Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 16:25

SusanH schreef:
Dat klopt dat humor per persoon verschilt. Maar met oneliners als afknallen ( die zie op Facebook vaak) of dit soort plaatjes plaatsen krijg je geen gesprek op inhoud. En dat is wel nodig om tot oplossingen te komen imo.

Gesprekken op inhoud zijn er onderhand ook al tientallen geweest en ook Kamervragen. Is er iets veranderd? Ik vind de viltstift ook wel humor.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 16:27

Kuggur schreef:
Hoe zit het in Nederland eigenlijk met vergoeding van wolfsschade bij bijvoorbeeld particuliere paardenhouders.
Krijg je een realistisch bedrag, is dat afhankelijk of je "wolfwerende" maatregelen genomen hebt, etc.?

Bij schapen hebben ze de vergoedingen aangepast. Dus niet meer een standaardbedrag maar conform de marktwaarde. Hoe dat met paarden is weet ik niet, maar lijkt me logisch dat het daar ook zo is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 16:30

Maar wie bepaald de waarde?

De echte waarde is slachtwaarde.
Dat is bij schapen ook wat men accepteert.
Bij paarden is dan wat de gek er voor geeft.

Emotionele schade buiten beschouwing gelaten.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 17:08

DuoPenotti

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 17:13

Sterkte..

Het ziet er zo schattig uit als je niet beter zou weten.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 17:14

Dreamboy schreef:
Nee precies. Maar er zijn zat mensen die voorheen prima rond konden komen en hun paarden houden. Inmiddels zijn veel lasten enorm gestegen. Dan zijn ze al blij dat ze geld weg kunnen sparen voor onvoorziene dierenarts kosten en nog wat over houden. Dan wordt het best lastig om ook nog even een bedrag neer te leggen om een omheining aan te passen. Zelf zit ik gelukkig niet in die situatie maar ik weet dat er veel zijn die allang blij zijn dat ze hun paarden nog kunnen houden of zelfs inkrimpen om de lasten te drukken.

Dat is zo, de wereld verandert en doet dat constant. Zo'n situatie is natuurlijk erg zuur. Mocht een vriend(in) met paarden in problemen komen dan zou ik zeker financieel willen helpen ter overbrugging
als dat mogelijk is. Maar uiteindelijk moet je je uitgaven aanpassen aan je inkomen of andersom natuurlijk. Dat moet toch iedereen, ook in andere situaties en lijkt me niet raar of zo?
P.S. Betekent een foeilijst dat ze niet meer te lezen krijgt wat ik schrijf?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 17:19

josien_m_ schreef:
Ik ben een veel slordiger werker... alles op het oog of hoe diep ik kom met de handgrondboor...
Maar wat is een werkweek nou helemaal? Ik ben al vele maanden af en aan wat uren bezig, net wanneer ik wel tijd heb. Het hoeft niet in één keer klaar zoals eerder gezegd. De hoogte varieert tussen 1.50 en 1.20 aan een slootkant waar geen ruimte is om te springen. Over de financien wil ik nog het volgende zeggen: wanneer het werkelijk zo is dat je maanden moet sparen voor een paar honderd euro, hoe doe je dat dan met onverwachte dierenartskosten?

Dat is niet onze manier van werken - wij hebben (als basis) 2 ha en daar staat een nette omheining omheen. Geen braamstruiken en ook geen 'dat had ik nog liggen'. En ook geen 'stukje bovenop de palen', je blijft bezig immers. Ik vind de verrommeling van het landschap nu al behoorlijk irritant, dus als we het aanpakken doen we het ook direct goed. Af en toe een uurtje is bijzonder inefficiënt. En ik wil ook niet dat de hele boel over 2 jaar instort en ik weer opnieuw kan beginnen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 17:31

Dat hebben wij dus ook kendra.
Net hekwerk.
Wat we braamvrij proberen te houden.
Moet nu dus weer. Ergeren ons nu alweer aan de begroeiing.
Hoger gras ertegen is niet te voorkomen.
Maar geen halve meter.
En geen lelijke houtje touwtje meuk dat bij windkracht 4 hier in de open vlakte of als er ijzel aan de draden hangt weer afbreekt. Dan gooi je geld in de plomp.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 17:31

Kendra schreef:
josien_m_ schreef:
Ik ben een veel slordiger werker... alles op het oog of hoe diep ik kom met de handgrondboor...
Maar wat is een werkweek nou helemaal? Ik ben al vele maanden af en aan wat uren bezig, net wanneer ik wel tijd heb. Het hoeft niet in één keer klaar zoals eerder gezegd. De hoogte varieert tussen 1.50 en 1.20 aan een slootkant waar geen ruimte is om te springen. Over de financien wil ik nog het volgende zeggen: wanneer het werkelijk zo is dat je maanden moet sparen voor een paar honderd euro, hoe doe je dat dan met onverwachte dierenartskosten?

Dat is niet onze manier van werken - wij hebben (als basis) 2 ha en daar staat een nette omheining omheen. Geen braamstruiken en ook geen 'dat had ik nog liggen'. En ook geen 'stukje bovenop de palen', je blijft bezig immers. Ik vind de verrommeling van het landschap nu al behoorlijk irritant, dus als we het aanpakken doen we het ook direct goed. Af en toe een uurtje is bijzonder inefficiënt. En ik wil ook niet dat de hele boel over 2 jaar instort en ik weer opnieuw kan beginnen.

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 17:56

Hier net zo Kendra.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:37

Kendra schreef:
josien_m_ schreef:

Hier ook niet , als ik iets doe probeer ik het goed en netjes te doen maar goed vind het al fijn als mensen op hun manier iets proberen te doen.
Liever een lelijke omheining dan een mogelijk aangevreten dier denk ik dan maar.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:42

Maar "verrommeling" of "verpaarding" van het landschap is veel gemeentes al jaren een doorn in het oog. Dat wordt er nu niet beter op. Dus ook de visie vwb hoe het buitengebied er uit hoort te/mag zien zal op de schop moeten om weidedierhouders de mogelijkheid te geven óm hun dieren te beschermen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:44

Of een lelijke omheining en een aangevreten dier...

Maar dat zal wel weer geen aardig berichtje zijn. :)

Het enige wat helpt is een buurman met schapen achter 1 draad.

En ook dat is niet flauw bedoeld. Integendeel zelfs.
Maar ook als je nieuws uit buitenland volgt. Dan weet je dat alleen met gesloten deuren ophokken werkt.

Maar moet je daar wel vergunning voor hebben voor die stal.
En zo wil ik geen dieren..

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:50

DuoPenotti schreef:
Of een lelijke omheining en een aangevreten dier...

Maar dat zal wel weer geen aardig berichtje zijn. :)

Het enige wat helpt is een buurman met schapen achter 1 draad.

En ook dat is niet flauw bedoeld. Integendeel zelfs.
Maar ook als je nieuws uit buitenland volgt. Dan weet je dat alleen met gesloten deuren ophokken werkt.

Maar moet je daar wel vergunning voor hebben voor die stal.
En zo wil ik geen dieren..

Misschien is de oplossing dan dat je wat schapen in je wei zet. Maar eerlijk? Ik denk niet dat die wolf denkt, he daar lopen schapen, dan sla ik die pony maar over.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:58

Ik denk alles wat je nu aan zogenaamd wolf proof maakt is: is het moeilijker dan de buurman?
En welke dieren heb ik?

Dat het zal liggen wat je misschien al hebt aan omheining.
Met 2 draadjes niet. Dan maakt het niets uit.
Maar ik heb al een hekwerk staan.
Zeker niet wolf proof. Maar ook niet ren er zomaar in.
En mijn kleinste pony is 147.
Ja die hebben ze in het verleden al gepakt die maat.
Maar toch weer minder snel dan een shet of schaap.

Zou iedereen proberen wolf proof te omheinen gaan automatisch de aanvallen achter wolf proof fence omhoog in aantallen.
Want bewezen genoeg dat ze het kunnen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:58

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 19:04

FrNo schreef:
https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 338400041/

Wolf doodt paard van een springruiter

Iemand maakte de opmerking dat er nog geen sportpaarden gegrepen waren. Nou, bij deze dus. Slaat natuurlijk nergens op want een wolf ziet echt het verschil tussen een sportpaard of recreatiepaard niet. De enige reden waarom een sportpaard minder snel gepakt wordt is omdat die over het algemeen veel minder buiten lopen. Maar dat is weer een heel andere discussie.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 15-08-23 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 19:08

Ik denk dat de paarden die op de vlucht slaan net zo'n groot probleem zijn als de paarden die gepakt worden. Misschien wel groter. Heb al een aantal mensen gehoord waar paarden door de draden zijn gegaan - en dat vind ik dan weer knap ingewikkeld. Want is een wolfwerend raster dan niet eerder een deel van het probleem in plaats van de oplossing?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 19:14

Kendra schreef:
Ik denk dat de paarden die op de vlucht slaan net zo'n groot probleem zijn als de paarden die gepakt worden. Misschien wel groter. Heb al een aantal mensen gehoord waar paarden door de draden zijn gegaan - en dat vind ik dan weer knap ingewikkeld. Want is een wolfwerend raster dan niet eerder een deel van het probleem in plaats van de oplossing?

Ja, het wordt de paarden ook moeilijker gemaakt om te vluchten en zo misschien nog enige kans te maken om onder een aanval uit te komen. Om die reden had ik ook nooit stroom op mijn weide staan. Maar ja, shetlanders.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 21:14

Dan moet je ook geen drukke wegen vlakbij hebben.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 21:32

FrNo schreef:
Dan moet je ook geen drukke wegen vlakbij hebben.

Dat is ook een dingetje inderdaad.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:01

Deze springruiter had 3 weides omheind wolfproof 2 nog niet omdat hij daar pas in 2024 subsidie voor aan kan vragen. Hij moet daar nog wel paarden weiden. In 1 van die weides is nu dus een paard gegrepen. Dat is wel heel zuur. Waarom zijn die regels zo nodeloos ingewikkeld?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:03

En dan zo dicht bij de bebouwing dat hij dacht. Grote paarden op deze locatie zijn wel veilig.
En ik begrijp die gedachte vanuit wat pro wolf steeds de wereld in slingert.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:04

Ja ook dat, bij de bebouwing. Maakt dus niks uit.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:27

Ik vraag mij af wat die wolven gaan doen als alle vee/paarden/... achter slot en grendel zit en niet meer te vangen is. Iemand een idee?

Vreselijk om die foto's te zien van die arme paarden en andere dieren/vee dat gepakt wordt. Ik ben er niet goed van... -O-