Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 22:07

Tja, net zoals de wolf, gewoon verder gelopen. Het gaat mij meer om de druk op de nieren. De wolf bijt met kracht en de dokter was bang voor inwendige bloedingen en schade. De bramenstruiken veroorzaken dat niet lijkt mij.

Ja, dat lange gras las ik ook. Die bramenstruik heeft het faunabeheer er bij bedacht

De wolven die in Nederland rondlopen gaan straks misschien wel een lekkere wolfknuffelaar pakken of zo’n wolvendeskundige.
Laatst bijgewerkt door Lanoca op 29-08-24 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 22:08

Ik denk dat er heel wat schimmige toestanden aan de gang zijn. Ik denk ook dat SBB met opzet schapen zonder raster neer zet hier. Want als de reeen opraken, heb je de poppen aan het dansen en tevens verdwijnt dan de wolf. Er is ook weer een extra kudde runderen neergezet. Hufters zijn het.

FrNo

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 22:12

Echt natuurlijk zo, extra dieren neerzetten.
En dan zeggen ze dat de wolf zorgt voor balans in de natuur.
Inderdaad, hufters zijn het.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 22:15

FrNo schreef:
Echt natuurlijk zo, extra dieren neerzetten.
En dan zeggen ze dat de wolf zorgt voor balans in de natuur.
Inderdaad, hufters zijn het.

Dat is langer houdbaar want het hoeft niet in de koelkast.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 23:49

DuoPenotti schreef:
Tinka schreef:
En hoe komt dat dna van die wolf dan aan haar kleding

Zat aan die braamstruik :j

Logisch toch >;)

Tja. De braamstruiken van tegenwoordig zijn ook niet meer te vertrouwen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 00:37

Echt walgelijke mensen van faunabeheer. Hoe laag kan je zijn om grapjes te maken over een aanval op een kind?
Het is echt wachten op het eerste dodelijke incident met een kind. Dan zullen vast alsnog de wolf nooit de schuld geven

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 08:15

Rivendell niet faunabeheer verwarren met de Faunabescherming, dat zijn echt 2 totaal verschillende dingen. De laatste is de club van dhr Koffeman en dat vind ik een steeds foutere club worden.

Tienus je uitleg over wat TG betekent klinkt logisch.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 08:27

We kennen allemaal de filmpjes waarin wolven speels gedrag richting een auto of trekker vertonen, mee rennen met auto’s en trekkers.
Of dat ze verwachtingsvol om de auto of trekker lopen.
Dat is normaliter gedrag wat een huishond doet als je thuis komt met de auto of trekker en je hond is hartstikke blij.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 09:35

Aanval Woudenberg
Citaat:
Woudenberg Utrecht
30-08-2024

Aanval op schapen in Woudenberg, 1 schaap gedood en 2 lammeren vermist. Dit is op een grote camping gebeurd vlakbij gasten. Onbezorgd op vakantie gaan gaat dus ook niet meer!

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/VFUafR ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 10:42

Wapenveld, dode ree
Citaat:
Wapenveld Gelderland
30-08-2024
07.30 uur

Vanmorgen rond 7.30 uur, een half opgegeten ree langs de molenweg in wapenveld ( Zwolsebos).

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

Afbeelding
[spoiler]
Afbeelding[spoiler]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/GN2TCd ... tid=WC7FNe

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:27

[sarcasme aan]Ik ben in mijn jeugd door mijn pony op een buitenrit eens midden in een braamstrook gebokt #) . Sindsdien noem ik mijzelf rubusloog -:) . Als ervaringsdeskundige spreek ik tegen dat de getoonde verwondingen van een braamstruik komen. Mijn redenatie: de stekels van een braamstruik zijn rond, dus de verwondingen zouden ook rond moeten zijn :j . [sarcasme uit]

Ik zat vanmorgen aan de thee :9k nog even over na te denken over deze casus. Het gesteggel over wel/niet gebeten en bramenstruiken leidt de aandacht effectief af van waar het werkelijk over zou moeten gaan. Er zat wolven-dna op (de kleding van) het meisje. En onder geen enkel beding had een wolf zo dicht bij mensen/kinderen moeten en mogen komen.
Ingewikkelder is het niet.

tamary schreef:
Dat is eerder hetzelfde systeem als op volieres tegen katten. + & - draden dicht bij elkaar, zodat dier er 2 moet raken en dus stroomkring sluit zonder de grond te hoeven raken.
Zo werkt dat:
Afbeelding

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:29

Wat mij opvalt is dat er steeds meer kuddes vee hier rond het DFW worden geplaatst op gebied van Staatsbosbeheer, een extra kudde schapen en een extra kudde Aquitaines zijn er nu. Ik vraag me werkelijk af waarom ze zo de kat op het spek binden. Buiten mijn complottheorie kan ik niets verzinnen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:30

Roodvos schreef:
[sarcasme aan]Ik ben in mijn jeugd door mijn pony op een buitenrit eens midden in een braamstrook gebokt #) . Sindsdien noem ik mijzelf rubusloog -:) . Als ervaringsdeskundige spreek ik tegen dat de getoonde verwondingen van een braamstruik komen. Mijn redenatie: de stekels van een braamstruik zijn rond, dus de verwondingen zouden ook rond moeten zijn :j . [sarcasme uit]

Ik zat vanmorgen aan de thee :9k nog even over na te denken over deze casus. Het gesteggel over wel/niet gebeten en bramenstruiken leidt de aandacht effectief af van waar het werkelijk over zou moeten gaan. Er zat wolven-dna op (de kleding van) het meisje. En onder geen enkel beding had een wolf zo dicht bij mensen/kinderen moeten en mogen komen.
Ingewikkelder is het niet.

Daar praat iedereen over heen, terwijl dat toch de clou van het verhaal moet zijn.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:33

Wintu schreef:
Wat mij opvalt is dat er steeds meer kuddes vee hier rond het DFW worden geplaatst op gebied van Staatsbosbeheer, een extra kudde schapen en een extra kudde Aquitaines zijn er nu. Ik vraag me werkelijk af waarom ze zo de kat op het spek binden. Buiten mijn complottheorie kan ik niets verzinnen.

Voer vee om te voorkomen dat ze de dorpen en boerderijen opgaan om eten te scoren?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:14

Ik vind het relatief rustig met meldingen in de diverse apps, zeker na het nieuws Den Treek naar buiten is gebracht.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:19

Levensverhaal van de probleemwolf op de Utrechtse Heuvelrug, ook wel bekend als Bram

Citaat:
Nazaat van duits wolvenpaar GW998f en GW893m.
Dit paar heeft al heel erg huisgehouden en veel huisvee gedood.
De wolf die voor opschudding zorgt op de Utrechtse Heuvelrug en daarmee de discussie over de wolf in Nederland flink doet oplaaien, is geboren en getogen op de Noord-Veluwe, in het gebied tussen Wezep en Apeldoorn. Hij komt uit een groot en bijzonder gezin met een beroemde moeder. Zij was in 2018 de eerste wolf die zich vrij vestigde in ons land.
In 2015 was er voor het eerst in ruim 150 jaar een wilde wolf in Nederland. Hij wandelde vanuit Duitsland ons land binnen. Er volgden er meer, maar pas in mei 2018 besloot een wolf hier te blijven. Dat was de wolvin met de aanduiding GW998f.

GW998f liep ruim 600 kilometer vanaf Babben (Wanninchen-roedel) in het Duitse Brandenburg voordat ze op de Veluwe arriveerde. Daar ontmoette ze een andere Duitse wolf: GW893m. Hij kwam op de wereld in Eschede (Rheinmetall-roedel) in Niedersaksen en arriveerde in januari 2019 in Nederland.

Na hun ontmoeting ging het snel. Nog hetzelfde jaar 2019 zorgt dit duo ervoor dat voor het eerst in 200 jaar weer wolven in Nederland zijn geboren. Dat gebeurde op de Noord-Veluwe en er zouden er velen volgen. Het paar heeft sinds 2019 ieder jaar welpen gekregen.

Een van de welpen is de wolf GW3237m, die de naam Bram heeft gekregen. Over die naam later meer.

Berucht en beroemd

Bram is berucht en beroemd omdat hij op de Utrechtse Heuvelrug voor problemen zorgt. Hij komt veel te dicht bij honden en mensen. Dat is op basis van dna-onderzoek vastgesteld. Hoe oud hij is, is niet bekend. Wel dat hij in mei 2023 de Veluwe verliet en zich vestigde in Utrecht, waar het zo druk is dat experts benieuwd waren of wolven er wel willen blijven.

In juli liep Bram daar een jong kind omver en in augustus beet hij een loslopende hond. Dat was voor provincie en experts reden om alarm te slaan. Ze zien dit als ‘onnatuurlijk en ongewenst’ gedrag.

Paintballgeweer

De provincie besloot uiteindelijk dat de wolf moet worden gevangen, verdoofd en gezenderd. De hoop is dat deze ervaring het dier bang maakt voor mensen. Mocht het niet helpen, dan mag hij worden beschoten met een paintballgeweer om hem nog meer schrik aan te jagen. Althans, als dit besluit overeind blijft.

Grote familie

Bram komt uit een grote familie. Hij heeft inmiddels 25 broertjes en zusjes. Daarmee is het niet allemaal goed afgelopen. Zes kwamen er om in het verkeer (een zusje in maart dit jaar in het Duitse Xanten), 1 stierf een natuurlijk dood, 1 overleed onder verdachte omstandigheden in Ugchelen en 1 emigreerde naar Duitsland, het land waar zijn vader en moeder vandaan kwamen.

Schotse hooglander

Dat gebeurde voor het eerst in april 2023 nadat hij in Opheusden 5 schapen doodde. In juni 2023 doodde hij 5 schapen in Driebergen. In september van dat jaar was het opnieuw raak: 9 dode en 4 gewonde schapen, opnieuw in Driebergen. In september 2023 gebeurde er iets bijzonders. Toen wist deze wolf bij Hilversum een Schotse hooglander te vloeren. Het dier overleed uiteindelijk aan opmerkelijke verwondingen: de staart was er inclusief aanzet compleet afgerukt.

Dan de opmerkelijke naam die de wolf kreeg: Bram. Volgens wolvenexpert Lelieveld is dat per ongeluk ontstaan. ,,Omdat deze wolf dicht bij mensen komt, zijn er veel filmpjes. Een daarvan was zo markant; daar zie je de wolf terwijl een man zijn hond roept, en die heet Bram. Zo werd het eerst de wolf van Bram en later Bram.’’

Bram is eenzaam

Bram gaat vooralsnog zonder partner door het leven. Dat zou een reden kunnen zijn voor zijn gedrag. ,,Misschien is hij eenzaam en zoekt hij daarom contact met andere honden. Feit is dat het hem ontbreekt aan een gezonde dosis angst voor mensen. Hopelijk lukt het hem dat weer bij te brengen.’’

Volledige artikel via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/M35rBx ... tid=WC7FNe

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:26

Ik bof maar met Bram in de achtertuin. :') Hopelijk vindt hij een keer een leuk Duits vriendinnetje en gaan ze lekker daar wonen. ;)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:40

Nog een schaap gedood in Woudenberg
Citaat:
Woudenberg Utrecht
30-08-2024

Afgelopen nacht is er nog een schaap dood gebeten in Woudenberg, bij12 is geweest om dna af te nemen.

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/xEQo1Y ... tid=WC7FNe

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:51

knollentuin schreef:
Wintu schreef:

Voer vee om te voorkomen dat ze de dorpen en boerderijen opgaan om eten te scoren?

Nee, ik denk eerder aan het feit dat 18 wolven zo al de reeen hier op hebben. En geen reeen, dan is het gebied niet meer geschikt voor de wolf en trekt het weg en wat voor pressiemiddel heb je dan nog tegen de boeren en tegenover publiek om gebied steeds meer te verwilderen. En de jagersvereniging zou er ook niet blij mee zijn. Heb het idee dat ze de reeen proberen te sparen zo, geen ree geen wolf immers, volgens de boekjes. Zie ook weer vaker reeen, veelal bij bebouwing, maar toch.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 16:05

In het artikel wat via de link geen wolf is geplaatst, daar wordt voor het gemak maar voorbij gegaan aan verdwenen hond en gebeten meisje.

Ik denk dat wilde zwijnen lekker aan het spelen waren met een wolvenkadaver en dat ze het wilden verstoppen voor barre tijden.
Als de braamstruiken afgestorven zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 16:10

Persoonlijke noot van eigenaresse van gedode Oussant schaap 27-8 jl in Leusden.
Citaat:
27 augustus 2024/Leusden/Nederland
Een persoonlijke noot van de eigenaresse die de lokale krant heeft ingeschakeld
''Afgelopen januari liep er al een wolf overdag over hun terrein heen. Is op film vastgelegd.
Als je je dan bedenkt dat hij op een 30 meter de trampoline van de kinderen passeerde, dan is er van die schuwheid maar weinig te merken.
Er liepen 3 Ouessant-schaapjes, één is er vermoord. De overige 2 zijn naar een veilig adres overgebracht omdat de 'deskundigen', die bij het dode schaap zijn geweest, aangaven dat de wolf zeker terug zou komen.
De eigenaresse heeft de lokale krant ingeschakeld om haar verhaal te doen. ''

Weer schaap gepakt in Leusden; wolf daarna verschillende keren gezien

In een landje aan de Leusbroekerweg is dinsdagmorgen een schaap aangevallen en gedood. De vermoedelijke dader, een wolf, is daarna op verschillende plekken door getuigen gezien, onder meer toen het dier ter hoogte van landgoed De Boom de Arnhemseweg overstak, richting Woudenberg.

door Daan Bleuel

Volgens omwonenden hebben onder andere fietsende schoolkinderen het dier gezien. ,,De wolf is meerdere keren gesignaleerd rondom de Leusbroekerweg vanmorgen, onder andere het moment dat hij de Arnhemseweg overstak om 8.45 uur, tussen de fietsende schoolkinderen door’’, schrijft de eigenaresse van het gedode schaap in een mail aan de redactie.

,,Wij hebben van deskundigen de waarschuwing gekregen dat de kans groot is dat de wolf terugkeert, nu hij weet dat er bij ons wat te halen valt’’, zegt Johanneke Dekker, tot vanmorgen eigenaar van drie schapen. Inmiddels heeft ze op Facebook een oproep geplaatst om een veilige schuilplaats voor de andere twee schapen te vinden.
‘DIT ZIJN DE CONSEQUENTIES’

De plek waar vanochtend een schaap werd gedood ligt niet ver van de Liniedijk waar de laatste tijd vaker schapen werden aangevallen. Het laatste incident dateert van vorige week toen in de buurt van uitspanning Mon Chouette een schaap de confrontatie met een wolf niet overleefde.

Johanneke Dekker hoopt dat de publiciteit mensen bewust maakt van het indringende effect dat de wolf op zijn omgeving heeft: ,,Dit zijn de consequenties van de keuze om de wolf in onze omgeving te accepteren. Ik heb het idee dat veel mensen zich dat nog niet realiseren.’’
https://www.leusderkrant.nl/lokaal/over ... ren-gezien

Bron geen wolf in cultuurlandschap/leusderkrant
https://www.facebook.com/share/p/EgNpjq ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 18:44

Advies Wolven in Nederland aan bezorgde hondenbezitter.
Citaat:
Een bezorgde hondenbezitter stelde ons onlangs de vraag: ‘Kunnen jullie me advies geven over wat ik kan doen mocht het tot een ontmoeting komen tussen mijn hond en een wolf? Hoe kan ik me verdedigen? Wat kan en mag ik dan doen?’

Door alle berichten onlangs in de media snappen we dat mensen zich zorgen maken. Zeker als je gewend bent om op de Veluwe, in gebieden in Drenthe en op de Utrechtse Heuvelrug met je hond te wandelen.

We willen benadrukken dat de incidenten op de Utrechtse Heuvelrug uniek zijn en weinig voorkomen. Het gaat om twee verschillende situaties: 1) er is een solitaire wolf die herhaaldelijk honden actief benadert en 2) onlangs is een hond gepakt door een andere wolf, waarvan we inmiddels weten dat dit in een kerngebied met welpen was.
In situatie 1 vertoont de wolf afwijkend gedrag. De provincie Utrecht heeft voor het afschrikken van deze wolf een vergunning afgegeven (https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... ikken-wolf).

Maar mag je jezelf verdedigen? Of mag je voorzorgsmaatregelen nemen als je je angstig voelt? Natuurlijk mag dat, maar niet ongelimiteerd. Zo mag je geen wolven verwonden. Veel mensen willen hun hond ook verdedigen tegen andere honden en nemen zaken mee om die honden af te schrikken: een ultrasone dierenverjager, een stok, een fluitje of een toeter. Dit alles laat een wolf flink schrikken, wat kan helpen bij het verjagen van een wolf. Als een wolf jouw pad kruist en op een afstand van minder dan 30 meter komt (nogmaals: dit komt zeer weinig voor), dan is het belangrijk om de wolf te verjagen. Maak ook een foto of filmpje van het dier en geef dit zo snel mogelijk door via het Wolvenmeldpunt van BIJ12. Op deze manier kunnen de juiste autoriteiten geadviseerd worden om maatregelen te nemen om herhaling te voorkomen.

Nog steeds is het belangrijk te beseffen dat vrijwel alle wolven mensen mijden. Het is belangrijk dat mensen en wolven naast elkaar kunnen leven. Zodra een wolf afwijkend gedrag vertoont, dus op mensen of honden reageert, is er iets aan de hand en moeten we dat gedrag aanpakken. In plaats van hondenbezitters met allerlei attributen het bos in te sturen, moet er snel iets gedaan worden aan het gedrag van de wolf. Verdoven of zenderen is de eerste stap, met paintballen als aanvullende maatregel als het gedrag doorgaat. In het uiterste geval is afschot van de wolf mogelijk als eerdere maatregelen onvoldoende effect hebben gehad.

Samenvatting: wandel je met je hond in wolventerritorium, houd je hond dan aan een korte lijn aan de voet. Kijk op deze website als je wilt weten waar territoria liggen: https://publicaties.bij12.nl/voortgangs ... iding-wolf Als je je hier zekerder door voelt, kun je een ultrasoon fluitje of een stok meenemen. Kom je een wolf tegen, houd afstand, blijf rustig en wacht tot de wolf verder loopt. Experts monitoren het gedrag van alle wolven en werken met het bevoegd gezag (provincies en gemeenten) samen als een wolf afwijkend gedrag vertoont.

Want ook wij vinden het belangrijk dat jij zonder angst met je hond moet kunnen wandelen.

Bron wolven in Nederland
https://www.facebook.com/share/p/F6Yor9 ... tid=WC7FNe

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 19:01

Nou dan zou ik overal in de regio waar ik woon de hond kort aan de voet moeten houden. Veel succes met een jonge jachthond die ook haar energie kwijt moet := dat is toch niet werkbaar.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 19:04

Dat is voor geen enkele hond eerlijk. Zelfs een mops wil gewoon een beetje snuffelen en struinen. Aan een 5m lijn is ook niet aan de voet, maar wel noodzakelijk voor hun welbevinden. Maar daar kom je met een jonge jachthond niet mee weg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 19:08

je gaat toch wandelen zodat ze kunnen snuffelen.
Lekker vreemde geurtjes opdoen voor de hond.

Je kan ook een kruisboog meenemen, een jachtgeweer... dan is het zo opgelost...echt wat voor disney fantasia land leven we voortaan