplakje, dat wordt dan hard en vult de zool mooi op.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 19:07

Nouja je hoeft toch ook niet direct zo open en bloot op het forum.
We zijn al blij dat je ons steunt hier :j

Es wat een ontzettende moeilijke beslissing vrouw, maar wat je zegt voor iedereen is het beter als hij weg gaat.
Hopelijk vind je een goed huisje waar je af en toe contact mee hebt en dat je hem kunt opzoeken of af en toe een foto krijgt opgestuurt.

Mijn vorige paard (draver Hans) was ook een zorgenkindje omtrent zijn benen.
Ivm een oude peesklap had siliconen is zijn ijzers dichtgemaakt met leer.
Dit werkte perfect bij hem het was wel een heel stuk duurder maar hij had er echt baad bij (had ze overigens alleen voor).
Bij hem belastte het minder zijn pezen en ik merkte dat hij soepeler liep.
Je zou het kunnen proberen bij Blitz en ik hoop dat het gaat helpen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:07

ben ik ook voor ja, zo'n siliconenpakking. het mooie is dat er dan toch druk op de zool en straal komt, terwijl er normaal met een ijzer op dat hele gebied 0,0 druk komt. door deze druk vindt er meer hoefmechanisme plaats (mits het ijzer goed ruim gelegd is!) waardoor de hoef ook beter en harder zal groeien. daarnaast is er sprake van 'tegendruk' van de grond, ipv een voet die, als hij erg zwak is, als het ware binnen het ijzer naar beneden 'gebogen' kan worden. deze tegendruk is voor een hoop paarden met zere voeten een weldaad.

ik merk bij Zned ook heel goed dat zijn voor stralen mooier van kwaliteit en groter zijn dan zijn achterstralen. voor heeft hij leren plaatjes tussen het ijzer, waardoor de stralen niet helemaal buitenspel staan.

schofttuig gaat lekker, ik heb het vandaag gepast met de kussen er even losjes onder (alleen de vulling) om te kijken of het zo goed het verloop van Zneds lijfje volgde. is goedgekeurd, ook door hemzelf dus ik ga afwerken nu, ben vanmiddag begonnen met het kussen te stikken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:14

oh ja, bijkomend voordeel van dergelijke ijzers is dat je op het harde ook meer schokdemping hebt. ik merk dat de mijne dat uitermate goed bevalt. hij is trouwens bijna aan de beurt weer voor de smid, misschien mag hij er wel af... voetjes gaan iig goed, hij dijt amper meer uit. toon wordt naar mijn zin wat lang nu, ik zie ook dat hij op de toon landt, iig te vaak, en hij rolt minder netjes af.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 20:10

Je bent lekker aan het klussen Merrie ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien.
Maw waar blijven je foto´s :)

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:23

@esje ik weet niet precies wat er mis is met zijn voetjes, (heb nog niet alles terug gelezen)maar zou hoefschoenen geen optie zijn? het paard van mijn vriendin was ook altijd heel gevoelig op zijn zooltjes, en dat was over toen hij met hoefschoenen werd gereden.
Zo hoef je niet aan hoefijzers, en het is een eenmalige aanschaf.

@blensink ik geloof ook echt dat hij het nu beter heeft, zonder pijn, en dat is iets wat mij ook helpt om het iets makkelijker te maken, en door te gaan.
Ik heb er ook zeker vrede mee dat het nu eenmaal zo gelopen is, maar als ik het hele verhaal opnieuw moet vertellen blijf ik er weer dagen in hangen, en komen er weer zo veel dingen boven die ook mis zijn gegaan.

Ik heb nu ook heel veel plezier in mijn tinkertje, en kan me heel erg verheugen op het moment dat ik mijn belgje kan gaan inrijden.
Ik heb hem gekocht toen hij 2 maanden oud was, heel kort na Prince overlijden, maar hij kwam op mijn pad, en ik geloof heilig dat Prince hem voor mij heeft uitgezocht........maar dat is weer een heel ander verhaal haha

Ik wil wel een foto plaatsen van ik op mijn tinkertje, maar dan gaan we zo offtopic...........toch??

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 20:32

Marjo ik snap precies wat je bedoelt dat heb ik ook met Flash als ik eenmaal begin blijft het dagen door mijn hoofd spoken.
Heerlijk dat je het zo naar je plezier hebt met je tinker. <3
Wat mooi dat je denkt dat Prince hem voor je heeft uitgezocht ik geloof daar ook in zeker weten :j
Zit al een tijdje te denken om te vragen of dit topic naar de HK mag, maar ik weet hoe dat moet en of het wel een goed idee is.
Van mij mag je een foto van je tinker plaatsen ik vind het juist fijn dat er hier ook leuke dingen voorbij komen en neem aan e rest ook.
Dus kom maar op met de foto :D

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:47

Kom maar op met die foto, positief bericht is ook fijn.
Mijn mannetje heeft een periode van zware verwaarlozing gekend, bevangenheid zowel spier als hoefbevangen. Liep hoog in de ponysport, werd van de ene dag op de andere door ruzie tussen eigenaren geschoren en wel bij vrieskou de wei opgemikt zonder dekens. Jaren lang alleen gestaan in de blub,dan weer veel dan weer geen voer en nog meer ellende, maar daar ga ik maar niet over uit wijden.
Hij heeft veel last van hoefzweren, is heel gevoelig op zijn spieren en ook met zijn luchtwegen moeten we erg oppassen. Hij heeft nu een ijzer met een zooltje, maar dat lijkt niet genoeg. Jullie klinken positief dus we gaan die silliconen maar eens proberen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 21:30

Tjeetje Es dat is niet mis word echt verdrietig bij je verhaal.|(
Gelukkig is hij nu in goede handen en word hij goed verzorgt door jouw.
Wat ik me kan herinneren was wel bij die siliconen dat de hoeven iets zachter leken te worden.
De binnenkant word goed beschermd dus ik denk zeker dat het wel gaat helpen tegen zijn hoefzweren.
Ben benieuwd of je binnenkort met goed nieuws komt, ik hoop het iig.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:30

Dus de smid wil nu siliconen aanraden om meer druk op de zool te krijgen waardoor de doorbloeding hopelijk gestimuleerd wordt, als ik het wel heb?
Daar zie ik geen kwaad in.

Zoals ik zei, heb bij onze hoefsmid staan kijken op school, die man doet dit al 30 jaar en die heeft helemaal uitgelegd waarom zo'n siliconen-laag goed is voor slechte hoeven. :)

Dat de hoeven iets zachter worden lijkt me wel logisch: hoeven worden normaal hard door bv. onbeslagen op straat te lopen. Door beslag krijgen ze al extra bescherming, maar zo'n ijzer is wel zwaar en geeft wel een "klap" bij het neerkomen, dus ze zullen zachter zijn dan geoefend en onbeslagen, maar zeker harder dan een helemaal mooi steunzooltje eronder.

Maar ik zou liever wat zachtere hoeven hebben dan dat 't paard lijdt door pijnlijke zolen en hoefzweren etc.
Laatst bijgewerkt door Nummus op 17-01-12 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:31

kom maar op met die fotos hoor,ik post hier ook met de rest van de kudde die geen zorgenkindjes zijn.
moet kunnen toch? :D

sliliconen zijn altijd te proberen,werkt het niet is er geen man overboord.

recente foto van bob zijn spekkies moeten nog gemaakt.
het was vandaag prachtig weer maar er kwam steeds weer iets tussen.

mike is vandaag naar de tandarts geweest. tjongejongejonge toch.
zijn gebit was al eerder behandeld [bij vorige eigenaar] maar het was niet goed gebeurd.
mijn DA had me er op gewezen en vandaag was de grote dag.
kreeg de vraag of hij nog goed at,blokeerde in het rijden kantelde ect ect.
uhhhhhhh,nou hij eet als een tierelier,neemt het bit goed aan en kanteld zeker niet.
kon ze bijna niet geloven......
blijkt zijn hele bekkie open te liggen van zijn kiezen. :(
nou hij is direct behandeld en alles is weer als nieuw,hij heeft zich echt zo goed gedragen,super gewoon.
die kan er weer een jaartje tegen aan en heeft van de tandarts de stempel BIKKEL gekregen.
en dan zegen ze dat arabiertjes miepers zijn. :o

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:26

@esje01 Wat een naar verhaal, hoe sommige mensen toch met hun dieren om kunnen gaan, in ieder geval fijn dat hij nu bij jou staat, hoop dat het gaat werken met die siliconen.

@marisca32 inderdaad wat een bikkel zeg, wel sneu dat zijn gebitje er zo slecht aan toe was, ben benieuwd of je nu toch nog ergen verschil in gaat merken.

Ik zal eens even een paar foto's gaan plaatsen, toch altijd leuk om je paardjes te laten zien.

@blensink mijn tinkertje heb ik pas paar maanden, mijn belgje is door Prince uitgezocht, hij word in juli 3 jaar, en dan is het precies 3 jaar geleden dat we prince lieten inslapen.
Zal van hem ook wel even een foto plaatsen.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 00:10

Dit is de eerste keer dat ik op Nino zat

Afbeelding

Dit is mijn belgje Teuntje

Afbeelding

Deze foto is van afgelopen zondag, af en toe mag mijn zoontje heel even op hem zitten.

Afbeelding

Deze foto is ook van afgelopen zondag, onze nieuwjaarsrit met ons eigen groepje, we hebben eigenlijk een groep van 8, maar 1 paardje is kreupel, en 2 lopen nog niet onder het zadel.
Ik helemaal links, met naast mij mijn (veel te grote) dochter op janneke

Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:28

wat een leuke foto's Marjootje! ik vind Teuntje erg schattig... gewoon lekker genieten met en van je dieren, wat wil je nog meer he... wat dat betreft zijn wat mij betreft juist ook de leuke, gewone foto's welkom hoor! niets mooier dan een (ex) zorgenkindje dat even geen zorgen heeft!

@ blensink ik zal mijn best doen een paar foto's te maken vandaag, goed? ik heb alleen zo weinig tijd, en zit maar zelden thuis achter de computer. miss. lukt het om ze vandaag te maken, dan post ik ze later als het klaar is zeg maar. scheelt alweer.

mariska he bah... jammer ook dat paardentandarts geen beschermd beroep is he... je geeft het als eigenaar je vertrouwen en gaat ervan uit dat het dan goed is. jammer dat er dan van die prutsers rondlopen. ik heb eea met paardentandarts meegedraaid ook en zodoende ben ik in staat om in ieder geval te voelen of het goed is zeg maar. als onze paarden moeten dan voel ik ook altijd voor en na of het naar mijn zin is... m.n. achterin schijnt voor heel veel tandartsen een probleem te zijn.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:01

dat klopt merrieveulen,achterin waren ze maar gewoon gestopt.
ik weet in ieder geval zeker dat mijn eigen tandarts wel goed is.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 11:42

Klopt Mar ik zou ook kiezen voor geen pijn en wat zachtere hoeven.

Mariska rustig aan wanneer je tijd hebt.
Arme Mike dat zijn gebit niet goed behandeld was bij de vorige eigenaar. Fijn dat het nu weer op orde is gebracht.
Inderdaad sommige mensen zijn het gewoon niet waard een dier te hebben. :(

Wat een ontzettende leuke foto´s Marjo. :D
Ziet er goed uit de eerste keer op Nino.
En die foto van Teun je kunt zien dat jullie een hele speciale band hebben, prachtig!! :+:
En wat een gezellig buitenrijclubje hebben jullie, schitterende foto.

Merrieveulen rustig aan, net als dat ik op de foto van Mariska moet wachten wacht ik ook op die van jou. :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:53

Die zachtere hoeven worden toch opgevangen door het siliconen-zooltje en het aluminium "ijzer". ;)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:25

blensink schreef:
Inderdaad sommige mensen zijn het gewoon niet waard een dier te hebben.

hier kan de oude eigenaar niets aan doen....
die heeft er goed bedoeld een tandarts bij gehad,dat het geen goede is geweest kan hij niets aan doen.
als leek zijnde moet je het altijd maar geloven.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:22

Wat een mooi verhaal Marjootje over je 'grote broer' Prince, en wat jammer dat het zo gelopen is allemaal.

Iedere keer weer als ik zulke verhalen lees, dan komt bij mij het nare gevoel dat ik er ook een keer voor kom te staan ... tuurlijk komen we er met alle paarden voor te staan, maar bij Isabella is het al paar keer bijna een feit geweest ... doorgaan leek niet paardwaardig meer ... en toch .. altijd weer die blik in haar ogen 'nog niet vrouwtje !!' en hoe ziek ze ook was, ze knapte iedere keer toch weer op.

Alleen op dit moment ligt de balans niet goed meer. Was er 9 jaar geleden nog eens 14 dagen kreupel, maanden goed, weer een weekje minder, maanden goed, veranderde dat naar 50/50 en nu is het zo dat ze vaker niet goed is dan goed.
Als ze goed is, is ze ook echt goed, dat maakt het iedere keer weer zo lastig, en omgekeerd, als ze slecht is, is ze ook echt slecht.
Nu wil het ook niet vlotten, ook niet met pijnstillers.
Ze loopt zelfs helemaal niet zo slecht met de voorhoeven over de harde grond, maar het is het rechterachterbeen wat problemen geeft. Ze zakt er soms doorheen, kan het niet naar voren krijgen, of niet belasten; waardoor ze soms als ze beweegt, ineens omkukeld als ze 'door dat been gaat'.
Het ziet er gewoon niet goed uit, kan er ook met moeite naar kijken weer.

Maar ze oogt verder gewoon echt niet ziek. Is vrolijk en alert en blij als ik kom.
Vaak hoor ik dat je als eigenaar van een paard waar je zo'n band mee hebt, dat je weet wanneer het op is. Hoe ellendig het er nu ook weer uitziet, en hoe radeloos ik ook af en toe ben, ze vraagt me nog altijd niet er een eind aan te maken naar mijn idee.

Maar soms zou ik graag verlost willen zijn van altijd weer die zorgen, dat gepieker, en als ze mij dan aankijkt, dan schaam ik me bijna dat ik er niet altijd ben voor haar op dit punt.

Deze foto maakte ik gister van haar, waarop ze me aandachtig aankijkt wat ik aan het doen ben.

Afbeelding

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:28

Klinkt niet of ze er klaar voor is nee, Isapaardje. Dat betekent dat ze nog best met de pijn kan leven. Kunnen ze dat niet, worden ze lustelozer.