Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 09:58

O nee, dat is inderdaad niet handig!

Maar wat vervelend ook, krijgt niet echt een goed beeld van een paard als het al een keer gelopen heeft voor je.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 10:45

Lieser schreef:
De afspraak die ik voor woensdag heb staan is net met een half uur verzet, omdat er vlak daarvoor nog iemand komt. Ik weet niet of ik daar blij mee ben. Dan heeft het paard dus al gelopen en zo voor wij er zijn ...

Moet je er erg ver voor rijden dan? Dit is wel een handige zet van de verkoper want die zegt dan natuurlijk tegen de vorige bezichtiger dat er zo nog iemand komt kijken. Zodoende wordt die persoon onder druk gezet om het paard meteen mee te nemen.Dit heb ik als koper al vaak meegemaakt en bij mij werkt het .Als ik het paard dan leuk vind neem ik hem meteen.Of je krijgt dat mensen gaan overbieden of ongezien gaan kopen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 10:49

Ja is inderdaad een verkoop techniek. Zeker als het een paard is wat in trek is.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 10:50

anjali schreef:
Moet je er erg ver voor rijden dan? Dit is wel een handige zet van de verkoper want die zegt dan natuurlijk tegen de vorige bezichtiger dat er zo nog iemand komt kijken. Zodoende wordt die persoon onder druk gezet om het paard meteen mee te nemen.Dit heb ik als koper al vaak meegemaakt en bij mij werkt het .Als ik het paard dan leuk vind neem ik hem meteen.Of je krijgt dat mensen gaan overbieden of ongezien gaan kopen.

Ongeveer 5 kwartier.
Eerder langskomen blijkt niet te lukken, de verkoper heeft de dag ervoor ook al afspraken staan.

Meenemen zonder keuren durf ik met een 12-jarige niet aan. De merrie is voor de jacht gebruikt, ik wil graag foto's van haar rug laten maken. Maar ik vermoed zomaar dat ik daar niet aan toekom ...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 10:51

Nouja als je morgen na je bezoek haar wilt kun je dat aangeven en dat je haar op de foto wilt hebben toch?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 10:52

SteffiiY schreef:
Nouja als je morgen na je bezoek haar wilt kun je dat aangeven en dat je haar op de foto wilt hebben toch?

Ik ben pas woensdag aan de beurt ... Eerder zit de verkoper al vol, appte hij.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 11:25

Lieser schreef:
SteffiiY schreef:

Ik ben pas woensdag aan de beurt ... Eerder zit de verkoper al vol, appte hij.

Tja op deze manier verkoopt hij dit paard zonder dat iemand aan een (uitgebreide) keuring toekomt.Ik weet wel hoe dat gaat,dan zegt hij dat hij het paard niet gaat vasthouden maar dat hij het verkoopt zodra iemand betaalt en meeneemt. Handig en verstandig gezien vanuit het standpunt van de verkoper.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 11:40

Ik snap de verkoper ook wel. ID's zijn heel gewild.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 12:26

Lieser schreef:
Ik snap de verkoper ook wel. ID's zijn heel gewild.

Maar je weet nooit hoe het loopt. Als dit paard voor jou bestemd is dan krijg je hem.En anders was hij simpelweg niet voor jou bestemd.Altijd wel spannend zoiets.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 14:10

Ik zou sowieso al afhaken op 'tot je eigen afspraak zit ik vol'. Hoeveel mensen hebben er dan al op dat dier gezeten? Als er vandaag al mensen komen kijken en woensdag is hij er nog en er worden meerdere mensen op een dag gepland..?

Als ik dat bij mijn paard zou doen zou het muurtje omhoog gaan en kun je haar niet echt meer beoordelen zoals ze zelf is.

Plus dat ik mezelf nooit zou laten forceren om er meteen een klap op te geven en hem mee te nemen 'want anders neemt iemand anders hem wel'.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 14:31

upendo schreef:
Ik zou sowieso al afhaken op 'tot je eigen afspraak zit ik vol'. Hoeveel mensen hebben er dan al op dat dier gezeten? Als er vandaag al mensen komen kijken en woensdag is hij er nog en er worden meerdere mensen op een dag gepland..?

Dat vind ik ook het lastige hieraan Toen ik contact met hem opnam, was ik 1 van de eersten (de advertentie stond er pas 5 minuten op, het was puur toeval dat ik net keek). Toen kon hij niet eerder dan woensdagavond, dus nam ik aan dat ik de eerste kijker zou zijn. Blijkbaar is hij daarna door zo veel mensen benaderd dat hij andere mensen vóór ons is gaan inplannen. Heel jammer, want wij hadden bijvoorbeeld vanmiddag, morgen en maandag ook gekund.
En dan ook nog eentje vlak voor ons, en niet bijvoorbeeld 's ochtends ...

Ik kijk ondertussen ook gewoon weer verder ...
Laatst bijgewerkt door Lieser op 19-02-22 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 14:34

Hebben jullie nou ook dat je in de zoektocht je wensen steeds verder verlaagd? Van 'tussen de 10 en de 14 jaar' zijn we nu al naar 5-jarigen gegaan. Van 'rond de 10k, maar als er een zadel en zo bij zitten is max 15k mogelijk' naar een vraagprijs van 15k met niks erbij ...

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 14:51

Het scheelt dat ik niet fanatiek zoek dus ik hou de wensen lijst aardig hetzelfde maar ja,dat kan in mijn geval ook wel.

Een 3e paard is puur alvast voor als er 1 wegvalt aangezien ze toch op leeftijd begint te raken. Wil liever niet met haast een paard kopen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 14:59

Lieser schreef:
Hebben jullie nou ook dat je in de zoektocht je wensen steeds verder verlaagd? Van 'tussen de 10 en de 14 jaar' zijn we nu al naar 5-jarigen gegaan. Van 'rond de 10k, maar als er een zadel en zo bij zitten is max 15k mogelijk' naar een vraagprijs van 15k met niks erbij ...

Dat kun je beter niet doen,althans eisen die je aan het paard zelf zou hebben bijstellen.Het gaat erom dat je een paard krijgt wat bij je past en waar je blij mee bent.Qua prijs zou je kunnen verruimen voor zover het voor jou mogelijk is en eerlijk aanvoelt.De prijs vergeet je maar de kwaliteit blijft.Het is echter wel een gekkenhuis momenteel.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 15:21

Ja dat herken ik. Budget omhoog en concessies gedaan op mijn wensen/eisen van t paard. Doe ik nu dus ook niet meer...Dan maar geen paard...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 15:33

Charmaine schreef:
Ja dat herken ik. Budget omhoog en concessies gedaan op mijn wensen/eisen van t paard. Doe ik nu dus ook niet meer...Dan maar geen paard...

Als de coronabeperkingen voorbij zijn kan de markt weer veranderen. Dat mensen weer liever op vakantie gaan dan een paard (of hond) te kopen.En dat er daarom weer meer dieren op de markt komen en voor normale prijzen.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 15:42

anjali schreef:
Charmaine schreef:

Als de coronabeperkingen voorbij zijn kan de markt weer veranderen. Dat mensen weer liever op vakantie gaan dan een paard (of hond) te kopen.En dat er daarom weer meer dieren op de markt komen en voor normale prijzen.

Was in mijn vorige zoektocht :+ Toen was ik het wel zat na tientallen paarden en 2 jaar zoeken.

Nu voor deze ronde is als alles volgens planning verloopt geen zoektocht nodig. Paard is reeds gevonden en deal reeds gesloten. Het wachten is nu op de verkoop van mijn eigen merrie en dat de huidige eigenaar een opvolger heeft gevonden. Die zoekt een ID voor de jacht. Jullie kunnen bij Lieser lezen hoe het er daar aan toe gaat op t moment :+

Maaar mocht het allemaal spaak lopen om 1 of andere reden, dan ben ik van plan om dus geen concessie te doen als ik weer de markt op moet....Dan liever geen paard.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 15:46

Hm, zou dit echt zo zijn? Gaan we er dan vanuit dat de “impulsaankopen” allemaal gezonde, goed gereden paarden waren? En dat die dan in grote aantallen terug op de markt gaan komen?
Lijkt me niet dat dit allemaal te wijten is aan corona? Ik zocht een fjord, denk dat die voor corona bijvoorbeeld ook al moeilijker te vinden waren. Zo zal het voor andere typen paarden mss ook al langer bezig zijn?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 15:49

cheybinky schreef:
ruitje schreef:
Gefeliciteerd, wat een mooie dieren!

Ik zou nooit als verkoper een paard voor het eerst longeren etc op een keuring, kans is groot dat je een vrij onrealistisch beeld krijgt :+

@cheybinkie, wat voor kleur en type zoek je? Onze Tinkermerrie is ook drachtig namelijk :D

Merrieveulen, kleur niet van belang, minimaal 142 groot worden :)

Ik krijg dit jaar 2 D pony veulens waarvan ik er denk ik 1 ga verkopen. Maar dat zijn geen tinkers. En ik weet ook nog niet hoe de veulens eruit zien. :+

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 15:53

anjali schreef:
Charmaine schreef:

Ik hoopte stiekem dat dat nu wel al zou zijn, in aanloop naar de zomervakantie en alle scholen weer open ... Maar goed, we blijven gewoon geduldig verder kijken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 16:07

BopjeBo schreef:
Lees al een poosje mee in dit topic, maar sta hier geregeld te kijken wat jullie meemaken :oo
Zeker het feit dat tegenwoordig de keuringskosten ook voor koper zijn na negatief advies, bizar dat was voorheen niet gebruikelijk. Daar loop je op leeg. Laatste 2 paarden waren nog veulens bij aankoop, die kon ik niet keuren, maar enkel gezondheidscheck door DA, meer kun je er niet van zeggen op dat moment. Mocht ik ooit wat verkopen dan zou ik het paard sowieso zelf eerst laten keuren (klinisch en röndgen) bij gerenommeerde DA en daar dan een vraagprijs op baseren, zodat je geen verrassingen hebt mocht een potentiele koper nogmaals willen keuren. Scheelt een hoop gedoe en je weet hoe het paard ervoor staat qua gezondheid.

Joh, die kosten zijn altijd voor de koper geweest, totdat mensen niet meer fatsoenlijk konden inschatten wat voor vlees ze in de kuip hadden en probeerden de verkoper voor deze onkunde op te laten draaien.

Nu probeer je toch echt iets recht te l*llen dat gewoon krom is.
Jij bepaalt dus jij betaald.
Probeer dat eens met een auto; de verkoper lacht je in je gezicht uit!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 16:10

Pfff wat dat betreft was de voorpret altijd leuk, maar als je eenmaal echt gaat zoeken en interesse hebt is het, zeker op het moment, niet het leukste traject.
Ook de verkoop zie ik wel tegenop, maar ik ga echt niet allemaal mensen op 1 dag plannen (als er zoveel interesse zou zijn natuurlijk ;-))

Ik ga de pony vantevoren ook al zelf rx laten keuren. Vind ik zelf een fijner idee en wat ik wat ik verkoop.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 16:32

Corona prijzen is echt onzin. De corona heeft het versneld maar de prijzen waren al aan het stijgen.
En met al dat wat de particulieren allemaal willen gaan ze echt niet zakken die prijzen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 16:38

StalNollie schreef:
Corona prijzen is echt onzin. De corona heeft het versneld maar de prijzen waren al aan het stijgen.
En met al dat wat de particulieren allemaal willen gaan ze echt niet zakken die prijzen.

Het gaat niet alleen om de hoge eisen die particulieren stellen hoor. Ik ken drie maneges die niet aan nieuwe paarden kunnen komen nu, omdat de prijzen door het dak gaan.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 16:39

Ik heb 4 jonge hengsten lopen waarvan ik er maar 1 wil aanhouden voor mezelf, maar als ik dit allemaal lees vind ik het verkopen toch ook wel erg spannend hoor. Ik heb nog nooit een paard verkocht, dus dat gaat nog wat worden...
Eind dit jaar wil ik waarschijnlijk de 1e gaan verkopen.