[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 19:02

joey2010 schreef:
Aaaa wat mooi . Jij hebt een prachtig 5 sterren paardje.
Deze zijn goud waard. Ik kan uit ervaring erover mee praten.

Ondanks dat Callas niet 100% goed loopt lijkt ze wel echt haar plekje daar gevonden te hebben.
Ik heb het idee dat ze op jullie nieuwe plek veel minder schrik momenten heeft.
En wat meer op haar gemak is.

Wat schrijf je toch altijd leuk...

Dank je, Sandra. Wat denk ik voor Callas heel erg helpt, is dat zij de beslissingen niet meer hoeft te nemen. Ik heb het gevoel dat in de oude kudde, dus met 3 oudjes Bubbles, Shadow en Poupette, zij het gevoel had als 3 jarige merrie het voertouw te moeten nemen en leider te moeten zijn. Ze is in feite een heel onzeker paard en dat is wel erg veel gevraagd.

Dus nu is er een enorm duidelijke leider, Prisca, en daar valt niet over te twijfelen, dat staat als een ... Prisca! Dus Callas' hoofd is nu leeg. Ze hoeft geen moeilijke beslissingen meer te nemen, dat wordt allemaal voor haar gedaan. Dus dat vindt ze denk ik heel erg fijn. Ik denk dat het ook enorm scheelt dat ze niet meer gereden wordt. Dat was altijd stress voor haar en dat is nu weg.

Wat ook opvalt is dat ze haar laatste koliekaanval nu precies 3 jaar geleden gehad heeft. Dat was haar 10e aanval in de 5,5 jaar, meen ik, dat ik haar toen had. Dus ik vraag me ook af of de koliek ook te maken heeft gehad met stress op haar darmen.

Ik denk dat er paarden zijn die gewoon niet bedoeld zijn om op te rijden en ik denk dat Callas er eentje van is. Ik denk dat een beetje spelend bezig zijn met koekjes en de andere in de buurt geen probleem is, maar serieus buitenritten maken is het gewoon niet voor haar. En ik denk dat ik dat dan ook niet meer moet willen, maar wat ik zei een beetje spelend rijden daar hoop ik stiekem toch op ...

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 19:46

Ik denk dat je over Callas helemaal gelijk hebt, Mo. Lily is ook zo'n paardje, zo lief en knuffelig, maar met het rijden kon je niet op haar vertrouwen. Nu ze niet meer hoeft en ze heerlijk in een grote weide met andere paarden en haar eigen veulen staat, is ze weer de gewone lieve Liel.

Dus ik denk idd dat het de stress over alles is.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 19:57

Prisca is haar gewicht in goud waard! En het is nogal een gewicht :D

De dynamiek en samenstelling van een kudde heeft denk ik meer invloed op een paard dan we denken..
los van het feit dat ik geen kudde had met twee paarden en een paard alleen niet wenselijk is.. ervaar ik dat nu met mijn paard.
4 weken terug heb ik mijn oudje moeten laten inslapen en hij was met zijn 29 jaar echt nog een baas. Mijn andere paard was naar mij echt niet leuk.. veel bijten.. kont toekeren.. niet laten pakken etc etc..totaal niet open naar mij toe en nu.. ik heb een heel ander paard.
Braaf, aanhankelijk en ineens kunnen we samenwerken.. alsof hij zich ineens wil openstellen voor mij nu zijn leider is weggevallen.. heel apart om te ervaren.

balance
Moderator Over Paarden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 20:44

Prisca <3 wat fijn dat je zo op haar kunt bouwen.
Ik denk dat de samenstelling van de kudde wel degelijk invloed heeft op de interactie onderling maar ook met ons. Ik denk ook dat je gelijk hebt met Callas. Beetje aantutten en even erop in de wei is wat ze het meest kan waarderen.
Brein en darmen (natuurlijk ook de voeding) hebben echt invloed op elkaar. Dat merk ik hier ook.
Geef jij jouw paarden weleens Tylenol bij pijn?
Dat blijkt hier keer op keer weer een wondermiddel bij pijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 22:20

rocymax schreef:
Ik denk dat je over Callas helemaal gelijk hebt, Mo. Lily is ook zo'n paardje, zo lief en knuffelig, maar met het rijden kon je niet op haar vertrouwen. Nu ze niet meer hoeft en ze heerlijk in een grote weide met andere paarden en haar eigen veulen staat, is ze weer de gewone lieve Liel.

Dus ik denk idd dat het de stress over alles is.

Het is wel verdrietig nog steeds, het blijft wel zeer doen, moeilijk ook om me bij neer te leggen. Maar goed. Het gekke is dat ik in bepaalde opzichten juist wel enorm op Callas kon vertrouwen. Ze ging door borstdiepe snelstromende beken. Ik ging met haar door treintunnels van een kilometer lang. Ze ging bijna recht omhoog rotshellingen op. We hadden een geweldige samenwerking. Dus ik kon haar daar zeker enorm in vertrouwen. Daarom vind ik het ook zo zuur, omdat ik denk dat ze een wereldpaard had kunnen worden ohz. Het ging alleen steeds fout op onverwachte geluiden en bewegingen die ze niet kon plaatsen. Dat maakte het gevaarlijk voor ons allebei, ik vind het lastig om dan te zeggen dat ik haar niet kon vertrouwen, want ik heb het gevoel dat het niet haar schuld was. Moeilijk om exact uit te drukken wat ik daarbij voel. Misschien hebben jullie daar wel de woorden voor.

-Namiro- schreef:
Prisca is haar gewicht in goud waard! En het is nogal een gewicht :D

De dynamiek en samenstelling van een kudde heeft denk ik meer invloed op een paard dan we denken..
los van het feit dat ik geen kudde had met twee paarden en een paard alleen niet wenselijk is.. ervaar ik dat nu met mijn paard.
4 weken terug heb ik mijn oudje moeten laten inslapen en hij was met zijn 29 jaar echt nog een baas. Mijn andere paard was naar mij echt niet leuk.. veel bijten.. kont toekeren.. niet laten pakken etc etc..totaal niet open naar mij toe en nu.. ik heb een heel ander paard.
Braaf, aanhankelijk en ineens kunnen we samenwerken.. alsof hij zich ineens wil openstellen voor mij nu zijn leider is weggevallen.. heel apart om te ervaren.

Ha ja, Prisca is weer in een paar maanden met lekker gras zeker 80 kilo bijgekomen. De singel ging erg lastig vast gisteren, terwijl hij begin dit jaar te groot leek te worden. En ja, mooi gezegd, ze is haar gewicht in goud waard. Lief.
En zeker is de kuddedynamiek enorm bepalend voor het karakter van je paard. Ik snap idd dat je helemaal verbaasd bent dat het karakter van een paard zo kan veranderen. Ik denk soms wel eens dat paarden veel meer op een kolonie bijen lijken dan wij denken. Ze functioneren in een kudde met ieder zijn eigen functie. Zonder die structuur gaat een bij dood. Ik denk dat paarden echt die kuddestructuur nodig hebben om te functioneren.

balance schreef:
Prisca <3 wat fijn dat je zo op haar kunt bouwen.
Ik denk dat de samenstelling van de kudde wel degelijk invloed heeft op de interactie onderling maar ook met ons. Ik denk ook dat je gelijk hebt met Callas. Beetje aantutten en even erop in de wei is wat ze het meest kan waarderen.
Brein en darmen (natuurlijk ook de voeding) hebben echt invloed op elkaar. Dat merk ik hier ook.
Geef jij jouw paarden weleens Tylenol bij pijn?
Dat blijkt hier keer op keer weer een wondermiddel bij pijn.

Klopt Balance, ik hoop dat het ooit nog zover gaat komen dat zoiets zou kunnen met Callas. Ik zie namelijk wel dat ze jaloers is op Prisca als ik met Prisca bezig ben op de poetsplaats en dat reageert ze af op Poupette. Een heel duidelijke pikorde in de hiërarchie. Als ik in Prisca's box ben, dan wil Callas zowat over het schot komen. Ben ik met allemaal in het rijveld en met Prisca (of een ander paard bezig) dan moet Callas er altijd tussendoor. Ben ik een paard dichtbij aan het fotograferen dat moet Callas ertussen. Ze heeft heel goed door dat het dan even niet om haar gaat en dat kan ze niet waarderen.

Stress werkt idd op darmen, dat hebben zelfs mensen ook natuurlijk, dus ik ben erg blij dat ze nu al 3 jaar geen koliek heeft gehad, laten we het alsjeblieft afkloppen, en denk dus zeker een oorzaak en gevolg te zien. Dat zou in ieder geval betekenen dat ze nu minder stress heeft. Gelukkig maar.

Ik gebruik geen enkele pijnstiller. Ik heb erg slechte ervaringen met pijnstillers. Ik had Bubbles die enorme artrose had. Zo erg dat ze alleen met rechte stijve benen kon lopen en haar knieën nauwelijks kon buigen. Heb ik nog filmpjes van, als iemand wil. Ik heb haar op pijnstillers gezet, met het gevolg dat ze beter ging lopen, maar erna enorm terugviel doordat ze te veel gedaan had doordat ze zichzelf niet inhield qua pijn. Ik had wel al eerder overwogen om voor de hoefsmid komt een dag of twee drie pijnstillers te geven. Maar ook dan denk ik dat wij over haar grenzen gaan omdat ze dan niet kan aangeven wanneer ze pijn heeft. Nu stoppen we gelijk als ze terug gaat trekken en daarmee vertelt het doet zeer. Afijn, van die dingen...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-24 09:56

Monique1963 schreef:
Ik had wel al eerder overwogen om voor de hoefsmid komt een dag of twee drie pijnstillers te geven. Maar ook dan denk ik dat wij over haar grenzen gaan omdat ze dan niet kan aangeven wanneer ze pijn heeft. Nu stoppen we gelijk als ze terug gaat trekken en daarmee vertelt het doet zeer. Afijn, van die dingen...

Met dit stukje bedoelde ik Callas. Ik lees het terug en zie dat je het ook kan lezen alsof het over Bubbles ging.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 15:18

Ik had al begrepen dat je Callas bedoelde. Ik geef er 1 op de dag zelf. Tylenol mag 2x per dag, maximaal 14 dagen. Vooral als ze was gevoelig zijn na het bekappen helpt het hier goed.
Mijn hond krijgt elke dag CBD olie.
Maar als je met een pijnstiller nare ervaringen hebt zou ik het ook niet doen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-24 17:01

balance schreef:
Ik had al begrepen dat je Callas bedoelde. Ik geef er 1 op de dag zelf. Tylenol mag 2x per dag, maximaal 14 dagen. Vooral als ze was gevoelig zijn na het bekappen helpt het hier goed.
Mijn hond krijgt elke dag CBD olie.
Maar als je met een pijnstiller nare ervaringen hebt zou ik het ook niet doen.

Wat ik natuurlijk wel kan doen, is wel een ps geven en dan tot het ding uitgewerkt is alleen maar een heel klein stukje geef aan allemaal. Dan kan ze niet gaan rennen, eigenlijk soort boxrust, voor een dag of zo met uitloop tot het hek, dat ze niet over haar grenzen kan gaan. Dat kan natuurlijk wel. Misschien moet ik dat eens proberen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 17:18

Ik wil je niet overtuigen ;). Alleen ter info: https://thehorse.com/1108425/inexpensiv ... ng-horses/

Mijn mini vindt af en toe toch de gelegenheid om zich vol te proppen maar is gevoelig voor hoefbevangenheid. Inmiddels neemt ze gretig de pijnstiller op zo’n moment. Ze heeft geleerd dat hij in een stukje appel zit en dat ze zich snel beter voelt als ze hem op eet. Die ene is genoeg vaak, heel soms krijgt ze er twee op een dag.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-24 17:35

balance schreef:
Ik wil je niet overtuigen ;). Alleen ter info: https://thehorse.com/1108425/inexpensiv ... ng-horses/

Mijn mini vindt af en toe toch de gelegenheid om zich vol te proppen maar is gevoelig voor hoefbevangenheid. Inmiddels neemt ze gretig de pijnstiller op zo’n moment. Ze heeft geleerd dat hij in een stukje appel zit en dat ze zich snel beter voelt als ze hem op eet. Die ene is genoeg vaak, heel soms krijgt ze er twee op een dag.

Ik heb het helemaal gelezen. Zeker interessant, dank je wel! Ik kan het eens met mijn d.a. overleggen.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:01

Hi Mo,
Ik herken helemaal wat je schrijft over Callas. Bij mijn merrie voelt het voor mij vergelijkbaar. Ze is niet betrouwbaar voor mij/ons, maar het voelt niet als haar schuld. Voor mijn gevoel is het een externe trigger, waar ze niet mee kan dealen. Het verkeerde knopje wordt gewoon ingedrukt.
Mijn dochter kan er redelijk mee overweg, in die zin dat ze de bewegingen beter op kan vangen als het knopje omgaat. Maar nog fijner vind ik dat ze de grenzen van safe-zone echt heel goed herkent en daar ruim binnen blijft. En dus komt het neer op een beetje spelenderwijs rijden, thuis, dus niet naar buiten, niet in de grote wei. Handwerk doen, kunstjes, tutten en poetsen. En zowel paard als dochter genieten ervan. Die van mij is niet kreupel, maar eigenlijk is ze ook met pensioen. Lekker buiten rijden doet m'n dochter inmiddels op een ander paardje. Wij vinden het soms ook nog steeds heel verdrietig dat dat niet kan, maar ik vind het ook verdrietig om haar steeds bloot te stellen aan zoveel stress. Oh en die van mij had trouwens ook vaak koliek...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-24 22:30

bribro schreef:
Hi Mo,
Ik herken helemaal wat je schrijft over Callas. Bij mijn merrie voelt het voor mij vergelijkbaar. Ze is niet betrouwbaar voor mij/ons, maar het voelt niet als haar schuld. Voor mijn gevoel is het een externe trigger, waar ze niet mee kan dealen. Het verkeerde knopje wordt gewoon ingedrukt.
Mijn dochter kan er redelijk mee overweg, in die zin dat ze de bewegingen beter op kan vangen als het knopje omgaat. Maar nog fijner vind ik dat ze de grenzen van safe-zone echt heel goed herkent en daar ruim binnen blijft. En dus komt het neer op een beetje spelenderwijs rijden, thuis, dus niet naar buiten, niet in de grote wei. Handwerk doen, kunstjes, tutten en poetsen. En zowel paard als dochter genieten ervan. Die van mij is niet kreupel, maar eigenlijk is ze ook met pensioen. Lekker buiten rijden doet m'n dochter inmiddels op een ander paardje. Wij vinden het soms ook nog steeds heel verdrietig dat dat niet kan, maar ik vind het ook verdrietig om haar steeds bloot te stellen aan zoveel stress. Oh en die van mij had trouwens ook vaak koliek...

Nou dat van die koliek dan! Je beschrijft idd precies Callas. Jammer is dat dat zulke paardjes gewoon in hun koppie het niet trekken. Fijn dat je en je dochter een gulden middenweg hebben kunnen vinden. Zou er al onderzoek gedaan zijn naar stress en koliek? Misschien dat het mensen met koliekpaarden veel zou kunnen helpen als ze wisten dat het aan stress zou kunnen liggen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 20:38

Dat is inderdaad een interessante studie. Zal vast wel gedaan zijn. Vast staat dat veel Engelse volbloeden die racen last hebben van maagzweren. Dat heb ik lang geleden op een lezing gehoord.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 22:57

balance schreef:
Dat is inderdaad een interessante studie. Zal vast wel gedaan zijn. Vast staat dat veel Engelse volbloeden die racen last hebben van maagzweren. Dat heb ik lang geleden op een lezing gehoord.

Maagzweren ja oké, stress en maag is bekend idd. Emotionele stress en koliek bij paarden ook?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 23:04

Darmen gedragen zich het braafst als ze gevuld zijn, dan blijven ze op hun plek en werkende. Pijnlijke maag kan willen eten wel eens tegenwerken of zorgen dat paarden de verkeerde dingen gaan eten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-24 08:43

tamary schreef:
Darmen gedragen zich het braafst als ze gevuld zijn, dan blijven ze op hun plek en werkende. Pijnlijke maag kan willen eten wel eens tegenwerken of zorgen dat paarden de verkeerde dingen gaan eten.

Het heeft idd allemaal met elkaar te maken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 18:53

En dan weer een filmpje: https://youtu.be/SS41dkFWPRg

Hierin dan de paardenwandeling, het drama van de gangtegels, ik vind goud!!!! en we gaan nog eens varen omdat dat over een paar maanden niet meer kan met Erwins voet voorlopig. Have fun.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 19:31

Wat een mooie zonsondergang! En wat wordt de gang mooi! Wat komt er naast de gang in die open ruimte? Zal vast al genoemd zijn maar is mij ontschoten...

Beste plek op de arm van Erwin trouwens!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 19:35

Muga schreef:
Wat een mooie zonsondergang! En wat wordt de gang mooi! Wat komt er naast de gang in die open ruimte? Zal vast al genoemd zijn maar is mij ontschoten...

Hi dank je Muga, leuk dat je weer keek. Ja en die plek op Erwins arm is op de foto al een paar dagen oud. Het is nu aan het afzakken naar beneden, maar het was nog veel groter op de 3e dag. Akelig. En we weten niet wat voor een stekel. Hij was aan het maaien en bleef hangen met zijn arm, maar lette eigenlijk niet op welke plant het was. Ik gok meidoorn.

Die zonsondergang was echt goud! Zoooo prachtig en ik houd zo van de krekels, heerlijk!

Die open ruimte wordt een logeerkamer/appartementje, met eigen douche die we een jaar geleden maakte en een kitchenette. Zin om te komen?

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:20

Die hand (poot) tekening.. subliem!
Wat een werk die " tegelvloer". Leuk om de paardjes ook even te zien.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:26

Monique1963 schreef:
Muga schreef:

Hi dank je Muga, leuk dat je weer keek. Ja en die plek op Erwins arm is op de foto al een paar dagen oud. Het is nu aan het afzakken naar beneden, maar het was nog veel groter op de 3e dag. Akelig. En we weten niet wat voor een stekel. Hij was aan het maaien en bleef hangen met zijn arm, maar lette eigenlijk niet op welke plant het was. Ik gok meidoorn.

Die zonsondergang was echt goud! Zoooo prachtig en ik houd zo van de krekels, heerlijk!

Die open ruimte wordt een logeerkamer/appartementje, met eigen douche die we een jaar geleden maakte en een kitchenette. Zin om te komen?

Oh wat leuk!!! Dat lijkt me een heel leuk weekje vakantie haha. Kom ik je helpen met de klusjes... wel even met m'n man regelen dat ie de kids opvangt haha. Anders zit er 4 man in je logeerkamer haha.

Is de stekel er wel echt uit? Anders kan het wel naar gaan ontsteken...

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:28

Wat een werk die gang Mo!! Het wordt wel heel mooi, maar ik geloof dat ik er gewoon zwarte verf overheen gekieperd had! :=

Prachtig meer! En dan Erwin op de gitaar.. heerlijk!! Zou zo stukje mee willen varen hoor! <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 20:32

manja39 schreef:
Die hand (poot) tekening.. subliem!
Wat een werk die " tegelvloer". Leuk om de paardjes ook even te zien.

Ja, Manja, if you can't beat them, join them. Dus van de schade van de poezenpootjes dan maar wat ludieks gemaakt. Ik heb er inmiddels een stuk of 8 of zo, hahaha.

De "tegel"vloer is veul meer werk dan verwacht. Ook omdat we het nog nooit gedaan hadden, erg wennen, cement moet iedere keer hetzelfde zijn, maar we hadden verschillende soorten zand, erg fout. Erwin wilde graag besparen op voegmiddel, is idd duur, maar het kost je de kop niet vind ik, dus met zand gemengd en dat is giga lelijk geworden. Dus nu officieel zwart voegmiddel besteld. Komt vrijdag bij de bouwmarkt in het dorp aan. Heel benieuwd.

En de paardjes zijn lekkere schurken! Stiekem ervandoor piepen. En Prisca deed zo haar best. En zo netjes wachten toen ik het draad openmaakte.

Muga schreef:
Oh wat leuk!!! Dat lijkt me een heel leuk weekje vakantie haha. Kom ik je helpen met de klusjes... wel even met m'n man regelen dat ie de kids opvangt haha. Anders zit er 4 man in je logeerkamer haha.

Is de stekel er wel echt uit? Anders kan het wel naar gaan ontsteken...

Ja de stekel ging in out. Het is niet gaan ontsteken gelukkig, maar het moet een soort allergische reactie zijn vermoed ik.

Houd het filmpje maar in de gaten, dan weet je wanneer de logeerkamer klaar is, zal volgend jaar wel pas zijn ivm Erwins operatie. Dan stuur je me maar een pb'tje.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:45

Oh ik dacht al dat het meer me bekend voorkwam - heerlijk nu jullie er zelf heen konden met jullie stille bootje. Het is zo'n fijne plek daar. Ik zou net als Erwin dat vuil niet kunnen laten liggen, ik snap echt niet hoe mensen dat kunnen doen. Iets op de grond gooien doet me werkelijk haast fysiek pijn.

Wat een ellende met de tegeltjes. Ik vind dat je het toch mooi hebt kunnen redden met verven. Ik vroeg me idd al af of dat wel zin had als jullie het terug gingen opvullen en dan weer moeten afvegen, maar lees dat jullie nu wel voegmiddel gaan gebruiken. Hoe gaan jullie het plekje dan fixen waar het al opgevuld was?

Prisca is een toppertje hoe ze zo rustig achter de rest wandelt. <3

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 23:28

Leuk filmpje weer, ‘even’ de motor vervangen van het bootje is nog een behoorlijke klus.
Dat stuwmeer ziet er heerlijk uit, lekker rustig genieten. Wat jammer nou toch dat daar afval wordt achtergelaten. Is er wel een vuilnisbak?
Lelijke prik heeft Erwin daar opgelopen zeg! Had je nou toverhazelaar voor dit soort gevallen?
De tegels in de gang zijn mooi rood geworden.