Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:20

DuoPenotti schreef:
Mag hopen dat dit toch geen echte wolf is maar een spelende hond?
Zo schuw..... overdag....
https://fb.watch/mpMOmIIQ52/

Ik vind het echt prachtige beesten om te zien en gezien ze nauw verwant zijn aan onze honden, zie ik er ook veel in terug. Zo’n krul in de staart trekken enzo.
Ik vind het echt oprecht spijtig dan, dat ze door hun instinct het naar mijn idee onmogelijk maken om hier te zijn.
Maar volgens mij is dit echt wel een jonge (?) wolf.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:27

journee schreef:
Jessix schreef:
@journee, daar heb je een goed punt. Zodra wolven weten dat er wat te halen valt komen ze graag weer terug. Het is jammer dat de subsidies niet gewoon landelijk afgegeven worden zodat mensen maatregelen kunnen nemen.

Dat zou inderdaad het beste zijn ja, maar dan geeft de overheid natuurlijk het signaal af dat de wolf wel degelijk een roofdier is waar rekening mee moet worden gehouden. En ik verwacht dat ze dat wel lastig vinden om toe te geven..

Ik zie dat ook niet zo snel gebeuren. Terwijl deze informatie ook door de zogenaamde kenners en werkgroepen wordt meegegeven. Zorg dat je het voor bent. Maar goed, niet ieder mens heeft de financiële middelen.

Wat de overheid nog meer moet doen is soepel zijn met vergunningen. Mensen niet in de weg staan als ze hun heining willen verbeteren etc. Maar ook dat zie ik voorlopig niet gebeuren. :n

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:46

Daar kan ik me mateloos over opvreten. Instanties die jarenlang gestreden hebben voor een beter welzijn van dieren. Wat weer haaks stond op de eisen van de welstandscommissie en hun ideeën over landschapsverrommeling.

Jarenlang werd er gestreden voor een beter bestaan. Dieren horen buiten, niet binnen. Dieren behoeven schaduw en toegang tot soortgenoten. Mensen die een ontzettend degelijk en bovenal dure mogelijkheid creëren, werden zonder blikken of blozen afgestraft en konden het weghalen. Reden: landschapsverrommeling, past niet in huidig bestemmingsplan.

En wat is nu het devies? Ophokken!
Alsof dat niet haaks genoeg op elkaar staat, doen organisaties als Dierenbescherming en PvdD alsof hun neus bloed. Met als klap op de vuurpijl dat dierenleed wat hedendaags wordt veroorzaakt door de wolf door de vingers wordt gezien en afgedaan met een leuk riedeltje over klimaatverandering en biodiversiteit.

Vervolgens klapt het kabinet en ligt werkelijk alles stil. Hoe wanhopig kan je worden?!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 14:03

DuoPenotti schreef:
https://www.gva.be/cnt/dmf20230813_9459 ... C3HbGdaSLs

1 goed nieuws er zijn er niet veel meer over. Wel zielig voor die wolven. Goede fijne plek voor ze hier....
2 slecht nieuws dat die ene op de Veluwe nageslacht heeft gezorgd.

En het is net Disney
Emma verloor haar papa, enz.... :n

Daarom hebben ze in Nederland geen namen maar nummers, klinkt net wat minder persoonlijk als nummer zoveel is doodgereden. Overigens denk ik bij Disney altijd aan gezellige familiefilms met een goede afloop. :o

Maar ik denk dat veel wolven op deze trieste manier aan hun eind zullen komen, dankzij iedereen die vind dat de lage landen geschikt leefgebied is voor de wolf. Alleen in Nederland zijn er al minstens 15 wolven aangereden en als je dat afzet tegen het aantal wat er rondloopt...
Laatst bijgewerkt door journee op 14-08-23 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 14:15

In Belgie hebben ze die nummers ook, maar die doen er gewoon een naampje bij.

Simba gooit scar ook naar beneden }>
En dat happy end, dat hoop ik hier ook, de weidedieren leefde nog lang en gelukkig

nee de re-wilders doen eigenlijk alleen maar aan veel leed.

Goede geschreven stuk door een bioloog:

Citaat:
Jaap Slurink
13 juni

Wil de wolf zelf wel hier in het dichtbevolkte westen leven?

Hoe kijkt een echte wolvenliefhebber tegen al deze wolf-ellende aan? Laten we het hele rewilders- en pro-wolf-gedoe eens vanuit de wolf zelf bezien: Zo’n 1/3 van deze dieren wordt doodgereden (in Duitsland al zo'n 600 volgens film WOLF), en een deel raakt door aanrijdingen zwaar verwond en crepeert dan ergens in eenzaamheid. Een deel komt niet aan voldoende voedsel en verhongert, anderen lijden aan schurft, raken mank, lopen overal tegen hekken aan, krijgen zware stroomstoten soms, en met een beetje pech verdwalen ze ergens in een woonwijk of tuin en dan worden ze verdoofd en afgevoerd naar een plek waar ze hun zoektocht naar wolvengeluk weer helemaal opnieuw moeten beginnen.
Sommigen worden door KBH-honden doodgebeten, wat er uiterst bloederig aan toe gaat. Andere wolven worden gewoon direct doodgeschoten en dan soms opgehangen zoals dat in Spanje ook gebeurde. Als wolf zelf zou ik heel graag een enkeltje Siberië of Noord-Canada ontvangen.

Wanneer je dit een mede-mens zou aandoen, dan noem je dat martelen, doelgericht kwellen, treiteren, sarren, .... , maar pro-wolfers noemen dit natuurherstel en gebruiken de wolf daarvoor en hebben compleet lak aan wat die wolven zelf meemaken.

Dit is geen dierenliefde maar zou moeten vallen onder misdaad tegen het dierenwelzijn, net als het crepeerbeleid in Oostvaardersplassen waar duizenden dieren (o.a. in de winter van 2018 op 2019) moedwillig moesten creperen van de honger en kou "omdat het wilde dieren in de vrije natuur" zouden zijn. Ook daar stelde niemand de vraag of die uitgezette en gefokte dieren zelf wel wilde dieren in die oernatuur willen zijn, of toch zouden kiezen voor een lekkere baal hooi en een warme stal.

Rewilders zijn niet alleen min of krankzinnig, maar vooral ook wreed en onmenselijk. Het ontbreekt hen compleet aan empathie, en hun mentale dromerij heeft onacceptabele effecten. Het zijn mentale mensen zonder gevoel, en zij bedenken dit zonder verder iets daarbij te voelen.
Ik maak even geen vergelijkingen, maar beperk mij tot de triest-makende waarneming dat deze mentale gevoel- en empathieloze denkershouding ons al heel veel ellende heeft bezorgd in de afgelopen 150 jaar.

Hoe stoppen we deze rewilders- en pro-wolfers waanzin? Boos en verdrietig zijn is niet genoeg en het ons in afgedwongen machteloosheid gevangen houden door wetgevers en hun knuppelaars en geldafpersers moet afgelopen zijn. Maar hoe ???

journee

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 14:31

Duidelijk stuk Duopenotti! Ik denk dat veel mensen die de wolf weer graag in Nederland zien, ook zelf een beetje een Disney film in het hoofd hebben als ze aan de wolf denken. Dit is natuurlijk ook het beeld dat door instanties en de overheid wordt voorgeschoteld.

Dat het uiteindelijk vaak als een horror verhaal eindigd, zowel voor de wolven zelf als voor degene die met de wolf te maken krijgen, is dan voor diegene moeilijk te bevatten.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 15:13

DuoPenotti schreef:
Ik vind dit echt een probleem. Die wolf is volgens mij niet mensenschuw. Normaal beleid schiet zo'n dier af zodat de andere wolven wel mensenschuw blijven.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 15:31

journee schreef:
Zoals bij de man die door de wolf gebeten is. Blijkbaar was zijn hekwerk wel in orde, maar heeft de wolf toch een mogelijkheid gevonden. Als het hekwerk niet voldeed had de wolf immers ook weer uit het hekwerk kunnen ontsnappen.

In Elsloo is alweer een pony gepakt, dit gaat voorlopig niet stoppen denk ik zo. Als ze niet meer bij het kleine vee kunnen, zullen ze gewoon overstappen naar groter vee of overdag gaan jagen. Echt veilig staat het vee in elk geval alleen nog maar in een hermetisch algesloten stal.

Die in Wapse had zich onder het hekwerk door gegraven, en 's ochtends om 7 uur dus helemaal daglicht.
Waar en wanneer is in Elsloo een pony gepakt. Nog geen enkele melding van gezien.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 15:32

Riel schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik vind dit echt een probleem. Die wolf is volgens mij niet mensenschuw. Normaal beleid schiet zo'n dier af zodat de andere wolven wel mensenschuw blijven.

Bij dit soort filmpjes krijg ik sterk het idee dat ze voertuigen associëren met voedsel.
( mogelijk valwild neergelegd eerder ?)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 15:46

Daar lijkt het behoorlijk op ja. Zo springt die van ons ook als ik de brokjes pak.

Die noella in België. Krijgt die nu ook roomservice nu dat mannetje dood is gereden?
Daar werd van geschreven dat ze de jongen nooit zelf zoveel eten zou kunnen geven.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 15:54

pillow schreef:
journee schreef:
Zoals bij de man die door de wolf gebeten is. Blijkbaar was zijn hekwerk wel in orde, maar heeft de wolf toch een mogelijkheid gevonden. Als het hekwerk niet voldeed had de wolf immers ook weer uit het hekwerk kunnen ontsnappen.

In Elsloo is alweer een pony gepakt, dit gaat voorlopig niet stoppen denk ik zo. Als ze niet meer bij het kleine vee kunnen, zullen ze gewoon overstappen naar groter vee of overdag gaan jagen. Echt veilig staat het vee in elk geval alleen nog maar in een hermetisch algesloten stal.

Die in Wapse had zich onder het hekwerk door gegraven, en 's ochtends om 7 uur dus helemaal daglicht.
Waar en wanneer is in Elsloo een pony gepakt. Nog geen enkele melding van gezien.

Dat kan, gisteren gebeurt dacht ik, maar precies weten doe ik het niet. Het werd mij verteld door iemand die in de appgroep van die regio zit.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 16:04

journee schreef:
Dat kan, gisteren gebeurt dacht ik, maar precies weten doe ik het niet. Het werd mij verteld door iemand die in de appgroep van die regio zit.

Ik zit in 2 app groepen van die regio en heb geen melding gezien, noch op FB. Denk (lees; hoop) dat je een ouder bericht voor ogen hebt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 16:30

criollo_yess schreef:
journee schreef:

Ik zit in 2 app groepen van die regio en heb geen melding gezien, noch op FB. Denk (lees; hoop) dat je een ouder bericht voor ogen hebt.

Ik ook een app groep en 4 fb groepen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 21:58

criollo_yess schreef:
journee schreef:

Hier idem , niets vernomen via de diverse wegen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 22:16

Het verhaal van Jaap Slurink is inderdaad verhelderend.
Maar zijn laatste vraag is daarmee niet beantwoord:
Citaat:
Hoe stoppen we deze rewilders- en pro-wolfers waanzin? Boos en verdrietig zijn is niet genoeg en het ons in afgedwongen machteloosheid gevangen houden door wetgevers en hun knuppelaars en geldafpersers moet afgelopen zijn. Maar hoe ???

Hoe dan????

Het is mij overigens niet duidelijk wat hij bedoelt met 'hun knuppelaars en geldafpersers', maar misschien lees ik ergens overheen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 22:24

josien_m_ schreef:
Wat mij opvalt is dat er vaak gezegd wordt dat het een (tien) duizenden investering is om je land of paddock wolfwerend te maken. Om van 3 naar 6 of 7 draden te gaan is werkelijk niet zo duur en is hooguit een investering van enkele honderden. Dat is "niets" voor een paardenhouder, de hooi- en vlasprijs varieert ook behoorlijk, dus je bent zomaar een paar honderd euro verder. Dat heb je bijna altijd wel als paardenhouder. En nee, daar raster je waarschijnlijk niet je hele land mee af. Maar een deel zou je zeker zo kunnen beveiligen zonder een enorme investering, in veel gevallen dan. Je hebt dan een veiliger plek gemaakt voor je dieren en dat is nooit voor niets. Ergens moet die knop in de hoofden van mensen om die zeggen dat er niets kan of mag of niets zal helpen.

Is dit een grap???

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:43

Een grap? Haha, ik zou het eerder realisme willen noemen. Je er niet in verdiepen, niet kijken naar wel mogelijk is door het afschrikkingsgehalte van zo'n hoog bedrag, dat lijkt me erg onwenselijk.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:06

josien_m_ schreef:
Een grap? Haha, ik zou het eerder realisme willen noemen. Je er niet in verdiepen, niet kijken naar wel mogelijk is door het afschrikkingsgehalte van zo'n hoog bedrag, dat lijkt me erg onwenselijk.

Misschien kun je uitleggen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen (ik ga er vanuit dat je uit ervaring spreekt)?

Behalve de kosten van nieuwe palen, lint/koord/draad en een nieuwe sterkere schrikdraadklok hikken wij ook aan tegen de tijd die het kost …. Ik weet echt niet wanneer ik dit zou moeten doen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:13

Als ik alleen al afstand isolatoren aan moet schaffen voor 1 draad buitenom te plaatsen ben ik al 400 kwijt. En dan reken ik om de 6 meter, palen staan om de 3.
Zonder klok, zonder draad.

ohnee minder, want bij de buren in hun tuin mag nie....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:21

Palen kunnen ook verhoogd worden met dikke latten, in ieder geval tijdelijk. Niet fraai, maar zolang er alleen draad gebruikt wordt of eventueel dun koord, kan het wel (lint zet te veel druk). Dat ken ik niet vanuit de situatie met wolven, maar had een stalhouder vanwege mijn springer (vorige paard, ook de reden dat onze omheining zo hoog staat) gedaan. Met 2 of 3 serieuze schroeven latten bevestigen is een stuk minder werk en een stuk minder kostbaar als alle palen vervangen. Met metalen palen is de oplossing tiewraps, minimaal 3 en minimaal een halve meter overlap tussen paal en lat.

Het lint en koord kan je in principe laten, je hoeft alleen draad toe te voegen, immers hebben de paarden al lint/koord voor het zicht hangen, daar staan ze nu ook achter. Isolatoren in de palen draaien is met een boormachine incl. opzetstuk relatief vlot werk.

Een andere optie als latten is afstandsisolatoren gebruiken als je maar iets aan hoogte tekort komt. Maar die zijn wel duurder om te kopen en kloteriger om te bevestigen, al kan voorboren enorm schelen (we hadden ook een stukje omheining van 1.40 die we zo naar 1.60 konden brengen).

Palen zetten kost verreweg de meeste tijd van de omheining plaatsen is mijn ervaring. Overigens besteden wij dat de komende ronde ook uit om die reden. Laten zetten door de loonwerker kost hier 65-70 euro per uur en 5% meer palen, maar zij doen er 25 in een uur, terwijl hoge palen plaatsen bij ons eerder rond de 3-4 in het uur zit. Ze worden er dan ingedrukt met een graafmachine (en dan sneuvelt er wel eens een paal, vandaar de 5% extra).

Edit: niet aan dp gericht. Jouw bericht stond er bij schrijven nog niet.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 15-08-23 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:23

Dat wil ik zeker toelichten! Ik ben dan ook al bijna een jaar bezig met aanpassingen. We wonen namelijk toch wel aan de rand van "wolvengebied", het Drents-Friese woud. Een nieuw apparaat heb ik niet, deze komt in goede tijden wel aan genoeg vermogen. Met droogte of vooral met regen en waaiende takken en bramen is dat minder. Ik heb nieuw draad en veel isolatoren gekocht. (Ik had 2 draden staan om de paddock) Dus 3 of 4 draden toegevoegd en de onderkant met allerlei resten gaas, zowel groen gaas als schapengaas wat ik al had omdat ik veel landjes voor geiten en schapen heb afgebroken. Ik vertrouw liever niet op alleen schrikdraad. Ook wel nieuwe paaltjes, maar ook paaltjes verlengd met panlatten. Ik laat de bramen overal goed groeien. Dat lukt maar is net zoveel werk als gras onder de draden maaien. Je wilt ook geen braam op je schrikdraad! Steenschotten of mudcontrolrasters (goedkoopste soort, destijds op de grond in de schuilstal) op de doorgangen op de grond om het graven daar tegen te gaan. Ook die had ik al, net als de kenneldelen die poorten zijn geworden. Die heb ik gekregen. Maar iedere week een beetje doen met het prettige gevoel dat je wat doet. En nee, ik ben er natuurlijk niet helemaal gerust op. Het eerste 's morgens is kijken of het rustig is bij de pony's (11) en de schaapjes tellen. Het rondjagen kan niet doordat er schuren, de boerderij en struikensingels staan. Maar afsluitbare stallen, of eigenlijk gewone stallen, zijn er niet. Alleen de kapschuur als inloopstal. De track ben ik mee bezig maar mijn gaasvooraad is op helaas en ik moet nog zo'n 80 meter.
Buitenom kan bij mij geen draad. Maar moest dat wel dan is het ook op te lossen met gewone isolatoren (100 voor 28 euro) en latjes of zo. En ja, zo staat het er niet voor de eeuwigheid maar wel voor nu!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:59

@Josien, je bent druk bezig geweest, hoe hoog is je omheining nu dan?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 12:09

Geen tijd vind ik persoonlijk dan weer een heel slecht excuus. Iedereen heeft wel eens een dag vrij. Verder zijn de genoemde oplossingen heel leuk en aardig maar niemand kan over de financiele situatie van een ander oordelen. De een heeft die paar honderd euro zo bij elkaar gespaard terwijl een ander daar misschien wel een jaar voor nodig heeft.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 12:17

Dat je wat moet doen ben ik helemaal mee eens maar sommige paarden houders komen er niet met "maar een deel" wolfproof maken gewoonweg omdat die meer dan enkel 2 paardjes bebben staan.
Bij sommigen praat je over best wat hectares als er meer paarden wonen. Neem fok bedrijven etc.
Ik ken ze die moeders met veulens nu maar enkele uurtjes overdag buiten hebben. Zeer ongezonde situatie natuurlijk.
Als je dan door wil gaan op een gezonde manier dan kost het zeker wel een duit meer dan enkele honderden eurotjes wil je het goed en vooral ook netjes doen!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 12:22

@Dreamboy, wij hebben nu 2x achter elkaar een halve hectare omheind. Maar allemachtig dat is echt knetter veel werk. Er stond helemaal niets, dus het enige wat ik had was slootkant en hoog gras.

Dus eerst al maaien waar de palen moesten komen te staan. Dan beginnen met meten, hoekpalen naar het land brengen, gaten graven voor de hoekpalen en de hoekpalen de grond in slaan. Touw tussen de hoekpalen spannen, wiskundige berekeningen doen, gaten uitmeten. Alle palen naar het weiland toe brengen (kan kan sinds dit jaar met mijn karretje achter de zitmaaier, maar eerder ging dat 1 of 2 per stuk.. en dus tig keer heen en weer lopen), gaten dieper graven (wiskundige berekeningen voor hoe hoog of hoe laag het dan moet), palen de grond in slaan (10x controleren op hij op de juist hoogte staat, weiland is geen biljartlaken), dan de bovenste rij isolatoren op de palen, dan het lint spannen, nog wat isolatoren verplaatsen zodra die op het oog recht is. Vervolgens kon de 2e rij isolatoren voor het lint erop, lint spannen. Dan de ringisolatoren bovenop, draad er doorheen en als laatste de onderste rij ring isolatoren op het oog tussen de onderste lintisolator en de bodem. En weer draad er tussen. Niet vergeten alle handgrepen en speciale hoekisolatoren met plaatjes en openingen etc. En het geheel natuurlijk voorzien van stroom. Ik denk serieus dat we al met al wel bijna een werkweek bezig geweest zijn.

Edit: Niet te vergeten de tijden daarvoor voor het berekenen hoeveel palen (ongeveer, beetje extra, kan nooit kwaad), het uitzoeken van de juiste palen, het juiste lint, de juiste isolatoren, etc etc. En dan ook nog een beetje gunstig inkopen enzo.
Laatst bijgewerkt door Sanet op 15-08-23 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt