Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 12:26

Sanet schreef:
@Dreamboy, wij hebben nu 2x achter elkaar een halve hectare omheind. Maar allemachtig dat is echt knetter veel werk. Er stond helemaal niets, dus het enige wat ik had was slootkant en hoog gras.

Dus eerst al maaien waar de palen moesten komen te staan. Dan beginnen met meten, hoekpalen naar het land brengen, gaten graven voor de hoekpalen en de hoekpalen de grond in slaan. Touw tussen de hoekpalen spannen, wiskundige berekeningen doen, gaten uitmeten. Alle palen naar het weiland toe brengen (kan kan sinds dit jaar met mijn karretje achter de zitmaaier, maar eerder ging dat 1 of 2 per stuk.. en dus tig keer heen en weer lopen), gaten dieper graven (wiskundige berekeningen voor hoe hoog of hoe laag het dan moet), palen de grond in slaan (10x controleren op hij op de juist hoogte staat, weiland is geen biljartlaken), dan de bovenste rij isolatoren op de palen, dan het lint spannen, nog wat isolatoren verplaatsen zodra die op het oog recht is. Vervolgens kon de 2e rij isolatoren voor het lint erop, lint spannen. Dan de ringisolatoren bovenop, draad er doorheen en als laatste de onderste rij ring isolatoren op het oog tussen de onderste lintisolator en de bodem. En weer draad er tussen. Niet vergeten alle handgrepen en speciale hoekisolatoren met plaatjes en openingen etc. En het geheel natuurlijk voorzien van stroom. Ik denk serieus dat we al met al wel bijna een werkweek bezig geweest zijn.

Je hoeft mij niet te overtuigen dat het veel werk is. Daar weet ik alles van. Ik vind alleen geen tijd een slechte smoes. Als je bij wijze van spreken alle dagen een uurtje aan de slag gaat, duurt het langer maar kom je er ook wel. En zeker als er wel al een omheining staat en deze enkel aan gepast moet worden.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 12:36

Ik ben een veel slordiger werker... alles op het oog of hoe diep ik kom met de handgrondboor...
Maar wat is een werkweek nou helemaal? Ik ben al vele maanden af en aan wat uren bezig, net wanneer ik wel tijd heb. Het hoeft niet in één keer klaar zoals eerder gezegd. De hoogte varieert tussen 1.50 en 1.20 aan een slootkant waar geen ruimte is om te springen. Over de financien wil ik nog het volgende zeggen: wanneer het werkelijk zo is dat je maanden moet sparen voor een paar honderd euro, hoe doe je dat dan met onverwachte dierenartskosten?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 12:40

josien_m_ schreef:
Ik ben een veel slordiger werker... alles op het oog of hoe diep ik kom met de handgrondboor...
Maar wat is een werkweek nou helemaal? Ik ben al vele maanden af en aan wat uren bezig, net wanneer ik wel tijd heb. Het hoeft niet in één keer klaar zoals eerder gezegd. Over de financien wil ik nog het volgende zeggen: wanneer het werkelijk zo is dat je maanden moet sparen voor een paar honderd euro, hoe doe je dat dan met onverwachte dierenartskosten?

Ik heb het hier niet over mezelf maar er zijn echt mensen die geld apart leggen voor de dierenarts en daardoor dus niet zo heel veel overhouden. Of moet iedereen een mega salaris hebben om paarden te mogen houden en is het dus in jouw ogen nog steeds een elite sport?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 12:59

ik kom net weg bij iemand die ook zijn omheining ( paar hectare, dus geen klein hoekje ) aan het ophogen is en extra draden aan het spannen is.
Hij hoogt zijn palen op door een gat in de paal te boren en daar een kort prikpaaltje in te monteren.
Je hebt gelijk 60/70 cm bij je paal op en je hoeft niet meer apart isolatoren te kopen.
Ik vond het geen gek idee, en het zag er ook best nog wel netjes uit.
Hij zat nu op 1.60 hoogte geloof ik.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:00

Doe niet zo gek dreamboy, natuurlijk weet ik dat die mensen er zijn. En een megasalaris heb ik ook nog nooit gehad. Het blijft een kwestie van keuzes en ja, niet alles kan. Een paard of pony kunnen hebben is toch wel een vorm van luxe ja. Een paard hebben komt na eten en onderdak hebben. Dus je moet wel een zeker bedrag te besteden hebben om paarden te hebben. Waarbij ik voor mezelf aanteken dat ik b.v. niet (snel) een koliekoperatie zou doen.

Sanet

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:03

En ik ga niet snel geld uitgeven aan een omheining hoger maken, waarvan ik weet dat het toch niet 100% gaat werken. En dan doe ik liever wel die koliek operatie.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:07

josien_m_ schreef:
Doe niet zo gek dreamboy, natuurlijk weet ik dat die mensen er zijn. En een megasalaris heb ik ook nog nooit gehad. Het blijft een kwestie van keuzes en ja, niet alles kan. Een paard of pony kunnen hebben is toch wel een vorm van luxe ja. Een paard hebben komt na eten en onderdak hebben. Dus je moet wel een zeker bedrag te besteden hebben om paarden te hebben. Waarbij ik voor mezelf aanteken dat ik b.v. niet (snel) een koliekoperatie zou doen.

Nee precies. Maar er zijn zat mensen die voorheen prima rond konden komen en hun paarden houden. Inmiddels zijn veel lasten enorm gestegen. Dan zijn ze al blij dat ze geld weg kunnen sparen voor onvoorziene dierenarts kosten en nog wat over houden. Dan wordt het best lastig om ook nog even een bedrag neer te leggen om een omheining aan te passen. Zelf zit ik gelukkig niet in die situatie maar ik weet dat er veel zijn die allang blij zijn dat ze hun paarden nog kunnen houden of zelfs inkrimpen om de lasten te drukken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:12

Sanet schreef:
En ik ga niet snel geld uitgeven aan een omheining hoger maken, waarvan ik weet dat het toch niet 100% gaat werken. En dan doe ik liever wel die koliek operatie.

Hier had de koliek operatie minder dan 50% kans (onafhankelijk van de kosten niet voor gekozen overigens, paard is ingeslapen), en de meeste koliek operaties hebben maximaal 90% kans. Voor wolfwering wordt 100% vereist, waar zit het verschil met operaties?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:32

Dreamboy
We weten nu toch onderhand wel dat josien alles weet over hoe de ander zijn financiën in moet vullen en waar aan te besteden.
Ze heeft net de eer gekregen om in mijn foei lijstje te gaan bivakkeren. :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:39

Nou daar ligt ze vast van wakker DP. :')
Laatst bijgewerkt door Jessix op 15-08-23 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:41

Sanet schreef:

Dat staat je natuurlijk vrij, maar dan is het i.m.o ook gewoon een keuze die je maakt. Een eigen afweging op wat je een groter risico vindt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:43

Jessix schreef:
Nou daar ligt ze vast van wakker DP. :')

Ja natuurlijk wel :j

Denk jij anders dan? :D

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:51

De kinderlijke reacties kunnen wat mij betreft weer achterwege blijven. Draagt totaal niets bij.

Ook hier gaan we zien dat het kaf van het koren wordt gescheiden. In Covid tijd zijn er veel huisdieren ( dus ook pony’s/paarden) bij gekomen en buitenom de gevolgen van de hoge inflatie zorgt ook de wolf voor een al dan niet gedwongen verkoop.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:54

Denk dat covid dieren zelden aan huis staan.
En juist de mensen op pension kunnen niets veranderen.

Verkoop voor de wolf heeft geen nut.
Komt die misschien nog wel slechter te staan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:57

Hoe zit het in Nederland eigenlijk met vergoeding van wolfsschade bij bijvoorbeeld particuliere paardenhouders.
Krijg je een realistisch bedrag, is dat afhankelijk of je "wolfwerende" maatregelen genomen hebt, etc.?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 14:15

Kuggur schreef:
Hoe zit het in Nederland eigenlijk met vergoeding van wolfsschade bij bijvoorbeeld particuliere paardenhouders.
Krijg je een realistisch bedrag, is dat afhankelijk of je "wolfwerende" maatregelen genomen hebt, etc.?

Goede vraag. Geen idee, het is tot nu toe ook nog niet aan de hand geweest. (Er is nog geen sportpaard gesneuveld bedoel ik daarmee) Maar ik zie het wel verplicht worden dat je bepaalde maatregelen moet gaan nemen. Zeker in de gebieden waar je wel al subsidie kan krijgen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 15:11

Op de Amerongse berg gespot. Wel handig 1 bord midden in het bos :+ . Dat je hond aan de lijn moet staat er trouwens wel heel krom. Ik heb geen klem om de hond aan te lijnen :=

Afbeelding

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 15:14

En benadert moet met een t. Er is niet echt over nagedacht.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 15:19

Afbeelding

Dat vraagt om een viltstift... }:)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 15:37

Jammer dat sommigen zo kinderachtig zijn, zonde van het topic.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 15:38

sterregoud schreef:
En benadert moet met een t. Er is niet echt over nagedacht.

Ja dat viel mij ook al op. Ik snap echt niet waarom deze borden niet bij de parkeerplaats staan, en bij de start van de wandelroutes. Maar midden in het bos, als je al ruim 5 km gelopen hebt. De meeste mensen gaan zo ver het bos niet in. En bij het losloopgebied staan helemaal geen borden. Terwijl de wolf daar ook vaker is gezien.

Ik snap de humor van de viltstift ook niet.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 15:43

Wintu schreef:
Jammer dat sommigen zo kinderachtig zijn, zonde van het topic.

Begint nu inderdaad nogal irritant te worden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 15:45

Oh ja die viltstift gaat echt wel opduiken. Laat je weten wanneer?

En ja sorry. Ik vind dat dus wel humor. Niet bedoeld om flauw te zijn ook. Maar echt als grapje.
Zo vind de ene mr Bean leuk en de ander ook niet.
Of memes over dingen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 16:08

Dat klopt dat humor per persoon verschilt. Maar met oneliners als afknallen ( die zie op Facebook vaak) of dit soort plaatjes plaatsen krijg je geen gesprek op inhoud. En dat is wel nodig om tot oplossingen te komen imo.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 16:10

Er gaat geen oplossing komen...
Of de regering moet er anders in gaan staan.

Het blijft dweilen met de kraan open en hopen dat je buurman het slechter omheind dan jij...