Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 16:40

Ze kunnen dus wel aan nieuwe ponys komen maar ze willen het er niet voor betalen dst is wat anders.
Maar er is minder gefokt mensen hebben meer eisen en alles word duurder ook voor de fokkerij

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 17:02

StalNollie schreef:
Ze kunnen dus wel aan nieuwe ponys komen maar ze willen het er niet voor betalen dst is wat anders.
Maar er is minder gefokt mensen hebben meer eisen en alles word duurder ook voor de fokkerij

Natuurlijk willen ze er geen 15k voor betalen. Enig idee hoe duur de manegelessen dan worden? Dat kan niet uit.

esje01

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:44

Ik weet niet goed meer wat iedereen nu zoekt.
Maar heb de afgelopen week een aantal leuke paarden voorbij zien komen en aangeboden gekregen, worden niet geadverteerd maar mogen weg.
Dus mocht iemand wat zoeken stuur me ff een berichtje.
Ik heb de stallen vol anders waren ze nu vol.
Echt leuke dieren.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:34

esje01 schreef:
Maar heb de afgelopen week een aantal leuke paarden voorbij zien komen en aangeboden gekregen, worden niet geadverteerd maar mogen weg.
Echt leuke dieren.

Over welke prijsklasse praat je dan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:35

myk_en_shant schreef:
esje01 schreef:
Echt leuke dieren.

Over welke prijsklasse praat je dan?

Ik ben ook benieuwd.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:15

Zijn mij aangeboden rond de 15.
Springpaarden
Jongen is springruiter hier uit de buurt die veel paarden voor eigenaren rijdt.
Begint pas net met wat handelen.
Had van de zomer paar leuke veulens te koop.
Heb er laatst een pony gekocht voor de manege.
Hij verdient op die manier wat bij.
Van paarden voor anderen rijden moet je niet alleen de kost willen verdienen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:11

Als ie wat braafs heeft staan voor een lesgeefstal, rond de 5000, dan heb ik interesse. Alles boven de 5000 is boven mijn budget.

Emzel12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:36

Heel voorzichtig wil ik eens gaan kijken voor een gezinspony. Ik wil (nog) niet proactief op Marktplaats berichten reageren omdat ik juist op zoek ben naar iemand die mee wil denken.

We hebben nu twee jaar een leasepony. Deze mag niet verplaatst worden en ook kun je daar geen buitenritten maken en ikzelf kan niet op hem rijden. We hebben de tijd en voordat ik de pony kan kopen wil ik eerst een goede plek hebben (heb al wat voorwerk gedaan). Ik hoop dat ik iemand kan vinden die net zo sentimenteel is met dieren als ik en graag goed wil uitzoeken of de pony bij ons past en wij bij de pony passen. Wie weet lukt het zo!

Ik zoek een pony 15+, wel in fitte staat maar iets ouder vind ik geen enkel probleem, vindt een sprongetje leuk, rijdt leuk in de bak, houdt van relaxte buitenritten zonder anderen, niet te groot maar wel stevig gebouwd zodat ik er ook op kan (vanaf 1m30 tot 1m50), merrie of ruin, en houdt van heel veel liefde en aandacht van mij en mijn drie kinderen (leeftijd 10, 10 & 12 jaar). Omdat de kinderen er ook mee overweg moeten kunnen is het belangrijk dat de pony ook voor hun te hanteren is aan het touw en ik ben onzeker dus ik heb een stevige rots in de branding nodig. Budget is niet megagroot (zeg tot 5.000 euro maar liever rond de 3.000-3.500 euro).

Wat bieden wij? Ik heb de mogelijkheid waarschijnlijk om de pony op een 24/7 stal te zetten, anders op een stal met zoveel mogelijk weidegang. Daarnaast zal de pony niets tekort komen aan liefde en aandacht en de nodige zorg.
We rijden bitloos, met bit, met barebackpad, met zadel, willen ons graag verder ontwikkelen in grondwerk en mijn oudste dochter zou graag wel blijven springen (is nog niet heel ver daarin).

Sorry voor de lap tekst!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:35

Emzel12 schreef:
Heel voorzichtig wil ik eens gaan kijken voor een gezinspony. Ik wil (nog) niet proactief op Marktplaats berichten reageren omdat ik juist op zoek ben naar iemand die mee wil denken.

We hebben nu twee jaar een leasepony. Deze mag niet verplaatst worden en ook kun je daar geen buitenritten maken en ikzelf kan niet op hem rijden. We hebben de tijd en voordat ik de pony kan kopen wil ik eerst een goede plek hebben (heb al wat voorwerk gedaan). Ik hoop dat ik iemand kan vinden die net zo sentimenteel is met dieren als ik en graag goed wil uitzoeken of de pony bij ons past en wij bij de pony passen. Wie weet lukt het zo!

Ik zoek een pony 15+, wel in fitte staat maar iets ouder vind ik geen enkel probleem, vindt een sprongetje leuk, rijdt leuk in de bak, houdt van relaxte buitenritten zonder anderen, niet te groot maar wel stevig gebouwd zodat ik er ook op kan (vanaf 1m30 tot 1m50), merrie of ruin, en houdt van heel veel liefde en aandacht van mij en mijn drie kinderen (leeftijd 10, 10 & 12 jaar). Omdat de kinderen er ook mee overweg moeten kunnen is het belangrijk dat de pony ook voor hun te hanteren is aan het touw en ik ben onzeker dus ik heb een stevige rots in de branding nodig. Budget is niet megagroot (zeg tot 5.000 euro maar liever rond de 3.000-3.500 euro).

Wat bieden wij? Ik heb de mogelijkheid waarschijnlijk om de pony op een 24/7 stal te zetten, anders op een stal met zoveel mogelijk weidegang. Daarnaast zal de pony niets tekort komen aan liefde en aandacht en de nodige zorg.
We rijden bitloos, met bit, met barebackpad, met zadel, willen ons graag verder ontwikkelen in grondwerk en mijn oudste dochter zou graag wel blijven springen (is nog niet heel ver daarin).

Sorry voor de lap tekst!

Er staat een 20 jarige brave quarter te koop op de bokt markt binnen jouw budget

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:51

@ Emzel: en een tinker merrie …

Emzel12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 00:22

Lukasje schreef:
@ Emzel: en een tinker merrie …

Gezien, dankjewel! Lijkt erg goed te passen dus wie weet.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 00:30

Succes !

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:42

De keuring verliep bij mij anders dan verwacht. De dierenarts zei dat klinisch er niks bekeken kon worden, omdat ze die rustgevende pasta had gehad voor de trailerreis. Terwijl de assisente zei dat de dierenarts zei dat dat prima kon en geen invloed had op de keuring..

Bij foto’s maken een OCD in het spronggewicht en OC in een voorbeen op de knie. Aan OCD wordt ze dinsdag 1 maart geopereerd. OC zou ze geen last van gaan krijgen en is geen enkel probleem voor de sport.

Ik vond het een vervelende dierenarts.. Weet ook echt niet waar ik goed aan doe. Als ze goed herstelt, heb ik de optie op kopen. Herstellen mag zelfs bij mij op stal. Maar toch.. ;(

Dierenarts zei dat als de operatie slaagt, ze goedgekeurd wordt.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:59

Waar bent je gewest?

Maar inderdaad, als je rustgevende pasta heb gegeven kan ze niet klinisch kijken omdat het een vertekende beeld geeft. Dan heb ze ineens een paard goedgekeurd die normaal niet goed loopt.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:08

Phonix schreef:
Waar bent je gewest?

Maar inderdaad, als je rustgevende pasta heb gegeven kan ze niet klinisch kijken omdat het een vertekende beeld geeft. Dan heb ze ineens een paard goedgekeurd die normaal niet goed loopt.

Dat dacht ik dus ook, vandaar dat ik het toen vroeg. Anders had ik het niet gegeven, want het haalde niks uit.

De dierenarts zei; “Lopen heeft sowieso geen zin met zo’n jong paard”. Ze wordt over 2 maanden 2 jaar en is gewoon gewend om mee te lopen en te draven aan een touwtje. Achtjes lopen is ook geen probleem. Alleen longeren kent ze niet. Dus zonder die pasta had ik wel graag een klinische keuring gedaan, voor zo ver mogelijk. Ik wilde weten of ik op dát moment, een gezond paard kocht.

Maar goed, de OC en OCD met operatie is waar ik mij niet heel lekker bij voel. Ik ben al wel totaal verkocht aan haar.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:13

Dat had ie dan ook kunnen zeggen toen je de afspraak maakte toch?
Ik vind het een vreemd verhaal...

Ik neem dan even aan dat je toen ergens wel de leeftijd hebt genoemd. Als hij het niet kon weten is een iets ander verhaal.

Vreselijk jammer en balen, snap goed dat je er een vervelend gevoel bij hebt.

Wist je dat het paard verdoving zou krijgen voor de trailerrit?
Ik snap wel dat ze geen klinische keuring uitvoeren met verdoving erin, al is het pasta.
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 22-02-22 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:17

Dat longeren, ik heb wel eens gewoon voltes moeten draven aan de hand toen longeren geen goed idee was. Daar kan je toch best creatief mee omgaan? Mijn Da iig wel.

Mijn vorige paard kende longeren alleen in een longeerbak, dus compleet afgezet en vaak zonder lijn. Met keuren moest die ineens op het harde zonder afzetting en in een grote bak. Daar werd dus ook even snel wat voor geregeld toen we merkten dat hij uit brak.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:24

MariekeS_ schreef:
Dat had ie dan ook kunnen zeggen toen je de afspraak maakte toch?
Ik vind het een vreemd verhaal...

Ik neem dan even aan dat je toen ergens wel de leeftijd hebt genoemd. Als hij het niet ook weten is een iets ander verhaal.

Vreselijk jammer en balen, snap goed dat je er een vervelend gevoel bij hebt.

Wist je dat het paard verdoving zou krijgen voor de trailerrit?
Ik snap wel dat ze geen klinische keuring uitvoeren met verdoving erin, al is het pasta.

Sorry, ik geef duidelijk te weinig context.

Die rustgevende pasta hebben zij (de DA en de assistent) mij aangeraden toen ik vertelde dat het om een 2-jarig paard ging die nog nooit op de trailer had gestaan. Ik wist niet eens dat zoiets bestond.

Ik vroeg toen aan de telefoon of dit dan geen vertekend beeld gaat geven tijdens de klinische keuring. Toen was de reactie; “Goed dat je je dat afvraagt, want die vraag had ik ook en heb ik toen direct gesteld aan de dierenarts. Dat is niet het geval.”

Toen ik de pasta ophaalde, vroegen zij - omwille van de dosering - hoe groot het paard is. Ik zei; 2 jaar en 1,65 m.

—-

Het gekke is ook; ik had een afspraak voor een klinische en röntgenologische keuring. Daarvoor hebben ze mij ook een prijs gegeven.

Toen de dierenarts zei dat met een 2-jarige klinisch sowieso niet kon, wist hij dat ze 2 jaar was, want het paspoort, chip, en alles had hij al bekeken.

Toen ze OCD had werd ik ook gek geroepen: *achternaam*! OCD. Spronggewicht.

Nou wist ik wel wat OCD was, maar man ;(

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:31

Slechte kliniek zeg....Snap om te beginnen het hele advies al niet om meteen gesedeerd te vervoeren....Dat doe je alleen in uiterste noodgevallen...En dan de rest ook zo beroerd, ik zou er denk ik wel een klacht aan wagen.

Maar verder, de uitkomst is dus ook nog eens een lastige qua aankoop. Als je herstel af kan wachten voor je tot koop overgaat, zou ik dat doen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:36

Kalmerende middelen werken niet verdovend op kreupelheden.
Wel kan een paard er slapjes van worden en dus gaan zwalken. Dus advies is vreemd.
Ik zou in gesprek gaan een 2 jarige keuren is wel wat van te zeggen klinisch meeste kennen namelijk niks dus wellicht was daar zijn mening op gebaseerd

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:47

Herstel mag ik afwachten voordat ik haar koop. De eigenaresse was ook ontzettend lief en zei direct dat de keuring dan voor haar rekening kwam en dat ze de operatie wilden laten uit voeren (ook voor eigen rekening).

De DA wist dus dat ze 2 was. Wat ze kende en niet had ik verteld tijdens het maken van de afspraak. Dat ze niet kon longeren was geen probleem. Zoiets weet ik als koper ook en neem ik voor lief.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:02

xRivaldo schreef:
Herstel mag ik afwachten voordat ik haar koop. De eigenaresse was ook ontzettend lief en zei direct dat de keuring dan voor haar rekening kwam en dat ze de operatie wilden laten uit voeren (ook voor eigen rekening).

De DA wist dus dat ze 2 was. Wat ze kende en niet had ik verteld tijdens het maken van de afspraak. Dat ze niet kon longeren was geen probleem. Zoiets weet ik als koper ook en neem ik voor lief.

Als je er nog eens naar wil laten kijken, in ieder geval een betere kliniek uitzoeken!

Je kunt een 2-jarige prima klinisch keuren maar de uitslag is wat minder betrouwbaar omdat ze in de groei zijn.
Hier eentje die op jonge leeftijd ook problemen had in de gewrichten maar waar op 3,5-jarige leeftijd niks meer van te vinden was! Dierenarts beide sets foto's laten beoordelen en die haalde zijn schouders op: de normaalste zaak van de wereld, volgens hem. Gebeurt vaker wel dan niet.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:03

Charmaine schreef:
Slechte kliniek zeg....Snap om te beginnen het hele advies al niet om meteen gesedeerd te vervoeren....Dat doe je alleen in uiterste noodgevallen...En dan de rest ook zo beroerd, ik zou er denk ik wel een klacht aan wagen.

Maar verder, de uitkomst is dus ook nog eens een lastige qua aankoop. Als je herstel af kan wachten voor je tot koop overgaat, zou ik dat doen.

Klinische keuring is inderdaad meer dan alleen kreupelheid.
Zeker bij een jong paard zijn coördinatie en reflexen ook belangrijk. Zal niet de eerste zijn die atactisch van het land komt...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:05

Een tweejarige klinisch keuren is vaak wat beperkt. Buigproeven en longeren op het harde zijn bijna niet te doen als het thuis niet geoefend is. Je wilt natuurlijk je paard en de veearts heel houden. vraag me ook af hoe relevant de buigproeven zijn voor een tweejarige.

Overige tests kunnen wel uitgevoerd worden en ogen, hart, longen vind ik ook zeker belangrijk om te bekijken.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:13

PSvanLot schreef:
Een tweejarige klinisch keuren is vaak wat beperkt. Buigproeven en longeren op het harde zijn bijna niet te doen als het thuis niet geoefend is. Je wilt natuurlijk je paard en de veearts heel houden. vraag me ook af hoe relevant de buigproeven zijn voor een tweejarige.

Overige tests kunnen wel uitgevoerd worden en ogen, hart, longen vind ik ook zeker belangrijk om te bekijken.

En dat laatste ging het mij dan ook om. Ook of ze op dat moment niet kreupel liep. Al kan ik dat zelf ook zien. Wat mogelijk was, had ik graag gedaan. Al het andere zou voor mij een risico zijn, omdat ze jong is.

Buigproeven waren sowieso niet aan de orde. Ik had haar graag wat achtjes laten stappen en heen en weer laten draven. De DA heeft haar alleen na de RX (dus gesedeerd) even bekeken. Ogen, voortanden en hart/longen. Die was met 5 min klaar.