Voor alle aanstaande paardeneigenaren!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 18:40

Oeh, ik wil ook wel een pbtje Lioony :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 18:58

Joycebunny schreef:
echt een leuk paardje hoor Alice13! ik zou hem ook op iets van 2000-3000 euro schatten :j
@ peelie : had hem vanmorgen al gezien, helaas niks voor mij maar had begrepen dat er meerdere mensen hier op zoek zijn/waren naar een haf, dus wie weet :D
@ Lioony : spannend! mag ik een pb? O:)

een paardje zonder papier (is vooral in deze markt) vrij weinig waard.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:04

Gok jij minder dan Peelie?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:07

ja,

meer rond de €1500,- Ik weet natuurlijk niet wat er voor gevraagd is/word...

edit: Ik heb de foto'snog even bekeken. Ze zet haar voorbenen raar onderzich. Dat houd in at er iets mis kan zijn met de pezen gewrichte en dat ze zo staat omdat ze anders pijn heeft. Dat weet ik niet zeker, aangezien het maar 2 foto's zijn. Maar het is wel typisch dat ze op bijde foto's zo staat...

altijd keuren... dat iig

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 23:32

Ja zonder keuren geen aankoop!
Ik schatte zelf de waarde ook niet meer dan 2000,-
Ik zag zo snel niks mis aan de benen maar ga nu zeker de foto's nog wat beter bestuderen!

Lioony ik wil ook ingelicht worden graag pb! :D

Edit: nog even naar de foto's gekeken, ze heeft op beide foto's de voorhand vrij ver onder het lichaam staan. Dit lijkt mij echt geen ontlastende houding, het gewicht komt hier door namelijk veel meer op de benen lijkt mij!

Dinsdag gaan we kijken, ik zal opletten hoe haar gangen zijn e.d.
Ik ben echt op zoek naar een sportpaardje. Niet persé top sport maar ze moet toch leuk mee kunnen draaien en ik wil toch wel de M kunnen halen met haar. We gaan dus erg kritisch kijken! :D

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 23:49

Ach, mocht daar iets mis mee zijn hoor je dat ook vanzelf op de keuring!
Bij nader inzien denk ik ook dat 2000 een redelijkere prijs is. Zat even te vergelijken met een merrie die ik ken en te koop staat voor 3000. Die heeft wel papier en meer ervaring dan deze, dus opzich logisch.

Ik ben nog even creatief geweest (jaja :D) en zie hier het resultaat:
Afbeelding

(Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, hoop niet dat je me een bemoeial vindt :P)
Deze beenstand heet onderstandig, en de gele lijn klopt niet met hoe het zou moeten zijn, maar de hoeken wel :j. Ook vond ik dit nog: [MD] Paard wat onderstandig staat
Met andere woorden: ik geloof niet dat je je daar druk om hoeft te maken!

Alice13

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:06

Hahah, saar leuk gedaan hoor! In dit topic mag iedereen zich er mee bemoeien!
Ik vind foto's altijd een moment opname, ik kijk daar wel hoe ze echt staat! Zal mensen die ik meeneem inlichten hierop te letten!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:07

Een haf is dat beter 1 met papieren te nemen in verband met door fokken?

Amandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:11

Keuring is van vrijdag naar gister gegaan, we hadden even geen rekening gehouden met Goede vrijdag.. Maaar, Evie is goedgekeurd! Zaterdag gaan we haar ophalen, ik ben helemaal happy :D!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:17

he leuk voor je, super veel plezier samen.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:29

Super Amandaa, gefeliciteerd!! Je begrijpt dat we nu snakken naar foto's ;)

Marleen, als je wilt fokken dan zou ik zeker gaan voor eentje met papieren :j. Zeker als je voor de verkoop fokt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:50

marleen_usar schreef:
Een haf is dat beter 1 met papieren te nemen in verband met door fokken?

Niet allen ivm fokken, haflinger hebben heeeel vaak lastvan zomer exceem.

Hengsten die met en andere merrie in combi exeem geven worden niet op elkaar gezet. Er zitten natuurlijk ook wat onderzoeken van de hengst zijn kant aan, en als er mensen zijn die serieus fokken met hun merrie word ook de merrie getest op ziektes..

Bij paarden zonder papier word dit niet gedaan. En mocht je later toch besluiten een keer te willen fokken met een merrie, of naar een keuring willen kan dat gewoon met een paard met papier... Zonder papier, geen uitstapjes.

Bij de haflingers zijn er ook een aantal haflinger wedstrijden, oa van de KVTH. Je paard mag dan alleen mee doen als het KVTH papier heeft...

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:07

Als ik een merrie nam om eventueel een veulen bij te fokken, nam ik er ook zeker weten een met papier. Dit omdat ook het veulen later mee opzal brengen maar ook zoals Peelie zegt, bloedlijnen zijn getest. Niet alleen op ziekten, maar je weet dan ook gewoon hoe een hengst dek geeft ie zijn kleur, bouw grootte over of juist niet en dan weet je beter hoe het aansluit op jouw merrie (en de papa van jouw merrie) *als ik het zo goed beschrijf*

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:08

Gefeliciteerd Amanda! Foto's zien! :D

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:25

Waar blijft jouw fotospam Kunamosity ;)?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:26

Alice13 schreef:
Als ik een merrie nam om eventueel een veulen bij te fokken, nam ik er ook zeker weten een met papier. Dit omdat ook het veulen later mee opzal brengen maar ook zoals Peelie zegt, bloedlijnen zijn getest. Niet alleen op ziekten, maar je weet dan ook gewoon hoe een hengst dek geeft ie zijn kleur, bouw grootte over of juist niet en dan weet je beter hoe het aansluit op jouw merrie (en de papa van jouw merrie) *als ik het zo goed beschrijf*

idd... Zo vererft de N lijn best veel wit... Ook op de benen. Dat is absoluut niet gewenst. Dan is het dus niet verstadig een merrie en een hengst bijde uit een N-lijn op elkaar te zetten. Grote kans op wit.

Ach... Ik heb een hafje tekoop :D Hebben?

Uiteraard is de prijs bespreekbaar. Ik had er €900,- bij gezet, maar dat is meer emotioneel. Van mij mag hij weg voor €500,- Uiteraard kan hij gecastreerd worden.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:38

Ik wil geen haf, maar ik vind hem wel een schatje. Succes met de verkoop!

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:42

Saar88 schreef:
Waar blijft jouw fotospam Kunamosity ;)?

King komt dinsdag pas! ;) En dan zal ik gaan fotospammen!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:09

Alice13 schreef:
Ik wil geen haf, maar ik vind hem wel een schatje. Succes met de verkoop!

ik had het tegen de gene die vroeg over een haf met papier...

Maar door de quote kwam dat niet lekker uit :+ hihi

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:11

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:13

leuk hafje!

Is het je eerste paardje/haf? Zo ja (vooral op 'eerste haf') heb ik nog wel een paar tips voor je m de eerste paar maanden door te komen :)

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:14

haha ja het is idd mn eerst paard :D tips zij altijd welkom :P

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:20

Hallo,
Ik kom ook even mee kletsen,
Ik lease al 6,5 jaar een geweldige fries, nu is ze al voor de helft van mij en over 2 maanden ongeveer is ze helemaal van mij.
Ik zou zo blij zijn de dag dat ze op mijn naam word over geschreven.
Dan is ze dus eindelijk van mij :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:28

Oke, ik zet het maar gewoon hier in he topic aangezien voor al hafjes (en dravers) als eerste paardje worden gekocht.

En haflinger heb je voor de rest van je leven. Maar voordat je eenmaal zo ver bent, heb je een hele weg te gaan.

Haflingers zijn net kleine kinderen, ze doen wat ze niet laten kunnen en nog veel meer! Belangerijk voor de baas is dus dat je ook écht de baas bent. Stel duidelijke regels op en hou je daar aan. Wees censequent! Ben je niet consequent bij een haf, dan heb je over een half jaar big time drama en had je gewenst het beest nooit gekocht te hebben!

Hier lopen heeeeeeeel veel verse haflingereigenaren tegen aan. Haflingers zijn helemaal niet meer die lieve kinderpony's van 20 jaar geleden (zijn ze volgens mij ook nooit geweest, maargoed). Hou daar rekening mee. Haflingers zijn werkpaarden, geen 'rij'paarden. Pas als een haflinger zo ver is dat hij buffeld voor je, dan heb je een maatje voor het leven. Hier gaan veeeeel maanden van geduld en consequentheid in zitten.

Nu zei ik, haflingers zij geen 'rij'paarden. Het is nogsteeds dat boeren werkpaarden. Als ze eenmaal gaan zijn ze niet meer te stoppen. Ze zullen je uitproberen. Het bloed onder je nagels vandaan trekken totdat je gebroken bent. Ergens verwacht hij dat ook van jou. Ga dus door totdat hij 'gebroken' is door jou consequentheid!

Pas dán heb je een paard voor het leven. Soms lijkt het uitzichtloos, en het licht aan het einde van de tunnel gedooft, maar ga dóór! Je word beloond!

De mooiste combinaties ontstaan door een 'gebroken' stel dat samensmelt!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:36

Helemaal mee eens, ik heb het bij mijn vorige paardje flink verknalt! nu heel wat jaartjes later weet ik wat ik fout heb gedaan let ik bij de aankoop op hele andere dingen en zal ik ook heel goed opletten met wat ik koop! maar ook daarna is het vast niet meteen tweehanden op een buik!
Ik wens iedereen die al geslaagd is voor een paardje heel veel succes en geluk daarbij! Zeker hier foto's spammen want daar is de rest, en ik, heel nieuwsgierig naar! Rosemarin je Haf arno is echt leuk, heel veel succes! En ik verwacht ook overal berichten hier op bokt o.a. op RITP IP enzovoort! en straks ons meeting topic niet te vergeten!