Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:05

toen zakte mijn mond nog verder open.... -O-

echt als je denkt alles gelezen te hebben zijn er mensen die er nog een schepje bovenop doen.....

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:16

josien_m_ schreef:
Wat mij opvalt is dat er vaak gezegd wordt dat het een (tien) duizenden investering is om je land of paddock wolfwerend te maken. Om van 3 naar 6 of 7 draden te gaan is werkelijk niet zo duur en is hooguit een investering van enkele honderden. Dat is "niets" voor een paardenhouder, de hooi- en vlasprijs varieert ook behoorlijk, dus je bent zomaar een paar honderd euro verder. Dat heb je bijna altijd wel als paardenhouder. En nee, daar raster je waarschijnlijk niet je hele land mee af. Maar een deel zou je zeker zo kunnen beveiligen zonder een enorme investering, in veel gevallen dan. Je hebt dan een veiliger plek gemaakt voor je dieren en dat is nooit voor niets. Ergens moet die knop in de hoofden van mensen om die zeggen dat er niets kan of mag of niets zal helpen.

Kom jij bij mij met je schepje rond mijn halve hectare wei een geul van een halve meter diep graven zodat ik er gaas o.i.d in kan zetten? Enig idee wat een graafmachine huren kost? Of moet ik ze dan maar de rest van hun leven op een postzegeltje zetten?
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 14-08-23 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:17

DuoPenotti schreef:

echt als je denkt alles gelezen te hebben zijn er mensen die er nog een schepje bovenop doen.....

Misschien moet je je dan even terugtrekken als het je allemaal zo hoog zit? :) Het is een algemeen topic over de wolf dus het lijkt mij ook de plaats om met elkaar te delen wat je (eventueel) wel zou kunnen doen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:19

josien_m_ schreef:
Wat mij opvalt is dat er vaak gezegd wordt dat het een (tien) duizenden investering is om je land of paddock wolfwerend te maken. Om van 3 naar 6 of 7 draden te gaan is werkelijk niet zo duur en is hooguit een investering van enkele honderden. Dat is "niets" voor een paardenhouder, de hooi- en vlasprijs varieert ook behoorlijk, dus je bent zomaar een paar honderd euro verder. Dat heb je bijna altijd wel als paardenhouder. En nee, daar raster je waarschijnlijk niet je hele land mee af. Maar een deel zou je zeker zo kunnen beveiligen zonder een enorme investering, in veel gevallen dan. Je hebt dan een veiliger plek gemaakt voor je dieren en dat is nooit voor niets. Ergens moet die knop in de hoofden van mensen om die zeggen dat er niets kan of mag of niets zal helpen.

Ik zit ( voor mij gelukkig) totaal niet in wolvengebied, maar als ik ze nu achter 3 draden heb, dan heb ik een aantal houtenpalen die zo'n 90 cm. boven de grond komen, prikpaaltjes ertussen. Alleen dat al vervangen voor houten palen die hoog genoeg zijn, betongaas o.i.d. eronder op de bodem, zorgen dat de onderste draad laag genoeg staat, daarna steeds ervoor zorgen dat er geen stroom weglekt door begroeiing, een stroomklok met veel vermogen, dan nog twee keer zoveel schrikdraad minimaal, nee, dan kom je er niet met een paar honderd euro.

Ik snap dat je je dieren goed moet zien te beveiligen tegen wolven, maar ik snap het helemaal dat dat lang niet voor iedereen weggelegd is, zeker gezien alle regelgeving omtrent hoogte van afscheiding, bebouwing die niet uitgebreid kan/mag etc.

Sanet

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:22

Hey Sanet, wil je honderden euroes uitgeven voor iets wat misschien een klein beetje, maar sowieso zeker weten niet 100% werkt? Ohja, en wel zelf tijd in steken om het te realiseren natuurlijk, je hebt verder toch geen hobbies!

Nee, natuurlijk niet!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:23

Jessix schreef:
DuoPenotti schreef:

Misschien moet je je dan even terugtrekken als het je allemaal zo hoog zit? :) Het is een algemeen topic over de wolf dus het lijkt mij ook de plaats om met elkaar te delen wat je (eventueel) wel zou kunnen doen.

waarom moet ik met terug trekken als andere gewoon dike vette onzin zetten?!
Speek die aan!

Ik heb geen honderden euro's aan verschil in vlas en hooi kosten.
Ik heb geen 3 draden staan, dus draden bij kost maar....
Dat is gewoon vette onzin om zoiets neer te zetten en alweer te wijzen van...andere doen niks....
Stop dat gewoon mee!!!!

Dat iemand dat op eigen erf kan voor een paar honderd fijn...
Maar hou het daar bij, bij jezelf zonder wijzen dat het bij een ander dan ook kan zonder de situatie te kennen
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 14-08-23 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:23

Het blijkt gewoon dat er mensen zijn die ideeën hebben, en dat er mensen zijn die tot daden moeten overgaan omdat vee-rovende brutale wolven in Nederland rondlopen. Dezelfde wolven zouden in een andere land al gauw naar een andere wereld worden geholpen om ruimte te schapen voor de schuwe wolven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:36

DuoPenotti schreef:
Jessix schreef:

waarom moet ik met terug trekken als andere gewoon dike vette onzin zetten?!
Speek die aan!

Ik heb geen honderden euro's aan verschil in vlas en hooi kosten.
Ik heb geen 3 draden staan, dus draden bij kost maar....
Dat is gewoon vette onzin om zoiets neer te zetten en alweer te wijzen van...andere doen niks....
Stop dat gewoon mee!!!!

Dat iemand dat op eigen erf kan voor een paar honderd fijn...
Maar hou het daar bij, bij jezelf zonder wijzen dat het bij een ander dan ook kan zonder de situatie te kennen

Kijk hoe je reageert… Er is hier niemand die jou persoonlijk aanspreekt over de veiligheid van jouw paarden. Vandaar mijn advies, neem wat afstand, want het zit je blijkbaar heel hoog.

Hoeft niet hoor, je kan je ook blijven opwinden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:39

Lanoca schreef:
Het blijkt gewoon dat er mensen zijn die ideeën hebben, en dat er mensen zijn die tot daden moeten overgaan omdat vee-rovende brutale wolven in Nederland rondlopen. Dezelfde wolven zouden in een andere land al gauw naar een andere wereld worden geholpen om ruimte te schapen voor de schuwe wolven.

Inderdaad. Als je er mee te maken hebt of krijgt dan zullen sommige mensen toch wat gaan verzinnen om de boel zo veilig mogelijk te houden.
Ik behoor tot die categorie mensen en vind de ideeën van een ander over wat wel kan interessant.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:44

Jessix schreef:
Kijk hoe je reageert… Er is hier niemand die jou persoonlijk aanspreekt over de veiligheid van jouw paarden. Vandaar mijn advies, neem wat afstand, want het zit je blijkbaar heel hoog.

Ik reageer prima.

Ja het zit mij hoog ja als mensen wijzen naar andere.
Gaan vertellen dat kost maar of ze doen dit of dat niet goed.

Ik denk dat mijn paardenveiliger staan dan van vele andere zelfs.
Maar dat wijzen moet stoppen.
En ja elke keer als hier nog iemand een ander wijst ga ik voortaan aan...
Ik ben er klaar mee.

Tips geven kan ook met:
Ik heb dit en dat gedaan. Foto erbij.
Dit koste mij 300,-

Dan kan een ander kijken of dat ook een passend idee is. :j

Maar ja ik ga af op mensen die schrijven dat kan een ander ook, of vlas en hooi prijzen veranderen dus die ander moet niet zeiken in kosten enz enz.
Hou het bij jezelf!

Dus ja... ik ga hier niet weg.
Dat doe ik uit heel veel topics al als mensen in cirkels draaien.. Maar in dit topic vertik ik het.

tot mensen het bij zichzelf gaan houden.
Die rot berichten met wijzen staan er al voldoende op andere SM.
Hier kan dat anders...hoort het anders.

Tips fijn, wijzen nee.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:53

Prima DP. :)

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:58

Adem in adem uit en tel tot 10

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:58

Ik probeer te relativeren, er kan meer wanneer je meer wilt. Mijn paaltjes waren soms ook te laag. Ik heb er panlatten op gemaakt waardoor er toch hogere draden te spannen zijn. Om maar een voorbeeld te noemen. Maar ik heb ook pony's, mijn afrastering hoefde nooit zo hoog. Voor paarden is die vaak al hoger. En zo niet, ja dan komt er geld bij voor langere palen. Het klopt, het is een groot bedrag, maar nog steeds geen tienduizenden. Okay, geen verschil in hooiprijzen dan als voorbeeld, dan pech en veel veeartsenbezoeken of zelfs kliniek. Dat loopt al sterker op en heb je als het goed is, ook liggen voor noodgevallen. Wolven lijken me een noodgeval. Ik zeg echt niet dat het simpel is, maar je moet iets doen vind ik dus. Alleen maar roepen dat het onmogelijk is, daar hebben je dieren geen boodschap aan. Ik vind het ook erg akelig wat ik er allemaal voor moet doen en wat een werk het is. Ik heb onder ook schapengaas gemaakt om de paddock. Dat had ik nog liggen van de verhuizing en kost me dus niets. Maar het is veel werk. Het kan nog veel beter... iedere keer weer een aanpassing doen. Tegen het ondergraven heb ik het nog niet helemaal voor elkaar. Maar ze lopen er in ieder geval niet zomaar zonder moeite onderdoor. Ik heb geen stallen, maar ik laat ze niet op de track 's nachts en heb ze in de paddock dan waar eventuele wolven niet omheen kunnen jagen omdat die tussen schuur en boerderij is. Maar natuurlijk wil ik ook een beheersplan voor de wolven. Alleen, ik kan zelf toch sneller dan de politiek iets doen. Dat mogen sommigen van jullie best dikke vette onzin vinden hoor. Ik schrijf voor die mensen die wel weer ideeen krijgen en de wil om iets concreets te doen tegen het gevaar van de wolf.
p.s. ik wijs niet naar anderen en verkondig geen onzin.
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 14-08-23 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:01

Dreamboy schreef:
Adem in adem uit en tel tot 10

Al lang gedaan.
En ik denk dat mijn berichten feller overkomen dan mijn hartslag hoor. :D

Maar ja ik ben wel klaar met dat gewijs, van die heeft maar 2 draadjes en daardoor nu dode dieren.
Die zet ze niet op stal dus: maar niet weten of de pony misschien wel dampig is of de boel afbreekt..nee wijzen.
Die doet dat niet, dat kost maar...

nee kappen met die onzin!

En er is al een topic dat gaat over afrasteren.....
[VSW] Omheining aanpassen ivm wolf

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:07

DuoPenotti schreef:
Jessix schreef:

Ik reageer prima.

Ja het zit mij hoog ja als mensen wijzen naar andere.
Gaan vertellen dat kost maar of ze doen dit of dat niet goed.

Ik denk dat mijn paardenveiliger staan dan van vele andere zelfs.
Maar dat wijzen moet stoppen.
En ja elke keer als hier nog iemand een ander wijst ga ik voortaan aan...
Ik ben er klaar mee.

Tips geven kan ook met:
Ik heb dit en dat gedaan. Foto erbij.
Dit koste mij 300,-

Dan kan een ander kijken of dat ook een passend idee is. :j

Maar ja ik ga af op mensen die schrijven dat kan een ander ook, of vlas en hooi prijzen veranderen dus die ander moet niet zeiken in kosten enz enz.
Hou het bij jezelf!

Dus ja... ik ga hier niet weg.
Dat doe ik uit heel veel topics al als mensen in cirkels draaien.. Maar in dit topic vertik ik het.

tot mensen het bij zichzelf gaan houden.
Die rot berichten met wijzen staan er al voldoende op andere SM.
Hier kan dat anders...hoort het anders.

Tips fijn, wijzen nee.

Jij bent inmiddels de “hakken in het zand zetten” fase voorbij, je komt nu over als een drammende kleuter met een woede aanval.

Bovendien hoef jij je geen zorgen te maken toch?! Jij hebt je omheining als voor tienduizenden euro’s aangepast. Dus jij hebt alles al gedaan wat in jouw vermogen ligt, naar eigen zeggen.

Je bent nu alleen maar boos op alles en iedereen die een andere mening toebehoort en dat draagt helemaal niets bij aan de discussie.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:10

@ josien_m ik heb inderdaad in een artikel gelezen dat wolven graag om de paddock of wei heen rennen en daarmee de dieren in de afrastering van slag brengen. Zo erg dat sommige schapen er dan zelfs uit springen. Daarom doen herders nu eerder een L-vorm maken met hun rasters. Ik vond dat ook wel een interessante.

Ik heb zelf ook schapengaas om mijn wei en pony paddock heen. De palen zijn wel hoger, zeker wel 1.20m. Ik kan dus wel opschalen naar stroomdraden aan de buitenkant. Heb alleen ook aan één kant een composthoop, dus die zou dan ook weg moeten. Mijn paarden staan achter een houten omheining van 1.30m, dus ook daar zou aan de buitenkant stroomdraad kunnen. Ik heb dat nu nog niet gedaan, omdat er hier altijd iemand thuis is en er is hier nu nog niet zo veel aan de hand. In de nacht gaan ze op stal. Daar heb ik ook aanpassingen gedaan om het helemaal af te kunnen sluiten en geïnvesteerd in camera's met geluid.

Iets ingraven is hier lastig, want ik woon met mijn paarden midden in het bos. Hun plek is open, maar dus omringt met bomen. Dus het is een beetje zoeken steeds met wat kan, en wat (voor mij) nu moet om ze zo veilig mogelijk te houden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:12

Kaja vind wat je er van vind... jou invulling, niet de mijne.
Ik ben niet boos op andere mensen met een andere mening.
Ik ben boos op mensen die wijzen.
En als je/men dat nu nog niet door hebt is er iets mis met de leesvaardigheid _O-
En ik draag bij aan de discussie als mensen door mijn berichten beseffen dat ze het bij zichzelf moeten houden en niet de schuld bij een ander moeten leggen. Op sm al genoeg van die ellende.

en nu maar weer verder on topic
zonder te zeggen dat andere het niet goed doen aub...

Ik heb niets aangepast, ik heb deze omheining gewoon zoals hij is.
Om eigen dieren op eigen erf te houden zoals een goede dieren eigenaar doet.
Andere niet lastig vallen.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 14-08-23 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:16

Ja Jessex, zo is iedere situatie weer anders. Ingraven lukt hier ook niet door sloten of boomwallen. Althans, ik kies er niet voor om mijn strook paardenstruiken die ik 4 jaar geleden geplant heb aan één kant van de paddock maar weer te verwijderen. Op de doorgangen heb ik houten steenschotten op de grond en een kennelhek wat ik open en dicht kan draaien. (en in de buurt lopen veel schapen...)

Ik snap trouwens niet waarom je zo boos op me reageert DuoPenotti, ik geef anderen nergens de schuld van, ik wijs wel op betaalbare mogelijkheden om niet te blijven hangen in "ik kan niets doen". Dat lijkt me toch echt wat anders.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:29

Wat het grootste probleem is met betrekking tot wolfwerend hekwerk is dat het alleen redelijk effectief lijkt als de wolf nog niet geleerd heeft om vee aan te vallen. In Nederland is echter het beleid dat er pas maatregelen worden genomen als de wolf al gesignaleerd is. En hekwerk wordt pas vergoed als de wolf al gevestigd is. Maar dan ben je dus al veel te laat.

De wolven in drenthe zijn daar gekomen met het idee eten in overvloed en zijn nu gevestigd terwijl dit misschien niet zou zijn gebeurd als ze vanaf dag 1 niet bij het vee hadden gekunt...

Volgens de overheid zou het echter niet zo'n vaart lopen en nu loopt daar een roedel die zich bijna volledig richt op vee en dit ook aan hun pups leert.

Zoals bij de man die door de wolf gebeten is. Blijkbaar was zijn hekwerk wel in orde, maar heeft de wolf toch een mogelijkheid gevonden. Als het hekwerk niet voldeed had de wolf immers ook weer uit het hekwerk kunnen ontsnappen.

In Elsloo is alweer een pony gepakt, dit gaat voorlopig niet stoppen denk ik zo. Als ze niet meer bij het kleine vee kunnen, zullen ze gewoon overstappen naar groter vee of overdag gaan jagen. Echt veilig staat het vee in elk geval alleen nog maar in een hermetisch algesloten stal.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:47

https://www.gva.be/cnt/dmf20230813_9459 ... C3HbGdaSLs

1 goed nieuws er zijn er niet veel meer over. Wel zielig voor die wolven. Goede fijne plek voor ze hier....
2 slecht nieuws dat die ene op de Veluwe nageslacht heeft gezorgd.

En het is net Disney
Emma verloor haar papa, enz.... :n

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:59

@journee, daar heb je een goed punt. Zodra wolven weten dat er wat te halen valt komen ze graag weer terug. Het is jammer dat de subsidies niet gewoon landelijk afgegeven worden zodat mensen maatregelen kunnen nemen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:03

@DP Het siert je dat je de barricades op wil, echter dit is niet de plek. Wanneer je mensen de ruimte geeft om zichzelf te uiten en iets bij kunnen/willen maar vooral ook mogen bijdragen dat komt dat waarschijnlijk ten goede van de discussie en het doel, als in oplossingen (wat jij naar eigen zeggen voor ogen hebt).

De terugkeer van de wolf wordt al vanaf de jaren 70 gestimuleerd. De vraag was niet of hij terug zou keren, maar wanneer. Dat neemt niet weg, dat ik en waarschijnlijk meerdere (dier) paardenhouders met mij, de huidige situatie totaal hebben onderschat. Aangezien de overheid een ander doel voor ogen heeft, hebben we enkel elkaar. Laat dat dan de hoofdgedachte zijn en blijven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:03

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:08

Jessix schreef:
@journee, daar heb je een goed punt. Zodra wolven weten dat er wat te halen valt komen ze graag weer terug. Het is jammer dat de subsidies niet gewoon landelijk afgegeven worden zodat mensen maatregelen kunnen nemen.

Dat zou inderdaad het beste zijn ja, maar dan geeft de overheid natuurlijk het signaal af dat de wolf wel degelijk een roofdier is waar rekening mee moet worden gehouden. En ik verwacht dat ze dat wel lastig vinden om toe te geven..
Laatst bijgewerkt door journee op 14-08-23 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:08

Kaja schreef:
@DP Het siert je dat je de barricades op wil, echter dit is niet de plek. Wanneer je mensen de ruimte geeft om zichzelf te uiten en iets bij kunnen/willen maar vooral ook mogen bijdragen dat komt dat waarschijnlijk ten goede van de discussie en het doel, als in oplossingen (wat jij naar eigen zeggen voor ogen hebt).

De terugkeer van de wolf wordt al vanaf de jaren 70 gestimuleerd. De vraag was niet of hij terug zou keren, maar wanneer. Dat neemt niet weg, dat ik en waarschijnlijk meerdere (dier) paardenhouders met mij, de huidige situatie totaal hebben onderschat. Aangezien de overheid een ander doel voor ogen heeft, hebben we enkel elkaar. Laat dat dan de hoofdgedachte zijn en blijven.

dank je wel voor je bericht :)
Ik doe het vast verkeerd, dat geef ik direct toe.
:j

Maar dat wijzen, daar vind ik het hier, juist op bokt, niet de plek voor.
En daar was ik even klaar mee. Dat gebeurt al overal.
Laten we dan hier de enige plek houden waar we met elkaar mee denken en niet in elkaars portemonnee duiken en zeggen, dat kan dan vast ook wel, of kijk die had de pony niet op stal..of... zonder ook maar de situatie te kennen van mens en weiland.

Ik ben niet voor niets weer on topic gegaan in verdere berichten. Dat was zeer bewust om dit nu achter mij te laten.

Maar: bij wijzen ga ik er weer tegenin, dat wel...
Dingen delen, graag!

En weer ontopic