Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 08:11

tienus63 schreef:
Sommige media mogen ook gekleurd zijn, die laten weten dat ze een bepaalde ideologie en opvattingen hebben, veel media pretenderen onafhankelijk te zijn, maar lichten er maar laten alleen hun visie horen.

Wbt wolf, sinds het eerste topic op bokt verscheen is mijn mening gelijk gebleven.
Prachtig beest, maar het is niet voor niets dat hij uit west Europa verdreven is.
En ik vind dat hij hier niet hoort en ik ben voor afschot van de wolf.

Mijn mening is wel veranderd. Ik vond het heel mooi dat de wolf terug was gekomen. Ik kijk er nu anders tegenaan. Ik vind het ook bijzonder dat de provincie Utrecht de zoogdiervereniging als grootste adviesorgaan gebruikt tav de wolf.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 08:17

Maar het is door de journalistiek ook niet echt geopenbaard. Het lijkt mij dat die ook in allerlei clubjes zitten waardoor zij of de werkelijkheid niet mogen vertellen of niet willen vertellen. “Follow the money “ is misschien hier ook wel van toepassing.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 08:23

DuoPenotti schreef:
paar jaar terug hier iemand die hooi kwam halen.
Nee voor zijn paarden was hij niet bang, die waren groot.
2 km van zijn huis waren toen de melkkoeien aangevallen en 1 daarvan dood. En 4 nog jongere scotse hooglanders, maar dat is ook groter dan schaap.
Daar schrok hij ook van wat had hij niet meegekregen... mensen volgen ook zo het nieuws niet...

Ik volg het nieuws wel, kijk elke avond en ochtend en heb nu.nl en rtl app voor overdag, maar had nog nooit van al die aanvallen gehoord tot dit topic. :+

Esperanza
Blogger

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 08:47

Follow the money is altijd van toepassing geloof ik. Dat is met de wolven zo, was met corona zo en waarschijnlijk nog met veel meer dingen zo. Er verdienen mensen geld aan dat de wolven hier zijn.

En dan heb je idd nog van die ideologische clubjes. Of daar de drijfveer geld is weet ik niet. Ik woon in Oostenrijk in de enige provincie waar niet afgeschoten mag worden. En ook hier zijn de problemen groot.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 08:48

Mijn mening is 180 graden gedraaid. Ik ben altijd gefascineerd geweest door wolven, elk boek en natuurfilm bekeken, later ook veel onderzocht op internet. Dus toen was hier de wolf, prachtig! Ik was ook wel redelijk overtuigd van raster, nou ook dat niet meer. Alhoewel ik het nog steeds prachtige dieren vind, horen ze hier niet thuis, mijn mening is dat er uiteindelijk alleen maar verliezers zijn met heel veel leed vooraf. Mijn verbazing over hoe dit dier gepromoot wordt echter en wat er wordt gedaan om het dier maar te faciliteren vind ik ongelooflijk. Hoe een kleine kliek zo een macht heeft, je zou het bijna typisch noemen voor deze tijd. Maar ik word er kotsmisselijk van, een groepje mensen die al het fatsoen aan hun laars lapt om hun natte droom maar uit zien te komen, ongeacht consequenties voor de rest. Dat soort mensen heeft om mij geen plek in de maatschappij.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 09:19

Ik zit eens to googlen hoe je je zelf moet beschermen tegen een roedel wolven en in mijn zoektocht kom ik dit tegen, misschien handig voor mensen met een kleiner perceel, die ze niet helemaal onder stroom willen hebben staan. Coyote Rollers
https://coyoteroller.com/

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 09:27

https://www.adfg.alaska.gov/static/spec ... ountry.pdf

Goed document, waarin habituatie ook goed wordt uitgelegd en ook dat een roedel wolven bijna altijd aggresief reageert op een hond. Zelfs als de hond aan de lijn zit, de agressie gaat compleet naar de hond en niet naar de eigenaar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 09:32

nevica schreef:
DuoPenotti schreef:
paar jaar terug hier iemand die hooi kwam halen.
Nee voor zijn paarden was hij niet bang, die waren groot.
2 km van zijn huis waren toen de melkkoeien aangevallen en 1 daarvan dood. En 4 nog jongere scotse hooglanders, maar dat is ook groter dan schaap.
Daar schrok hij ook van wat had hij niet meegekregen... mensen volgen ook zo het nieuws niet...

Ik volg het nieuws wel, kijk elke avond en ochtend en heb nu.nl en rtl app voor overdag, maar had nog nooit van al die aanvallen gehoord tot dit topic. :+

Maar stond toen wel op omroep Brabant. Uiteraard met de kanttekening hond.
Maar als we overal schapen om je heen gepakt worden dan gaat het snappertje niet aan?

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 09:55

Ik denk ook omdat het te weinig in het nieuws komt, en zo wel dat het vreselijk gekleurd is (allen bij Vandaag inside hoor ik negatieve geluiden) zij daardoor geen idee heeft.
Ik ga haar niet informeren. Wellicht in de toekomst. Haar prive situatie is momenteel zo dat ik denk dat ze ook even andere zaken aan haar hoofd heeft.

Het is te hopen dat de media eens minder gekleurd gaat berichten. Gewoon feitelijk, en dat de overheid ook eens gaat nadenken over wie de daadwerkelijke adviseurs zijn. Ik hoor en lees soms toch ook andere "adviseurs" die tegen de wolf zijn.
Om de door ons genoemde redenen.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:01

Maar hoe moet je weten dat er overal om je heen schapen gepakt worden als het allemaal zo stil gehouden word? Ik loop ook niet elke ochtend de weilanden langs om mijn eigen onderzoek te doen, dus geen idee wat hier gepakt word. Zoals ik al zei ik volg echt goed het nieuws maar totdat ik in dit topic keek had ik echt geen flauw idee van wat er allemaal gebeurde. Ja die kinderen en die honden die gepakt werden laatst, verder is er niks in het grote nieuws hoor.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:06

nevica schreef:
Maar hoe moet je weten dat er overal om je heen schapen gepakt worden als het allemaal zo stil gehouden word? Ik loop ook niet elke ochtend de weilanden langs om mijn eigen onderzoek te doen, dus geen idee wat hier gepakt word. Zoals ik al zei ik volg echt goed het nieuws maar totdat ik in dit topic keek had ik echt geen flauw idee van wat er allemaal gebeurde. Ja die kinderen en die honden die gepakt werden laatst, verder is er niks in het grote nieuws hoor.

Je hebt gelijk. Dat is deels het probleem.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:10

Mooi stuk over Alaska en zal voor daar zeker op gaan, maar hier ??

Alaska gemiddelde wolvenpopulatie 9.000 (7/11k) - Inwonersaantal: 733.583 (2022) = 81* mensen op 1 wolf op 1.481.347 km² landoppervlakte = 18.288 km2 per bewoner per wolf.

Nederland gemiddelde wolvenpopulatie 125?? - Inwonersaantal: 18.000.000 = 144.000* mensen op 1 wolf op 33.893 km² landoppervlakte = 4.24 km2 per bewoner per wolf !!

Als het aantal wolven in Nederland hoger ligt worden de getallen alleen nog maar schrikbarender ;(
En dan is er nog niet eens rekening mee gehouden dat in flinke delen van Nederland de wolf nog geen vaste habitat heeft zodat het getal aan km2 per bewoner in delen waar hij wél is alleen maar kleiner wordt.

Nou is rekenen niet mijn sterkste punt :o dus als iemand iets kroms tegen komt .....
Dat Nederland te klein is voor de wolf wordt vaak geroepen, maar getallen komen toch wat 'harder' over....

*sommige getallen zijn afgerond.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:12

nevica schreef:

Dat werd hier toen niet stil gehouden, daar wist die man ook van.
Maar zijn grote paarden, nee dat was geen probleem.
Terwijl die koe ook in de krant had gestaan.
Maar dan geloofd men gewoon niet dat het een wolf is of zo.
En dat vind ik wel erg bleu... als je echt midden in het aanvals gebied zit

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:31

Zichtmelding Hooghalen Dr
Citaat:
Hooghalen Drenthe
31-08-2024
09.05 uur

Wolf gezien op de asserweg thv voormalig AZC, liep richting spoor.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/9p7WfZ ... tid=WC7FNe

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:40

Wintu schreef:
Ik zit eens to googlen hoe je je zelf moet beschermen tegen een roedel wolven en in mijn zoektocht kom ik dit tegen, misschien handig voor mensen met een kleiner perceel, die ze niet helemaal onder stroom willen hebben staan. Coyote Rollers
https://coyoteroller.com/

Bedankt voor het delen, dit past waarschijnlijk wel in mijn situatie

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:54

Zichtmelding Buitenpost frl
Citaat:
Buitenpost Friesland
31-08-2024
07.50 uur

Waarschijnlijk stak er vanmorgen rond 7:50 een wolf over op de N358 thv Buitenpost spoorweg overgang. Liep richting Buitenpost.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/PhV5GN ... tid=WC7FNe

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:58

DubbelFun schreef:
Mooi stuk over Alaska en zal voor daar zeker op gaan, maar hier ??

Alaska gemiddelde wolvenpopulatie 9.000 (7/11k) - Inwonersaantal: 733.583 (2022) = 81* mensen op 1 wolf op 1.481.347 km² landoppervlakte = 18.288 km2 per bewoner per wolf.

Nederland gemiddelde wolvenpopulatie 125?? - Inwonersaantal: 18.000.000 = 144.000* mensen op 1 wolf op 33.893 km² landoppervlakte = 4.24 km2 per bewoner per wolf !!

Als het aantal wolven in Nederland hoger ligt worden de getallen alleen nog maar schrikbarender ;(
En dan is er nog niet eens rekening mee gehouden dat in flinke delen van Nederland de wolf nog geen vaste habitat heeft zodat het getal aan km2 per bewoner in delen waar hij wél is alleen maar kleiner wordt.

Nou is rekenen niet mijn sterkste punt :o dus als iemand iets kroms tegen komt .....
Dat Nederland te klein is voor de wolf wordt vaak geroepen, maar getallen komen toch wat 'harder' over....

*sommige getallen zijn afgerond.

Ik doel meer op wat ze zeggen over de habituatie van de wolf en het gevaar er van en het gedrag van een roedel tov een hond.

Verder inderdaad geen vergelijk met de wolf in Nederland, enkel dat het een soort 2.0 variant van dat wordt misschien.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 11:10

nevica schreef:

Lid worden van een wolvenmeldingsapp. Maar die hebben geen belang bij mensen die staan te juichen voor de wolf want daar krijgen ze de meldingen niet van want die denken dat er meteen een jager met een geweer in de auto stapt.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 11:52

tienus63 schreef:
Zichtmelding Buitenpost frl
Citaat:
Buitenpost Friesland
31-08-2024
07.50 uur

Waarschijnlijk stak er vanmorgen rond 7:50 een wolf over op de N358 thv Buitenpost spoorweg overgang. Liep richting Buitenpost.

[ Afbeelding ]

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/PhV5GN ... tid=WC7FNe

Dat zou betekenen dat ze dan hier ook eindelijk (helaas) gearriveerd zijn ;(

sojourner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:01

In de groene hebben de volgende artikelen gestaan die je op kunt zoeken via google:
17.4.2024 Oliver van Beemen, Africa Parks, landroof in een modern jasje
23.11.2022 Eva Meijer, essay: de weer wolf en de woorden, DE wolf is niet boos
23.11.2022 Irene van der Linde, De wolf-discussie gaat over iets veel groters

Vooral bij de laatste 2 zie je hoe de gedachten over de wolf worden overgedragen aan lezers.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:09

Ik was al vroeg aangesloten op meerdere Facebook pagina’s en volg dit topic al lang. Tegenwoordig heb ik ook de app met meldingen. Ik vond het direct belangrijk om goed op de hoogte te zijn al had ik niet verwacht dat het zo snel mis zou gaan. Ik dacht dat het net zo zou zijn als met de vos. Die zie je zelden in het bos. En natuurlijk zou er wel eens een schaap de dupe worden maar niet in de getallen als dat nu gebeurd. Ik vind de wolf een prachtig dier, maar er is hier gewoon geen ruimte voor. De groei is enorm snel gegaan en van schuwheid is allang geen spraken meer. Je moet wel gaan beheren om het voor alle partijen nog leefbaar te houden.

Maar het besef is er nog lang niet bij iedereen. Waar ik van de week met vrouwen in de buurt een appgroep aanmaakten om elkaar te kunnen waarschuwen of enigszins met elkaar op te lopen wanneer we winterdag allemaal ‘s morgenvroeg met de honden in het bos lopen, konden zij zich weer niets indenken van de stress die ik heb met paarden aan huis. Dan nam ik toch ook gewoon zo’n schapenraster, was het antwoord. Pas toen ik een ruwe schatting van de kosten noemde konden ze zich enigszins voorstellen dat het best een dingetje is.

We hebben nog een lange weg te gaan voor de ernst bij iedereen doordringt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:16

Jessix schreef:
Ik was al vroeg aangesloten op meerdere Facebook pagina’s en volg dit topic al lang. Tegenwoordig heb ik ook de app met meldingen. Ik vond het direct belangrijk om goed op de hoogte te zijn al had ik niet verwacht dat het zo snel mis zou gaan. Ik dacht dat het net zo zou zijn als met de vos. Die zie je zelden in het bos. En natuurlijk zou er wel eens een schaap de dupe worden maar niet in de getallen als dat nu gebeurd. Ik vind de wolf een prachtig dier, maar er is hier gewoon geen ruimte voor. De groei is enorm snel gegaan en van schuwheid is allang geen spraken meer. Je moet wel gaan beheren om het voor alle partijen nog leefbaar te houden.

Maar het besef is er nog lang niet bij iedereen. Waar ik van de week met vrouwen in de buurt een appgroep aanmaakten om elkaar te kunnen waarschuwen of enigszins met elkaar op te lopen wanneer we winterdag allemaal ‘s morgenvroeg met de honden in het bos lopen, konden zij zich weer niets indenken van de stress die ik heb met paarden aan huis. Dan nam ik toch ook gewoon zo’n schapenraster, was het antwoord. Pas toen ik een ruwe schatting van de kosten noemde konden ze zich enigszins voorstellen dat het best een dingetje is.

We hebben nog een lange weg te gaan voor de ernst bij iedereen doordringt.

En heb je ze ook gezegd dat de wolven door en over dat raster gaan? En ook op de camping de schapen pakken of achter het huis bij mensen? Veel mensen weten nog vrijwel niets en lopen qua feiten 2 jaar achter bij het nieuws. Laten we het niet hebben over hoeveel achter bij de mensen die weten hoe het gaat met de wolf in het buitenland.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:20

Ja zeker, maar het lijkt niet zo aan te komen omdat hunzelf dat probleem niet hebben. Zij maken zich wel zorgen over dat ze niet meer ontspannen in het bos kunnen wandelen maar hebben geen weidedieren te beschermen. Het verbaasde mij ook dat we op een vlak zou op een lijn zaten en op het ander totaal geen begrip kon vinden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:35

Jessix schreef:
Ja zeker, maar het lijkt niet zo aan te komen omdat hunzelf dat probleem niet hebben. Zij maken zich wel zorgen over dat ze niet meer ontspannen in het bos kunnen wandelen maar hebben geen weidedieren te beschermen. Het verbaasde mij ook dat we op een vlak zou op een lijn zaten en op het ander totaal geen begrip kon vinden.

Het klinkt beroerd maar men moet het vaker horen, van meerdere kanten en dan valt het kwartje een keer (bij sommigen nooit)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 13:19

Weer een hond gepakt, in Harderwijk.

Dankzij omstanders liet de wolf weer los.

Afbeelding