Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 13:26

BopjeBo schreef:
@anjall; (over)keuren op kosten koper is altijd al wel zo geweest, maar als er een negatief advies gegeven wordt dat de koper het ook betaald. En dat was in mijn beleving vroeger eerder dat 'afkeur' (negatieve beoordeling) op kosten dan van de verkoper ging, althans toendertijd zelf altijd zo afgesproken.

Dan heb jij dat zo afgesproken.Iets afspreken is natuurlijk altijd mogelijk.Ik was vroeger al blij als keuren überhaupt was toegestaan want dat mocht niet eens altijd! Overigens liet ik die niet gekeurd mochten worden en daarbij ook niet op proef uiteraard staan.Ik vroeg of ze gekeurd mochten worden en als men dat goed vond dan vertrouwde ik het en nam hem zonder keuring mee.Ik kocht wel altijd alleen voor recreatief gebruik en geen echt dure paarden want dat heb ik niet nodig.

Sky_As

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 13:31

ach, er gaat een tijd aan komen waarbij de verkopers zelf heel goed gaan keuren voor ze gaan verkopen met die nieuwe garantieperiode.....
je zou zelfs complete peesscannen erbij gaan verplichten :-)
(en die worden dan uiteraard allemaal doorberekend in de prijs)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 13:37

Hoe staan jullie erin als je mag keuren maar dan alleen bij dierenarts X? Ik heb bedankt ondanks dat er recent een keuring had plaatsgevonden. Volgens verkoper was alles (incl rug en hals) 100% in orde. Ik kreeg er een naar gevoel van. Keuring was op mijn kosten maar ik kon maar uit 2 DA's kiezen waar verkoper zaken mee deed. Zoiets vertrouw ik dan niet. Ging om paard boven 20K.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 13:41

grauwman schreef:
Hoe staan jullie erin als je mag keuren maar dan alleen bij dierenarts X? Ik heb bedankt ondanks dat er recent een keuring had plaatsgevonden. Volgens verkoper was alles (incl rug en hals) 100% in orde. Ik kreeg er een naar gevoel van. Keuring was op mijn kosten maar ik kon maar uit 2 DA's kiezen waar verkoper zaken mee deed. Zoiets vertrouw ik dan niet. Ging om paard boven 20K.

Mits je geen veearts kiest 150km verderop vind ik het altijd vreemd dat de verkopers je geen keuze geven. Ik zou het paard ook laten staan.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 13:44

Mijn DA was dichterbij dan die van de verkoper :+

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 13:44

Phonix, ik denk dat er altijd wel wordt geoordeeld over de uitstraling als je aankomt. Ook bij andere grote aankopen. Daarom gaan wij altijd in onze joggingbroek een deal sluiten. Hebben we al heel wat mee bespaard. :)

Mijn huidige merrie heb ik gekocht op basis van kosten verkoper bij afkeuring. Daar zaten ook al foto's bij van een paar maanden oud. Nou moet ik wel zeggen dat ik de verkoper kende en zij de voorgeschiedenis met mijn vorige merrie. Dus ze gunde me het ook echt wel.

Ik denk dat je bij handelaren in het betere segment wel makkelijker daarover kunt onderhandelen.

Ik zou afhaken als ik niet bij een zelfgekozen kliniek kan laten keuren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 13:49

BopjeBo schreef:
@anjall; (over)keuren op kosten koper is altijd al wel zo geweest, maar als er een negatief advies gegeven wordt dat de koper het ook betaald. En dat was in mijn beleving vroeger eerder dat 'afkeur' (negatieve beoordeling) op kosten dan van de verkoper ging, althans toendertijd zelf altijd zo afgesproken.

Zo heb ik het in het verleden ook altijd afgesproken en zo doe ik het nu nog

Dat de keuringskosten bij een negatief advies voor rekening komen van de koper, zie je vooral bij paarden in het lagere verkoopsegment. Geen haar op mijn hoofd dat ik de keuringskosten betaal bij een negatief advies. De enige die nog wat heeft aan dat rapport is de verkoper. Maar die zet het paard in de regel gewoon weer als ongekeurd te koop.
Voor je het weet ben je 5 keuringen verder en heb je nog geen paard.

Overkeuren kosten koper vind ik uberhaupt niet oke, in ieder geval niet v.w.b. de klinische keuring (niet alles gaat immers op foto) Als de buigproeven slecht zijn, ook al zitten er top foto's bij betaal ik echt de klinische keuring niet. Alleen als er hele recente foto's bij zitten korter dan 3 maanden van de datum van verkoop en die voor de verzekering acceptabel zijn, dan hoeven de foto's niet per se over.
Ik betaal alleen voor de keuring als het paard een goed advies krijgt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 13:51

grauwman schreef:

Zou voor mij ook een rode vlag zijn.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 14:32

Ik vind ook bij afkeuren kosten voor de verkoper. Anders steekt de verkoper dus niet zijn hand in het vuur dat zijn verkoopwaar goed is dus daar begin ik al niet aan. Tenzij er natuurlijk een klip en klaar keuringsrapport van een gerenomeerde keuringskliniek ligt, dan snap ik wel dat een verkoper niet de keuringskosten van een bv veel minder ervaren HTK DA accepteert.

Ook vind ik wel een grens aan wat wat de verkoper zou hoeven te betalen. Een gewonde standaard aankoopkeuring + RX die door de verzekering geaccepteerd wordt vind ik reeel, dat als ze daarop afgekeurd worden dat de verkoper dat betaald. Maar elke extra keuringsgril van een koper (als je maar lang genoeg zoekt mankeert er echt aan elk paard wel wat) daar hoeft een verkoper in mijn ogen niet in mee te gaan om dat bij afkeuren te betalen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 15:18

Babootje schreef:
BopjeBo schreef:

Dat de keuringskosten bij een negatief advies voor rekening komen van de koper, zie je vooral bij paarden in het lagere verkoopsegment. Geen haar op mijn hoofd dat ik de keuringskosten betaal bij een negatief advies. De enige die nog wat heeft aan dat rapport is de verkoper. Maar die zet het paard in de regel gewoon weer als ongekeurd te koop.

Overkeuren kosten koper vind ik uberhaupt niet oke, in ieder geval niet v.w.b. de klinische keuring (niet alles gaat immers op foto) Als de buigproeven slecht zijn, ook al zitten er top foto's bij betaal ik echt de klinische keuring niet. Alleen als er hele recente foto's bij zitten korter dan 3 maanden van de datum van verkoop en die voor de verzekering acceptabel zijn, dan hoeven de foto's niet per se over.

Hoe regel je dat dan? Omdat meestal de opdrachtgever voor de keuring ook de rekening krijgt? Laat je de verkoper dan de opdracht geven? Het zou mij echt niet lukken zoiets voor elkaar te krijgen.Als ik ook maar ietsje begon te zeuren ergens over dan zeiden ze dat er nog een stel mensen wilden komen kijken en zelfs ongezien al overboden hadden! Nou als ik het paardje dan leuk vond nam ik hem maar mee uit angst dat hij anders aan een ander verkocht zou worden.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 15:24

Ik heb daar (oer dom) niks over afgesproken. Betaal de keuring zelf, maar ook bij afkeuren zijn de kosten nog voor mij dan..

Ik hou m'n hart even vast met het weer (de wind) maandag. We moeten 20 min binnendoor rijden met de trailer (vele open vlaktes in Friesland). Wel een zware auto en tweepaardstrailer, maar toch..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 16:08

Voor aankomende maandag?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 16:31

PSvanLot schreef:
Voor aankomende maandag?

Windkracht 6 maandag, is geen probleem om te rijden met trailer.
Flinke wind hebben wij zo vaak, zou anders nergens heen kunnen. :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 16:49

Babootje schreef:
BopjeBo schreef:

anjali schreef:
Hoe regel je dat dan? Omdat meestal de opdrachtgever voor de keuring ook de rekening krijgt? Laat je de verkoper dan de opdracht geven? Het zou mij echt niet lukken zoiets voor elkaar te krijgen.Als ik ook maar ietsje begon te zeuren ergens over dan zeiden ze dat er nog een stel mensen wilden komen kijken en zelfs ongezien al overboden hadden! Nou als ik het paardje dan leuk vond nam ik hem maar mee uit angst dat hij anders aan een ander verkocht zou worden.

Ik spreek dat gewoon van te voren af. En kan dat niet dan kijk ik gewoon verder. Ik kijk wel naar andere prijsklassen, maar ook in de wat lagere prijsklassen kun je best onderhandelen over de keuring.
Heb er nooit problemen mee gehad. Ik laat me ook nooit opjagen. Ook al geven ze aan dat er meer kapers op de kust zijn (dat zeggen ze namelijk altijd)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:09

grauwman schreef:

Ik keur bij de VA waar ik zelf wil.
Heb een lijstje van veeartsen her en der in het land waar ik zou willen keuren. Zodat een verkoper niet ver hoeft te rijden.
Kan dat niet, dan neem ik dat paard ook niet. :wave:

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 18:06

PSvanLot schreef:
Voor aankomende maandag?

Ja! Einde van de middag.

Brainless schreef:
PSvanLot schreef:
Voor aankomende maandag?

Windkracht 6 maandag, is geen probleem om te rijden met trailer.
Flinke wind hebben wij zo vaak, zou anders nergens heen kunnen. :D

Windkracht 6 is nog te doen. Maar de windstoten vind ik altijd minder..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 20:19

Ik heb wel DA's waar ik hele slechte ervaringen mee heb als verkopende partij. Tussen 2 dierenartsen kiezen vind ik krap, maar ik kan er hier uit de regio ook 3 of 4 opnoemen waar ik als verkopende partij liever niet zou willen dat mijn paard gekeurd zou worden.( Ik verkoop niet meer, dus gelukkig geen issue meer :) )

Laten we wel wezen, als een dierenarts jouw paard onterecht afkeurt( is mij gebeurd) en 3 dagen later laat ik hem overkeuren en is hij goedgekeurd: Dan gaat dat paard met een heel verhaal over Bokt/FB met dat hij ooit afgekeurd was. Het is niet meer te herstellen.

Dus een beetje vertrouwen hebben in een DA is als verkoper ook wel fijn :o . Als bijv. 1 van de 2 dierenartsen kliniek Bodegraven en de ander Utrecht is ofzo. Vind ik het ook nog anders dan wanneer je mag kiezen uit 2 DA's van de konijnenkliniek aan het einde van de straat :o .

Paarden worden trouwens niet goedgekeurd of afgekeurd, dat is ook nog best lastig als je alleen afspreekt bij afkeur kk, want wanneer is hij afgekeurd? Moet je wel redelijk specifiek in zijn anders geeft dat weer gedoe :o

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 21:05

Herkenbaar Ruitje. De 2 punten die jij benoemt waren in mijn zoektocht de redenen waarom ik als koper opdraaide voor de kosten.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 21:17

ruitje schreef:
Paarden worden trouwens niet goedgekeurd of afgekeurd, dat is ook nog best lastig als je alleen afspreekt bij afkeur kk, want wanneer is hij afgekeurd? Moet je wel redelijk specifiek in zijn anders geeft dat weer gedoe :o

Dit ook inderdaad. Want soms worden ze met een waslijst aan kleine opmerkingen nog gewoon goedgekeurd voor het gebruiksdoel van de koper. Dat is voor mij ook reëel. Vindt de DA dat het paard prima geschikt is voor de koper, dan wil ik dat die de keuringskosten betaalt, ook als die het paard toch laat staan. En anders vooraf specifiek aangeven wat een no go is voor jou als koper.

Ik heb het zelf eens meegemaakt als koper. Er was geen ernstige bemerking, maar er was zo'n waslijst aan kleine dingetjes én een grote afwijking in stokmaat, dat ik het niet meer aandurfde.
Ik voelde me er rot over naar de verkopers, maar ze namen me niets kwalijk en hebben het paard met mijn keuringsrapport kunnen verkopen. Overigens is het paard later weer bij mij op stal gekomen voor correctie/training aan de hand van dat keuringsrapport. Ze wisten dat ik er op kon rijden en hebben me via de gegevens op het rapport gebeld. Zo gek kan het lopen. :P

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 22:50

Ik geloof dat verkopers die weten wat keuren O.N. is op een hand te tellen zijn. Men gaat er gewoon vanuit dat het altijd K.K. is. En dat de verkopende partij daar altijd voor opdraait. Als je dan voor de keuring staat dan heb je als koper weinig keus. Ik maak gebruik van ambulante keuringsartsen. Dat maakt de kans groter dat deze echt neutraal zijn. En dan nog er altijd met je neus bovenop staan.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 09:05

De afspraak die ik voor woensdag heb staan is net met een half uur verzet, omdat er vlak daarvoor nog iemand komt. Ik weet niet of ik daar blij mee ben. Dan heeft het paard dus al gelopen en zo voor wij er zijn ...

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 09:21

Lieser schreef:
De afspraak die ik voor woensdag heb staan is net met een half uur verzet, omdat er vlak daarvoor nog iemand komt. Ik weet niet of ik daar blij mee ben. Dan heeft het paard dus al gelopen en zo voor wij er zijn ...

Kun je niet vragen of jullie als eerste kunnen komen, of een dag eerder? Nu houd ik er sowieso niet van dat een verkoper het paard meerdere keren per dag laat lopen, zegt vaak ook iets over hoe dringend ze er vanaf willen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 09:43

Padoertje schreef:
Lieser schreef:

Kun je niet vragen of jullie als eerste kunnen komen, of een dag eerder? Nu houd ik er sowieso niet van dat een verkoper het paard meerdere keren per dag laat lopen, zegt vaak ook iets over hoe dringend ze er vanaf willen.

Het is een Irish Draught, dus ik denk dat de verkoper bedolven wordt onder de reacties. Ik ga inderdaad even na of we de afspraak kunnen vervroegen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 09:44

Lieser schreef:

Waarom zorg je er niet voor dat je er ook bent in dat half uur. Kun je het paard mooi al zien lopen.

Vind het sowieso vreemd dat ze twee mensen laten komen achter elkaar.

Ik ben wel erg voorzichtig met 1 en max 2 in de week haha.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 09:56

PSvanLot schreef:
Lieser schreef:

Waarom zorg je er niet voor dat je er ook bent in dat half uur. Kun je het paard mooi al zien lopen.

Vind het sowieso vreemd dat ze twee mensen laten komen achter elkaar.

Ik ben wel erg voorzichtig met 1 en max 2 in de week haha.

De andere koper start anderhalf uur voor mij, dus dat is niet handig. Bovendien sta ik daar dan misschien voor niks, als hij/zij hem koopt.